Jump to content
IGNORERAD

Visum O familjeanknytning


Kenneth4618

Recommended Posts

23 minuter sedan, skrev Mankan:

Ok men det räcker det med ett vanlig kontoutdrag då tolkar jag det som. Är det ett krav att man sla vara att man ska vara "riktig" pensionär? Räcker det inte med att man är över 50 år? 

Riktig pensionär för non-o retired. Det är oa som det räcker med att man är över 50.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biker

    33

  • Mankan

    28

  • gst

    28

  • Kenneth4618

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev gst:

Riktig pensionär för non-o retired. Det är oa som det räcker med att man är över 50.

japp, så är det. Jag hade O-A  tidigare när jag arbetade i Sverige. Men pga. pandemin kunde

jag ej upprätthålla mina extensions. Så nu söker jag ett O, retired, eftersom jag blivit pensionär.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

På vilket sätt är det enklare? Är det vigselbevis kopia på fruns ID-kort du tänker på? (Har man det inskannat så är det ju annars lätt att bifoga det)

 

Om man bara ska stanna max 90 dagar behöver man ingen extesion och för familja visumet är det ju då inga egentliga ekonomiska krav att tala om. (bara 7000kr på ett konto)

 

Vad behöver man bifoga för 90 dagars O retirement visa när det gäller det den ekonomiska biten? Skulle det räcka med en lönespec för min del som jobbar alternativt slutskattesedel som nämnde i tråden. Eller behöver det vara något myndighetsstyrkt dokument? Vid förlängning är det ju income letter eller pengar på thailänskt konto som gäller förstår jag men om jag bara tänker utnyttja max 90 dagar.

 

Det är inget fel på ett turistvisum 60 dagar + 30 dagar extension. Om man vet att vistelsen är max. 90 dagar.

Det som kan bli problematiskt är t.ex. att skaffa körkort, öppna bankkonto, köpa ett fordon............

Är inget av detta aktuellt, så kan man väl vara turist.

Det finns de som lyckats med ovanstånde även med turistvisum, men det är nog inget man kan räkna med.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Är det ett krav att man sla vara att man ska vara "riktig" pensionär? Räcker det inte med att man är över 50 år? 

När jag fick mitt första pensionärsvisa, 2015 tror jag det var, då räckte det att vara över 50 år och ha någon form av pension. 

Nu med onlinevisa står det att man ska ha pension från myndigheterna. Minns inte exakt hur de formulerade sig

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev rolba:

Nu med onlinevisa står det att man ska ha pension från myndigheterna. Minns inte exakt hur de formulerade sig

5 . Financial evidence (A copy of pension statement or a copy of 1-month bank statement showing your income from pension, or 3-month bank statement of at least 10,000 GBP)

Link to comment
Dela på andra sajter

Non o visa med bankintyg på 800k på banken har funkat för mig i 9 år, före detta så var det studentvisum som gällde,50 års gränsen🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Amigo:

5 . Financial evidence (A copy of pension statement or a copy of 1-month bank statement showing your income from pension, or 3-month bank statement of at least 10,000 GBP)

Det där är väl från den Israeliska lathunden som cirkulerar på nätet?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev biker:

japp, så är det. Jag hade O-A  tidigare när jag arbetade i Sverige. Men pga. pandemin kunde

jag ej upprätthålla mina extensions. Så nu söker jag ett O, retired, eftersom jag blivit pensionär.

mvh

biker

 

Jag trodde det räkte med medel på banken 57 000kr på ett konto som robla skrev men man måsta ändå vias inkomst av pension då?

 

5 timmar sedan, skrev biker:

 

Det är inget fel på ett turistvisum 60 dagar + 30 dagar extension. Om man vet att vistelsen är max. 90 dagar.

Det som kan bli problematiskt är t.ex. att skaffa körkort, öppna bankkonto, köpa ett fordon............

Är inget av detta aktuellt, så kan man väl vara turist.

Det finns de som lyckats med ovanstånde även med turistvisum, men det är nog inget man kan räkna med.

mvh

biker

 

Jag vet inte om jag sagt att det är något fel på turistvisum men O visum är ju bra om man ska förnya sitt körkort som nu Kenneth ska göra. Jag har 5-årigt men behöver förnya det nästa vinter och då vill jag nog ha O visum så jag slipper förhoppningsvis att gå tillbaka till 2-årigt. Sedan om jag vill stanna mellan 60-90 dagar föredrar jag nog ett 90 dagar visum direkt för att slippa extension som ju dessutom är dyrare. Om jag nu inte är berättigad till O retired får det väl bli familjevarianten då.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag trodde det räkte med medel på banken 57 000kr på ett konto som robla skrev men man måsta ändå vias inkomst av pension då?

 

Man måste visa intyg att man är pensionär. Men om pensionen är för låg kan man

kombinera med bankkonto, se nedan

 

 - Bevis på ekonomiska medel.
Intyg från Pensionsmyndigheten och annat pensionsinstitut på minst 18500:- efter skatt.
eller om ni inte har så mycket pension.
Bevis på att man är pensionär (intyg på utbetalning från något pensionsinstitut) och dessutom ett intyg på att man personligen har 57000:- insatt på Svensk bank (obundet sparande). Och att pengarna skall ha funnits där minst  3 månader. Intyget måste vara på engelska och högst 3 månader gammalt.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag vet inte om jag sagt att det är något fel på turistvisum men O visum är ju bra om man ska förnya sitt körkort som nu Kenneth ska göra. Jag har 5-årigt men behöver förnya det nästa vinter och då vill jag nog ha O visum så jag slipper förhoppningsvis att gå tillbaka till 2-årigt. Sedan om jag vill stanna mellan 60-90 dagar föredrar jag nog ett 90 dagar visum direkt för att slippa extension som ju dessutom är dyrare. Om jag nu inte är berättigad till O retired får det väl bli familjevarianten då.

 

Hur gör du för att få 90 dagar turistvisum direkt, och slipper extension? Ett turistvisum gäller max 60 dagar. För att stanna 60-90 dagar måste man söka extension (1900thb). Eller hur?

mvh

biker

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev rolba:

Det där är väl från den Israeliska lathunden som cirkulerar på nätet?

Nej, kopierat från deras hemsida. https://thaievisa.go.th/ (non im O multiple ,retired)

 

kuva.thumb.png.72d612dae3b1c2fb97f9182fac6193f5.png

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev biker:

 

Hur gör du för att få 90 dagar turistvisum direkt, och slipper extension? Ett turistvisum gäller max 60 dagar. För att stanna 60-90 dagar måste man söka extension (1900thb). Eller hur?

mvh

biker

 

Nu tror jag du skämtar med mig aprillo. :)

Ja TR visum är bara på 60 dagar och det är därför jag skulle föredra ett O visum som ju är på 90 dagar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Nu tror jag du skämtar med mig aprillo. :)

Ja TR visum är bara på 60 dagar och det är därför jag skulle föredra ett O visum som ju är på 90 dagar.

Ber om ursäkt, när jag nu läser om ditt inlägg så förstår jag att det är ett O-visa du menar.

Fick för mig att du tänkte resa på turistvisa nu, men som du skrev, att nästa vinter resa på O-visa pga

förnyat körkort.

Nej, det var inte alls menat som något skämt.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev biker:

Ber om ursäkt, när jag nu läser om ditt inlägg så förstår jag att det är ett O-visa du menar.

Fick för mig att du tänkte resa på turistvisa nu, men som du skrev, att nästa vinter resa på O-visa pga

förnyat körkort.

Nej, det var inte alls menat som något skämt.

mvh

biker

 

Ja det är korrekt jag klarar mig med ett TR i år men var väl lite sugen att prova O familj bara för att jag kan. Det kostar ju bara 350kr mer.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag är rädd att jag inte riktigt hänger med. Deras instruktioner säger väl heller inget om försäkringsintyg eller vad har jag missat? 

På Thaiembassy Stockholm finns "Insurance" form för non-o och OA. Kommer man hela vägen i ansökan om man inte laddar upp det? Eller är det "borta"? 

 

https://thaiembassy.se/en/forms/

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

På Thaiembassy Stockholm finns "Insurance" form för non-o och OA. Kommer man hela vägen i ansökan om man inte laddar upp det? Eller är det "borta"? 

 

https://thaiembassy.se/en/forms/

 

 

Jag måste ju bifoga pass och bild och fylla i alla information för att komma till sida 4 "supporting documents". Vill man kommavida ytterligare måste man bifoga något fil för varje dokument de frågar efter.

 

image.png.58342a5408d2d5d572f944581c95090a.png 

 

De jag kollade var Non O familj. Jag vet inte hur det ser ut för Non O pensionär och om de frågar efter försäkring där.

 

image.png.a9af9d843e46243dec55129a3c61bdb5.png

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske OT men jag prövar,jag ska åka 45 dagar,räcker det med visa on arrival och att förlänga 15 dagar på plats? Vilka intyg?Har tagit spruta i april(hur lång giltighetstid?)Är det några nya restriktioner på gång eller blir det som förr? Tacksam för svar(skäll behövs inte,får jag tillräckligt hemma)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
11 minuter sedan, skrev måne:

Kanske OT men jag prövar,jag ska åka 45 dagar,räcker det med visa on arrival och att förlänga 15 dagar på plats? Vilka intyg?Har tagit spruta i april(hur lång giltighetstid?)Är det några nya restriktioner på gång eller blir det som förr? Tacksam för svar(skäll behövs inte,får jag tillräckligt hemma)

Minst 2 sprut eller PCR testet 72 timmar. Varje sprut är tillsvidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev måne:

Kanske OT men jag prövar,jag ska åka 45 dagar,räcker det med visa on arrival och att förlänga 15 dagar på plats? Vilka intyg?Har tagit spruta i april(hur lång giltighetstid?)Är det några nya restriktioner på gång eller blir det som förr? Tacksam för svar(skäll behövs inte,får jag tillräckligt hemma)

Min gode måne.

1. Det heter visa exemption inte visa on arrival. Det vill säga du behöver inget visum om du stannar upp till 30 daga som Svensk. Visa on arrival gäller andra nationaliteter.

2. Det finns ett förslag på att förlänga dessa 30 dagar till 45 dagar men är vad jag vet inte ännu beslutat. Så då kanske du klarar dig uta visum eller förängning om du avvaktar lite.

3. Åker man utan visum finns det en risk att man måste visa en utresa innom 30 dagar jag jag skulle rekomendera TR-visum för att slippa strul. Dessutom är det billigare än förlängningen och du slipper spendera tid på immigration.

 

Ett TR visum på 60 dagar är ganska lätt att fixa. Jag har inte full koll på sprutorna men det räcker väl fortfarande 2 sprutor och EU vaccinationsintyg. Man behöver väl hämta ett nytt intyg till sin digitala brevlåda.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då avvaktar jag lite,åker ju inte förrens till Jul.Och alla i familjen har tagit minst 2 injektioner vaccin.Är det E-visa som gäller?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev måne:

Då avvaktar jag lite,åker ju inte förrens till Jul.Och alla i familjen har tagit minst 2 injektioner vaccin.Är det E-visa som gäller?

Det finns bara e visa.

 

***Update*** From 1 June 2021, visa applicants from Sweden and Latvia are required to apply online at https://thaievisa.go.th

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-08-18 at 19:28, skrev Kenneth4618:

Måste nog skaffa ett O-visa till nästa resa då jag ska förnya mitt körkort igen och vill ha ett 5 årigt även denna gång.

För var det enklare, men nu vill de ha lite mer papper så jag frågar här.

 

Hur fixar ni ett intyg om pengar på banken?  har Swedbank

Förslag på hur frugan skriver en inbjudan och ska den då skrivas på thai?

 

Jag förstår inte vitsen med att krångla när Thailand nu tillåter treåriga internationella körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Dannep4:

 

Jag förstår inte vitsen med att krångla när Thailand nu tillåter treåriga internationella körkort.

Man får köra max 3 månader med Internationell + svenskt körkort. Är man där 6-9 mån måste man resa ut o in för att ha giltig körkort. Sen hur det är i praktiken tar jag inte ställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Dannep4:

 

Jag förstår inte vitsen med att krångla när Thailand nu tillåter treåriga internationella körkort.

Ja du, Nu tycker jag vi vänder blad. Nej men skämt åsido.

 

Ska jag då som haft Thailändska körkort i över 15 år bara kasta skiten bara för att det är lite krångligt och att det nu finns ett 3 årigt IKK? På något sätt får det mig att tänka på sagan om de tre så grisarna.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Dannep4:

 

Jag förstår inte vitsen med att krångla när Thailand nu tillåter treåriga internationella körkort.

Ett  internationellt körkort är inget körkort. Det är en översättning av ditt körkort till ett antal språk.

Svenskt körkort är ej giltigt i Thailand.

Många försäkringsbolag godtar endast thailändskt körkort.

Det är dessutom barnsligt enkelt och billigt att skaffa thailändskt körkort.

Då blir det aldrig någon diskussion.

Tycker inte det är att krångla till det, snarare är det att förenkla det hela.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...