Jump to content
IGNORERAD

"Äga" hus i Thailand


LTD

Recommended Posts

Det är en tjomme som flitigt annonserar på facebook och försöker locka falanger att låna ut pengar till fastighetsägare mot 10-12% ränta, han påstår att långivaren får sitt namn på chanoten och kan lägga ut fastigheten till försäljning på auktion om låntagaren inte betalar.

Jag har bestämt för mig att det inte är lagligt för falanger att agera som lånegivare och absolut inte kan få sitt namn på chanoten, om detta vore möjligt så är det ju ett kanonbra sätt att försäkra sig om att ens fru/flickvän inte kan sparka ut en från huset man köper. Vore ju bättre än 30 års leasing, usufruct mm att ha ett låneavtal med ägaren med fastigheten som pant men jag tror inte att det är lagligt.

Nån som vet mer om vad lagen säger om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man som falang leasar en tomt av en thai med skrivet leasingavtal kan man hos landoffice registrera detta leasingavtal som då fästs på baksidan av chanotet

 

Det finns 2 exemplar av chanotet. Ett hos Landoffice och ett hos ägaren av tomten. På båda chanoten fästs ett exemplar av leasingavtalet

 

Detta medför att ägaren av tomten som är Thai inte kan sälja tomten så länge leasingavtalet är "aktivt" (max 30 år)

 

Man kan utforma leasingavtalet på ett sådant sätt att den som leasar tomten kan välja att sälja sitt hus på tomten och har då rätt att låta tomten gå med i köpet av huset förutsatt att köparen är en thai som då tar över ägandet av både hus och tomt

 

Den delen med lån vet jag dock inte hur det fungerar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tallviking:

Om man som falang leasar en tomt av en thai med skrivet leasingavtal kan man hos landoffice registrera detta leasingavtal som då fästs på baksidan av chanotet

 

Det finns 2 exemplar av chanotet. Ett hos Landoffice och ett hos ägaren av tomten. På båda chanoten fästs ett exemplar av leasingavtalet

 

Detta medför att ägaren av tomten som är Thai inte kan sälja tomten så länge leasingavtalet är "aktivt" (max 30 år)

 

Man kan utforma leasingavtalet på ett sådant sätt att den som leasar tomten kan välja att sälja sitt hus på tomten och har då rätt att låta tomten gå med i köpet av huset förutsatt att köparen är en thai som då tar över ägandet av både hus och tomt

 

Den delen med lån vet jag dock inte hur det fungerar

 

Ett på pappret fett lån med fastigheten som säkerhet vore ju grymt bra, ingen tidsbegränsning som ex leasing och går i arv åt båda hållen så långivarens sida alltid har kontroll över fastigheten/investeringen.

Men jag tror som sagt inte att det är lagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev LTD:

 

Ett på pappret fett lån med fastigheten som säkerhet vore ju grymt bra, ingen tidsbegränsning som ex leasing och går i arv åt båda hållen så långivarens sida alltid har kontroll över fastigheten/investeringen.

Men jag tror som sagt inte att det är lagligt.

 

Nä det låter lite för bra för att vara sant

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt lån till frugan fick jag inte registrera på Chanoten, vilket var allmänt känt enligt mäklaren vi anlitade.

 

Det finns dock en revers att visa upp om någon form av tvist skulle uppstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har hus 2 st mark ca 40 rai hon säger det är vårt Ok det är det inte bara henes

Det köper jag det är bara hennes. Jag behöver inte äga nåt i Thai får what

Våra mc, traktor, pickup, tuck yuck och 6 mc är henes. vi lever tillsammans

och har inga problem

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Boa52:

Vi har hus 2 st mark ca 40 rai hon säger det är vårt Ok det är det inte bara henes

Det köper jag det är bara hennes. Jag behöver inte äga nåt i Thai får what

Våra mc, traktor, pickup, tuck yuck och 6 mc är henes. vi lever tillsammans

och har inga problem

Det var väl inge tråkigt, hon litar på mej jag litar på henne .inga  problem. Behöver inte 

äga nåt i Thai hon äger allt. Tycker hon om mej som hon gör No problem

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Boa52:

Våra mc, traktor, pickup, tuck yuck och 6 mc är henes. vi lever tillsammans

Heter det inte tuppjuck? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte vad problemet är.

Jag har själv gjort detsamma. Och jag har bara investerat pengar som jag inte räknar med att få tillbaka.

Allt står i hennes namn.

Och jag är fortfarande en lycklig man 🙂

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Swedmark:

Förstår inte vad problemet är.

Jag har själv gjort detsamma. Och jag har bara investerat pengar som jag inte räknar med att få tillbaka.

Allt står i hennes namn.

Och jag är fortfarande en lycklig man 🙂

Har du läst tråd starten? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...