Jump to content
IGNORERAD

Elpriset


Nicholas

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Är det inte nåt du borde tagit hand om, Det gör man med utgiffter

Det är väl klart att jag tar hand om räkningarna. Med egna intjänade pengar.

Hur gör du?

Åker du in till soc och gråter?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev rolba:

Vi borde väl ha ungefär samma?

Själva elen mellan 2,55-2,60 från God el men med övriga avgifter via Gävle energi blir det drygt en krona till.

Då ingår ju förståss fasta avgifter med några öre och de slipper jag ju inte även om jag kör elverket.

Det är bara elen jag menade, sedan tillkommer Vattenfalls avgifter

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev rolba:

Det är väl klart att jag tar hand om räkningarna. Med egna intjänade pengar.

Hur gör du?

Åker du in till soc och gråter?

Han har förmodligen en förmyndare som sköter det

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det är bara elen jag menade, sedan tillkommer Vattenfalls avgifter

Då hamnar vi rätt lika då.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev rolba:

Snittpriset här för augusti månad blev drygt 3,60/kWh 

Kan inte riktigt räkna hem det med elverket än. Men snart så.

 

1 timme sedan, skrev rolba:

Vi borde väl ha ungefär samma?

Själva elen mellan 2,55-2,60 från God el men med övriga avgifter via Gävle energi blir det drygt en krona till.

Då ingår ju förståss fasta avgifter med några öre och de slipper jag ju inte även om jag kör elverket.

Hmmm.

 

Just nu ger vi bort all vår använda frityrolja till ett litet företag som gladeligen hämtar den gratis , ca 80 liter i veckan, blir mer när vi nu startat en restaurang till...

Billigare än att betala en större firma 600kr/mån för att "Återvinna" våra spilloljor...

 

Undrar om jag kan hitta ett gammalt dieselelverk från Försvarsmaktens överskott (som jag jobbat med i mitt förra värv), och köra det på filtrerad olja blandad med lite diesel?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

 

Hmmm.

 

Just nu ger vi bort all vår använda frityrolja till ett litet företag som gladeligen hämtar den gratis , ca 80 liter i veckan, blir mer när vi nu startat en restaurang till...

Billigare än att betala en större firma 600kr/mån för att "Återvinna" våra spilloljor...

 

Undrar om jag kan hitta ett gammalt dieselelverk från Försvarsmaktens överskott (som jag jobbat med i mitt förra värv), och köra det på filtrerad olja blandad med lite diesel?

 

 

MVH

Bra ide men svårt på vintern vad jag förstått kompisen blandade i sin dieselbil på sommaren o det funkade  , Själv köpte jag ett av försvaret men det går på bensin folkamotor 15kva . Men blir till o mäta upp det då vad jag hört att sinusvågen i de gamla kan slå ut viss el utrustning men fortfarande osäker på den infon o lite osäker på o skruva med det själv men är ombyggt o sitter ett 32 amp uttag i det .....,,

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev wavis:

Bra ide men svårt på vintern vad jag förstått kompisen blandade i sin dieselbil på sommaren o det funkade  , Själv köpte jag ett av försvaret men det går på bensin folkamotor 15kva . Men blir till o mäta upp det då vad jag hört att sinusvågen i de gamla kan slå ut viss el utrustning men fortfarande osäker på den infon o lite osäker på o skruva med det själv men är ombyggt o sitter ett 32 amp uttag i det .....,,

Sinusvågen ska inte vara något problem med en generator men frekvensen kan variera. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Tommy:

 

Hmmm.

 

Just nu ger vi bort all vår använda frityrolja till ett litet företag som gladeligen hämtar den gratis , ca 80 liter i veckan, blir mer när vi nu startat en restaurang till...

Billigare än att betala en större firma 600kr/mån för att "Återvinna" våra spilloljor...

 

Undrar om jag kan hitta ett gammalt dieselelverk från Försvarsmaktens överskott (som jag jobbat med i mitt förra värv), och köra det på filtrerad olja blandad med lite diesel?

 

 

MVH

Vilken korvkiosk är det som kör med eran gamla olja?

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev LTD:

Vilken korvkiosk är det som kör med eran gamla olja?

Ja just det, avslöja det nu @Tommy vi vill kunna äta hamburgare som smakar Thai food! 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev rolba:

Sinusvågen ska inte vara något problem med en generator men frekvensen kan variera. 

Oki som sagt har lite koll på detta ämne , Får väl läsa på fick ett par 170 amp 12 volts batterier och hade en solcell liggandes o satte upp på skoj skull köpte en inverter till detta 12/230 v då stod det på den att den har en modifierad sinuskurva o där kan jag köra vissa handverktyg men stoppar om jag kopplar in tv eller dator så som sagt får läsa på mer om detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev wavis:

Oki som sagt har lite koll på detta ämne , Får väl läsa på fick ett par 170 amp 12 volts batterier och hade en solcell liggandes o satte upp på skoj skull köpte en inverter till detta 12/230 v då stod det på den att den har en modifierad sinuskurva o där kan jag köra vissa handverktyg men stoppar om jag kopplar in tv eller dator så som sagt får läsa på mer om detta...

Det brukar fungera alldeles utmärkt att köra dator och "tv" på modifierad sinus. De har egna spänningsaggregat som fixar biffen.

 

Kanske om man kopplar in en gammal katotrörstv men vem fan har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ni sått ett frö för en bra fredagstråd 😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-09-07 at 20:50, skrev Amigo:

@Tommy Vi har en snittpris imorgon 08/09-22, 111,33 SEK och ni har 305,76.

Åt helvete för dyrt, och bara för att vi skall betala samma pris som den dyrast producerade elen inom EU...

 

Elproducenterna skrattar hela vägen till banken...

 

mvh

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
4 minuter sedan, skrev Tommy:

Åt helvete för dyrt, och bara för att vi skall betala samma pris som den dyrast producerade elen inom EU...

 

Elproducenterna skrattar hela vägen till banken...

 

mvh

Nja, det är inte riktigt samma pris som dyrast producerats i EU. Skatter, avgifter, gröna saker m.m. fördyrar också 

Link to comment
Dela på andra sajter

Screenshot_2022-09-08-21-17-59-230_com.android.chrome.thumb.jpg.f3d35edf66dc419c1df9fe5c0fdbcdda.jpg

6 minuter sedan, skrev Tommy:

Åt helvete för dyrt, och bara för att vi skall betala samma pris som den dyrast producerade elen inom EU...

 

Elproducenterna skrattar hela vägen till banken...

 

mvh

Fast vem betalar mest i EU? Är det du? Nu betalar södra Norge en hel dem mer än Skåne, lika så Danmark samt även Lettland och Litauen.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev apknug:

Screenshot_2022-09-08-21-17-59-230_com.android.chrome.thumb.jpg.f3d35edf66dc419c1df9fe5c0fdbcdda.jpg

Fast vem betalar mest i EU? Är det du? Nu betalar södra Norge en hel dem mer än Skåne, lika så Danmark samt även Lettland och Litauen.

Viss skillnad i löner mellan de länderna med. Vad något kostar är ganska ointressant om man inte kan förhålla det till en köpkraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev apknug:

Screenshot_2022-09-08-21-17-59-230_com.android.chrome.thumb.jpg.f3d35edf66dc419c1df9fe5c0fdbcdda.jpg

Fast vem betalar mest i EU? Är det du? Nu betalar södra Norge en hel dem mer än Skåne, lika så Danmark samt även Lettland och Litauen.

Troligen inte jag, elen ingår i hyran vi betalar, i vårt boende.

i Restaurangerna har vi tyvärr rörliga priser och det enda positiva med det är att det minskar vinstskatten för mig och frugan...

Minskar även vinsten...

Detta tillsammans med att många av våra råvaror blivit extremt mycket dyrare (kycklingfileér tex,har dubblerats i pris på ett år), gör att det känns lite jobbig nu.

 

Känns bra att vi fick ner gaspriset till förr-förra årets pris hos vår leverantör!

 

 

MVH

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
12 minuter sedan, skrev M33:

Viss skillnad i löner mellan de länderna med. Vad något kostar är ganska ointressant om man inte kan förhålla det till en köpkraft.

Dyrt dyrt dyrt i de baltiska staterna. Sedan ha de väl högre inflation ovan på.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Dyrt dyrt dyrt i de baltiska staterna. Sedan ha de väl högre inflation ovan på.

 

4 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Dyrt dyrt dyrt i de baltiska staterna. Sedan ha de väl högre inflation ovan på.

De har i Litauen haft en procentuellt bra löneutveckling, dock fortsatt betydligt lägre lön än här.

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
8 timmar sedan, skrev M33:

 

De har i Litauen haft en procentuellt bra löneutveckling, dock fortsatt betydligt lägre lön än här.

Ja, de har lägre lön än här men betalar samma eller högre för elen.

Ändrades av ThailandNovise
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tommy:

1. Troligen inte jag, elen ingår i hyran vi betalar, i vårt boende.

2. i Restaurangerna har vi tyvärr rörliga priser och det enda positiva med det är att det minskar vinstskatten för mig och frugan...

1. 5555

 

2. Men Du får ju dra av det i bokföringen. 5555

 

Förresten, Ni har idag 260,84 vi har 98,07 i snitt per kWh. 5555

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ägnat mig åt att räkna ut brytpunkten för när det är billigare att köra oljebrännaren ( vid timpris ) istället föt luft/vattenpumpen.

 

Ungefär runt 2.75kr / kwh spotpris exkl avgifter, eller ännu tidigare beroende på utomhus-temperatur och pumpens verkningsgrad.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev wavis:

Oki som sagt har lite koll på detta ämne , Får väl läsa på fick ett par 170 amp 12 volts batterier och hade en solcell liggandes o satte upp på skoj skull köpte en inverter till detta 12/230 v då stod det på den att den har en modifierad sinuskurva o där kan jag köra vissa handverktyg men stoppar om jag kopplar in tv eller dator så som sagt får läsa på mer om detta...

Yes, en inverter har inte ren sinusvåg.

En laptop är dock okänslig för den går ju på batteriet som laddas via det inbyggda aggregatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...