Jump to content
IGNORERAD

Pengar Thailand till Sverige


uptoyou

Recommended Posts

En släkting till frugan ska skicka pengar till henne, alltså från Thailand till Sverige. Fungerar det likadant som när vi skickar till någon i Thailand, eller det är lite mer avancerat. Säger skatteverket eller banken i Sverige  något?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-09-13 at 08:54, skrev uptoyou:

En släkting till frugan ska skicka pengar till henne, alltså från Thailand till Sverige. Fungerar det likadant som när vi skickar till någon i Thailand, eller det är lite mer avancerat. Säger skatteverket eller banken i Sverige  något?

Gör en clirre :D

Eftersom ingen svarar misstänker jag att det är enkelt. Det är väl bara att personen tar sig till sin bank i Thailand och uppger personuppgifter, bank och kontonummer till frugan i Sverige.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är både krångligt och enkelt. 

Om man vill föra över från bank till bank så måste man bevisa för Thai banken hur man fått pengarna, tjänat dom i Thailand så glöm att föra ut dom. 

 

Men lösningen heter krypto. 

Köp krypto för baht och sälj i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det nog ingen lösning att köpa krypto. Får hoppas på att det går att lösa med att visa var pengarna kommer ifrån istället?

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev uptoyou:

Tyvärr är det nog ingen lösning att köpa krypto. Får hoppas på att det går att lösa med att visa var pengarna kommer ifrån istället?

Thailand är ingen vän av att man för ut pengar ur landet så det är inte helt enkelt att göra dom nöjda här, kravet är eg att man redan vid införsel skall dokumentera var pengarna kommer ifrån och skall användas till för att senare kunna föra ut dom ur landet igen.

 

Samets idé är annars jäkligt bra, så gjorde jag med en vän i HH, hon förde över från sin thai bank till min thai bank och jag swishade till hennes svenska bank.

Vi körde xe kursen rakt av.

Jag kan tänka mig att köpa typ 100k baht.

Har den som ska skicka konto på Bkk bank som jag har så går det snabbt å smidigt.

bkk bank till bkk bank tar typ 3 sek sen swish till din bank lika snabbt.

Gäller det större summor är det säkert fler här som kan tänka sig att göra samma sak eller nån som vill ta allt.

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi står inför samma problem, frugans syster skall skicka pengar till min fru här i Sverige.

 

Vi har skickat henne till banken i Thailand för att fråga så jag återkommer om hon får något besked.

 

Jag vet att i alla fall Kasikorn har en speciell internationell avdelning som man måste uppsöka, i Pattaya ligger det kontoret på Klangen.

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Thailand är ingen vän av att man för ut pengar ur landet så det är inte helt enkelt att göra dom nöjda här, kravet är eg att man redan vid införsel skall dokumentera var pengarna kommer ifrån och skall användas till för att senare kunna föra ut dom ur landet igen.

 

Samets idé är annars jäkligt bra, så gjorde jag med en vän i HH, hon förde över från sin thai bank till min thai bank och jag swishade till hennes svenska bank.

Vi körde xe kursen rakt av.

Jag kan tänka mig att köpa typ 100k baht.

Har den som ska skicka konto på Bkk bank som jag har så går det snabbt å smidigt.

bkk bank till bkk bank tar typ 3 sek sen swish till din bank lika snabbt.

Gäller det större summor är det säkert fler här som kan tänka sig att göra samma sak eller nån som vill ta allt.

 

Är det mindre belopp som 100 k baht är det säkert inga problem men om det börjar vara större belopp bör man nog fundera på om det är värt risken.

 

När den svenska banken börjar ställa frågor lär inte förklaringen "jag hjälpte någon jag inte känner att skicka pengar" göra banken helt nöjda 🙂

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Sambon tog hem via BKK bankens app, dock en mindre belopp 10 000 THB. Ser att även jag har möjlighet till int. transfer. Man går in i appen, väljer "banking" nere

kuva.thumb.png.6d9736a401e0623e027520b732cd0c77.png

Sedan väljer man "int ´l funds transfer " Ser att daglig limit är på 200 000 THB, kostnad 1 050 THB om man väljer att man betalar bådas kostnad. (inte säker om det blir mer i större belopp) Nu har jag inte testat om det funkar men möjlighet finns. SWIFT nr krävs.

kuva.thumb.png.36a7276b8779026602ee1fd64d995470.png

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev p125:

Dee money finns ju. Har aldrig testat.
https://www.deemoney.com/
Verkar dock som de kräver 7% VAT...

 

Röv, .med 7% VAT går de fetbort...... Nästa 9. Baht

 

TRANSFER DETAILS

Rate THB 1 SEK 0.284900284900285

125.00 THB Total Fee 8.75 THB VAT (7% of Total Fee)

99,866.25 THB Amount Exchanged

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-09-13 at 08:54, skrev uptoyou:

En släkting till frugan ska skicka pengar till henne, alltså från Thailand till Sverige. Fungerar det likadant som när vi skickar till någon i Thailand, eller det är lite mer avancerat. Säger skatteverket eller banken i Sverige  något?

Har frugan konto med visa eller mc kreditkort i Thailand så kan hon ta ut pengar här. Bara för släktingen att sätta in på hennes konto i thai 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev rolba:

Har frugan konto med visa eller mc kreditkort i Thailand så kan hon ta ut pengar här. Bara för släktingen att sätta in på hennes konto i thai 

Det måste jag kolla, hoppas att hennes kort fortfarande är giltigt, är ju några år sedan vi var där.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev rolba:

Har frugan konto med visa eller mc kreditkort i Thailand så kan hon ta ut pengar här. Bara för släktingen att sätta in på hennes konto i thai 

 

Beroende av bank/kort åker hon väl på några % i uttagsavgift vid uttag av kontanter utomlands?

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
andrejsdenruskige
On 2022-09-15 at 04:49, skrev LTD:

Det är både krångligt och enkelt. 

Om man vill föra över från bank till bank så måste man bevisa för Thai banken hur man fått pengarna, tjänat dom i Thailand så glöm att föra ut dom. 

 

Men lösningen heter krypto. 

Köp krypto för baht och sälj i Sverige. 


Så knepigt behöver det inte vara. Det beror nog på summan/summorna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
7 minuter sedan, skrev p125:

Ursäkta om jag är lite förvirrad...
Kom vi fram till något minst dumma sätt att skicka pengar från thai till swe?

Det är inga konstigheter vid ”normala” summor. 
Är summorna väldigt höga så går det att skicka i omgångar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:


Så knepigt behöver det inte vara. Det beror nog på summan/summorna. 

Erfarenhet? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...