Jump to content
IGNORERAD

Märkligheter i Thailand


Batting

Recommended Posts

Jag var i Khao Lak en gång och gick på en sådan där marknad, marknad mest för kläder.
Jag hittade ett par bege shorts som jag tyckte var snygga, men ville ha en större storlek.
Försäljaren fixade snabbt fram rätt storlek, jag betalade och gick glatt därifrån med en lite påse.
Det var först på hotellrummet som jag insåg att jag borde inspekterat de byxorna han bytt åt mig och stoppat ner i en påse.
Innersömmen på väster ben hade gått upp och där var nu bara ett stort hål.
Jag förstod ju det meningslösa med att traska tillbaka till marknaden och klaga.
Han var förmodligen inte ens kvar på platsen då han säkert hade sålt sekunda varar till fler än mig.
 

Äh, shit happens, tänkte jag och fick låna nål och tråd på hotellet.
Bra man reder sig själv tänkte jag och sydde ihop den där innersömmen.
Det var ett par mycket bra short som jag trivdes bra i, och de hade ju faktiskt varit (Av förståeliga skäl)  oförskämt billiga.
Jag har för mig att det var mest dom jag använde rätten av resan.
Dom blev något av mina favoriter, bekväma och hade lite snygga detaljer. 
Nästa sommar så gick jag stolt omkring i dem här hemma i Sverige, och när det bortåt årskiftet blev dags för en Thailandsresa igen så fick dom följa med till Patong.

En bit in på den resan så skulle jag gå hem från en bar till en hotell som heter Palmyra.
Jag hade betalat för ett par öl och skulle stoppa ner plånboken i höger bakficka då jag kände att den liksom bara försvann?!
Plånboken gled rakt genom fickan då sömmen runt fickan hade gått upp.
Å fan, tänkte jag och plockade upp plånboken från trottoaren, jag får väl använda vänster bakficka då.
Varpå allt upprepades!
Jag fick plocka upp plånboken från trottoaren igen!
Alla sömmar började ge vika.
Nu kände jag mig tvungen att börja undersöka byxorna.

Baktill insåg jag att jag tydligen bara hade två fladdrande tyglappar, och nu såg jag att innersömmen på höger ben hade gett upp.
Benfickorna där jag hade kamera, och mobil tycktes fortfarande vara hela, men nu gällde det att pinna på hem till Palmyra.
Jag ville inte bli stående mitt i Patong endast iklädd ett bälte och kalsonger.
Va fan handlade det om, byxornas totala, och plötsliga förfall påminde en militär persedel jag hade haft på mig när jag lite ovarsamt bytt batteri på terrängbilen.

När jag kom upp på hotellrummet så åkte byxorna raskt ner i papperskorgen.
Jag stod där och rev mig i huvudet och undrade, "VAD VAR DET DÄR?"

Finns det tidsinställd sytråd?  :slow:



 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    6

  • Amigo

    4

  • Risifrutti

    4

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag köpte på min första resa "äkta kopior" tröjor av en dam som vägrade gå ner i pris. OK 400 Bath, vilket var mycket på den tiden. I gatustånden kostade dom fortfarande runt 100-150 Bath.

 

Faktum är att dom håller fortfarande högsta kvalitet trots 300 tvättar (gissar här), men skiten på gatan fick man slänga efter ett par månader efter hemkomst. Började titta på dom och konstaterade att det är 100% bomull av högsta kvalitet, men med fake branding. Kärringen hade rätt. Dom syddes i brist på annat från beställaren och räddade hennes inkomst, då inte alla vill ha billiga kopior.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Jag köpte på min första resa "äkta kopior" tröjor av en dam som vägrade gå ner i pris. OK 400 Bath, vilket var mycket på den tiden. I gatustånden kostade dom fortfarande runt 100-150 Bath.

 

Faktum är att dom håller fortfarande högsta kvalitet trots 300 tvättar (gissar här), men skiten på gatan fick man slänga efter ett par månader efter hemkomst. Började titta på dom och konstaterade att det är 100% bomull av högsta kvalitet, men med fake branding. Kärringen hade rätt. Dom syddes i brist på annat från beställaren och räddade hennes inkomst, då inte alla vill ha billiga kopior.

När ett känt märke beställer en kollektion från en fabrik så blir det alltid lite material över som eg ska slängas men det sys ofta upp ett gäng identiska plagg till som hamnar på grå marknaden, finns få av dem så inte lätt att hitta men superfynd om man springer på dom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LTD:

När ett känt märke beställer en kollektion från en fabrik så blir det alltid lite material över som eg ska slängas men det sys ofta upp ett gäng identiska plagg till som hamnar på grå marknaden, finns få av dem så inte lätt att hitta men superfynd om man springer på dom. 

Lacoste har en fabrik i Laos där just det fenomenet uppstår, säljs för en spottstyver på taxfreemarknaden på bron mellan Laos o Nong Khai , även kallat, backdoorcollection

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Baa:

Lacoste har en fabrik i Laos där just det fenomenet uppstår, säljs för en spottstyver på taxfreemarknaden på bron mellan Laos o Nong Khai , även kallat, backdoorcollection

Ladyboys som säljer...😉?

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Risifrutti:

ag köpte på min första resa "äkta kopior" tröjor av en dam som vägrade gå ner i pris. OK 400 Bath, vilket var mycket på den tiden. I gatustånden kostade dom fortfarande runt 100-150 Bath.

 

Faktum är att dom håller fortfarande högsta kvalitet trots 300 tvättar (gissar här),

Det har jag med, Ed Hardy t-shirt som jag köpte 2009 och fortfarande kan användas. Nu börjar de komma till vägens slut men iallafall. Köpte i Royal Garden Plaza då den var mer som loppis än shopping Center.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-08-14 at 18:20, skrev Risifrutti:

Jag köpte på min första resa "äkta kopior" tröjor av en dam som vägrade gå ner i pris. OK 400 Bath, vilket var mycket på den tiden. I gatustånden kostade dom fortfarande runt 100-150 Bath.

 

Faktum är att dom håller fortfarande högsta kvalitet trots 300 tvättar (gissar här), men skiten på gatan fick man slänga efter ett par månader efter hemkomst. Började titta på dom och konstaterade att det är 100% bomull av högsta kvalitet, men med fake branding. Kärringen hade rätt. Dom syddes i brist på annat från beställaren och räddade hennes inkomst, då inte alla vill ha billiga kopior.

Köpte en av mina första T shirt 2002 i Patong har tappat lite färg men funkar, inte krymt

eller nåt sånt, har köpt två tre nya på marknaden varje år vi varit hemma i Thai Alla

fungerar som dom ska T-shirt

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-08-14 at 18:20, skrev Risifrutti:

Faktum är att dom håller fortfarande högsta kvalitet

 

On 2022-08-15 at 08:03, skrev Amigo:

Det har jag med, Ed Hardy t-shirt som jag köpte 2009 och fortfarande kan användas

 

1 timme sedan, skrev Boa52:

Köpte en av mina första T shirt 2002 i Patong har tappat lite färg men funkar, inte krymt

eller nåt sånt. 

Nej, nej och åter nej. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju det "tredje" skiftet i textilfabriker runt om i Asien, dvs. dom två första skiften skickat kläderna till Boss. Billabong etc. men det tredje skiftet säljer fabriken själva. Det är sådana T-shirtar som håller länge.

 

När jag gick på Högskola i början av 2000 -talet berättade dom om Bulten Kanthal ( tror jag) som satt upp maskiner och allt i Kina, när dom sen började kolla loggarna såg dom att maskinerna gick dygnet runt fast det bara skulle vara 2- skift? kineserna blånekade till att maskinerna gick dygnet runt givetvis. Då ställde man om maskinerna så dom inte gick att köra mellan 23.00 - 05.00. 23.02 första kvällen ringde dom upp och sa att maskinerna inte fungerade jaha sa produktionen i Sverige har n börjat med 3- skift? nej nej nej sa kineserna givetvis, då behöver ni inte köra maskinerna heller ? nej givetvis men nått måste vara fel för maskinerna gick inte upprepade kinserna. Så fortsatte det i flera dagar tydligen.

 

Föreläsningen var om olika sorters affärskultur/krockar som kunde ske 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev HighWai:

Nej, nej och åter nej. 

Hur menar Du? Har dem i klädskåpet, använder regelbundet som undertröja.

Men kanske har jag drömt i 13 år?

7 minuter sedan, skrev Jed:

Det finns ju det "tredje" skiftet i textilfabriker runt om i Asien,

Kan mycket väl vara såna. de var rätt dyra jämfört med "kopior" och hon hade dem inte framme utan togs fram under disken när man ville ha Ed Hardy t-shirt.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha ja så är det ofta med kopiakläder. Men man lär sig med tiden... 

 

Men på tal om palmyra resort i patong är det ett toppenställe!

 

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Oskarudon:

haha ja så är det ofta med kopiakläder. Men man lär sig med tiden... 

Ja, skulle gärna köpa lika bra igen, bara man hittar stället.

Minns inte om jag haft lika tåliga som köptes här i Norden!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Ja, skulle gärna köpa lika bra igen, bara man hittar stället.

Minns inte om jag haft lika tåliga som köptes här i Norden!

De finns att beställa här!

 

https://www.zalando.se/t-shirt/ed-hardy/

 

Lycka till!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopia, äkta kopia eller original?

Har ingen aning, dock efter 7-8 år och ett antal tvättar är de 3 pikétröjor jag köpte för 299 thb/st fullt användbara, t o m fortfarande fräscha, dessvärre kan inte detsamma sägas om ägaren vars kroppsform inte riktigt passar tröjorna, vadderad reklam för Michelin möjligen...

20220818_084210.jpg

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tommy:

De finns att beställa här!

Tack, vill minnas att vi inte betalade ens i THB 600 troligen var det 300-400 THB / st.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi gick runt på den lokala marknaden i Nonthaburi för några år sedan såg jag en banderoll med budskapet HM Outlet. Som svensk blev jag naturligtvis nyfiken. Tänk att detta multinationella företag säljer ut varor just där.

Jag är säker på att jag gjorde ett kap. Denna T-shirt måste komma från den första kollektionen som HM tillverkat i Sverige på decennier.  Köpte utan att pruta. 

FB_IMG_1660834854438.thumb.jpg.f1b72778e905cc6543ac13ae4351ce05.jpg

 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

När vi gick runt på den lokala marknaden i Nonthaburi för några år sedan såg jag en banderoll med budskapet HM Outlet. Som svensk blev jag naturligtvis nyfiken. Tänk att detta multinationella företag säljer ut varor just där.

Jag är säker på att jag gjorde ett kap. Denna T-shirt måste komma från den första kollektionen som HM tillverkat i Sverige på decennier.  Köpte utan att pruta. 

FB_IMG_1660834854438.thumb.jpg.f1b72778e905cc6543ac13ae4351ce05.jpg

 

To m på urskogsmarknaden 10 mil från Khon Khaen finns detta Förnämliga företag representerat, eller inte???

20220819_085202.jpg

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en "fet" tabbe när jag skulle vara smart och köpa äkta tröjor inne på Adidas i Bkk.

 

Provade en modell i XL som satt bra och beställde 3-4 st i olika färger/modeller. När jag kom hem så satt dom jäkligt tight, tänkte fan vad fet jag blivit, men expeditören hade gett mig XL Asian size. Typ samma som kondomerna. Haha tog mig ett innan jag fattade det.

 

Kolla taben innan ni åker hem till Sverige är ett hett tips om ni gör ett större inköp.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Jag gjorde en "fet" tabbe när jag skulle vara smart och köpa äkta tröjor inne på Adidas i Bkk.

 

Provade en modell i XL som satt bra och beställde 3-4 st i olika färger/modeller. När jag kom hem så satt dom jäkligt tight, tänkte fan vad fet jag blivit, men expeditören hade gett mig XL Asian size. Typ samma som kondomerna. Haha tog mig ett innan jag fattade det.

 

Kolla taben innan ni åker hem till Sverige är ett hett tips om ni gör ett större inköp.

Ett hett tips, (prova) sakerna innan köp, gäller även lampor 😉😉

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Stoneys:

Ett hett tips, (prova) sakerna innan köp, gäller även lampor 😉😉

Jag provade ju tröjan jag ville ha och bad om flera olika färger/modeller i samma storlek. Tröttmössan tog Asian size istället och det passar inte oss välgödda falanger tyvärr.

Är van med att prova en modell och få samma storlek på alla oavsett färg. (borde inte vara så svårt)

 

Skit samma. Händer bara i Asien och aldrig i Sverige 😀

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Stoneys:

Ett hett tips, (prova) sakerna innan köp, gäller även lampor 😉😉

 

38 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Jag provade ju tröjan jag ville ha och bad om flera olika färger/modeller i samma storlek. Tröttmössan tog Asian size istället och det passar inte oss välgödda falanger tyvärr.

Är van med att prova en modell och få samma storlek på alla oavsett färg. (borde inte vara så svårt)

 

Här finns flera olika färger och modeller.

 

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

H&M på lokala marknaden i risbyn. bra växlingskurs också 79,50 SEK - 55 Bath

20220518_164902.thumb.jpg.ef0c5ece41a3d7d306a93543b45709e2.jpg

20220518_164856.thumb.jpg.d86cba461302f5801d4c7d778331f8ef.jpg

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

H&M på lokala marknaden i risbyn. bra växlingskurs också 79,50 SEK - 55 Bath

20220518_164902.thumb.jpg.ef0c5ece41a3d7d306a93543b45709e2.jpg

20220518_164856.thumb.jpg.d86cba461302f5801d4c7d778331f8ef.jpg

Nu plockar man ju inte tröjorna själv i butiken som man gör på en marknad. Förmodligen lite lättare då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...