Jump to content
IGNORERAD

Att komma till Sverige som barn/ungdom. Finns det någon bra checklista?


Johan_G

Recommended Posts

Hej. Är ny på forumet och har efter bästa förmåga försökt söka fram information kring om det finns någon bra checklista eller guide över praktiska saker att tänka på i samband med att ett barn från Thailand beviljas uppehållstillstånd.

 

Lite senare denna månad skall sambons dotter som nyligen fyllt 15 gå på intervju hos den svenska ambassaden i Bangkok. Förhoppningsvis går intervjun vägen och hon beviljas tillstånd komma permanent till Sverige (anhöriginvandring) Jag har hyfsad koll på Skatteverket, folkbokföring, försäkringar och dylikt. Har dock inte funnit någon bra sammanställd information, så eventuella tips på sidor utöver https://www.informationsverige.se/sv/jag-har-fatt-uppehallstillstand/starta-ditt-nya-liv-i-sverige/ tas tacksamt emot. Vet någon om det exempelvis går få dispens läsa SFI även om hon inte uppnått deras minimumålder på 16 osv.

 

Vis av erfarenhet är inte majoriteten av våra myndigheter kända för att vara snabbfotade. Tänker därför att man så snart hon fått ett personnummer skall börja beta av allt som behöver ske/rekommenderas. Alla tips/vägledningar är av intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    11

  • Kenneth4618

    8

  • Johan_G

    7

  • Boa52

    5

Mest aktiva i denna tråd

Hon skall väl gå i svensk skola och där har dom speciella förberedande klasser för invandararbarn. Varför inte börja leta skola redan nu. Skolan kommer vara intresserad av vad hön läst i Thailand så försök få tag på alla betyg du kan och låt översätta de senaste.  Kolla även om den nya svenska skolan har hemspråksundervisning.
Likaså försök få information om vilka vaccinationer hon fått i Thailand sedan hon föddes så att skolhälsovården kan kolla hur det överensstämmer med de svenska reglerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en stor utmaning framför dig då hon är 15 år och skulle ha gått i 9:e klass

Lära sig svenska snabbt och börja på gymnasium blir tufft för henne.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer bli mycket tufft för henne. Håll koll på damen. Väldigt lätt att det blir strul. Hamnar i fel sällskap. Hoppas du bor i en mindre ort. 

Hon har allt från Thailand. Har damen också levt i en mindre by. Så har du mycket arbete framför dig. 

Men

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Du har en stor utmaning framför dig då hon är 15 år och skulle ha gått i 9:e klass

Lära sig svenska snabbt och börja på gymnasium blir tufft för henne.

Beroende på hur bra det går på testerna i skolan kan hon bli inplacerad i 7:e eller 8:e klass, vilket är bra för utbildningen. Det tråkiga är att hon kanske blir äldst i klassen, och att det är en väldigt känslig ålder. Frugans äldsta dotter var 12 år och började vårterminen i 6:an när hon kom till Sverige. Hon hade tur och kom i en bra klass och fick flera svenska kompisar. 

Men skolan och svenskan var riktigt tuff första åren. Men hon kämpade mycket, idag går hon gymnasiet och har svensk pojkvän. Så att komma som 15 åring blir garanterat tufft, men det går såklart. Jag fick hjälpa henne mycket i början, men det var också nyttigt för mig.

 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Ja att skola och nytt land, ny kultur blir tuff är vi införstådda med. Har tänkt jag skall söka kontakt med grundskolor runtomkring för att se hur de resonerar. När det kommer till att få in henne i "systemet" pappersmässigt. Vad finns då mer att tänka på än personnummer, ID-kort, bank, försäkringkassan, försäkringar osv.

 

Beträffande vaccinationer så har jag sett en förteckning från WHO över vilka vaccinationer som är obligatoriska för olika länder. Tänker att skolhälsovården med utgång från denna kan se vad som eventuellt behöver kompletteras (ex HPV)

 

Har ni hört om någon fått dispens börja läsa SFI trots att man inte uppnått deras minimum-ålder som är 16 år?

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
18 minuter sedan, skrev Johan_G:

Tack. Ja att skola och nytt land, ny kultur blir tuff är vi införstådda med. Har tänkt jag skall söka kontakt med grundskolor runtomkring för att se hur de resonerar. När det kommer till att få in henne i "systemet" pappersmässigt. Vad finns då mer att tänka på än personnummer, ID-kort, bank, försäkringkassan, försäkringar osv.

 

Beträffande vaccinationer så har jag sett en förteckning från WHO över vilka vaccinationer som är obligatoriska för olika länder. Tänker att skolhälsovården med utgång från denna kan se vad som eventuellt behöver kompletteras (ex HPV)

 

Har ni hört om någon fått dispens börja läsa SFI trots att man inte uppnått deras minimum-ålder som är 16 år?

Grundskolor / gymnasium kan ha svenska som andra språk. Bättre än SFI.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Johan_G:

Beträffande vaccinationer så har jag sett en förteckning från WHO över vilka vaccinationer som är obligatoriska för olika länder. Tänker att skolhälsovården med utgång från denna kan se vad som eventuellt behöver kompletteras (ex HPV)

 

Skall inte vara några problem att få dessa uppgifter från Thailand.

Kanske finns en barnhälsobok i gömmorna.

 

Och som lasseiudon skrev så försök få tag på hennes skolbetyg och få det senaste översatt.

Inte någon större kostnad att få det gjort i Thailand

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Johan_G:

Tack. Ja att skola och nytt land, ny kultur blir tuff är vi införstådda med. Har tänkt jag skall söka kontakt med grundskolor runtomkring för att se hur de resonerar. När det kommer till att få in henne i "systemet" pappersmässigt. Vad finns då mer att tänka på än personnummer, ID-kort, bank, försäkringkassan, försäkringar osv.

 

Beträffande vaccinationer så har jag sett en förteckning från WHO över vilka vaccinationer som är obligatoriska för olika länder. Tänker att skolhälsovården med utgång från denna kan se vad som eventuellt behöver kompletteras (ex HPV)

 

Har ni hört om någon fått dispens börja läsa SFI trots att man inte uppnått deras minimum-ålder som är 16 år?

Om grundskolan erbjuder hemspråksundervisning tillsammans med svensk språkundervisning så är det mycket bättre än sfi.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-09-05 at 21:17, skrev Johan_G:

Hej. Är ny på forumet och har efter bästa förmåga försökt söka fram information kring om det finns någon bra checklista eller guide över praktiska saker att tänka på i samband med att ett barn från Thailand beviljas uppehållstillstånd.

 

Lite senare denna månad skall sambons dotter som nyligen fyllt 15 gå på intervju hos den svenska ambassaden i Bangkok. Förhoppningsvis går intervjun vägen och hon beviljas tillstånd komma permanent till Sverige (anhöriginvandring) Jag har hyfsad koll på Skatteverket, folkbokföring, försäkringar och dylikt. Har dock inte funnit någon bra sammanställd information, så eventuella tips på sidor utöver https://www.informationsverige.se/sv/jag-har-fatt-uppehallstillstand/starta-ditt-nya-liv-i-sverige/ tas tacksamt emot. Vet någon om det exempelvis går få dispens läsa SFI även om hon inte uppnått deras minimumålder på 16 osv.

 

Vis av erfarenhet är inte majoriteten av våra myndigheter kända för att vara snabbfotade. Tänker därför att man så snart hon fått ett personnummer skall börja beta av allt som behöver ske/rekommenderas. Alla tips/vägledningar är av intresse.

Det ska bli intressant att följa det här.

Bered dig på väldigt mycket jobb och var vaksam..

Se till att hon får en bra hobby omg när hon kommer (förbered det innan), fel kompisar och det går åt helvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans grabb kom till Sverige som 12-åring för 22 år sedan men att ta ett barn i den åldern till Sverige skulle jag aldrig mer göra, kanske om de är 5-7 år men det kanske är enklare med en flicka som har uppfostrats än en pojk som skämts bort, vilket inte är helt ovanligt i Thailand. Grabben fick åka hem till Thailand igen efter 5 år och nu bor vi här.

Lycka till och hoppas det går bra för er.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt att tänka på är att skatteverket registrerar delad vårdnad med flickans pappa i Thailand. Detta sker oavsett om ni har thailändska dokument som säger annat. Thailändska dokument gäller inte för skatteverket. Att det är delad vårdnad kan att innebära att pappan måste skriva på om hon vill ha bankkonto, id-kort, ev. Svenskt pass osv. till hon blir 18 år.

Vi var tvungna att gå till kommunens familjerätt som hjälpte oss med de dokument som ska skickas till svenska ambassaden i Bangkok dit pappan får gå och skriva på dom. 

Detta kan vara svårt att få till om kontakten med pappan är dålig. 

 

I vår kommun (Helsingborg) fick vi uttrycka önskemål om vilken skola hon skulle gå i, men vi blev  anvisade en annan skola längre bort då det inte fanns plats på den skola vi önskade. 

 

Till sist, tänk på att söka barnbidrag och underhållsstöd på försäkringskassan, barnbidrag tror jag kommer automatiskt men underhållsstöd måste man ansöka om. 

Lycka till, för en tonåring kan nog bli lite kämpigt att komma hit. Min bonusdotter är solsken för mig varje dag och värd varenda minut och ansträngning. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Wonderwizard:

Viktigt att tänka på är att skatteverket registrerar delad vårdnad med flickans pappa i Thailand. Detta sker oavsett om ni har thailändska dokument som säger annat. Thailändska dokument gäller inte för skatteverket. Att det är delad vårdnad kan att innebära att pappan måste skriva på om hon vill ha bankkonto, id-kort, ev. Svenskt pass osv. till hon blir 18 år.

Vi var tvungna att gå till kommunens familjerätt som hjälpte oss med de dokument som ska skickas till svenska ambassaden i Bangkok dit pappan får gå och skriva på dom. 

Detta kan vara svårt att få till om kontakten med pappan är dålig. 

 

I vår kommun (Helsingborg) fick vi uttrycka önskemål om vilken skola hon skulle gå i, men vi blev  anvisade en annan skola längre bort då det inte fanns plats på den skola vi önskade. 

 

Till sist, tänk på att söka barnbidrag och underhållsstöd på försäkringskassan, barnbidrag tror jag kommer automatiskt men underhållsstöd måste man ansöka om. 

Lycka till, för en tonåring kan nog bli lite kämpigt att komma hit. Min bonusdotter är solsken för mig varje dag och värd varenda minut och ansträngning. 

 

 

Då måste man väl även uppge den biologiska fadern senaste adress så att ambassaden kan eftersöka honom och kräva underhåll av honom, det fick frugan och jag göra men det kanske har ändrats sedan jag var med om det här.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för bra information. Det finns papper på att hon är ensam vårdnadshavare, men om ni säger att de av någon anledning inte är giltiga hos Skatteverket så måste det såklart hanteras @Stefan5300 hur länge sedan var det ni gjorde detta och blev informerade om att att dessa papper inte var giltiga? Lutar åt att man behöver söka kontakt med folkbokföringsavdelningen inom SKV och höra vilka mer överraskningar som väntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Johan_G:

Tack för bra information. Det finns papper på att hon är ensam vårdnadshavare, men om ni säger att de av någon anledning inte är giltiga hos Skatteverket så måste det såklart hanteras @Stefan5300 hur länge sedan var det ni gjorde detta och blev informerade om att att dessa papper inte var giltiga? Lutar åt att man behöver söka kontakt med folkbokföringsavdelningen inom SKV och höra vilka mer överraskningar som väntar.

Skrev väl inget om att hennes dokument på att hon är ensam vårdnadstagare är ogiltiga, jag skrev att svenska myndigheten ville ha fadern till barnet sista adress när vi gjorde denna procedur men det var 2000 så det kan ju ha ändrats.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Johan_G:

Tack för bra information. Det finns papper på att hon är ensam vårdnadshavare, men om ni säger att de av någon anledning inte är giltiga hos Skatteverket så måste det såklart hanteras @Stefan5300 hur länge sedan var det ni gjorde detta och blev informerade om att att dessa papper inte var giltiga? Lutar åt att man behöver söka kontakt med folkbokföringsavdelningen inom SKV och höra vilka mer överraskningar som väntar.

Man börjar med Kommun/Stadsdelsnämnden och dom kan föra frågan vidare till Tingsrätt/Familjerätt. Inte så krångligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-09-06 at 22:29, skrev rolba:

Om grundskolan erbjuder hemspråksundervisning tillsammans med svensk språkundervisning så är det mycket bättre än sfi.

Är väl lag på att hemspråksundervisning måste ingå i grundskolan. Grabben tackade nej till det då han hans tid blev avsatt till rasterna och då var det roligare att spela fotboll med kompisarna istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Johan_G:

Tack för bra information. Det finns papper på att hon är ensam vårdnadshavare, men om ni säger att de av någon anledning inte är giltiga hos Skatteverket så måste det såklart hanteras @Stefan5300 hur länge sedan var det ni gjorde detta och blev informerade om att att dessa papper inte var giltiga? Lutar åt att man behöver söka kontakt med folkbokföringsavdelningen inom SKV och höra vilka mer överraskningar som väntar.

Vårdnadshavare och faderskap är inte samma sak. 

 

Vanligt att det skrivs in när man skiljer sig vem som skall vara ensam vårdnadshavare, men det betyder inte att man avsäger sig faderskapet. 

 

Så pappan måste skriva på papper för att ni skall kunna resa ut från Thailand och väl i Sverige när/om ni söker underhållsbidrag kommer FK söka pappan för att kräva in de slantarna. 

 

Vill ni bli av med pappan helt, får du adoptera dottern och överta ansvaret.

 

 

Ändrades av samet
.
Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudmannen är bara skyldig att anordna modersmålsundervisning om det finns minst fem elever med rätt till undervisningen i språket och det finns en lämplig lärare.

För kommunala skolor är det kommunen som  är huvudman.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Alarik:

Huvudmannen är bara skyldig att anordna modersmålsundervisning om det finns minst fem elever med rätt till undervisningen i språket och det finns en lämplig lärare.

För kommunala skolor är det kommunen som  är huvudman.

Kan nog vara lite knepigt om man bor i en liten kommun och modersmålet är Thai.

 

Det är säkert lättare om det  är arabiska eller somaliska, vilket känns jäkligt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-09-07 at 13:10, skrev stefan5300:

Frugans grabb kom till Sverige som 12-åring för 22 år sedan men att ta ett barn i den åldern till Sverige skulle jag aldrig mer göra, kanske om de är 5-7 år men det kanske är enklare med en flicka som har uppfostrats än en pojk som skämts bort, vilket inte är helt ovanligt i Thailand. Grabben fick åka hem till Thailand igen efter 5 år och nu bor vi här.

Lycka till och hoppas det går bra för er.

Frugans dotter kom hit som 12 åring för 20 år sedan. Förberedelseklassen och grundskolan var kanonbra. Sedan blev steget till gymnasiet lite för stort och hon började vantrivas i Sverige, inga jätteproblem bara lite småstruligt och sedan när hon var 21 så flyttade hon tillbaka till Thailand och är lyckligare nu och vi hjälper ju alltid henne med pengar om det dyker upp något oväntat. Jag skulle aldrig göra om det, nu har ju Johan_G satt bollen i rullning redan så jag önskar er lycka till och hoppas det går bra 😘 Men om det är någon annan som läser det här så säger jag, gör det inte! Om barnet är litet upp till kanske 7år? så är det en annan sak, då funkar det. Bara min erfarenhet, lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans döttrar var 12 och 9 när dom kom till Sverige. Som jag skrev innan, lite tufft för 12-åringen, men inget alls för 9-åringen. Idag stortrivs båda och ingen vill tillbaka till Thailand. Så det fungerar, men mycket beror på hur mycket barnen själv vill och orkar. Är självklart många andra faktorer som också spelar in. Rätt kompisar gör enormt mycket. Vet inte om det spelar någon roll, men tjejerna umgicks inte med någon från Thailand, fast möjligheten fanns/finns.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Alarik:

Inte några problem att resa ut från Thailand med barn om mamman är ensam vårdnadshavare.

Men som @Wonderwizard skrev gäller inte thailändska dokument för skatteverket.

Kan inte komma ihåg att vi hade några problem alls med svenska myndigheter. De thailändska papperna måste vara översatta till engelska av någon advokatfirma. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev uptoyou:

Frugans döttrar var 12 och 9 när dom kom till Sverige. Som jag skrev innan, lite tufft för 12-åringen, men inget alls för 9-åringen. Idag stortrivs båda och ingen vill tillbaka till Thailand. Så det fungerar, men mycket beror på hur mycket barnen själv vill och orkar. Är självklart många andra faktorer som också spelar in. Rätt kompisar gör enormt mycket. Vet inte om det spelar någon roll, men tjejerna umgicks inte med någon från Thailand, fast möjligheten fanns/finns.

Min styvdotter kom när hon var 6 år och allt gick helsmidigt. Men tyvärr så skulle jag aldrig ta hit nån 15 åring. Riktigt riktigt farlig ålder. Det är bättre att hon väntar några år

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...