Jump to content
IGNORERAD

Visum O familjeanknytning


Kenneth4618

Recommended Posts

10 minuter sedan, skrev rolba:

Det går även bra att visa thaikontot.

Ok, funkar det också? Vore bättre för mig, har mer pengar där än i Sverige :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biker

    33

  • Mankan

    28

  • gst

    28

  • Kenneth4618

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

17 minuter sedan, skrev gst:

Ok, funkar det också? Vore bättre för mig, har mer pengar där än i Sverige :)

Min reskompis när vi åkte ner i slutet av oktober förra året använde sig av thaikontot. Han har inget svenskt konto. Han kom inte in på internetbanken  så svägerskan fick gå till automaten och uppdatera boken och fota av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev gst:

Ok, funkar det också? Vore bättre för mig, har mer pengar där än i Sverige :)

Fast 7000 kan du väl låna av frun i värsta fall? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev rolba:

Det går även bra att visa thaikontot.

Det är ju bra, men har inget thaikonto.

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Ok, funkar det också? Vore bättre för mig, har mer pengar där än i Sverige :)

 

46 minuter sedan, skrev rolba:

Min reskompis när vi åkte ner i slutet av oktober förra året använde sig av thaikontot. Han har inget svenskt konto. Han kom inte in på internetbanken  så svägerskan fick gå till automaten och uppdatera boken och fota av den.

 

Jag använde också Thaikonto, har inget annat aktivt sen 10 år.

Försäkring krävs också numera på "e-visa" Non-O wife/family, samma där, står inga krav.

 

Varken förmögenhet eller försäkring krävdes tidigare i Sverige då man sökte Non-O wife/family analogt, men vet att det krävdes i vissa länder.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

 

Jag använde också Thaikonto, har inget annat aktivt sen 10 år.

Försäkring krävs också numera på "e-visa" Non-O wife/family, samma där, står inga krav.

 

Varken förmögenhet eller försäkring krävdes tidigare i Sverige då man sökte Non-O wife/family analogt, men vet att det krävdes i vissa länder.

Försäkring som år det ju inget om :( I så fall år det ju lika enkelt att söka för retired

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev gst:

Försäkring som år det ju inget om :( I så fall år det ju lika enkelt att söka för retired

Står o står, det kommer upp när du söker e-visa Non-O wife/family, så som det med ekonomi gör.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Det är ju bra, men har inget thaikonto.

 

 

Ok, då har jag missuppfattat. Fick för mig att du skickat med Wise till ditt thaikonto.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Ok, då har jag missuppfattat. Fick för mig att du skickat med Wise till ditt thaikonto.

Det fruns pengar jag skickar till hennes konto 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

 

Jag använde också Thaikonto, har inget annat aktivt sen 10 år.

Försäkring krävs också numera på "e-visa" Non-O wife/family, samma där, står inga krav.

 

Varken förmögenhet eller försäkring krävdes tidigare i Sverige då man sökte Non-O wife/family analogt, men vet att det krävdes i vissa länder.

 Jag får inte upp något begäran om intyg på någon försäkring när jag gör en provansökan?

image.png.648307fa6e8827cf3519a27493649d62.png

image.png.a2a0ff5c6dc9351a151c7a9192714e97.png

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Punkt 8,9 och 11

Kan någon förklara lite mer vad som menas

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Punkt 8,9 och 11

Kan någon förklara lite mer vad som menas

8. Ditt pass som visar att du är svensk medborgare eller personbevis som visar att du bor i Sverige funkar 

9. Ett brev från din fru där hon bekräftar att ni fortfarande är gift och att hon vet om din resa. Förslagsvis på Thai med din frus underskrift.

11. Personbevis igen då som visar att du bor i Sverige i första hand men det funkar säkert med svenskt pass också.

 

Punkt 8 och 11 är samma som vad de kräver för TR och där funkade det för mig med personbevis. Punkt 9 är min tolkning av texten och inte helt olikt "invitaton letter" under punkt 6 som min fru skrev när jag sökte TR och skulle bo i hennes familjs hus.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag får inte upp något begäran om intyg på någon försäkring när jag gör en provansökan?

Ser att det är så där, för min del kom det upp, men jag var rätt tidig då det var helt nytt, blev förvånad på det lika så ekonomiska biten.

Möjligt de har justerat det, för var lika underligt så som det med ekonomin då inga summor nämndes.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er alla!

 

Om man är gift med en Thai, och inte har kommit upp till pensionsåldern är det O-visa man skall ha, 
Och har läst nånstans att man kan ha 400 000 Bath på ett Thaibankkonto, istället för inkomst då man inte har kommit upp i pensionsålder än
Och då blir det väl svårt att uppvisa en inkomst per månad.

 

Ni som kunna mer om detta, får man ha företag på O-visa och jobba eller är det andra visum som gäller då
 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-08-18 at 22:24, skrev biker:

Denna site tittar jag ofta på när det dyker upp visumfrågor.

En enkel website, men förklarar alla varianter pedagogiskt och enkelt.

 

https://visumthailand.top/index.html

 

mvh

biker

 

Tacka för länken, där står det mycket om dom olika visumen
Och fick svar på min fråga innan, att det verkar inte gå att jobba på O-visa utan verkar som man skall ha turistvisa.
 

Men en fråga återstår räcker det med att ha 400 000 Bath på ett thaikonto om man är gift med en thai, för O-visa om man inte kan uppvisa inkomst varje månad då man inte är pensionär.
 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Mankan:

 Jag får inte upp något begäran om intyg på någon försäkring när jag gör en provansökan?

image.png.648307fa6e8827cf3519a27493649d62.png

image.png.a2a0ff5c6dc9351a151c7a9192714e97.png

Då stämmer det inte riktigt med deras egna instruktioner, men det är ju Thailand 😄

image.png.0e6146771297129b4c3836d3ec68ea27.png

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-08-18 at 19:28, skrev Kenneth4618:

Måste nog skaffa ett O-visa till nästa resa då jag ska förnya mitt körkort igen och vill ha ett 5 årigt även denna gång.

För var det enklare, men nu vill de ha lite mer papper så jag frågar här.

 

Hur fixar ni ett intyg om pengar på banken?  har Swedbank

Förslag på hur frugan skriver en inbjudan och ska den då skrivas på thai?

Har ju blivit några inlägg i tråden nu. 

Rent spontant vill jag nog säga att det är enklare att söka ett O retirement visa.

Ska man söka förlängning är det mycket enklare.

Det enda jag ser som talar för O spouse är att det fortfarande går att få som multiple. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Har ju blivit några inlägg i tråden nu. 

Rent spontant vill jag nog säga att det är enklare att söka ett O retirement visa.

Ska man söka förlängning är det mycket enklare.

Det enda jag ser som talar för O spouse är att det fortfarande går att få som multiple. 

Hej

Jag är på gång att söka O retirement. Har ännu inte skapat kontot för e-visa, så har inte sett

vad de efterfrågar. Har bevis på pensionsinkomst, efter skatt.

Tänker sedan söka 1-års förlängning innan de 90 dagarna är slut.

Det är väl så att det fortfarande ej är krav att visa någon försäkring för hela 1-årsförlängningen?

( jag tänker ha försäkring, men bara för tid jag befinner mig i Thailand).

Och ett "income" letter ska väl fortfarande gå att ordna via epost från svenska ambassaden?

Går det ej att söka multiple på ett O retirement?

mvh

biker

 

  

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Jag är på gång att söka O retirement. Har ännu inte skapat kontot för e-visa, så har inte sett

vad de efterfrågar. Har bevis på pensionsinkomst, efter skatt.

Tänker sedan söka 1-års förlängning innan de 90 dagarna är slut.

Det är väl så att det fortfarande ej är krav att visa någon försäkring för hela 1-årsförlängningen?

( jag tänker ha försäkring, men bara för tid jag befinner mig i Thailand).

Och ett "income" letter ska väl fortfarande gå att ordna via epost från svenska ambassaden?

Går det ej att söka multiple på ett O retirement?

mvh

biker

 

  

Pension är typ 18500 efter skatt eller 57000 på kontot när man söker från Sverige. Vid förlängning är det pengar före skatt som räknas. Skall bli minst 800000 B

Incomeletter via ambassaden eller konsulatet. Inget försäkringskrav vid förlängning.

Multiple verkar vara borttaget 

Viktigt sen att köpa reentry om du reser ut och vill komma tillbaka innan din förlängning går ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev rolba:

Pension är typ 18500 efter skatt eller 57000 på kontot när man söker från Sverige. Vid förlängning är det pengar före skatt som räknas. Skall bli minst 800000 B

Incomeletter via ambassaden eller konsulatet. Inget försäkringskrav vid förlängning.

Multiple verkar vara borttaget 

Viktigt sen att köpa reentry om du reser ut och vill komma tillbaka innan din förlängning går ut.

Tack, ja det är så jag uppfattat det hela.

Känns betydligt bättre om man kan uppvisa ett "income letter, istället för att ha 800000 thb på banken, varav

dessutom 400000 är låsta!

mvh

biker

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nerike:

Tacka för länken, där står det mycket om dom olika visumen
Och fick svar på min fråga innan, att det verkar inte gå att jobba på O-visa utan verkar som man skall ha turistvisa.
 

Men en fråga återstår räcker det med att ha 400 000 Bath på ett thaikonto om man är gift med en thai, för O-visa om man inte kan uppvisa inkomst varje månad då man inte är pensionär.
 

 

Hej

Det är inte vid själva visumansökan, utan vid förlängning av visumet som de 400000 kommer in i bilden.

Se denna länk.

 

https://visumthailand.top/ext_365_mar.html

 

mvh

biker

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-08-24 at 08:41, skrev Kenneth4618:

Då stämmer det inte riktigt med deras egna instruktioner, men det är ju Thailand 😄

image.png.0e6146771297129b4c3836d3ec68ea27.png

Jag är rädd att jag inte riktigt hänger med. Deras instruktioner säger väl heller inget om försäkringsintyg eller vad har jag missat? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-08-24 at 09:45, skrev rolba:

Har ju blivit några inlägg i tråden nu. 

Rent spontant vill jag nog säga att det är enklare att söka ett O retirement visa.

Ska man söka förlängning är det mycket enklare.

Det enda jag ser som talar för O spouse är att det fortfarande går att få som multiple. 

På vilket sätt är det enklare? Är det vigselbevis kopia på fruns ID-kort du tänker på? (Har man det inskannat så är det ju annars lätt att bifoga det)

 

Om man bara ska stanna max 90 dagar behöver man ingen extesion och för familja visumet är det ju då inga egentliga ekonomiska krav att tala om. (bara 7000kr på ett konto)

 

Vad behöver man bifoga för 90 dagars O retirement visa när det gäller det den ekonomiska biten? Skulle det räcka med en lönespec för min del som jobbar alternativt slutskattesedel som nämnde i tråden. Eller behöver det vara något myndighetsstyrkt dokument? Vid förlängning är det ju income letter eller pengar på thailänskt konto som gäller förstår jag men om jag bara tänker utnyttja max 90 dagar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Mankan:

På vilket sätt är det enklare? Är det vigselbevis kopia på fruns ID-kort du tänker på? (Har man det inskannat så är det ju annars lätt att bifoga det)

 

Om man bara ska stanna max 90 dagar behöver man ingen extesion och för familja visumet är det ju då inga egentliga ekonomiska krav att tala om. (bara 7000kr på ett konto)

 

Vad behöver man bifoga för 90 dagars O retirement visa när det gäller det den ekonomiska biten? Skulle det räcka med en lönespec för min del som jobbar alternativt slutskattesedel som nämnde i tråden. Eller behöver det vara något myndighetsstyrkt dokument? Vid förlängning är det ju income letter eller pengar på thailänskt konto som gäller förstår jag men om jag bara tänker utnyttja max 90 dagar.

Har man en gång gjort ett familjevisa med de nya bestämmelserna online och har dokumenten sparade så är nog det enklast, eller lika enkelt.

O retirement förutsätter att du är pensionär och du måste visa 57000 på ett konto eller motsvarande i löner och pension.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev rolba:

Har man en gång gjort ett familjevisa med de nya bestämmelserna online och har dokumenten sparade så är nog det enklast, eller lika enkelt.

O retirement förutsätter att du är pensionär och du måste visa 57000 på ett konto eller motsvarande i löner och pension.

Ok men det räcker det med ett vanlig kontoutdrag då tolkar jag det som. Är det ett krav att man sla vara att man ska vara "riktig" pensionär? Räcker det inte med att man är över 50 år? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...