Jump to content
IGNORERAD

Kan man göra så här nu?


Lunarmys

Recommended Posts

9 minuter sedan, skrev Mankan:

Nej och vem har sagt att det är ett besvär att ha hela och rena kläder?

Nu har jag inte påstått heller att nån har sagt så, utan bara konstaterade. Men det är ju klart att det var fel av mig påpeka en så känslig sak som klädsel i en office i Thailand.

 

Var en gång som sällskap i Goverment complexet i Bangkok flera år sedan och det var inga vänliga blickar jag fick av tanten i luckan som skulle rätta till en felstämpling i passet. På Jomtien office har de nog sett det mesta vad gäller kläder. o uppförande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Lunarmys

    15

  • Mankan

    14

  • LTD

    9

  • apknug

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev LTD:

Tipsen är bra, hur många falanger i långbyxor har man sett på IM, flipflop, singha linne och shorts å lite bakfull går alldeles utmärkt har jag sett många ggr 😆

 

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja just klädtippsen ska man nog ta med en nypa salt. Har man besökt immigrations i Jomtien ser man att det inte är många som direkt klätt upp sig.

 

Jag har definitivt blivit särbehandlad för att jag var någorlunda välklädd.

Vid ettårsförlängning så har de i Phuket town plats för tre väntande inne i kontoret.

När det var min tur att gå in satt där två flipflop/Changlinneherrar och väntade på foto. Lämnade mina papper och fick sätta mig i kön. Efter några minuter fick jag sätta mig på fotoplatsen och bli förevigad. Changgubbarna tittade surt och besviket när jag knallade iväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser och ser att det är många kloka och kunniga personer här, så jag lånar tråden lite.

 

Min fundering gäller helheten i nedanstående scenario. Jag kommer åka ner till Thailand i januari och stanna 30 dagar (visa exemption). Under denna vistelse sticker jag även iväg en vecka från BKK till Tokyo, tur och retur. Senare i maj så har jag tänkt stanna en längre period (60 dagar), och därmed turistvisum. Detta blir ju totalt tre inresor till Thailand under samma kalenderår.

 

Till min fundering, denna information är hämtad från ambassagens hemsida:

"Undantaget för visum kan erhållas både vid inresa via flygplats och landgräns. Observera att det endast är möjligt att resa in via landgräns utan visum två gånger per kalenderår"

 

Jag tolkar detta som lugnt, eftersom jag dels bara nyttjar "visa exemption" två gånger (när jag anländer första gången från Sverige nu i januari, samt efter kommit tillbaka från resan till Japan), samt vid båda tillfällena är inresa via flygplats (och inte landgräns). Vid det tredje tillfället (i maj) så anländer jag till Thailand med ett turistvisum.

 

En vidare fundering, är jag senare begränsad på något sätt att besöka Thailand under exempelvis hösten, sett till antalet inresor jag genomfört?

 

Det nämdes också att kravet på TM6 immigration forms ännu inte återupptagits efter pandemin (dvs. det dom brukar dela ut på flygen). Men ifall man behöver ett sådant Arrival Card av annat skäl (ex. giftemål) så antar jag det går att lösa ändå, så att man får den stämplad vid sin ankomst @ Suvarnabhumi?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev farang82:

Jag läser och ser att det är många kloka och kunniga personer här, så jag lånar tråden lite.

 

Min fundering gäller helheten i nedanstående scenario. Jag kommer åka ner till Thailand i januari och stanna 30 dagar (visa exemption). Under denna vistelse sticker jag även iväg en vecka från BKK till Tokyo, tur och retur. Senare i maj så har jag tänkt stanna en längre period (60 dagar), och därmed turistvisum. Detta blir ju totalt tre inresor till Thailand under samma kalenderår.

 

Till min fundering, denna information är hämtad från ambassagens hemsida:

"Undantaget för visum kan erhållas både vid inresa via flygplats och landgräns. Observera att det endast är möjligt att resa in via landgräns utan visum två gånger per kalenderår"

 

Jag tolkar detta som lugnt, eftersom jag dels bara nyttjar "visa exemption" två gånger (när jag anländer första gången från Sverige nu i januari, samt efter kommit tillbaka från resan till Japan), samt vid båda tillfällena är inresa via flygplats (och inte landgräns). Vid det tredje tillfället (i maj) så anländer jag till Thailand med ett turistvisum.

 

En vidare fundering, är jag senare begränsad på något sätt att besöka Thailand under exempelvis hösten, sett till antalet inresor jag genomfört?

 

Det nämdes också att kravet på TM6 immigration forms ännu inte återupptagits efter pandemin (dvs. det dom brukar dela ut på flygen). Men ifall man behöver ett sådant Arrival Card av annat skäl (ex. giftemål) så antar jag det går att lösa ändå, så att man får den stämplad vid sin ankomst @ Suvarnabhumi?

Korrekt uppfattat

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-16 at 13:37, skrev LTD:

Enda stället jag stött på klädkod här är på Grand Palace i Bkk. Då vart man tvungen att köpa långbyxor på utsidan, dom sålde jag tillbaka till säljaren sen för halva priset. 

 

En del år sedan jag besökte Grand Palace men då var det möjligt för dem som inte uppfyllde klädkoden att låna byxor, kjol och skjorta vid entrén mot deposition.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-16 at 13:37, skrev LTD:

Enda stället jag stött på klädkod här är på Grand Palace i Bkk. Då vart man tvungen att köpa långbyxor på utsidan, dom sålde jag tillbaka till säljaren sen för halva priset. 

 

47 minuter sedan, skrev Alarik:

 

En del år sedan jag besökte Grand Palace men då var det möjligt för dem som inte uppfyllde klädkoden att låna byxor, kjol och skjorta vid entrén mot deposition.

De är nog rätt vanligt att man på uteställen i Bangkok åtminstone kvällstid kräver långbrallor och någorlunda vettiga skor. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

 

De är nog rätt vanligt att man på uteställen i Bangkok åtminstone kvällstid kräver långbrallor och någorlunda vettiga skor. 

 

En del möjligen har annan uppfattning

men jag tycker att flipflop, changlinne och shorts

inte hör hemma i typ bättre restaurangmiljöer.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Alarik:

 

En del möjligen har annan uppfattning

men jag tycker att flipflop, changlinne och shorts

inte hör hemma i typ bättre restaurangmiljöer.

Eller på Grand Palace 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Alarik:

 

En del år sedan jag besökte Grand Palace men då var det möjligt för dem som inte uppfyllde klädkoden att låna byxor, kjol och skjorta vid entrén mot deposition.

Vilken färg på kjolen tog du då? :D

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Alarik:

 

En del möjligen har annan uppfattning

men jag tycker att flipflop, changlinne och shorts

inte hör hemma i typ bättre restaurangmiljöer.

Man skall visa respekt, långbyxor o skjorta/piké samt riktiga skor skall det vara

VEDERVÄRDETJ att gå på krogen med linne å flippisar

Ändrades av 65Selander
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev uptoyou:

Vilken färg på kjolen tog du då? :D

 

Är vare sig protesterande busschaufför eller fjolla som du.

Var dessutom propert klädd i långbyxor och långärmad skjorta vid ankomsten till Grand Palace.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev farang82:

Jag läser och ser att det är många kloka och kunniga personer här, så jag lånar tråden lite.

 

Min fundering gäller helheten i nedanstående scenario. Jag kommer åka ner till Thailand i januari och stanna 30 dagar (visa exemption). Under denna vistelse sticker jag även iväg en vecka från BKK till Tokyo, tur och retur. Senare i maj så har jag tänkt stanna en längre period (60 dagar), och därmed turistvisum. Detta blir ju totalt tre inresor till Thailand under samma kalenderår.

 

Till min fundering, denna information är hämtad från ambassagens hemsida:

"Undantaget för visum kan erhållas både vid inresa via flygplats och landgräns. Observera att det endast är möjligt att resa in via landgräns utan visum två gånger per kalenderår"

 

Jag tolkar detta som lugnt, eftersom jag dels bara nyttjar "visa exemption" två gånger (när jag anländer första gången från Sverige nu i januari, samt efter kommit tillbaka från resan till Japan), samt vid båda tillfällena är inresa via flygplats (och inte landgräns). Vid det tredje tillfället (i maj) så anländer jag till Thailand med ett turistvisum.

 

En vidare fundering, är jag senare begränsad på något sätt att besöka Thailand under exempelvis hösten, sett till antalet inresor jag genomfört?

 

Det nämdes också att kravet på TM6 immigration forms ännu inte återupptagits efter pandemin (dvs. det dom brukar dela ut på flygen). Men ifall man behöver ett sådant Arrival Card av annat skäl (ex. giftemål) så antar jag det går att lösa ändå, så att man får den stämplad vid sin ankomst @ Suvarnabhumi?

 

Dina in- och utresor på visa exempt (som alltså nu är 45 dagar och inte 30) och med ett turistvisum senare ska det  inte vara några problem alls med. 

 

Endast att resa över land har som du citerar en begränsning på 2 ggr. Detta mest för att begränsa hur många "visa-runs" man kan göra på ett år med buss och promenad ToR över gränsen till Kambodja till exempel.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev apknug:

Eller på Grand Palace 

Jag hade pike och shorts som slutar halvvägs ner på smalbenet men det handlar bara om att dom ska få göra business. Väl inne på GP så såg jag många vars beklädnad inte täckte mycket mer än knäna och det var varmt som satan så jag tog av mig långbrallorna jag köpt och ingen sa nåt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är en, av säkert få farang som haft tillstånd att ta med egen bil in på Grand Palace området. Och JA, jag hade långbyxor och vit skjorta på....

Gå in i väggen, är en svaghet. Gå genom väggen, tyder på styrka...

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Är vare sig protesterande busschaufför eller fjolla som du.

Var dessutom propert klädd i långbyxor och långärmad skjorta vid ankomsten till Grand Palace.

Jag har D-kort och jag sitter oftast ner när jag pinkar. Men har aldrig jobbat som busschaufför och min fru älskar min "korv" :)

Var nära att jag gav dig en snurrgubbe aka Amigo :D

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Alarik:

 

En del möjligen har annan uppfattning

men jag tycker att flipflop, changlinne och shorts

inte hör hemma i typ bättre restaurangmiljöer.

Just changlinnen eller andra linnen för den delen hör inte i huvudlaget hemma på min överkropp. Jag håller mig för det mesta till pikéer.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Just changlinnen eller andra linnen för den delen hör inte i huvudlaget hemma på min överkropp. Jag håller mig för det mesta till pikéer.

Linnen och små jädrans plastbitar på fötterna är inte respektfullt. 

 

Minst piké och långbyxor, måste erkänna att i Dominikanska hade jag bermudas ibland men gick då inte till finkrogarna.

 

95% hade jag byxor å skjorta på kvällarna

 

20221008_172917.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev 65Selander:

Linnen och små jädrans plastbitar på fötterna är inte respektfullt. 

 

Minst piké och långbyxor, måste erkänna att i Dominikanska hade jag bermudas ibland men gick då inte till finkrogarna.

 

95% hade jag byxor å skjorta på kvällarna

 

20221008_172917.jpg

Tjusigt. Är du solbränd? Om inte får du dra ner på Rositan :-) OBS skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...