Jump to content
IGNORERAD

Hembrygt å hembränt


rolba

Recommended Posts

Mycke mäsk å bult har jag jäst i mina dar men förra året började jag som ett Coronaprojekt att göra egen öl.

Fuskar än så länge med halvfabrikat.

Startade upp en sats idag. Samma typ som i mitt första försök som jag blev väldigt nöjd med.

20220904_141425.thumb.jpg.376850c0f3b3a12292c20359c86fcd04.jpg

 

20220904_141437.thumb.jpg.41f1e4ecee205953ec04bbb16ea735ec.jpg

 

Lägg gärna in tips och råd i denna tråd.

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    15

  • rolba

    14

  • wavis

    8

  • LTD

    3

Tidigare i somras testade jag att göra cider.

Blev åxå riktigt bra. Dock kan man förnimma en svag doft av jäst ibland.

Fanns typ tre grader av sötma att välja i processen och mot bättre vetande valde jag den sötaste. Det var nog tur för speciellt söt blev den inte alls.

20220904_143201.thumb.jpg.42db4d24bb13d82a7c9909dfbb879b9d.jpg

 

Tröttnade efter ett tag på att korka flaskor så jag testade med helt vanliga PET-flaskor. Funkar klockrent. 

20220904_143305.thumb.jpg.debd0c7fabb234bda08e01fe05df36d2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag brygger. Fast jag har väl satsat lite mer. Har 2 koniska rostfria fermeterings tankar. Med glykol kylare. Då tempen är väldigt viktig när ölen fermentera (jäser). Åker hem till Thailand om 2 veckor 

Och håller på att beställa utrustning för att brygga även där.

 

Kul hobby. Och gott är det. 

Kör för övrigt min öl på fat i en kegarator med ² kranar. Brukar brygga American Pale Ale som är väldigt god. 

 

 

20220902_123504.thumb.jpg.f3c9d67c4f1edbf7e50ffafb9e59bceb.jpg

 

20220725_185124.thumb.jpg.4eb9c11cdddd4c9de5c244343f047f2d.jpg

 

20220731_163824.thumb.jpg.c109c49879dcc0ee75a06d4fcf8f0fde.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Bryggde ett tag men tröttnade då det är 90 % diska. Sen tyckte jag också att det var lite kul att dricka sin egen, men i ärlighetens namn så finns det så mycket godare att köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fredman:

Bryggde ett tag men tröttnade då det är 90 % diska. Sen tyckte jag också att det var lite kul att dricka sin egen, men i ärlighetens namn så finns det så mycket godare att köpa.

Gör man rätt så blir hembryggd öl väldigt god. I mitt fall tappar jag på fat. Vilket gör ölet godare (enligt mig och många som kan nånting om öl). Då man kan kolsyra hårdare. Vilket gör att smakaromerna går upp i näsan mer. Jag köpte en gång st Eriks ipa på fat från bolaget. Sen för att testa. Så köpte jag exakt samma öl på flaska. Det var som 2 helt olika öl. Att sen systembolaget tar typ 200 kr mer för ett 30 liters fat jämfört med samma mängd öl på flaska (av samma sort). Är ytterligare skäl att brygga själv. Men mycket handlar om temperatur i fermenteringen samt att balansera vattnets kemikalier ph etc. Samt att brygga på rätt sätt. 

Själv använder jag mig av en bryggapp som heter brewfather. Som innehåller tusentals recept. Samt många verktyg för att lyckas med bryggningen. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

kungchristian

I ungdomen var vi ett gäng som bryggde öl, när nån hade en sats färdig söp vi där...idag spyr jag om jag skulle få hembryggt öl....fy fan va vidrigt det var  ..men fulla blev vi

Christian 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev kungchristian:

I ungdomen var vi ett gäng som bryggde öl, när nån hade en sats färdig söp vi där...idag spyr jag om jag skulle få hembryggt öl....fy fan va vidrigt det var  ..men fulla blev vi

Christian 

priset christian , priset

 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Nicholas:

priset christian , priset

 

Ett fat som kostar typ 1900 på systemet. Kan man brygga själv för ca 400 typ. Sen med skenande elpriser så kan det ju bli dyrt ändå.

Men jag har i alla fall fått öl som alla tycker är god. Men framför allt så är det roligt. Vad spelar priset för roll? Om man brygger ett öl som är billigt men smakar vedervärdigt.

Jag har lärt mig att temperaturkontroll är mycket viktigt. Så därför ser jag till att skaffa mig koniska tankar med kylning. Där jag kan styra tempen via internet.

Som exempel så var jag på semester i europa i augusti. Jag har en app där jag kan se tempen på fermenteringstankarna. Och efter ett ström avbrott. Så löpte kontrollen amok. Och sänkte tempen till 10 grader. Detta kunde jag justera från Prag via appen. Så jag fick tillbaka tempen till 20 grader igen. Då tankarna är wifi uppkopplade.

 I Thailand har jag beställt en sådan här. Ska dock nog byta kontroll enheten till något bättre än den billiga kinesiska som följer med. Tex inkbird wifi.

I Thailand är det ju dessutom mera lönsamt att brygga själv. En burk ipa kostar ju allt mellan 200 baht till 1700 baht så där tjänar man in det snabbt om man gillar att dricka IPA. https://wishbeer.com/collections/ipa  Om man inte vill dricka blasköl från dom 3 stor drakarna i Thailand (Chang Leo samt singa). Som jag anser inte är speciellt god. Anledningen till dom höga priserna i Thailand. Det är ju för att dom stora drakarna mutat politikerna att stifta lagar. Som gör det olagligt med mikro bryggerier (tror man måste brygga för mer än 100 miljoner för att det ska vara möjligt?). Detta har gjort att små ölproducenter har flyttat från Thailand till kambodja. Och exporterar sen ölen från kambodja till Thailand. Nu har man ju i alla fall ändrat lagen. Så hembryggning för eget behov är numera lagligt i Thailand. Vilket det inte var tidigare.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Jag har åxå funderat på fat då det känns lättare att diska ett fat mot 50-70 flaskor

Den är dessutom mera lätthanterlig i bryggningen. Då du slipper en andra fermentering för kolsyran. Vilket man kan addera till fatet (tar ca en vecka) Alternativt om man tryck fermenterar. Så kolsyras ölen redan i fermenteringen. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev rolba:

Mycke mäsk å bult har jag jäst i mina dar men förra året började jag som ett Coronaprojekt att göra egen öl.

Fuskar än så länge med halvfabrikat.

Startade upp en sats idag. Samma typ som i mitt första försök som jag blev väldigt nöjd med.

20220904_141425.thumb.jpg.376850c0f3b3a12292c20359c86fcd04.jpg

 

20220904_141437.thumb.jpg.41f1e4ecee205953ec04bbb16ea735ec.jpg

 

Lägg gärna in tips och råd i denna tråd.

Ett tipps är då jag ser att du kör med fermzilla. Att köpa en sådan här https://www.olbryggning.se/kegland/103457/fermzilla-dry-hop-device-ventil-för-torrhumling . Om du ska torrhumla. Då slipper du få in syre som kan oxidera ölen. Om du kör på fat. Så studera på Youtube hur du för över den färdig jästa ölen med kolsyra. Så du inte riskerar att få in syre i ölen. Som kan förstöra den. 

 

 

 

  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hållt på nu i par tre år att brygga , Ligger nog på närma 40 bryggningar bara en som blivit kass iom syre vid jäsning..Nu jäser jag alltid vid ca ett bars tryck och i kylskåp med kontrollerad temp kallkraschar alltid och filtrerar viss öl. Kör alltid i fat o sen över i flaska när man vill ta med eller ge bort ..Har fått till ett bryggrum i källaren så blir lite enklare med att hålla ordning på utrustningen ,Favorit öl tja en god white ipa är alltid god sen gillar jag som sommardricka en kölsch eller varför inte en oktoberfest lager  faktiskt inte någon som klagat på mina öl ännu  ,, Alltid ett tips ni som inte gillar att diska håll inte på med ölbryggning

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev wavis:

Hållt på nu i par tre år att brygga , Ligger nog på närma 40 bryggningar bara en som blivit kass iom syre vid jäsning..Nu jäser jag alltid vid ca ett bars tryck och i kylskåp med kontrollerad temp kallkraschar alltid och filtrerar viss öl. Kör alltid i fat o sen över i flaska när man vill ta med eller ge bort ..Har fått till ett bryggrum i källaren så blir lite enklare med att hålla ordning på utrustningen ,Favorit öl tja en god white ipa är alltid god sen gillar jag som sommardricka en kölsch eller varför inte en oktoberfest lager  faktiskt inte någon som klagat på mina öl ännu  ,, Alltid ett tips ni som inte gillar att diska håll inte på med ölbryggning

Jag tycker dessutom att egen bryggd öl på fat smakar oftast godare än en flaska från systemet.

Egentligen ingen rocket science. Finns en uppsjö av videos på Youtube som ger bra tips. Bra utrustning underlättar ju även det.

Finns väl några saker man måste förhålla sig till Hygien extremt viktig. Temperaturkontroll, så det inte vildjäser vilket kan förstöra ölen totalt. Hålla syre borta från jäsningen så ölen ej oxiderar (ölen smakar då gammal kartong). kallkrash är bra. Tidigare gjorde jag egna kylslingor i koppar. Som jag kopplade till ett termostat och en magnetventil. Så att vatten spolade igenom. Men insåg sen att koniska fermenteringskärl med temperaturkontroll med en glykolkylare fungerar bättre. Men din variant med kylskåp fungerar även det väldigt bra.

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Jag tycker dessutom att egen bryggd öl på fat smakar oftast godare än en flaska från systemet.

Egentligen ingen rocket science. Finns en uppsjö av videos på Youtube som ger bra tips. Bra utrustning underlättar ju även det.

Finns väl några saker man måste förhålla sig till Hygien extremt viktig. Temperaturkontroll, så det inte vildjäser vilket kan förstöra ölen totalt. Hålla syre borta från jäsningen så ölen ej oxiderar (ölen smakar då gammal kartong). kallkrash är bra. Tidigare gjorde jag egna kylslingor i koppar. Som jag kopplade till ett termostat och en magnetventil. Så att vatten spolade igenom. Men insåg sen att koniska fermenteringskärl med temperaturkontroll med en glykolkylare fungerar bättre. Men din variant med kylskåp fungerar även det väldigt bra.

 

 

Får väl många på halsen nu men tycker de flasköl som stått på hyllan några veckor på systemet smakar blä, Då är burkölen bättre. Ja utrustningen är a och o. Behövs ju en del 😉 ..Hygienen extremt viktig även noga med hygienen i bryggrummet.   ..Uppehåll  nu i sommar med bryggningen men ska sätta igång  slutet på september med några bryggningar, börjar med julöl och några Ipa . 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev wavis:

Får väl många på halsen nu men tycker de flasköl som stått på hyllan några veckor på systemet smakar blä, Då är burkölen bättre. Ja utrustningen är a och o. Behövs ju en del 😉 ..Hygienen extremt viktig även noga med hygienen i bryggrummet.   ..Uppehåll  nu i sommar med bryggningen men ska sätta igång  slutet på september med några bryggningar, börjar med julöl och några Ipa . 

Flasköl blir ju dessutom utsatt för ljus mer än en burköl. Så då blir ju hållbarheten sämre. Nej fatöl alla dagar i veckan! 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-09-04 at 14:31, skrev rolba:

Mycke mäsk å bult har jag jäst i mina dar men förra året började jag som ett Coronaprojekt att göra egen öl.

Fuskar än så länge med halvfabrikat.

Startade upp en sats idag. Samma typ som i mitt första försök som jag blev väldigt nöjd med.

20220904_141425.thumb.jpg.376850c0f3b3a12292c20359c86fcd04.jpg

 

20220904_141437.thumb.jpg.41f1e4ecee205953ec04bbb16ea735ec.jpg

 

Lägg gärna in tips och råd i denna tråd.

Såg först nu att det stod Australian pale ale. Hittade burkar Med Australian Pale Ale här i augusti. I en liten lokal butik som drevs av vietnameser i Prag. Smaken så där. Men troligt att den bryggda smakar fräschare?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Såg först nu att det stod Australian pale ale. Hittade burkar Med Australian Pale Ale här i augusti. I en liten lokal butik som drevs av vietnameser i Prag. Smaken så där. Men troligt att den bryggda smakar fräschare?

Jag var mycket nöjd med den första jag brygde så därför blev det en sådan igen.

Första brygde med socker men nu testar jag med Malt Enhancer.

 

20220905_172552.thumb.jpg.acf9d58b0c8cefa16230c5fc74c4326e.jpg

Har kommit igång bra nu.

Frugan är måttligt imponerad av att den står mitt på köksbordet men jag kontrade med att hon har symaskinen som hon inte använt på flera månader ståendes där åxå. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev wavis:

 Alltid ett tips ni som inte gillar att diska håll inte på med ölbryggning

Ölbryggning, den ultimata fritidssysslan för @Enis :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kopplar på släpkärran och tar en tur till Tyskland, inhandlar där en årsförbrukning + lite likörer till frugan, skönt att ha flera sorter att erbjuda när det ska till att bli kalas.

Spriten tillverkar jag (vi) fortfarande själva - kanske inte så lönsamt men man kan få det så starkt man vill ha det = blir på så vis bättre smak på drinkarna/groggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev evert 1:

Jag kopplar på släpkärran och tar en tur till Tyskland, inhandlar där en årsförbrukning + lite likörer till frugan, skönt att ha flera sorter att erbjuda när det ska till att bli kalas.

Spriten tillverkar jag (vi) fortfarande själva - kanske inte så lönsamt men man kan få det så starkt man vill ha det = blir på så vis bättre smak på drinkarna/groggarna.

ett år är lite väl länge att lagra buteljerad öl, 9 mån typ sägs best före datum vara på vanlig ljus öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl ingen direkt finsmakare när det gäller öl men har inte märkt någon försämring på ölen även om bäst före datum passerat med flera månader, kanske kan hjälpa att jag förvarar ölen i en jordkällare, håller max 8 plus när det är varmt ute annars runt 3 till 4 grader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...