Jump to content
IGNORERAD

Valvaka

Tommy
 Dela

Recommended Posts

Frågan är vad som händer om L säger nej till att sitta i en M/SD-regering ?

• Tråkigt 1

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Frågan är vad som händer om L säger nej till att sitta i en M/SD-regering ?

Rycker du i halmstrået redan?

• Ge karma 2
  • Haha 3
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev LTD:

Rycker du i halmstrået redan?

Nej men jag vet vad L har sagt om detta innan valet

Liberalerna

Liberalerna vill vara del av Ulf Kristerssons regering, men har inte rakt ut krävt ministerposter. Liberalerna har accepterat att Sverigedemokraterna är med i samma underlag.

– Jag tycker att man ska göra allt för att inte diskriminera Sverigedemokraterna, sade Johan Pehrson till DN i slutet av augusti.

SD ska däremot inte få plats i regeringen, enligt Pehrson som kallar det en ”röd linje”.

I valkampanjen har L tryckt på att de behövs för att högerblocket ska få riksdagsmajoritet. De andra partierna i blocket har dock visat ett svalt intresse för L som regeringsparti.

Både partiets storlek och interna konflikter inom Liberalerna gällande närmandet till SD har lyfts fram som faktorer som gör dem mindre attraktiva i en regering. På valnatten ser det dock ut som att Liberalernas mandat kommer att bli viktiga för att få en riksdagsmajoritet.

Ändrades av Tallviking
  • Ge karma 1

Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev LTD:

Och vad har C och V sagt innan valet?

Vad partierna säger om detta innan valet är inget att hänga upp sig på.

Väntar fortfarande på att Lööf ska äta upp sina skor

Du kan vara säker på att L använder detta som hårt påtryckningsmedel i fördelning av maktposter mot Kristersson

Och dom kommer fortsätta använda detta som maktmedel på samma sätt som MP gjorde i förra regeringen

https://www.svd.se/a/8Jmy7E/statsvetare-kan-bli-svag-m-regering-med-starka-politiska-vildar

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Fritz:

Märkligt om det vore så eftersom det är regionerna som räknar rösterna och där är det sannerligen inte sossarna som styr.

Så här ser det politiska styret ut i landets 21 regioner. Borgeligt i 12, vänster i 1 och  blocköverskridande i 12.

Själv tror jag inte en sekund på nåt valfusk oavsett vilken sida som vinner riksdagsvalet eller vilka som styr i regionerna.

Räknar regionerna utlandsrösterna? Är det inte valnämnden som räknar dem på onsdag / torsdag?

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Louise Erixon (SD), kommunstyrelsens ordförande i Sölvesborg, meddelar att hon tar time out från politiken. Det dagen efter valet där partiet gått fram tio procentenheter i kommunen.

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev apknug:

Räknar regionerna utlandsrösterna? Är det inte valnämnden som räknar dem på onsdag / torsdag?

hittar inte vem som räknar men det är ca 200.000 röster så ganska många %, historiskt så har det borgerliga blocket alltid ett övertag hos utlandsröster men nu ska även sent inkomna förtidsröster räknas.

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

Louise Erixon (SD), kommunstyrelsens ordförande i Sölvesborg, meddelar att hon tar time out från politiken. Det dagen efter valet där partiet gått fram tio procentenheter i kommunen.

Vill du ta över platsen?

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev LTD:

historiskt så har det borgerliga blocket alltid ett övertag hos utlandsröster men nu ska även sent inkomna förtidsröster räknas

Var det inte så att dessa röster avgjorde en mandat från SD till C i valet 2018? Kan hända att nu går en mandat från SD till MP.  😊 Jag rekommenderar att hålla andan tills onsdag/torsdag.

Ändrades av Amigo

Det är häftigt att betala skatt. Vem ska man reta upp idag med mina inlägg?

Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev apknug:

Valnämnden är en nämnd som handhar alla uppgifter kring och organiserar genomförandet av allmänna val. Det finns en valnämnd i varje svensk kommun, som hanterar valen till riksdag, landstingsfullmäktige, kommunfullmäktige och Europaparlamentet. Valnämnd finns också i andra organisationer, exempelvis har varje församling i Svenska kyrkan en valnämnd som hanterar kyrkovalen.

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Amigo:

Var det inte så att dessa röster avgjorde en mandat från SD till C i valet 2018? Kan hända att nu går en mandat från SD till MP.  😊 Jag rekommenderar att hålla andan tills onsdag/torsdag.

2018 så var C på den borgerliga sidan, i år så tappar dom..

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Moderatledaren Ulf Kristersson har tryckt hårt på att hans sida är överens i de viktigaste frågorna. Samsynen handlar bland annat om skärpta straff, minskad invandring och en utbyggnad av ny kärnkraft.

Men i en rad frågor väntar tuffa förhandlingar om högerblocket vinner valet, skriver DI. En fråga handlar om hur partierna ska finansiera utlovade skattesänkningar. M och SD är överens om att det ska göras genom en sänkning av biståndet, men det vill inte L och KD gå med på.

Även i frågan om a-kassan går åsikterna i sär. Medan M vill införa ett nytt bidragstak kräver SD att a-kassan hålls kvar på en högre nivå.

Anders Sannerstedt, docent i statsvetenskap vid Lunds universitet, tror att Sverigedemokraternas linje att permanenta den tillfälligt höjda a-kassan kan ha bidragit till partiets stora ökning i valet.

– SD är ju ändå ett arbetarklassparti och jag kan tänka mig att många väljare tycker att a-kassan är en viktig fråga, säger han till TT.

• Ge karma 3

Dela på andra sajter

Jag trodde att det skulle bli blå/brun smet, men det verkar bli en brun/blå.

• Pannslag 5
Dela på andra sajter

Mycket "men OM det blir såhär, vad kommer M göra då....".

Jag skulle ge tipset att avvakta lite. Om man ser till de båda senaste valen och jämför vad de styrande sa innan och gjorde efter valet, så kan man väl räkna med vad som helst.

Sen har jag också väntat på skomiddagen, den sulan borde vara väl mörad nu.....🐸

Ändrades av frogfish
  • Ge karma 3
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Valnämnden är en nämnd som handhar alla uppgifter kring och organiserar genomförandet av allmänna val. Det finns en valnämnd i varje svensk kommun, som hanterar valen till riksdag, landstingsfullmäktige, kommunfullmäktige och Europaparlamentet. Valnämnd finns också i andra organisationer, exempelvis har varje församling i Svenska kyrkan en valnämnd som hanterar kyrkovalen.

Ja, så vad har regionerna att göra med rösträkningen då?.

Dela på andra sajter

De 3 största partierna till riksdagen i Tavelsjö

S M SD jag misstänkte att det fanns en del SD folk där 😀

Ändrades av Kenneth4618
  • Ge karma 1
  • Tummen upp 1

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

jag känner rätt många svennar i Thailand och typ 90% av dom är SD, känslan har alltid varit att det är väldigt många utlandsboende som röstar SD, men jag tror att valfusket börjar nu, majoriteten av rösträknarna är väl sossar.

SVT mantra, "ännu inte avgjort" 

Uppmanar gräsrötterna till valfusk. 

• Ge karma 5
  • Pannslag 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

Samma resonemang som Trump att om vi förlorar är det valfusk.

Den här tråden är ett typexempel på hur konspirationsteorier får fäste.

• Ge karma 6

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Nu gråter Boa!

Det var glädjande att se hur SD ökar i Norrland.

Det röda rinner ur även där och det kommer gå fortare när problemen ökar.

Ingenting är ju klart än, vad är bättre en rödgtön röra eller en blå, brun röra. Fan vet

Ingen av dom får ju majoritet blit bara en massa skit och kohandel

• Tummen upp 1
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

De 3 största partierna till riksdagen i Tavelsjö

S M SD jag misstänkte att det fanns en del SD folk där 😀

Du ljuger som vanligt Ingen kö till vallokarer skrev du, Försök att läsa en tidning

eller lyssna på TV ett dj problem på val stugor i södra verige

• Pannslag 2
  • Snurrigt 2
  • Haha 1
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

SVT mantra, "ännu inte avgjort" 

Uppmanar gräsrötterna till valfusk. 

Man kan bara skratta åt  du och Ltd vilka gubbar, vilket liv ni måste ha, Huva

Klart det måste vara valfusk och människor tycker ju det, även Svt inte lätt 

att vara dum

• Haha 1
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Boa52:

Du ljuger som vanligt Ingen kö till vallokarer skrev du, Försök att läsa en tidning

eller lyssna på TV ett dj problem på val stugor i södra verige

Issan bonde var det inte ett dj problem och köer till vallokaler i södra Sverige

Tv visade på många ställen så varför ett pannslag från dej, bara för roligt eller

• Pannslag 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...