Jump to content
IGNORERAD

Ta med frukt och grönt från Thailand


NiceBeaver

Recommended Posts

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Hur många fulla långtradarchaufförer tar tullen i hamnarna menar du?

Finns det statistik?

Jag har inga siffror på rattfulla men varje förhindrat bil med full chaufför är en vinst! Drograttfulla hade de tagit 86 st år 2020, året innan 59. Konstigt att jag ens behöver förklara!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    7

  • Soengsang

    4

  • Enis

    3

  • UglyFarang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hittade lite siffror, hur sanningsenliga de är får var och en bedöma! @UglyFarang

https://drugnews.se/Tullen stoppar fler drograttfulla yrkesförare

Citat ur artikkel.

Antalet nykterhetskontroller av tull och polis av säkerhetsskäl minskade kraftigt under pandemin. Men mellan 2020 och 2021 så ertappade tullen ändå betydligt fler påverkade förare vid gränskontroller.

Av dessa ärenden inledde tullen år 2020 nationellt 228 förundersökningar om rattfylleri, varav 88 gällde drograttfylleri. Ifjol ökade de till 428 förundersökningar, varav 162 drograttfylleri. Tullverkets region Syd hade nära hälften av dessa ärenden, (64 förundersökningar om drograttfyllerier år 2020 och 125 ifjol).

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag har inga siffror på rattfulla men varje förhindrat bil med full chaufför är en vinst! Drograttfulla hade de tagit 86 st år 2020, året innan 59. Konstigt att jag ens behöver förklara!

 

Vad jag har läst i media så har användandet av bommar med alkolås och utandningsprov i hamnarna i Skåne stoppats pga någon laglig teknikalitet så därför undrar jag.

Visst är varje stoppad full chaffis en vinst men jag ser varje dag jag är ute på resor i jobbet lastbilar som vinglar ut på vägrenen och in i vänsterfilen, fram och tillbaka flera gånger, då brukar jag ringa 112.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Amigo:

Hittade lite siffror, hur sanningsenliga de är får var och en bedöma! @UglyFarang

https://drugnews.se/Tullen stoppar fler drograttfulla yrkesförare

Citat ur artikkel.

Antalet nykterhetskontroller av tull och polis av säkerhetsskäl minskade kraftigt under pandemin. Men mellan 2020 och 2021 så ertappade tullen ändå betydligt fler påverkade förare vid gränskontroller.

Av dessa ärenden inledde tullen år 2020 nationellt 228 förundersökningar om rattfylleri, varav 88 gällde drograttfylleri. Ifjol ökade de till 428 förundersökningar, varav 162 drograttfylleri. Tullverkets region Syd hade nära hälften av dessa ärenden, (64 förundersökningar om drograttfyllerier år 2020 och 125 ifjol).

Varför fokuserar du på rattfylleri, det är inte Tullpolisens primära uppgift.

Vore bättre de visade upp bra siffror på vapen och knarkbeslag, då det är deras primära uppgifter.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Varför fokuserar du på rattfylleri, det är inte Tullpolisens primära uppgift.

Jag fick en fråga om det och då är det artigt att svara. Titta vänligen ursprunglig inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Varför fokuserar du på rattfylleri, det är inte Tullpolisens primära uppgift.

Vore bättre de visade upp bra siffror på vapen och knarkbeslag, då det är deras primära uppgifter.

Nja, vad jag förstått är det mangobeslagen som är viktiga. Knark och vapen kan ju vara farligt att lägga sig i......

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Nja, vad jag förstått är det mangobeslagen som är viktiga. Knark och vapen kan ju vara farligt att lägga sig i......

Ja, fan patetiskt att se.

Tullen är och har alltid varit en väldigt värdelös och inkompetent organisation. 

Sen ser man här i tråden puckon som tycker de gör ett bra jobb, man blir fan mållös!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev stoppad av en civil tullare när jag kom med Emirates i våras. Han frågade var jag kom ifrån och jag svarade Udon Thani, då började vi prata om 

Thailand en bra stund, Jag berättade att vi hade hus där och lite annat och han ställde en frågor om Thailand.

Väntade på frågan: Har du packat väskan själv?  Men den kom aldrig och han tackade för sig och tacksam var jag då fugan packat min väska full med godsaker😀

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

Sen ser man här i tråden puckon som tycker de gör ett bra jobb, man blir fan mållös!

Tänka sig att om tullen hade släppt thai tanten igenom  skulle allt vara frid o fröjd här på MPR. 🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni sitter väl och kikar på TV Gränsbevakarna Australien och skriker så fort varje Asiat-kärring stoppas och blir av med mat.

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Enis:

Ni sitter väl och kikar på TV Gränsbevakarna Australien och skriker så fort varje Asiat-kärring stoppas och blir av med mat.

 

/Enis

Frugan brukar säga

Tur att jag inte bor där 😀

 

Hon har klarat sig i 20 år men någon gång ska bli den första 😉

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-14 at 13:13, skrev Batting:


En sak som förvånat mig när jag tittat på "Gränsbevakarna" från olika länder är att tullarna tydligen har rätt att snoka omkring i folks mobiler.

Det har väl alla tullar runt om i Världen, då handlar det om att dom tror att du inte är en turist utan där för att jobba bla.

Så deras rätt att snoka i mobilen är mycket lätt, dom skyller bara på att du inte har ärliga ting för att besöka landet

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Nerike:

Det har väl alla tullar runt om i Världen, då handlar det om att dom tror att du inte är en turist utan där för att jobba bla.

Så deras rätt att snoka i mobilen är mycket lätt, dom skyller bara på att du inte har ärliga ting för att besöka landet

Är oftast gränspolisen/emigrationspolisen som kontrollerar det du nämner, folk blandar ofta ihop gränspolis och tull.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2022-10-16 at 10:22, skrev Amigo:

Jag har inga siffror på rattfulla men varje förhindrat bil med full chaufför är en vinst! Drograttfulla hade de tagit 86 st år 2020, året innan 59. Konstigt att jag ens behöver förklara!

 

Från svt-text idag.

 

 

image.png.2c8b9012fe314f403a825cb40ff14464.png

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten varför ingen höjde rösten här när en man som pratade brytande svenska blev stoppat av tullen i ARN och blev av med sina frukt, och vad jag förståd, sina potensmedel?

 

Hur dålig jobb de gjorde när tullen stoppade en långtradare i Ystad eller Trelleborg (nån hamn iallafall) som hade 300 kg knark inbyggt i släpets ram? https://via.tt.se / Över 300 kilo cannabis gömt i golvet på lastbil

 

kuva.png.3da9953af2d9627091374f2b541b25e9.png

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Seriös resebyrå 🤣

 

Citat

Jennie Mokum Skoglund

  · 

...ตามที่เป็นข่าว สวีเดนและกลุ่มประเทศใน EU มี มาตรการเข้มงวด ตรวจของนำเข้า ทั้งทางบก เรือ และทาง อากาศ เพื่อป้องกันการแพร่ระบาด เชื้อโรค แมลง ปรสิต

ชึ่งอาจมีปะปนมากับสิ่งนำเข้ามา

ของต้องห้ามที่ห้ามนำเข้ามาได้แก่

อาหารทุกชนิด

พืช ผัก ผลไม้

ต้นไม้ พันธุ์ไม้ เมล็ดพันธุ์พืช

สัตว์ ผลิตภ๊ณท์จากสัตว์ และ สิ่งมีชีวิต

โดยจะมีการสุ่มตรวจกระเป๋าหลังผ่านด่านตรวจคนเข้าเมือง

สบาย ทราเวล มีคำเเนะนำ ในการแพ็คกระเป๋า เพื่อไม่ให้เป็นจุดสนใจของเจ้าหน้าที่ในการเรียกตรวจ

1. แพ็คกระเป๋าเดินทางให้มิดชิด โดยมีกระเป๋าเดินทาง 1ใบ + ถือขึ้นเครื่อง 1ใบ

2.พยายามหลีกเลื่ยงการใช้

ลังกระดาษ

กล่องโฟม

กระสอบปุ๋ย เพื่อเบนความสนใจ

3.ไม่แบกเป้หน้า เป้หลัง มือหิ้วถุง

ส่วนของที่ถือขึ้นเครื่องควรเป็นเสื้อผ้าจ้า

4.เมื่อผ่านด่านตรวจพยายามทำตัวให้นิ่ง

อย่าหยุกหยิกน่าสงสัยตื่นเต้นกลัวเจอปลาแดก ปลาแห้ง แมงสะดิ้งเนาะ

.........นโยบาย ณ ตอนนี้มีแค่ตรวจแล้วทิ้ง แต่ยังไม่มีการปรับ และ ถ้าเป็นสายการบินที่ลงเช้าๆ โอกาศโดนตรวจจะค่อนข้างน้อย

....เพราะฉะนั้น เอามาเถอะ!!!! อย่างมากก็ทิ้ง แต่ถ้าไม่เอามา และไม่โดนตรวจ เสียดายเด้อ

AB Sabai Travel 0762783560

#ทริคดีๆมีให้เสมอ

#ตั๋วเครื่องบิน

#วีข่า

#จองเวลาทำพาสไทย บัตร / บัตร ปชช.ไทย

... Enligt nyheterna har Sverige och EU-länder strikta åtgärder för att kontrollera import både till lands, fartyg och luft för att förhindra spridning av baciller, insekter, parasiter.

Som kanske blandas med import

Förbjudna varor som inte är tillåtna att importera är

All sorts mat

Växter, grönsaker, frukt

Träd, trädfrön, plantera frön.

Djur. Tillverka produkter från djur och levande varelser.

Med slumpmässiga bakfickancheckar som pågår genom immigrationskontroller

Sabay Travel har råd om hur du ska packa dina väskor så att det inte blir polisers uppmärksamhet när du ringer för kontroll.

1. Packa resväskan tätt med 1 resväska + 1 väska att ha med på planet.

2. Försöker undvika att använda

Papperslåda

Skumlåda

Gödsel säck för att väcka uppmärksamhet.

3. Jag bär inte ryggsäck, ryggsäck, handväska.

Delen man har med sig på planet borde vara kläder.

4. När du passerar en kontrollpunkt försök att hålla dig lugn

Var inte misstänksam Upphetsad och rädd för att se fisk att äta, torkad fisk, bläckfisk eller hur

......... Nuvarande policyn är bara check och lämna, men det finns ingen bot än. Om det är ett flygbolag som landar tidigt är chansen att bli kollad ganska låg.

.... SÅ TA PÅ DET!!!! Jag slänger de flesta, men om jag inte tar med dem och inte blir kollad så tycker jag synd.

AB Sabai Travel 0762783560

#ทริคดีๆมีให้เสมอ

#ตั๋วเครื่องบิน

#วีข่า

# ัองเวลาท ชา ัาสไทย kort / nationellt kort. Thailändska

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-15 at 13:06, skrev frogfish:

Gissar att de (tullsnokarna) har fått krav på att märkas lite mer. Och då är ju detta plockmat.

 

Själv tycker jag det är fånigt, finns viktigare saker att göra. Och vintern gör ju att i princip alla parasiter etc ändå dör om de skulle komma med. Men det är säkert viktigare att stoppa mango än knark och vapen (enligt pannslagsmaffian iaf...)🐸

Ska de spela in programmet gränsbevakarna kan de inte bara stå där och titta. Det blir ett för dåligt program. Att ge sig på thaitjejerna är ju då tacksamt. Frugan har tagit in massor med otillåtna grejor i drygt 30 år. Likaså hennes kompisar. 

 

Skulle vara intresssant att veta vad mangon och chillin, etc de tagit in orsakat för skada på svensk odling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...