Jump to content
IGNORERAD

Bjuda min flickvän till Sverige


Pasan

Recommended Posts

On 2022-10-18 at 06:28, skrev Pasan:

Hej jag undrar om det är några problem att bjuda min 19 årig thailändsk tjej till Sverige och ansöka Schengen visum för 90 dagar

 

Det beror ju lite på omständigheter. Men om du är garant så:

 

1. Ni bör ha träffats innan.

2. Ni bör ha dokumentation på när ni träffats, såsom bilder, passtämplar etc.

3. Ha gärna kommunikation som chattar att visa upp.

4. Anlita hjälp på plats om du inte är där, även om du är där om du inte har järnkoll. En bekant till frugan sökte och fick schengenvisum i år. Hon tog hjälp av en seriös agent som tog 12 000 baht all inclusive (avgifter, försäkring mm). Han var även med till Bangkok och såg till att allt gick bra. Finns säkert billigare, men hon tyckte det var tryggt.

 

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Pasan

    8

  • Nerike

    4

  • Mankan

    4

  • Enis

    3

Mest aktiva i denna tråd

48 minuter sedan, skrev Nerike:

Inte om man skickar en inbjudan, turist/besök visa är samma visa, skillnaden är om man skickar en inbjudan eller inte, utan inbjudan då blir det dyrt för den som skall komma till Sverige då skall hon/han kunna visa upp ca 13 500 SEK för varje månad hon/han skall vara här.

Därför skickar man en inbjudan där det står att personen försäkrar att han skall försörja personen som kommer samt ha bostad för personen.
Bostaden är ju den man själv bor i

 

Samma Schengenblankett ja där man kryssar olika ... inte samma sak eller visa(truddelutt) 😃

 

olika krav och olika saker man skall bifoga.

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nerike:

Inte om man skickar en inbjudan, turist/besök visa är samma visa, skillnaden är om man skickar en inbjudan eller inte, utan inbjudan då blir det dyrt för den som skall komma till Sverige då skall hon/han kunna visa upp ca 13 500 SEK för varje månad hon/han skall vara här.

Därför skickar man en inbjudan där det står att personen försäkrar att han skall försörja personen som kommer samt ha bostad för personen.
Bostaden är ju den man själv bor i

 

Nu är jag skitkass på visum men varför blir det dyrare beroende på garant eller inte?

Vet att VFS global gnydde lite då frugan uppgett bl.a. mina föräldrars adress när hon sökte visum i Maj/Juni men ambassaden gjorde inget väsen. Inte första gången hon har visum kanske spelar in.

Är det inte bara första natten det kan vara bra att ha bokad, alla vet ju inte exakt hur/när de reser runt?

 

/ SatanG  

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Nu är jag skitkass på visum men varför blir det dyrare beroende på garant eller inte?

Vet att VFS global gnydde lite då frugan uppgett bl.a. mina föräldrars adress när hon sökte visum i Maj/Juni men ambassaden gjorde inget väsen. Inte första gången hon har visum kanske spelar in.

Är det inte bara första natten det kan vara bra att ha bokad, alla vet ju inte exakt hur/när de reser runt?

 

/ SatanG  

Det har med att många thai egentligen inte har råd att besöka Sverige, då kan ambassaden kräva att dom uppvisar kapital då dom ska besöka Sverige om dom inte har inbjudan/garanti.

 

Har dom pengar är det inga problem, men har dom inte pengar och ingen inbjudan blir dom nekade visa i dom flesta fall, det har med svart arbetskraft samt tråkigt att säga det men, men många hamnar i en massage salong.
 

Har dom inbjudan som står som garant, då skall den personen också se till att dom har bostad försäkring mm.
Och skulle dom jobba svart eller i en massage salong, så vet dom vilken person som har tagit hit henne/han.
På sett så har Ambassaden koll på vilka som tar hit folk på fel grunder, men dom flesta fall är det inget skumt.
Med en inbjudan skall Ambassaden kolla upp den som skall hit samt den personer som givit en inbjudan, dvs dubbelt jobb för dom.

 

Dom som skall till Sverige utan inbjudan behöver Ambassaden bara kolla en person.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nerike:

Ja det går, har en kompis som var 54 år och ville ta hit en tjej som var 24-26 år kommer inte ihåg exakt ålder men mellan 24-26 år och hade skickat en inbjudan, men vart nekat pga. åldersskillnaden, han överklaga men fick nej så han la ner projektet men detta var omkring 1999-2001

Hon skall kunna visa 450 SEK om dagen för att vistas i Sverige, men om man skickar ner en inbjudan så kan den personen står för den summan.
Då skickar han med årsinkomst eller lönebesked samt arbetsintyg vid visumansökan där skall även inbjudan samt försäkring bevis om 30 000 euro.

 

Men enklast är att ta hjälp av visumagenten som ligger i samma hus som ambassaden, så gjorde jag första gången bara för att veta exakt vilka papper ambassaden ville ha för ett besök visum om 90 dagar.


Så till trådstartaren skicka ner en inbjudan, be henne gå till visa agenten i samma hus som ambassaden, obs. kostar en slant men inte alls dyrt kommer inte ihåg vad det kostar, men nån här på forumet borde ha deras hemsida där borde det stå vad det kostar.
Här har du en länk till inbjudan, där står vilka handlingar du skall skicka med
https://www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba631285b/1635176495763/Inbjudan_240011_sv.pdf
 

 

Tack för infomationen men jag är redan gift. :)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Nerike:

Inte om man skickar en inbjudan, turist/besök visa är samma visa, skillnaden är om man skickar en inbjudan eller inte, utan inbjudan då blir det dyrt för den som skall komma till Sverige då skall hon/han kunna visa upp ca 13 500 SEK för varje månad hon/han skall vara här.

Därför skickar man en inbjudan där det står att personen försäkrar att han skall försörja personen som kommer samt ha bostad för personen.
Bostaden är ju den man själv bor i

Om det är samma visa kan man väl diskutera. Ett "Turistvisa" är väl ett visum för turistbesök och kräver att man uppfyller kraven för just ett visum för turistbesök. Ett "Besöksvisa" är ett visum för besök av släkt och vänner och där har du andra sökkriterier. Sedan finns det även visum för affärs- eller konferensbesök, visum för medicinsk behandling och några till. Jag skulle inte kalla ett visum för studier, forskning eller som utbytesdoktorand för ett turistvisum.

 

Söker man ett visum för turistbesök måste den sökande ha pengar för uppehälle och hemresa (Sverige kräver att du har 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar). 

 

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-Sverige-kortare-an-90-dagar---ansok-om-visum.html

 

 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Mankan:

Om det är samma visa kan man väl diskutera. Ett "Turistvisa" är väl ett visum för turistbesök och kräver att man uppfyller kraven för just ett visum för turistbesök. Ett "Besöksvisa" är ett visum för besök av släkt och vänner och där har du andra sökkriterier. Sedan finns det även visum för affärs- eller konferensbesök, visum för medicinsk behandling och några till. Jag skulle inte kalla ett visum för studier, forskning eller som utbytesdoktorand för ett turistvisum.

 

Söker man ett visum för turistbesök måste den sökande ha pengar för uppehälle och hemresa (Sverige kräver att du har 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar). 

 

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-Sverige-kortare-an-90-dagar---ansok-om-visum.html

 

 

 

Besök visa och turist visa är samma blankett.

 

Skillnaden mellan Turist visa samt Besök visa är bara en inbjudan samt en som står garant (besök visa)
 

Turist visa har denna punkt
ha pengar för uppehälle och hemresa (Sverige kräver att du har 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar)

 

Besök visa
ha pengar för uppehälle och hemresa (Sverige kräver att du har 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar, vilket också kan bekostas av den inbjudande personen)

Ha fått en inbjudan från den person du ska besöka.

Och när personen har fått sitt visa Besök eller Turist, så står det väl turist visa i passet

 

Källa
Under 
Innan du ansöker om visum (så ser du vad som gäller)
Länk
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-Sverige-kortare-an-90-dagar---ansok-om-visum.html

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nerike:

Besök visa och turist visa är samma blankett.

 

Skillnaden mellan Turist visa samt Besök visa är bara en inbjudan samt en som står garant (besök visa)
 

Turist visa har denna punkt
ha pengar för uppehälle och hemresa (Sverige kräver att du har 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar)

 

Besök visa
ha pengar för uppehälle och hemresa (Sverige kräver att du har 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar, vilket också kan bekostas av den inbjudande personen)

Ha fått en inbjudan från den person du ska besöka.

Och när personen har fått sitt visa Besök eller Turist, så står det väl turist visa i passet

 

Källa
Under 
Innan du ansöker om visum (så ser du vad som gäller)
Länk
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-Sverige-kortare-an-90-dagar---ansok-om-visum.html

Ja samma blankett men inte samma visum. Mitt svar från från början gällde turistvisum som någon påstod var nästan omöjligt att misslyckas med. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en kompis som är 50 år och hans flickvän 20.  Då var det ingen problem. Hon fick besökvisum.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-19 at 11:24, skrev Enis:

 

och skulle tippa att det är rätt svårt att få turismvisum i flera månader

 

/enis

3+3 är väl standard så inga problem vad jag kan se.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-19 at 02:04, skrev Mankan:

Ska hon söka turistvisum till Sverige/Schengen så krävs det väl att hon är sin egen garant och kan visa upp att hon har pengar för vistelsen. 

Det funkar oxå, men är inget krav om hen har en annan garant som uppfyller kraven.

 

Svaren finns redan i tråden - men jag komprimerar dom lite😃

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Det funkar oxå, men är inget krav om hen har en annan garant som uppfyller kraven.

 

Svaren finns redan i tråden - men jag komprimerar dom lite😃

Som sagt tidigare i tråden så gäller det att skilja på turistvisum och besöksvisum. Dvs turistvisum då måste ju dom visa upp egna medel för sin vistelse, besöksvisum då är dom ju inbjudna av någon som står som garant för vistelsen.

Så att få 90 dagars turistvisum tror jag är lite svårt om man jämför med besökvisum. Så att påstå att typ få 3+3 månader turistvisum är väl ganska fel som Risifrutti påstod tidigare, däremot att söka besöksvisum 3 månader för att sen söka förlängning med tre månaders uppehållstillstånd för besök är nog mer korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...