Jump to content
IGNORERAD

Börje Salming


spooncreek

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Amigo:

Nu var ju texten lånat av Ann som skrivit på saijten där namninsamling pågår. Men i min åtanke var inte hans sjukdom utan det han gjort på isen och särskild i NHL.  Och han blev ju uppvaktat av NHL i form av tavlan och utmärkelsen han fick från Canada. För övrigt anser jag att dina inlägg/citater om mina inlägg är väldigt provocerande och du bara söker orsak att hacka på mig, konstig tycker jag för jag vill inte äga Dig mentalt. Men jag har märkt att inga ämnen är heliga här på MPR, bara man kan skapa oreda och strul verkar vissa nick bli nöjda. En del har nog som hobby att försöka styra seriösa trådar ur ämnet och bli skit.

 

Som jag tidigare skrev, jag tänkte lite fel igår kväll, eftersom det var en gala för 100 årig ishockey förbundets ära i Sverige, är det klart att de fokuserade på meriter som gjorts i svenska ishockeyrinkar. Och Han har ju inte varit med i tre kronor när de vunnit WM eller OS guld så hans meritlista i NHL var säkert mindre viktig vid val av tidernas spelare. Du har själv skrivit att du är av yngre årgång, då kanske Du inte vet att han var stor på -70 talet, även i Finland följde vi som var tonåringar på den tiden.

 

I allafall lider jag med familjen och blir väldigt tårögat när jag ser hans situation idag. Det är sällan att jag reagerar så starkt för mig helt okänd person som idrottare oftast är. Senast nåt som fick mig tänka hur svag livets tråd är, var när Michael Schumacher åkte omkull mellandagarna 2013, ingen är i skyddad för olyckor eller sjukdomar. Jag har själv genomgått sjukdom som gjorde att hjärnan funkade men kroppen orkade inte så har lite eget erfarenhet och kunskap hur det känns i huvudet, jag är ändå i lycksam situation eftersom jag har blivit rehabiliterat från det. Dessa miljonärer har inte den möjligheten som jag utan förmögenhet fick. Hälsa är ofta nåt man uppskattar och kan värdesätta när man har förlorat den, det ska man komma ihåg.

För det första jag vet vem Börje Salming är och vad han har gjort för Svensk Ishockey. Jag fyller snart 54 år och är inte direkt "purung". Jag söker inte orsak att hacka på dig jag håller bara inte med dig om att Börje vore självskriven för priset som tidernas hockeyspelare. Där är jag uppenbarligen inte heller ensam. De är ju bara att se till att priset just gick till  Nicklas Lidström och inte Börje. Eller anklagar du även juryn att vara ute efter dig som person på MPR?

 

Ditt sista stycke stärker åter igen legitimiteten i min fråga. Ska han få pris som bästa hockeyspelare genom tiderna för att han har drabbats av ALS? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev jlh66:

Lill Strimma =Lennart Svedberg

 

Mest känd som Timråit men även Brynäsare

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

För det första jag vet vem Börje Salming är och vad han har gjort för Svensk Ishockey. Jag fyller snart 54 år och är inte direkt "purung". Jag söker inte orsak att hacka på dig jag håller bara inte med dig om att Börje vore självskriven för priset som tidernas hockeyspelare. Där är jag uppenbarligen inte heller ensam. De är ju bara att se till att priset just gick till  Nicklas Lidström och inte Börje. Eller anklagar du även juryn att vara ute efter dig som person på MPR?

 

Ditt sista stycke stärker åter igen legitimiteten i min fråga. Ska han få pris som bästa hockeyspelare genom tiderna för att han har drabbats av ALS? 

Näe men men han var som någon annan skrev, en pilgrim för svenskarna.  Börje backade inte för någon

 

Ni hörde ju va Stener sa, han var rädd eftersom idi*terna på andra sidan var pitbulls.

Åh Börje står staty i Toronto

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man också ska tänka på när det gäller vunna utmärkelser i NHL är att Lidström spelade för ett topplag i NHL och utmärkelserna för bästa spelare i de olika kategorierna går i princip alltid till spelare i de lag som går långt i slutspelet. Börje spelade i Toronto som var väldigt svaga som lag under perioden han spelade där och de var aldrig i närheten av en Stanley Cup-seger under den tiden. Dessutom var det i princip otänkbart att NHL skulle ge en utmärkelse till en spelare från Europa under 70-talet och början av åttiotalet oavsett hur bra de spelarna var. Det Börje åstadkom trots de förutsättningarna är unikt. Lidström  var en fantastisk spelare men skulle ha blivit krossad i NHL på 70-talet och inte vunnit utmärkelserna om han spelat i ett sämre lag. 

 

//mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev mrco:

Vad man också ska tänka på när det gäller vunna utmärkelser i NHL är att Lidström spelade för ett topplag i NHL och utmärkelserna för bästa spelare i de olika kategorierna går i princip alltid till spelare i de lag som går långt i slutspelet. Börje spelade i Toronto som var väldigt svaga som lag under perioden han spelade där och de var aldrig i närheten av en Stanley Cup-seger under den tiden. Dessutom var det i princip otänkbart att NHL skulle ge en utmärkelse till en spelare från Europa under 70-talet och början av åttiotalet oavsett hur bra de spelarna var. Det Börje åstadkom trots de förutsättningarna är unikt. Lidström  var en fantastisk spelare men skulle ha blivit krossad i NHL på 70-talet och inte vunnit utmärkelserna om han spelat i ett sämre lag. 

 

//mrco

Dubbel Karma till mrco.

 

 

Många fattar inte på Svanskarnas tid, Sterner mfl som Hammarström

 De var måltavlor. Vidriga bröderna Esposito m.fl. sänkte å å spelade skithockey men ändå...

Fy fan AIF, BIF, Toooooronto, att han å näslund gick till andra skitlag berodde på Att Gävle är är piss, samt att Vaxholm å Malmö lockade mere.

 

Har mest träffat Stigge i Kiruna.

Börje en gång annars i hemmavid i Stockholm men deras släktingar fler gånger.

 

Ni som är yngre, fråga vem som. var den Elaka...

Ledtråd å det inte Börje. #KirunaAIF #Kiruna/Giron #Salmi #BrynäsIF

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mankan:

Ska han få pris som bästa hockeyspelare genom tiderna för att han har drabbats av ALS?

Det har ingen annan påstått heller, att ALS skulle vara motivet. Jag själv skrev ursprungligen: Konstigt om Börje inte blir tidernas spelare? Inget om ALS i inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Amigo:

Det har ingen annan påstått heller, att ALS skulle vara motivet. Jag själv skrev ursprungligen: Konstigt om Börje inte blir tidernas spelare? Inget om ALS i inlägget.

Och jag undrade om motivet var hans sjukdom vilket var en väl motiverad fråga med tanke på dina svar.  

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev mrco:

Vad man också ska tänka på när det gäller vunna utmärkelser i NHL är att Lidström spelade för ett topplag i NHL och utmärkelserna för bästa spelare i de olika kategorierna går i princip alltid till spelare i de lag som går långt i slutspelet. Börje spelade i Toronto som var väldigt svaga som lag under perioden han spelade där och de var aldrig i närheten av en Stanley Cup-seger under den tiden. Dessutom var det i princip otänkbart att NHL skulle ge en utmärkelse till en spelare från Europa under 70-talet och början av åttiotalet oavsett hur bra de spelarna var. Det Börje åstadkom trots de förutsättningarna är unikt. Lidström  var en fantastisk spelare men skulle ha blivit krossad i NHL på 70-talet och inte vunnit utmärkelserna om han spelat i ett sämre lag. 

 

//mrco

 

Det är med Börje som med Zlatan. Hade Zlatan spelat i bättre klubb- och landslag hade han varit däruppe med Messi & Ronaldo 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
24 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Det är med Börje som med Zlatan. Hade Zlatan spelat i bättre klubb- och landslag hade han varit däruppe med Messi & Ronaldo 😎

Fast Z har ju spelat med några av de bästa klubbarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Boa52:

Du fatta noll, tråden Börje Salming och hans sjudom och HANS karriär inte hela

sveriges hocky histotia. tror inte du vet vad ett tryne är bara käbblar

Nu fattar du inget, många av dom spelarna som nämns här har men Börjes karriär att göra.
Jag nämnde Juha Widing, jo för han bannade vägen för andra svenskar att försöka på en proffskarriär, där av även Börje.

Börje åkte över med en annan legend Inge Hammarström, alla tre spelade för Sverige i Canada cup 1976.
Så tala om för mig hur Inge Hammarström, Juha Widing mm. inte har med Börjes karriär at göra, ta bara 1976 års upplaga av Canada cup där Börje verkligen slog igenom.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Nerike:

Nu fattar du inget, många av dom spelarna som nämns här har men Börjes karriär att göra.
Jag nämnde Juha Widing, jo för han bannade vägen för andra svenskar att försöka på en proffskarriär, där av även Börje.

Börje åkte över med en annan legend Inge Hammarström, alla tre spelade för Sverige i Canada cup 1976.
Så tala om för mig hur Inge Hammarström, Juha Widing mm. inte har med Börjes karriär at göra, ta bara 1976 års upplaga av Canada cup där Börje verkligen slog igenom.

Tråden handlade om Börje S men gick över till vem som har varit bästa hockyspelaren i och

från Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Boa52:

Tråden handlade om Börje S men gick över till vem som har varit bästa hockyspelaren i och

från Sverige

Sedan när har du brytt dig om vad trådar handlar om, med tanke på hur många trådar du förstört med ditt svammel?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Boa52:

Tråden handlade om Börje S men gick över till vem som har varit bästa hockyspelaren i och

från Sverige

Men förstår du inte, allt har nästan med Börje att göra.

Utan alla dessa pionjärer inom svensk hockey hade Börje inte blivit den han är.
Och utan Börje mm. så hade inte dagens hockeyspelare kommit till vad dom är idag

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev evert 1:

Man kan fundera lite över om det är allt stryk han fått som back är grundorsaken till hans sjukdom - ELLER, eftersom jag också sport att en lagkamrat till Börje även han fått ALS.

Har de ätit kött från samma djur eller?

Nu tar det väldigt lång tid innan als bryter ut så s.k. smittspårning är nog mer eller mindre omöjlig.

 

Jag läste något om att vissa människor hade lättare för att drabbas av ALS, de var ofta ganska smala och tränade ofta en hel del.

Jag kan ha sett detta på TV.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag läste något om att vissa människor hade lättare för att drabbas av ALS, de var ofta ganska smala och tränade ofta en hel del.

Jag kan ha sett detta på TV.

Låter inte riktigt, min kompis som fick det hade inte tränat något i sitt liv men normal

vikt ingen 120 kilos mat gubbe

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Nerike:

Men förstår du inte, allt har nästan med Börje att göra.

Utan alla dessa pionjärer inom svensk hockey hade Börje inte blivit den han är.
Och utan Börje mm. så hade inte dagens hockeyspelare kommit till vad dom är idag

Ok men tråden handlade om börje inte vad andra hockey spelare blev eller inte blev

Skapa en ny tråd om vilken som var bästa hockey spelaren i Sverige eller hela världen

Ni kan och ni vet allt om Hockey

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Ok men tråden handlade om börje inte vad andra hockey spelare blev eller inte blev

Skapa en ny tråd om vilken som var bästa hockey spelaren i Sverige eller hela världen

Ni kan och ni vet allt om Hockey

Varför skapar du inte själv en ny tråd där du kan bestämma villkoren om vad som får och inte får sägas?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-18 at 10:30, skrev spooncreek:

Börje Salming...jag håller honom fortfarande allra högst bland många fantastiska svenska hockeyspelare genom åren.  Vilken fighter.

 

FeqEfxpWQAAb92h.png.cb89730fc174f7a4b123b8083463a13e.png

 

Fe5cuz6WAAYugh-.jpg.80ad9598699f463c8252678e1e12e933.jpg

 

8 minuter sedan, skrev Boa52:

Ok men tråden handlade om börje inte vad andra hockey spelare blev eller inte blev

Skapa en ny tråd om vilken som var bästa hockey spelaren i Sverige eller hela världen

Ni kan och ni vet allt om Hockey

Trådstarten handlar i högsta grad om vilken spelare som varit störst. Varför ska då inte detta få diskuteras?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

 

Trådstarten handlar i högsta grad om vilken spelare som varit störst. Varför ska då inte detta få diskuteras?

Tråden heter Börje Salming inget mera Ok, Jag lägger ned nu fortsatt ni

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Tråden heter Börje Salming inget mera Ok, Jag lägger ned nu fortsatt ni

 

Om tråden heter Börje Salming får man bara skiva exakt samma ord som i titeln då eller hur menar du?

 

Det blir en jävligt intressant tråd då.

 

-Börje Salming

-Börje Salming....

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

 

Om tråden heter Börje Salming får man bara skiva exakt samma ord som i titeln då eller hur menar du?

Du läser inte som vanligt jag lägger ned skriv vad ni vill OK. Du skrev tråden handlar om vem

som var/ är största hockey spelaren, det gjorde den inte. LÄS

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Du läser inte som vanligt jag lägger ned skriv vad ni vill OK. Du skrev tråden handlar om vem

som var/ är största hockey spelaren, det gjorde den inte. LÄS

Det är du som inte läser eller förstår vad du läser. De visar du ju gång på gång i alla möjliga trådar.

 

"jag håller honom fortfarande allra högst bland många fantastiska svenska hockeyspelare genom åren"

 

Citat från första inlägget. Med andra ord tidernas hockeyspelare och precis vad vi diskuterar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Mankan:

Det är du som inte läser eller förstår vad du läser. De visar du ju gång på gång i alla möjliga trådar.

 

"jag håller honom fortfarande allra högst bland många fantastiska svenska hockeyspelare genom åren"

 

Citat från första inlägget. Med andra ord tidernas hockeyspelare och precis vad vi diskuterar.

Vad hette tråden, fan vad jag blir less på dej, sluta svara mina inlägg är du snäll

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Det är du som inte läser eller förstår vad du läser. De visar du ju gång på gång i alla möjliga trådar.

 

"jag håller honom fortfarande allra högst bland många fantastiska svenska hockeyspelare genom åren"

 

Citat från första inlägget. Med andra ord tidernas hockeyspelare och precis vad vi diskuterar.

“NEVER ARGUE WITH STUPID PEOPLE. THEY WILL DRAG YOU DOWN TO THEIR LEVEL AND BEAT YOU WITH EXPERIENCE.”

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...