Jump to content
IGNORERAD

Husboken


måne

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev måne:

När man är inskriven i husboken måste man även då rapportera TM 30?

 

1 timme sedan, skrev soi covboy:

Hänger på din fråga också. Har gula boken plus inskriven i blåa husboken också. 

Hur i allsin dar har ni lyckats bli inskrivna i den blå husboken? Den ör ju bara flr thailändare.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev gst:

 

Hur i allsin dar har ni lyckats bli inskrivna i den blå husboken? Den ör ju bara flr thailändare.

Jag i den gula

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev måne:

När man är inskriven i husboken måste man även då rapportera TM 30?

Ja man måste forfarande registrera TM30 när man kommer in i landet trors att man har Gulaboken. Formellt är det ju husägaren som står för registreringen. Kan göras på närmsta immigration eller i vissa fall polistationen om man saknar ett immigrationkontor i närheten.

 

Det går även att göra via app eller webbfomulär. Jag använde appen förra året men tänkte prova webfomuläret i vinter. Jag tänkte då registrera ett konto på mig själv som användare där jag själv anmäler min ankomst. Formuläret för registreingen är väl inte helt enkelt men jag har forskat lite i hur det ska fyllas i. Jag kanske återkommer med en lathund.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev måne:

När man är inskriven i husboken måste man även då rapportera TM 30?

jepp, du är ju inte ägare av huset men du måste tom göra det även om du äger en condo.

Husbok, äga eller inte kvittar.

läs mer här

https://legal.co.th/resources/Thailand-real-estate-property-law/Thailand-condominium-law/does-owning-thai-condo-make-tm30-unnecessary/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bor i en "gated community" så fixar dom säkert det åt er, dom som sköter servicen på området. Så funkar det för oss i Huay Yang.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja man måste forfarande registrera TM30 när man kommer in i landet trors att man har Gulaboken. Formellt är det ju husägaren som står för registreringen. Kan göras på närmsta immigration eller i vissa fall polistationen om man saknar ett immigrationkontor i närheten.

 

Det går även att göra via app eller webbfomulär. Jag använde appen förra året men tänkte prova webfomuläret i vinter. Jag tänkte då registrera ett konto på mig själv som användare där jag själv anmäler min ankomst. Formuläret för registreingen är väl inte helt enkelt men jag har forskat lite i hur det ska fyllas i. Jag kanske återkommer med en lathund.

 

Ett tips när man tittar på Thailändska sidor är att ha Google Translate installerat, bara att markera och få en översåttning.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev gst:

 

Hur i allsin dar har ni lyckats bli inskrivna i den blå husboken? Den ör ju bara flr thailändare.

 

Rätta mig om jag har fel men får man inte en blå om man äger condo?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja man måste forfarande registrera TM30 när man kommer in i landet trors att man har Gulaboken. Formellt är det ju husägaren som står för registreringen. Kan göras på närmsta immigration eller i vissa fall polistationen om man saknar ett immigrationkontor i närheten.

 

Det går även att göra via app eller webbfomulär. Jag använde appen förra året men tänkte prova webfomuläret i vinter. Jag tänkte då registrera ett konto på mig själv som användare där jag själv anmäler min ankomst. Formuläret för registreingen är väl inte helt enkelt men jag har forskat lite i hur det ska fyllas i. Jag kanske återkommer med en lathund.

Web-varianten funkade bra ifjol, men i år stötte jag på patrull. I formuläret finns en ruta för ifyllande av TM6 kortets siffror, men eftersom ett sånt inte lämnas ut numera så tar det stopp. Jag ringde immigration här i Nakhon si Thammarat men dom hade ingen lösning, så det fick bli en inställelse på kontoret.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev BanBoLo:

Web-varianten funkade bra ifjol, men i år stötte jag på patrull. I formuläret finns en ruta för ifyllande av TM6 kortets siffror, men eftersom ett sånt inte lämnas ut numera så tar det stopp. Jag ringde immigration här i Nakhon si Thammarat men dom hade ingen lösning, så det fick bli en inställelse på kontoret.

 

Läste att om man istället använder appen i mobilen så är TM6-fältet där kvar men inte tvingande så där kan man göra det online. "Section 38" tror jag appen heter men man måste ändra inställningen i mobilen så location är "Thailand" för att den ska synas i app-store

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev BanBoLo:

Web-varianten funkade bra ifjol, men i år stötte jag på patrull. I formuläret finns en ruta för ifyllande av TM6 kortets siffror, men eftersom ett sånt inte lämnas ut numera så tar det stopp. Jag ringde immigration här i Nakhon si Thammarat men dom hade ingen lösning, så det fick bli en inställelse på kontoret.

Ok får kanske använda appen igen då. Jag trodde väl att de hade fixat så att TM6 fältet inte var obligatoriskt. Man kan ju undra hur hotellen gör. De kanske går att fylla i ett fiktivt nummer.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Mankan:

Ok får kanske använda appen igen då. Jag trodde väl att de hade fixat så att TM6 fältet inte var obligatoriskt. Man kan ju undra hur hotellen gör. De kanske går att fylla i ett fiktivt nummer.

Vid samtalet med immigration provade vi ett flertal alternativ, inget funkade. Använde appen ifjol utan problem, men även den strulade nu, där var det MRZ fotot på passet som inte godkändes.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Rätta mig om jag har fel men får man inte en blå om man äger condo?

 

Nej, som jag fattat det,  får du en blå bok för condon, men ditt namn står inte med.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-25 at 07:56, skrev BanBoLo:

Vid samtalet med immigration provade vi ett flertal alternativ, inget funkade. Använde appen ifjol utan problem, men även den strulade nu, där var det MRZ fotot på passet som inte godkändes.

Enligt denna snubbe ska det fungera utan TM6 numret. 

image.thumb.png.d5eb9928f5301a1d3f72e8273716615b.png

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-24 at 13:51, skrev gst:

 

Hur i allsin dar har ni lyckats bli inskrivna i den blå husboken? Den ör ju bara flr thailändare.

 

Jag är inskriven, med thaitext, i blå boken som far till våra barn.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...