Jump to content
IGNORERAD

Försäkring för O-A longstay visum


tornar

Recommended Posts

Har tittat på thailändska försäkringsbolag för att hitta en försäkring, men några försäkringar gällde bara upp till 70 år (jag är 72 år). Fick ett tips om Tune Protect som hade försäkring upp till 75 år men de hade ingen försäkring för O-A longstay visum. Planerar för att vara i Thailand i fem månader. Är det någon som har tips om en försäkring som jag kan välja?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biker

    4

  • lovelos

    4

  • tornar

    3

  • apknug

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För att söka ett OA kan du använda din hemförsäkring med en förlängning. 

Hör med ditt försäkringsbolag. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv till Clas Ebler och fråga. Han har en Facebook-grupp om just försäkringar i Thailand. clas.007@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du skriven och har boende med adress i Sverige, så har du ju hemförsäkring som gäller i utlandet 45 eller 60 dagar beroende på försäkringsbolag,

Sen kan du bara kontakta ditt försäkringsbolag innan resa och förlänga reseförsäkringen så att den gäller tiden ut, i ditt fall 5 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev lovelos:

Är du skriven och har boende med adress i Sverige, så har du ju hemförsäkring som gäller i utlandet 45 eller 60 dagar beroende på försäkringsbolag,

Sen kan du bara kontakta ditt försäkringsbolag innan resa och förlänga reseförsäkringen så att den gäller tiden ut, i ditt fall 5 månader.

Det är nog tyvärr så att det spelar ingen roll hur länge vistelsen varar, man måste uppvisa försäkring för hela året som ett O-A visa gäller.

 

https://visumthailand.top/non_img_oa.html

 

mvh 

biker

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-09-28 at 11:50, skrev tornar:

Har tittat på thailändska försäkringsbolag för att hitta en försäkring, men några försäkringar gällde bara upp till 70 år (jag är 72 år). Fick ett tips om Tune Protect som hade försäkring upp till 75 år men de hade ingen försäkring för O-A longstay visum. Planerar för att vara i Thailand i fem månader. Är det någon som har tips om en försäkring som jag kan välja?

 

Jag har inget bra tips om försäkring. Några föreslår i tråden att förlänga reseskyddet som ingår i hemförsäkringen. Det kan man göra.

Men det spelar nog ingen roll att du tänkt stanna 5 månader, man måste uppvisa försäkring för 1 år, dvs eftersom ett O-A visum har

1 års giltighet.

Jag förlängde nyligen 45 dagar hos Folksam, kostade 3500 Kr. Kollade även Gouda och Europeiska, ungefär samma pris.

Och då är jag en yngling på 64 år. Premierna ökar brant med åldern.

Är det inte ett alternativ att du söker ett O, retired visum istället. Det ger 90 dagar, sedan förlänga med 1 år?

Det är inga försäkrings krav på ett O visum, alltså då kan man ha försäkring för den verkliga tiden man är i Thailand.

Lite enklare ansöknings förfarande också, jämfört med O-A.

 

https://visumthailand.top/non_img_oa.html

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev biker:

 

Jag har inget bra tips om försäkring. Några föreslår i tråden att förlänga reseskyddet som ingår i hemförsäkringen. Det kan man göra.

Men det spelar nog ingen roll att du tänkt stanna 5 månader, man måste uppvisa försäkring för 1 år, dvs eftersom ett O-A visum har

1 års giltighet.

Jag förlängde nyligen 45 dagar hos Folksam, kostade 3500 Kr. Kollade även Gouda och Europeiska, ungefär samma pris.

Och då är jag en yngling på 64 år. Premierna ökar brant med åldern.

Är det inte ett alternativ att du söker ett O, retired visum istället. Det ger 90 dagar, sedan förlänga med 1 år?

Det är inga försäkrings krav på ett O visum, alltså då kan man ha försäkring för den verkliga tiden man är i Thailand.

Lite enklare ansöknings förfarande också, jämfört med O-A.

 

https://visumthailand.top/non_img_oa.html

 

mvh

biker

 

 

Tänkte just föreslå detsamma.

O retired är klart lämpligast.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev lovelos:

Är du skriven och har boende med adress i Sverige, så har du ju hemförsäkring som gäller i utlandet 45 eller 60 dagar beroende på försäkringsbolag,

Sen kan du bara kontakta ditt försäkringsbolag innan resa och förlänga reseförsäkringen så att den gäller tiden ut, i ditt fall 5 månader.

Vilket försäkringsbolag har 60 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev sundbom:

Vilket försäkringsbolag har 60 dagar.

ICA och Moderna Försäkringar känner jag till, har själv ICA

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wermland:

ICA och Moderna Försäkringar känner jag till, har själv ICA

Moderna har tyvärr slutat med 60 dagar.....

 

Gjensidige har 60 dagar men de har ett knepigt vilkor att man inte får nya dagar om man åker hem en sväng. Måste vara hemma 30 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev biker:

Jag förlängde nyligen 45 dagar hos Folksam, kostade 3500 Kr. Kollade även Gouda och Europeiska, ungefär samma pris.

Ska förlänga 44 dagar hos LF, och har fått ett pris på drygt 1800 kr, och jag fyller 70 under tiden jag är nere.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev gst:

Ska förlänga 44 dagar hos LF, och har fått ett pris på drygt 1800 kr, och jag fyller 70 under tiden jag är nere.

Det var bra pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev biker:

Det var bra pris.

Krångligt även för försäkringsbolagen med pris. Först fick jag ett pris på ca 3500, men jag har en kompis som är en månad äldre än mig som ska åka samtidigt, men vara nere längre. Han hade fått ett pris på 2700 kr, så jag ifrågasatte priset. Han bad då att få återkomma, vilket han gjorde efter ca en timme, och då fick jag ett pris på 1800 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-09-30 at 09:55, skrev gst:

Krångligt även för försäkringsbolagen med pris. Först fick jag ett pris på ca 3500, men jag har en kompis som är en månad äldre än mig som ska åka samtidigt, men vara nere längre. Han hade fått ett pris på 2700 kr, så jag ifrågasatte priset. Han bad då att få återkomma, vilket han gjorde efter ca en timme, och då fick jag ett pris på 1800 kr.

Verkar vara väldigt godtyckligt hur mycket hemförsäkringsbolagen tar för att förlänga reseförsäkringen, står inga priser nånstans, utan dom verkar bara slänga ur sej en siffra och hoppas att man godtar den! :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-09-29 at 22:58, skrev biker:

 

Jag har inget bra tips om försäkring. Några föreslår i tråden att förlänga reseskyddet som ingår i hemförsäkringen. Det kan man göra.

Men det spelar nog ingen roll att du tänkt stanna 5 månader, man måste uppvisa försäkring för 1 år, dvs eftersom ett O-A visum har

1 års giltighet.

Jag förlängde nyligen 45 dagar hos Folksam, kostade 3500 Kr. Kollade även Gouda och Europeiska, ungefär samma pris.

Och då är jag en yngling på 64 år. Premierna ökar brant med åldern.

Är det inte ett alternativ att du söker ett O, retired visum istället. Det ger 90 dagar, sedan förlänga med 1 år?

Det är inga försäkrings krav på ett O visum, alltså då kan man ha försäkring för den verkliga tiden man är i Thailand.

Lite enklare ansöknings förfarande också, jämfört med O-A.

 

https://visumthailand.top/non_img_oa.html

 

mvh

biker

 

 

När jag var i Thailand i maj - juni och hade O retired 90 dagars visum så var jag i maj till Immigration Office i Krabi för att förlänga mitt visum med 60 dagar. Det gick inte att få på det visumet jag hade. Reglerna var ändrade så att man behövde ha ett O-A longstay ett års visum för att kunna förlänga visumet. Men jag har läst att reglerna kan vara olika beroende på vilket Immigration Office man besöker. Jättekonstigt att de har olika regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-02 at 23:00, skrev lovelos:

Verkar vara väldigt godtyckligt hur mycket hemförsäkringsbolagen tar för att förlänga reseförsäkringen, står inga priser nånstans, utan dom verkar bara slänga ur sej en siffra och hoppas att man godtar den! :unsure:

Precis vad jag också har upplevt.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev tornar:

När jag var i Thailand i maj - juni och hade O retired 90 dagars visum så var jag i maj till Immigration Office i Krabi för att förlänga mitt visum med 60 dagar. Det gick inte att få på det visumet jag hade. Reglerna var ändrade så att man behövde ha ett O-A longstay ett års visum för att kunna förlänga visumet. Men jag har läst att reglerna kan vara olika beroende på vilket Immigration Office man besöker. Jättekonstigt att de har olika regler.

Det är bara non-O spouse som går att förlänga 60 dagar, övriga non-imm går bara stt förlänga ett år

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-09-28 at 11:50, skrev tornar:

Har tittat på thailändska försäkringsbolag för att hitta en försäkring, men några försäkringar gällde bara upp till 70 år (jag är 72 år). Fick ett tips om Tune Protect som hade försäkring upp till 75 år men de hade ingen försäkring för O-A longstay visum. Planerar för att vara i Thailand i fem månader. Är det någon som har tips om en försäkring som jag kan välja?

WRLife tecknar även i din ålder och bra premier.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev tornar:

När jag var i Thailand i maj - juni och hade O retired 90 dagars visum så var jag i maj till Immigration Office i Krabi för att förlänga mitt visum med 60 dagar. Det gick inte att få på det visumet jag hade. Reglerna var ändrade så att man behövde ha ett O-A longstay ett års visum för att kunna förlänga visumet. Men jag har läst att reglerna kan vara olika beroende på vilket Immigration Office man besöker. Jättekonstigt att de har olika regler.

 

Man kan tycka att skulle upplyst om att det går att söka 1-års extension på ett O, retired visum, kostnad 1900 baht, om det inte är ändrat.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har hemförsäkring i Länsförsäkringar och skall vara i Thailand 3 månader.

Förlänger reseskyddet från dag 46 till sista dagen, och det kostar 1693 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lovelos:

Jag har hemförsäkring i Länsförsäkringar och skall vara i Thailand 3 månader.

Förlänger reseskyddet från dag 46 till sista dagen, och det kostar 1693 kr.

Är väl olika för ålders grupper. 

Hur gammal är du? 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lovelos:

Jag har hemförsäkring i Länsförsäkringar och skall vara i Thailand 3 månader.

Förlänger reseskyddet från dag 46 till sista dagen, och det kostar 1693 kr.

 

1 timme sedan, skrev lovelos:

65

Bra pris.

Mitt bolag, Dina, har tagit bort möjligheten att exkludera USA och Schweiz så priset har gått upp med mer än 10 spänn/dag.

Blir nog till att byta bolag till nästa säsong. 

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss (jag 70 och frugan 63) kostar det 11900 för 6 månader(inkl,45 dagar )hos Länsförsäkringar,7047 sek för mig

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har försäkring med LF från 16 augusti till 1 maj -23. Jag är 72 frun 65 och vi betalade 14206 kr med utökad reseförsäkring, ungefär 60 kr/dag för oss båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...