Jump to content
IGNORERAD

Hembrygt å hembränt


rolba

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev evert 1:

Är väl ingen direkt finsmakare när det gäller öl men har inte märkt någon försämring på ölen även om bäst före datum passerat med flera månader, kanske kan hjälpa att jag förvarar ölen i en jordkällare, håller max 8 plus när det är varmt ute annars runt 3 till 4 grader.

Jag håller med. 

 

Kommer ihåg i pool baren på Gili öarna utanför Bali. Det var stora Carlsberg flaskor som hade "gott ut" för ett år sedan. De slank ner fint i värmen.....

 

De hade förhoppningsvis lagrats mörkt men fan inte kallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    15

  • rolba

    14

  • wavis

    8

  • LTD

    3

Jag hittade en bortglömd kasse med tysk fulöl i en bil jag inte använt på flera år.

Minns inte om det var 3 eller 5 år efter bästföredatum. Gick ner utan problem och bismak. Finns fotobevis i någon tråd här på mpr.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev rolba:

Åter till ämnet.

Ni som buteljerar, var köper ni kasyler och vilket "verktyg" använder ni?

Ölbryggning, Maltmagnus , Humlegården .osv osv ,, finns massor på nätet

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev rolba:

Åter till ämnet.

Ni som buteljerar, var köper ni kasyler och vilket "verktyg" använder ni?

Jag, under min kort karriär i slutet på 80 talet, använde typ en sån här. Jäkla smörja, fick slå som satan på den bed en hammare trodde flaskorna skulle gå sönder eller åka genom golvetot305_14.jpg.17e051312fb26f64ee54693654827b67.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sån här nu.

20220906_223405.thumb.jpg.841b3019c167ae08aa7a2c874278699a.jpg

 

Funkar bra på gamla hederliga pilsnerflaskor

20220906_223706.thumb.jpg.6b7bc6b282a3a195855e7a3c65e0cc7e.jpg

 

Men är inget vidare på dessa lågkragade importbuteljer.

20220906_223521.thumb.jpg.91310e957b375203dbfe8ea8a4d65e4f.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beundrar er som orkar hålla på med flaskor. 

Mycket enklare med en kegarator och fat. Bara fylla fatet och kolsyra fatet från en kolsyreflaska. Och sen ta från kranen. 

Håller väl ca 3 grader i kegaratorn. 

 

Kommer att ha en likadan i Bangkok när jag nu åker hem dit den  18e 

 

20220907_084756.thumb.jpg.47c88d48ab3cc0fbc3a053ce76663331.jpg

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går alltid och kikar i glassfrysen i vardagsrummet, där brukar stå minst en Leo, ta bort kapsylen löser damen i kassan

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Jag beundrar er som orkar hålla på med flaskor. 

Mycket enklare med en kegarator och fat. Bara fylla fatet och kolsyra fatet från en kolsyreflaska. Och sen ta från kranen. 

Håller väl ca 3 grader i kegaratorn. 

 

Kommer att ha en likadan i Bangkok när jag nu åker hem dit den  18e 

 

20220907_084756.thumb.jpg.47c88d48ab3cc0fbc3a053ce76663331.jpg

Håller med , Tog alltid förr med mig en fat med plastback o en massa is till kompisar när man hade fest  Men blev trött på det och nu blir det att ta med flaskor med egen etikett det uppskattas mer ...Men hemma alltid fat...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Jag beundrar er som orkar hålla på med flaskor. 

Mycket enklare med en kegarator och fat. Bara fylla fatet och kolsyra fatet från en kolsyreflaska. Och sen ta från kranen. 

Håller väl ca 3 grader i kegaratorn. 

 

Kommer att ha en likadan i Bangkok när jag nu åker hem dit den  18e 

 

20220907_084756.thumb.jpg.47c88d48ab3cc0fbc3a053ce76663331.jpg

 

Finns det kompletta grejer att köpa i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Finns det kompletta grejer att köpa i Thailand?

Allt finns att köpa i Thailand. https://thaibrewshop.co/. Man kan även köpa malt och humle jäst etc härifrån. Jag har haft mycket kontakt med Thaibrewshop på sistone. Går utmärkt att kommunicera på engelska dessutom.

Det dom inte har hemma, kan dom beställa. Detta företag är generalagent för Kegland https://www.kegland.com.au/ Som är en av dom största tillverkarna av bryggutrustning.

 

https://thaibrewshop.co/product/kegland-series-x-kegerator-base-fridge

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev evert 1:

Är väl ingen direkt finsmakare när det gäller öl men har inte märkt någon försämring på ölen även om bäst före datum passerat med flera månader, kanske kan hjälpa att jag förvarar ölen i en jordkällare, håller max 8 plus när det är varmt ute annars runt 3 till 4 grader.

De är väl som med allt annat. Även mjölk och grädde kan ju smaka bra trots bästföre datumet gick ut för någon vecka sedan. Jag har åtminstonne ett par gånger fått gammal öl i Thailad som verkligen smaka skit. Senast på ett hotell i Ranong där jag greppande en flaska från minibaren. De var nästan så jag spottade ut innehållet efter 2 klunkar och när jag kollande datumet var det passerat för länge sedan. Men flaskan hade förmodligen inte fövarats i en jordkällare.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

Allt finns att köpa i Thailand. https://thaibrewshop.co/. Man kan även köpa malt och humle jäst etc härifrån. Jag har haft mycket kontakt med Thaibrewshop på sistone. Går utmärkt att kommunicera på engelska dessutom.

Det dom inte har hemma, kan dom beställa. Detta företag är generalagent för Kegland https://www.kegland.com.au/ Som är en av dom största tillverkarna av bryggutrustning.

 

https://thaibrewshop.co/product/kegland-series-x-kegerator-base-fridge

Ja det skulle ha varit kul att göra en sats halfabrikat i Thailand nu i vinter. Men eftersom det förmodligen behövs någon forma av kylutrustning blir det väl för dyrt om man bara vill prova.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja det skulle ha varit kul att göra en sats halfabrikat i Thailand nu i vinter. Men eftersom det förmodligen behövs någon forma av kylutrustning blir det väl för dyrt om man bara vill prova.

Det du kan göra är att ta ett gammalt kylskåp. Och låta en inkbird styra det https://thaibrewshop.co/product/inkbird-itc-308-wifi Då får du en jämn temperatur typ 20 grader. 

Man kan brygga i hinkar. Men ska du fermentera med stil utan att det kostar för mycket. Så är denna att rekommendera. 

https://thaibrewshop.co/product/fermzilla-27l-tri-conical-starter-kit-gen-3

Den får vad jag vet plats i ett kylskåp. 

 

Det viktiga när du brygger är att du håller jämn temperatur efter receptet. Som talar om vad du ska stoppa i när. Det är enklare att ha ett riktigt bryggkärl med olika steg. Men det går att brygga på spisen. Jag använder mig av en app som heter Brewfather. Som är hur bra som helst. 

Vad gäller vatten. Så kan man köpa RO vatten. (Reverse Osmos). Som funkar bra att brygga på. Att brygga på vanligt dricksvatten även om det köps. Kan ge bismak man inte vill ha i ölen. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja det skulle ha varit kul att göra en sats halfabrikat i Thailand nu i vinter. Men eftersom det förmodligen behövs någon forma av kylutrustning blir det väl för dyrt om man bara vill prova.

Så här kan det se ut. 

 

FB_IMG_1662566756739.jpg.503facf6acd70113c22ba8fd19e84b58.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Det du kan göra är att ta ett gammalt kylskåp. Och låta en inkbird styra det https://thaibrewshop.co/product/inkbird-itc-308-wifi Då får du en jämn temperatur typ 20 grader. 

Man kan brygga i hinkar. Men ska du fermentera med stil utan att det kostar för mycket. Så är denna att rekommendera. 

https://thaibrewshop.co/product/fermzilla-27l-tri-conical-starter-kit-gen-3

Den får vad jag vet plats i ett kylskåp. 

 

Det viktiga när du brygger är att du håller jämn temperatur efter receptet. Som talar om vad du ska stoppa i när. Det är enklare att ha ett riktigt bryggkärl med olika steg. Men det går att brygga på spisen. Jag använder mig av en app som heter Brewfather. Som är hur bra som helst. 

Vad gäller vatten. Så kan man köpa RO vatten. (Reverse Osmos). Som funkar bra att brygga på. Att brygga på vanligt dricksvatten även om det köps. Kan ge bismak man inte vill ha i ölen. 

 

Intressant. 1250 THB för den där kontrollenheten är ju högst överkommligt. Den kanske man kan beställa hem till svärmor i förväg. Jag antar att man inte behöver någon värmare i dec/jan även uppe i Phrae. De lär vanligtvis inte ramla ner mycket under 20 grader.

 

Hur snabt kan man brygga en sats IPA?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Mankan:

Intressant. 1250 THB för den där kontrollenheten är ju högst överkommligt. Den kanske man kan beställa hem till svärmor i förväg. Jag antar att man inte behöver någon värmare i dec/jan även uppe i Phrae. De lär vanligtvis inte ramla ner mycket under 20 grader.

 

Hur snabt kan man brygga en sats IPA?

Inkbird kan styra både värme och kyla samtidigt. Så det räcker med att stoppa in en enkel värmefläkt i kylskåpet. Som inkbird startar om det blir för kallt. Tiden beror på hur du fermenterar. Fermzilla som jag länkade till. Den Tryck jäser. Så du får in kolsyran direkt. (finns många fördelar med tryckfermentering TS har en fermzilla) Annars måste du tvångskolsyra någon vecka. Eller sockerjäsa i flaska med socker (en andra fermenteringen) . För att få i kolsyra. Kolla på Youtube. Finns många video som kan ge bra Tips. Socker jäsning på flaska tar ett par veckor. Och fermenteringen brukar i dom Flesta fall ta ett par veckor. Kör du fermzilla. Så har du en drickbar öl efter ett par veckor. Plus några dagar kallkrasch (man sänker temperaturen några dagar till 4 grader. För att få småpartiklar att sjunka till botten).

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Intressant. 1250 THB för den där kontrollenheten är ju högst överkommligt. Den kanske man kan beställa hem till svärmor i förväg. Jag antar att man inte behöver någon värmare i dec/jan även uppe i Phrae. De lär vanligtvis inte ramla ner mycket under 20 grader.

 

Hur snabt kan man brygga en sats IPA?

Själv kör jag med denna i ett kylskåp ihopa med en inkbird.. _Funkar kanon , Tryck jäser du så  har du en fördel när du kallkraschar , Slipper att få vacuum o att i vissa fall söndrigt jäs kärl , Själv kör jag ner till nollan . Ipan e den enklaste öl att brygga o mina brukar ta knappt två veckor . 

image.thumb.png.3f2dcfe378d39b09400033c075abd805.pngimage.thumb.png.3f2dcfe378d39b09400033c075abd805.png

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Finns det kompletta grejer att köpa i Thailand?

Kolla Lazada, de säljer hembränningsapparater så de har nog grejer till att fixa bärs också.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sätt några i kylskåp i typ fyra månader för test ,, Hör gärna av dig då ,,, Själv testat olika sorters öl som jag bryggt i våras nu i kväll  ,, jäkligt förvånad av vissa resultat , Både på fat o flaska med socker o flaska från fat ,,, Så nu lite halvlurig tror det va Ipan på närmare 8% som slog till...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev wavis:

Sätt några i kylskåp i typ fyra månader för test ,, Hör gärna av dig då ,,, Själv testat olika sorters öl som jag bryggt i våras nu i kväll  ,, jäkligt förvånad av vissa resultat , Både på fat o flaska med socker o flaska från fat ,,, Så nu lite halvlurig tror det va Ipan på närmare 8% som slog till...

 

Cidern jag fixade i våras är bättre nu. Var klart godkänd tidigare.

Är nog inte fel med lite lagring.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Brynäs vann idag. Firar med en avsmakning ett par dagar för tidigt.

Klar och fin med mycket smak.

Blir att testa några till i helgen för att se om det är nå yrsla i godsakerna. 

20221006_215052.thumb.jpg.bc954426f8c27712f6697f6e77b9e1c1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...