Jump to content
IGNORERAD

Solpaneler och inte moppar


Dolemon

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev Soengsang:

Inte så dumt….

Personligen är jag sugen på en hybrid, saken är bara den att jag undviker moppeåkning.

Har ett helt gäng moppar, PCX, Vespa och ett 3-4 till vanliga, Wave, Dream etc.

Nu behöver en dotter ny, jag försöker övertala henne om en PCX hybrid, men hon vill absolut ha en Vespa som lillasyster.

Tyvärr är de lite dyra(140k), men bara o öppna börsen igen.

 

En hybrid man laddar via solceller vore fränt, bara känslan att köra på ”egenproducerad” energi skulle vara tillfredsställande.

En fråga har ni solceller ?  

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Dolemon:

En fråga har ni solceller ?  

Har beställt till huset för en månad sedan, väntar med installationen tills jag kommer hem.

Men drömmen är att kunna ladda ett fordon på sidan om till ett annat fristående system/batterier.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Har beställt till huset för en månad sedan, väntar med installationen tills jag kommer hem.

Men drömmen är att kunna ladda ett fordon på sidan om till ett annat fristående system/batterier.

Funderat jag med på att skaffa solpaneler https://www.homepro.co.th/p/1172736  men synd vad jag vet så går det inte skicka ut överskottet av el på linan sen använda det när man behöver det som typ. i Sverige

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Dolemon:

Funderat jag med på att skaffa solpaneler, men synd vad jag vet så går det inte skicka ut överskottet av el på linan sen använda det när man behöver det som typ. i Sverige

Ja det går, men är inte riktigt lagligt, man måste vara med då de läser av mätaren så den inte går åt fel håll just då, jag fick alternativet till en sådan installation, tydligen många som gör det.

Jag valde ett vanligt system, inte hybrid i nuläget, men planen är att senare utöka med batterier, lär nog hända mycket på batterifronten de närmaste 3-4 åren.

Jag köper mitt system av en norrman Christian Grimshei, vet inte om du känner till han, men sätter upp mycket runt i Thailand och verkar serös på alla sätt.

https://www.facebook.com/groups/300126774329850

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ja det går, men är inte riktigt lagligt, man måste vara med då de läser av mätaren så den inte går åt fel håll just då, jag fick alternativet till en sådan installation, tydligen många som gör det.

Jag valde ett vanligt system, inte hybrid i nuläget, men planen är att senare utöka med batterier, lär nog hända mycket på batterifronten de närmaste 3-4 åren.

Jag köper mitt system av en norrman Christian Grimshei, vet inte om du känner till han, men sätter upp mycket runt i Thailand och verkar serös på alla sätt.

https://www.facebook.com/groups/300126774329850

 

 

Tack för tipset,ska spara han

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Ja det går, men är inte riktigt lagligt, man måste vara med då de läser av mätaren så den inte går åt fel håll just då, jag fick alternativet till en sådan installation, tydligen många som gör det.

Jag valde ett vanligt system, inte hybrid i nuläget, men planen är att senare utöka med batterier, lär nog hända mycket på batterifronten de närmaste 3-4 åren.

Jag köper mitt system av en norrman Christian Grimshei, vet inte om du känner till han, men sätter upp mycket runt i Thailand och verkar serös på alla sätt.

https://www.facebook.com/groups/300126774329850

 

 

Jag har en bekant på Phuket som skickar ut el på nätet. Men behöver en självreglerande växelriktare som kostar en del. Å andra sidan behöver man ingen batteribank. En klar fördel att de inte har några nätavgifter. 

Borde gå att fuska med det i Sverige åxå om man inte har timavläsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rolba:

Jag har en bekant på Phuket som skickar ut el på nätet. Men behöver en självreglerande växelriktare som kostar en del. Å andra sidan behöver man ingen batteribank. En klar fördel att de inte har några nätavgifter. 

Borde gå att fuska med det i Sverige åxå om man inte har timavläsning.

Ja, många som gör det tydligen, men man får vara observant då de läser av mätaren så den inte går bakåt då och det uppdagas. Det enligt Christian som ska installera mitt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

VSPP är lagligt och jag vet om ett par som har det. Alltså mata ström tillbaka till nätet.
 

Vi har till och med haft ut elverket till oss just för detta. 5kW per fas kan man ansöka om.

Problemet med VSPP är att det betalar för lite, ca 2.80 idag har jag för mig.

 

Och problemet med att köra olagligt, alltså mätare baklänges, är att det är just olagligt plus ganska farligt för andra. Till exempel om elverket är ute och lagar lite och har stängt av strömmen på sitt håll, medan du fortfarande matar ut en massa. Den elektrikern blir inte jätteglad.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

VSPP är lagligt och jag vet om ett par som har det. Alltså mata ström tillbaka till nätet.

Intressant du säger det, då de som arbetar med installationer säger det är olagligt.

Jag trodde det var legalt, tror du nämnt det tidigare.

Vore bra och fått detta ”utrett”

Jag ska texta Christian igen om det, han jobbar ju ändå dagligen med dessa installationer.

 

Edit: tog ett skärmklipp på vad du skrev och skickade.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev rolba:

Jag har en bekant på Phuket som skickar ut el på nätet. Men behöver en självreglerande växelriktare som kostar en del. Å andra sidan behöver man ingen batteribank. En klar fördel att de inte har några nätavgifter. 

Borde gå att fuska med det i Sverige åxå om man inte har timavläsning.

Fått svar i ett ljudklipp, du har i princip nästan rätt.

Ska se om jag kan publicera klippet, möjligt kan ladda ned det i datorn.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Intressant du säger det, då de som arbetar med installationer säger det är olagligt.

Jag trodde det var legalt, tror du nämnt det tidigare.

Vore bra och fått detta ”utrett”

Jag ska texta Christian igen om det, han jobbar ju ändå dagligen med dessa installationer.

 

Edit: tog ett skärmklipp på vad du skrev och skickade.

 

Jo, det är lagligt sen flera år.

 

Inte för att det är nåt egentligt bevis, men det är så pass vanligt att många inverters till solpaneler som du kan köpa på till exempel Lazada tydligt visar om de är godkända av PEA.

 

Och här en länk som pratar om att minska tiden för att få ansluta sig... Ansökningstiden alltså.

https://energycentral.com/news/energy-agency-shortens-grid-connection-time

Link to comment
Dela på andra sajter

Min bekant har även en trehjulig elmoppe som han byggt ett tak med solpanel på.

Vet inte hur bra det funkar men det ser förjävligt ut. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Surin P3:

VSPP är lagligt och jag vet om ett par som har det. Alltså mata ström tillbaka till nätet.
 

Vi har till och med haft ut elverket till oss just för detta. 5kW per fas kan man ansöka om.

Problemet med VSPP är att det betalar för lite, ca 2.80 idag har jag för mig.

 

Och problemet med att köra olagligt, alltså mätare baklänges, är att det är just olagligt plus ganska farligt för andra. Till exempel om elverket är ute och lagar lite och har stängt av strömmen på sitt håll, medan du fortfarande matar ut en massa. Den elektrikern blir inte jätteglad.

Den oglade elektrikern har i så fall inte jordat ner efter avstängning. Gör han det så bör säkringarna gå på den matande anläggningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Solpanel som skuggar poolen.

Snyggt? Nä.

Driver poolpumpen. Vet inte hur mycket som blir över för att skicka ut på nätet men mätaren går baklänges ibland i alla fall.

FB_IMG_1667114552032.jpg.55734570a33ff635a24d313fdd385a82.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Surin P3:

Inte för att det är nåt egentligt bevis, men det är så pass vanligt att många inverters till solpaneler som du kan köpa på till exempel Lazada tydligt visar om de är godkända av PEA

Ska godkännas av PEA även då du inte skickar ut på nätet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Surin P3:

VSPP är lagligt och jag vet om ett par som har det. Alltså mata ström tillbaka till nätet.
 

Vi har till och med haft ut elverket till oss just för detta. 5kW per fas kan man ansöka om.

Problemet med VSPP är att det betalar för lite, ca 2.80 idag har jag för mig.

 

Och problemet med att köra olagligt, alltså mätare baklänges, är att det är just olagligt plus ganska farligt för andra. Till exempel om elverket är ute och lagar lite och har stängt av strömmen på sitt håll, medan du fortfarande matar ut en massa. Den elektrikern blir inte jätteglad.

Det är inte att leka med, alltså att mata ut spänning baklänges på nätet.

Det tog livet av ett antal linjearbetare här i småland i samband med stormen Gudrun.

Man avskiljde och jordade enlig alla regler, men så startade händige Harry sitt traktordrivna elverk

hemma på gården, med noll kunskaper. Jävla klåpare.

Jag skulle inte vilja ha det på mitt samvete.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev biker:

Det är inte att leka med, alltså att mata ut spänning baklänges på nätet.

Det tog livet av ett antal linjearbetare här i småland i samband med stormen Gudrun.

Man avskiljde och jordade enlig alla regler, men så startade händige Harry sitt traktordrivna elverk

hemma på gården, med noll kunskaper. Jävla klåpare.

Jag skulle inte vilja ha det på mitt samvete.

mvh

biker

 

Borde inte funka. Var det jordat skulle bondens säkringar på inkommande sticka direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev rolba:

Borde inte funka. Var det jordat skulle bondens säkringar på inkommande sticka direkt.

Plus att 380 är ju efter sista transformatorn. 

 

Lågspänning i sammanhanget. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite novis på detta .. Men på jobbet har vi en reservkraftsomkopplare så när jag kopplar in elverket så skall det va säkert för el arbetare ute i nätet ..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-29 at 14:48, skrev Dolemon:

En fråga har ni solceller ?  

Installerade dec-19 så mycket som fick plats inkl garage taket. Har nog visat sig vara en av mina bättre investeringar .

Förbrukare 20` inkl en lägenhet som hyrs ut och får 14`tillbaka på solcellerna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...