Jump to content
IGNORERAD

Sluta röka - ett villkor för att bli opererad


Jive

Recommended Posts

Jag besökte idag Chon buri hospital för att få en tid att operera mitt ljumskbråck.

Det resulterade i att jag fick en ny besökstid om en månad för provtagningar samt att jag då skall visa och försäkra att jag har varit rökfri i minst 3 veckor.

Uppfyller jag inte detta, så vägrar läkaren att operera mig.

Jag väljer att se det som en hjälp till rökfrihet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    4

  • LTD

    3

  • Mr Ning Ning

    2

  • Amigo

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Jive:

Jag besökte idag Chon buri hospital för att få en tid att operera mitt ljumskbråck.

Det resulterade i att jag fick en ny besökstid om en månad för provtagningar samt att jag då skall visa och försäkra att jag har varit rökfri i minst 3 veckor.

Uppfyller jag inte detta, så vägrar läkaren att operera mig.

Jag väljer att se det som en hjälp till rökfrihet.

Du har ju slutat röka många gånger, så du fixar väl det denna gången också... 😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
2 timmar sedan, skrev Jive:

Jag besökte idag Chon buri hospital för att få en tid att operera mitt ljumskbråck.

Det resulterade i att jag fick en ny besökstid om en månad för provtagningar samt att jag då skall visa och försäkra att jag har varit rökfri i minst 3 veckor.

Uppfyller jag inte detta, så vägrar läkaren att operera mig.

Jag väljer att se det som en hjälp till rökfrihet.

 

Bra där.

Det är p.g.a. att läkningsprocessen skall bli så bra som möjligt som läkaren säger detta (fast det har du säkert blivit informerad om).

Tror man rekommenderar samma sak i Sverige, fast dock inte med tvång att bli vägrad operation.

Skillnaden är (och nu killgissar jag), att du har en privat sjukvårdsförsäkring och om det inte går bra, så kanske sjukhuset kan komma att få ett jäkla problem med försäkringsbolaget om det inte går bra, medans allmän sjukvård i Sverige är skyldiga till att göra allt de kan...

 

Oavsett, så önskar jag dig lycka till....🙏

Ändrades av Kötthandlarn

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

 

Bra där.

Det är p.g.a. att läkningsprocessen skall bli så bra som möjligt som läkaren säger detta (fast det har du säkert blivit informerad om).

Tror man rekommenderar samma sak i Sverige, fast dock inte med tvång att bli vägrad operation.

Skillnaden är (och nu killgissar jag), att du har en privat sjukvårdsförsäkring och om det inte går bra, så kanske sjukhuset kan komma att få ett jäkla problem med försäkringsbolaget om det inte går bra, medans allmän sjukvård i Sverige är skyldiga till att göra allt de kan...

 

Oavsett, så önskar jag dig lycka till....🙏

Tack!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

Jag besökte idag Chon buri hospital för att få en tid att operera mitt ljumskbråck.

Det resulterade i att jag fick en ny besökstid om en månad för provtagningar samt att jag då skall visa och försäkra att jag har varit rökfri i minst 3 veckor.

Uppfyller jag inte detta, så vägrar läkaren att operera mig.

Jag väljer att se det som en hjälp till rökfrihet.

En doktor med koll på läget, bara tacka och ta emot. Sluta röka är ett av mina bästa beslut, tar några år innan suget försvinner men man mår jäkligt mycket bättre. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev LTD:

En doktor med koll på läget, bara tacka och ta emot. Sluta röka är ett av mina bästa beslut, tar några år innan suget försvinner men man mår jäkligt mycket bättre. 

Några veckor kan jag nog stå ut med, men några år.....phuu.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Jive:

Några veckor kan jag nog stå ut med, men några år.....phuu.

Det tog nån vecka för mig, efter 35 års rökande. För mig var det samma, sluta röka för att bli opererat. Vore rätt så dumt att fortsätta röka efter lungtransplantation! Kämpa på, det är inte så svårt trots allt. Börja aldrig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Jive:

Några veckor kan jag nog stå ut med, men några år.....phuu.

Tog nästan 10 år innan det försvann helt men efter 3 va det värsta över. 

Underlättar om du slutar med kaffe och öl 😉

 

Tänk att bara för att du råkar göra ett återfall ibland så måste du inte ge upp.  Bomma 2 bloss ibland e ok men ge fan i att köpa egna cigg. Sen underlättat det med nikotin plåster mm sägs det mem jag körde hårda vägen. Kan än idag 26 år efter jag slutade känna att fn va gott det luktar när nån tänder en cigg men har inget sug på att röka. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev LTD:

Tog nästan 10 år innan det försvann helt men efter 3 va det värsta över. 

Underlättar om du slutar med kaffe och öl 😉

 

Tänk att bara för att du råkar göra ett återfall ibland så måste du inte ge upp. 

"underlättar om du slutar med kaffe och öl"

Snacka om en sur gammal gubbe som spottar och fräser när de andra myser med sin kaffe och öl.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Jive:

"underlättar om du slutar med kaffe och öl"

Snacka om en sur gammal gubbe som spottar och fräser när de andra myser med sin kaffe och öl.

 

Bara håll ut, det blir bättre efter ett tag!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Rökte min sista cigg på flyget hem från Gran Canaria 15e februari 1986.

Har inte ångrat mig någon gång.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Jive:

"underlättar om du slutar med kaffe och öl"

Snacka om en sur gammal gubbe som spottar och fräser när de andra myser med sin kaffe och öl.

Jag har som tur är aldrig varit nån kaffe eller öl torsk men om det är nån gång man blir röksugen så är det till kaffet efter maten eller till en öl. 

Tror att du känner igen det.. 

 

Som sagt ett av mina bästa beslut att sluta röka men tänker inte hymla och säga att det var lätt för det var det inte. Men jag hade inga hjälpmedel i form av tuggummi mm. 

 

Var beredd på att du kommer bli sur å vresig för så blir det efter ett tag men det går över. Första veckorna är lätt sen börjar det. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Min läkare frågade mig om jag rökte inför höftledsoperationen och jag svarade nej.

Tur det sa han då, för annars hade du inte fått någon operation.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om rökning egentligen har något med  läkprocesen att göra.

Håller med alla om att röka är ett ofog, egentligen inte bra för kroppen på något vis.

MEN, när jag opererade ryggen 1:a gången var det helt ok att dagen efter operation gå ut i personalens rökrum för att ta en ciggis och en kaffe.

Nu finns ej längre några rökrum så det är nog lugnast att fimpa innan besöket hos sjukvården och lämna ciggisarna hemma.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev evert 1:

Undrar om rökning egentligen har något med  läkprocesen att göra.

Håller med alla om att röka är ett ofog, egentligen inte bra för kroppen på något vis.

MEN, när jag opererade ryggen 1:a gången var det helt ok att dagen efter operation gå ut i personalens rökrum för att ta en ciggis och en kaffe.

Nu finns ej längre några rökrum så det är nog lugnast att fimpa innan besöket hos sjukvården och lämna ciggisarna hemma.

 

Och när Ronnie Peterson dog i Milano 1978 så rökte alla, läkare patienter och besökare, inne på salarna så väl som under operation. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog inte så dumt att sluta röka.

 

2605.png.3705061ff92dd2c607dd0f6ceec581f2.png

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev evert 1:

Undrar om rökning egentligen har något med  läkprocesen att göra.

Håller med alla om att röka är ett ofog, egentligen inte bra för kroppen på något vis.

MEN, när jag opererade ryggen 1:a gången var det helt ok att dagen efter operation gå ut i personalens rökrum för att ta en ciggis och en kaffe.

Nu finns ej längre några rökrum så det är nog lugnast att fimpa innan besöket hos sjukvården och lämna ciggisarna hemma.

 

Känns ju lite sjukt när man tänker på att vi hade en rökruta i skolan.
Hur tänkte dom?
 "Jo men det är klart att ungarna ska få röka" :44:

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Batting:

Känns ju lite sjukt när man tänker på att vi hade en rökruta i skolan.
Hur tänkte dom?
 "Jo men det är klart att ungarna ska få röka" :44:

Exakt!

 

Bara pöbeln håller sig borta från alla andra normala elever så är det ok att röka på en utsatt plats.

 

Fick ett samtal från skolan om att min grabb hade snus i fickan när han gick i nian. Tanken är god, men jag snusade själv när jag var 13 år så vad fan ska man säga?

 

Mitt enda svar var att det är ok för min del, men han får betala det själv. Precis som min mor sa till mig.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-08-07 at 20:49, skrev Tommy:

Är nog inte så dumt att sluta röka.

 

2605.png.3705061ff92dd2c607dd0f6ceec581f2.png

 

MVH

Exakt i min när släktskap så har min mormor samt mamma o pappa och nu senast min bror dött pga. Rökning.
Så visst är det en jävla drog, tänk om dom har kommit på den idag då skulle det inte finnas många länder som skulle tillåta den.
 

Jag själv har slutat ett par gånger men när jag har torskat dit igen så har det vart i Thailand, nu har jag var rökfri i 3 år  och före det så var jag nog rökfri i 3 år.
Men jag snusar och sist för ca 3 1/2 år sedan jag torska så hade snuset tagit slut i Thailand, och jag tog till ciggen men som sagt när jag väl var hemma igen så sluta jag efter ca 1 månad igen och nu ingen cigg/rökning efter det.


Håller på att försöka sluta snusa har gått ner i nikotinet i snuset för att nu köra med Kapten mini snus, tror att jag kommer lyckas att sluta snusa, för en dosa räcker nu i nästan en halv vecka, så jag minskar varje dag men har upptäckt att om man inte har en dosa då blir man snussugen som fan så det gäller att alltid ha en dosa i beredskap.

 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
7 timmar sedan, skrev Nerike:

Exakt i min när släktskap så har min mormor samt mamma o pappa och nu senast min bror dött pga. Rökning.
Så visst är det en jävla drog, tänk om dom har kommit på den idag då skulle det inte finnas många länder som skulle tillåta den.
 

Jag själv har slutat ett par gånger men när jag har torskat dit igen så har det vart i Thailand, nu har jag var rökfri i 3 år  och före det så var jag nog rökfri i 3 år.
Men jag snusar och sist för ca 3 1/2 år sedan jag torska så hade snuset tagit slut i Thailand, och jag tog till ciggen men som sagt när jag väl var hemma igen så sluta jag efter ca 1 månad igen och nu ingen cigg/rökning efter det.


Håller på att försöka sluta snusa har gått ner i nikotinet i snuset för att nu köra med Kapten mini snus, tror att jag kommer lyckas att sluta snusa, för en dosa räcker nu i nästan en halv vecka, så jag minskar varje dag men har upptäckt att om man inte har en dosa då blir man snussugen som fan så det gäller att alltid ha en dosa i beredskap.

 

Det handlar om att bestämma sig och att sedan inte svika sig själv.

Eller som det gamla ordspråket= Du kan det du vill men om du säger att du inte kan så vill du inte.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
On 2022-08-05 at 21:25, skrev Jive:

Några veckor kan jag nog stå ut med, men några år.....phuu.

Efter att ha rökt i 18 år. Slutade jag tvärt för 25 år sen 

Idag är det som jag aldrig rökt i hela mitt liv. Inga problem om man bara vill! 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, jag sluta röka omkring 1991 när Prince klev över 20 kr. Börja snusa och det rejält. 2017 hade jag en svart prick vid näsvingen och sökte hjälp. Det visade vara malignt melanom så en plan upprättades. För en operation sa dom att sluta snusa, ok tänkte jag. Hur kan dom kolla det? Men inför operation tänkte jag att nu har en anledning arr sluta och gjorde det. Börja använda tuggummi en månad. Efter det ingenting och jag är glad för det. 

Det går att sluta om man vill (sämre med alkoholen). Ha ha. Sånt är livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...