Jump to content
IGNORERAD

Rekomenderat brev från Sverige till Thailand


tornar

Recommended Posts

Jag ska skicka ett rekomenderat brev från Sverige till Thailand och undrar, när det väl är framme i Thailand, kan man då lita på att det kommer fram? Har tidigare skickat vanligt brev där jag skrev adressen på engelska som inte kom fram men sen skickat brev där adressen skrevs på thailändska och det kom fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi skickar paket till Thailand skriver vi alltid både på engelska och thailändska.

Rekommenderat vet jag inget om då vi aldrig använt oss av det.

 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

För många år sedan skickade frugan brev till Thailand, skrev helt på Thai, vi gjorde ett experiment jag skrev adressen på ett annat brev och då på ren svenska, det brev jag hade skrivit adressen på kom fram snabbare än det frugan skrivit på Thai.

Numera sker all kommunikation via datorn/telefonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För två  år sedan tog det 8-15 dagar skicka en vaddeerat kuvert som man köper på postnord Rekommenderat och man kan följa försändelsen med nummer man får när man lämnar in brevet. Funkar även på Thailands posts hemsida att kolla var brevet är. Jag skrev både thai och normal text i adresslappen som jag själv printade ut och limmade fast i brevet. Man får kolla att mottagaren på postnord matar rätt adress i systemet så den kommer fram lättare.

 

kuva.png.b4022ebe075d0bb75b2a979d8c824ba1.png

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev tornar:

Jag ska skicka ett rekomenderat brev från Sverige till Thailand och undrar, när det väl är framme i Thailand, kan man då lita på att det kommer fram? Har tidigare skickat vanligt brev där jag skrev adressen på engelska som inte kom fram men sen skickat brev där adressen skrevs på thailändska och det kom fram.

Hej

Jag har skickat en del rek från Sverige till Thailand under årens lopp. Samtliga har kommit fram, och skriver alltid endast

adress på engelska. Ett rek är spårbart hela vägen, och skall överlämnas personligen.

Om man tycker att det tar tid, spåra igen. Om de sökt adressaten, men ej lyckats, så ligger försändelsen troligen

på närmsta postkontor.

Det som är bekymmersamt är Postnords inblandning i hanteringen, där kan precis allt hända.........

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

Hej

Jag har skickat en del rek från Sverige till Thailand under årens lopp. Samtliga har kommit fram, och skriver alltid endast

adress på engelska. Ett rek är spårbart hela vägen, och skall överlämnas personligen.

Om man tycker att det tar tid, spåra igen. Om de sökt adressaten, men ej lyckats, så ligger försändelsen troligen

på närmsta postkontor.

Det som är bekymmersamt är Postnords inblandning i hanteringen, där kan precis allt hända.........

mvh

biker

 

Ja vem vet, det kanske blir mer problem med Postnord än vad det blir i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan minnas så har aldrig skickat eller fått något rekomenderat brev eller paket utan det har varit vanliga försändelser som alla nått adressaten och då bor jag ute i spenaten i nordöstra Thailand. Det snabbaste paketet tog 4 dagar från spenaten till morsans altan på Öland men vanligtvis brukar en försändelse ta 1-2 veckor.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist skickade jag en telefon direkt till en bar i Bkk med UPS. Kom fram som lovat inom 4 dagar och gick att tracka hela vägen.  Kostnad ca 250 kr.

 

Nej, hon lurade inte mig på den. Det var Exets telefon och hennes kusin som satt i knipa och jag hjälpte till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget svar på din fråga direkt men jag skickade ett paket med postnord tog exakt 14dagar kom fram idag kostade 216:- 

20220914_133818.jpg

20220914_133914.jpg

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade ett brev för några år sen, som aldrig kom fram. Som tur var kan man ju spåra rek, och där stod att de försökt leverera men misslyckats (vilket är omöjligt). Som tur var stod vilket postkontor reket låg på, så jag kunde meddela mottagaren var de skulle åka gör stt kunna hämta ut det, och det gick ju bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Skickade ett brev för några år sen, som aldrig kom fram. Som tur var kan man ju spåra rek, och där stod att de försökt leverera men misslyckats (vilket är omöjligt). Som tur var stod vilket postkontor reket låg på, så jag kunde meddela mottagaren var de skulle åka gör stt kunna hämta ut det, och det gick ju bra.

I Thailand betyder ju inte nej NEJ utan massor med andra anledningar så dom har säkert försökt, frågan är bara var o hur.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tro inte att Postnord i Sverige är så mycket bättre.

Skickade efter prylar från Amazon, blev lovad att få prylarna på 5 dagar.

Efter 4 dagar var prylarna i Växjö, efter 11 dagar fortfarande i Växjö.

Ringde Postnord och undrade varför jag inte fick mina prylar.

Fick då besked om att de sökt mig två ggr - jag hade inte varit hemma (anträffbar).

Enligt kundtjänst hade t.o.m. Postnord sökt mig en söndag.

Eftersom jag ej varit anträffbar skulle nu paketet returneras till England. 

Jag förklarade då för kundservice att Barometern och BLT säkert skulle vilja veta allt detta.

Dagen efter låg paketet i min brevlåda

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...