Jump to content
IGNORERAD

Skall man ta 3:e sprutan


Mankan

Recommended Posts

Ja va behöver man för att resa. Jag tänker ta den för att kunna vara fri att resa och inte för sjukdomen i sig. Hur gör man nu när man missat 3:e vågen. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör och kan ta en ny spruta vart 5:e månad, om det sedan blir den 2:a, 3.e, eller 4.e eller 5.e spelar mindre roll.

Viktigast är att du nyligen är vaccinerad eftersom halveringstiden bedöms vara 3 till 5 månader.

Vissa personer påverkas av sprutan andra inte, är som att spela ett spel.

Pfizes senast vaccin ska visst vara väldigt omfattande, påverkar även de nya mutationerna som kommit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar en spruta så fort jag får. Är inne på 4 och väntar på 5. Har inte omvandlats till hulken än. Inte fått Covid heller vad jag märkt iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad menas egentligen med "fullvaccinerad" som det står att man skall vara för att få komma in i en del länder?  Räcker det med 2 eller måste man ha en booster eller t.o.m en spruta i halvåret som en del vaccinberoende påstår?

 

Fan, pandemin (om det nu har varit nån) är ju över sen länge...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

unnamed.thumb.jpg.290a5afcc87dab382671d0cab68c242d.jpg

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Benriach:

Ja, vad menas egentligen med "fullvaccinerad" som det står att man skall vara för att få komma in i en del länder?  Räcker det med 2 eller måste man ha en booster eller t.o.m en spruta i halvåret som en del vaccinberoende påstår?

 

Fan, pandemin (om det nu har varit nån) är ju över sen länge...

 

Enligt min thailändska app är jag körd, måste fylla på... Jag har bara två shots, och den sista var väl i oktober eller nått sånt förra året. 

 

Screenshot_20220817-153323.thumb.png.6f77f2417bcff74bbcd16af5d6b7e114.png

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Enligt min thailändska app är jag körd, måste fylla på... Jag har bara två shots, och den sista var väl i oktober eller nått sånt förra året. 

 

Screenshot_20220817-153323.thumb.png.6f77f2417bcff74bbcd16af5d6b7e114.png

 

 

Men den där är väl bara att förlänga hos E-hälsomyndigheten, det har jag gjort ett par gånger...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Benriach:

Men den där är väl bara att förlänga hos E-hälsomyndigheten, det har jag gjort ett par gånger...

 

Tror det är ny spruta som gäller här, ska fråga när jag går och tar den. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Tror det är ny spruta som gäller här, ska fråga när jag går och tar den. 

Så för att komma in i Thailand som "fullvaccinerad" är det alltså krav på en relativt nytagen spruta?

 

Eller har jag missuppfattat...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska vara uppehåll mellan sprutorna.

Tro inte att det bara är till att gå till vårdcentralen eller liknande och begära en spruta.

Vet de som anmält sig för en påfyllnadsdos men fått vända eftersom det inte gått tillräckligt långt tid från den senaste tagna.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev evert 1:

Det ska vara uppehåll mellan sprutorna.

Tro inte att det bara är till att gå till vårdcentralen eller liknande och begära en spruta.

Vet de som anmält sig för en påfyllnadsdos men fått vända eftersom det inte gått tillräckligt långt tid från den senaste tagna.

Jag tog min andra för över ett år sedan. Räcker det tror du?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benriach:

Så för att komma in i Thailand som "fullvaccinerad" är det alltså krav på en relativt nytagen spruta?

 

Eller har jag missuppfattat...

 

Nej för fasen,  nu är det väl rätt fritt att resa till de flesta länder?  Till Thailand behöver man inte vara vaxxad alls vad jag förstått. Det där har du som en av MPRs sanna globetrotters säkert bättre koll på än jag dock.

 

Nej, jag tänker mer om att vaccinkraven återinförs när det blir vinter och kallt, ett inte alls otroligt scenario, som jag gärna är preppad för.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Nej för fasen,  nu är det väl rätt fritt att resa till de flesta länder?  Till Thailand behöver man inte vara vaxxad alls vad jag förstått. Det där har du som en av MPRs sanna globetrotters säkert bättre koll på än jag dock.

 

Nej, jag tänker mer om att vaccinkraven återinförs när det blir vinter och kallt, ett inte alls otroligt scenario, som jag gärna är preppad för.

Ja fast som ovaccinerad krävs väl en pcr-test i stället. Man ska väl annars kunna visa upp ett vaccinationsintyg men frågan är väl om det räcker med 2 doser?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Har du blivit fullvaccinerad?

Enligt MoPH anses resenärer vara fullt vaccinerade om:

De får sin andra dos av ett 2-dosvaccin inte mindre än 14 dagar före resedatumet till Thailand.

De får ett endosvaccin inte mindre än 14 dagar före resedatumet till Thailand.

När det gäller mix-and-match-vacciner bör resenärer få sin andra dos av ett annat vaccin inom det rekommenderade intervallet för det första vaccinet minst 14 dagar före resedatumet till Thailand.

 

COVID-19 vaccinguide för resenärer till Thailand - TAT Newsroom

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja fast som ovaccinerad krävs väl en pcr-test i stället. Man ska väl annars kunna visa upp ett vaccinationsintyg men frågan är väl om det räcker med 2 doser?

Räcker med ATK test men det måste utföras på en klinik

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

 

Har du blivit fullvaccinerad?

Enligt MoPH anses resenärer vara fullt vaccinerade om:

De får sin andra dos av ett 2-dosvaccin inte mindre än 14 dagar före resedatumet till Thailand.

De får ett endosvaccin inte mindre än 14 dagar före resedatumet till Thailand.

När det gäller mix-and-match-vacciner bör resenärer få sin andra dos av ett annat vaccin inom det rekommenderade intervallet för det första vaccinet minst 14 dagar före resedatumet till Thailand.

 

COVID-19 vaccinguide för resenärer till Thailand - TAT Newsroom

https://www.tatnews.org/2022/06/covid-19-vaccine-guide-for-travellers-to-Thailand/

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom kollar ingenting i Thailand. Vi fick visa vacc intyg vid incheckningen (Thai air) i Köpenhamn. Hon stämplade DOCS OK på boardingkortet å sen va det ingen som frågade mer om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter vad jag förstått eller blivit informerad om är det 5 eller 6 månaders intervaller som gäller mellan doserna.

 

Rekommenderat tidsintervall mellan doserna för primärvaccination
Enligt produktinformationen*:

Comirnaty (Pfizer/BioNTech): 3 veckor

Spikevax (Moderna): 4 veckor

Nuvaxovid (Novavax): 3 veckor

Folkhälsomyndighetens rekommendation:

Comirnaty (Pfizer/BioNTech): 3-7 veckor

Spikevax (Moderna): 4-7 veckor

Nuvaxovid (Novavax): 3-7 veckor

Läs mer om rekommenderade tidsintervall för vaccination på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Rekommenderat tidsintervall mellan doserna för påfyllnadsdoser 
Rekommendationen gäller endast personer från 18 års ålder
Enligt produktinformationen*:

minst 6 månader för mRNA-vaccinerna Comirnaty och Spikevax

Folkhälsomyndighetens rekommenderar för alla vacciner:

en första påfyllnadsdos till alla över 18 år tre månader efter primärvaccination.

en andra påfyllnadsdos vaccin mot covid-19 till följande grupper tidigast fyra månader efter första påfyllnadsdosen. För personer med immunbrist rekommenderas ett intervall från tre månader.

personer som bor på SÄBO

personer som har fyllt 18 år och har hemtjänst eller hemsjukvård

personer som är 65 år, födelseår 1957, och äldre

personer som har fyllt 18 år med måttlig till allvarlig immunbrist 

personer med Downs syndrom.

Regionerna kan ha egna rekommendationer kring hur långt intervall det ska vara mellan doserna. För individuell rådgivning vänder du dig till sjukvården. Se frågan För lång tid mellan doserna?

* I produktinformationen för respektive vaccin finns det godkända doseringsintervallet utifrån tillverkarnas studier. Ibland kan ändå rekommendationerna för hur vaccinet ska användas ändras när man får större erfarenhet av vaccinerna.

Med vänlig hälsning

Läkemedelsverket

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Claus:

Dom kollar ingenting i Thailand. Vi fick visa vacc intyg vid incheckningen (Thai air) i Köpenhamn. Hon stämplade DOCS OK på boardingkortet å sen va det ingen som frågade mer om det.

Det räcker ju i och för sig att de frågar en gång för att man inte ska kunna komma med om man inte har rätt papper.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Enligt min thailändska app är jag körd, måste fylla på... Jag har bara två shots, och den sista var väl i oktober eller nått sånt förra året. 

 

Screenshot_20220817-153323.thumb.png.6f77f2417bcff74bbcd16af5d6b7e114.png

 

 

Räknas inte fiskshoten på CB??

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...