Jump to content
IGNORERAD

Kabelarea


UglyFarang

Recommended Posts

Yes, en el-tråd fastän det inte är fredag idag!

 

Jag behöver en 5-ledare om minst 6mm² och jag har en massa kablar hängande men hittar fan ingen märkning, då är frågan: 6mm² är väl vad varje ledare ska vara och då borde jag väl kunna räkna baklänges dvs 6/Π √ * 2 = ca 2,75 nu har jag säkert inte skrivit detta matematiskt korrekt vilket ni kanske kan leva med...

 

Jag har rotat bland de svarta kablarna(för nedgrävning) för kabeln ska gå från en central, genom en tvättstuga, ut genom en vägg, ner i ett kabelskyddsrör och upp till en annan byggnad där det ska sättas en ny central.

 

Tyvärr så åkte min elektriker på semester i helgen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är enkel-ledare så kan du räkna så. 

 

Annars mäta varje enskild kardel. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

Om det är enkel-ledare så kan du räkna så. 

 

Annars mäta varje enskild kardel. 

 

 

 

Räkna varje enskild kardel i varje ledare och lägga ihop då, det räcker ju att räkna en, de andra lär ju knappast ha en annan area.

Får bli morgondagens att göra efter frukost!

Tack! 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag kommer hem på torsdagskvällen så vi fortsätter denna tråd på fredag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag kommer hem på torsdagskvällen så vi fortsätter denna tråd på fredag. 

Vi får väl hoppas att även @janne_h tar sitt samhällsansvar och ställer upp då...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev p125:

Varför räkna baklänges?

6mm2 är var varje ledare skall vara. 3 x 25A plus nolla och jord
https://www.elkatalogen.se/produkter/jordkabel-n1xv-5g6-losmeter.html

 

 

För att jag har en massa olika kablar hängande där jag inte hittar någon info på kabeln vilket det brukar vara.

Jag har köpt en del rester vid något tillfälle och mycket har använts under mina olika projekt de senast åren men det finns fortfarande något hundratal meter kvar av olika typer.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att anlita en elektriker/fastighetsskötare annars gäller inte hemförsäkringen vid ev fel.

 

Hade en ny diskmaskin som sprang läck efter en vecka, men som tur var hade jag anlitat fastighetsvärden som fick 500 kr svart för att koppla in den. Fick riva upp hela köksgolvet och en varmluftsfläkt som stod på dygnet runt i 14 dagar.  Han skrev på papperna och fastighetsbolaget stod för både kostnad av ny maskin samt elräkningen.

 

Vi har haft mycket skoj åt det på puben på senare år, då han håll käften och sa att allting har gått enligt boken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt nog kopplade jag in 2 induktionswokspisar på 5000 Watt, till PERILEX-kontakter idag ( https://www.google.com/search?q=perilex+kontakt&client=firefox-b-d&sxsrf=ALiCzsbJEnPaOMy-o6uRbjashTeL83JGDw:1659382784424&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjQsqXLsqb5AhV4RPEDHWocBbQQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1290&bih=815&dpr=1) , till vår nya restaurang...

 

Kom genast att tänka på L64as banbrytande Fredagstråd!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Ett tips är att anlita en elektriker/fastighetsskötare annars gäller inte hemförsäkringen vid ev fel.

 

Hade en ny diskmaskin som sprang läck efter en vecka, men som tur var hade jag anlitat fastighetsvärden som fick 500 kr svart för att koppla in den. Fick riva upp hela köksgolvet och en varmluftsfläkt som stod på dygnet runt i 14 dagar.  Han skrev på papperna och fastighetsbolaget stod för både kostnad av ny maskin samt elräkningen.

 

Vi har haft mycket skoj åt det på puben på senare år, då han håll käften och sa att allting har gått enligt boken..

 

Elektrikern är på semester och vi fotograferar allt vi gör dvs gräver ner kabelrör och elektrikern monterar centralen och kopplar när han kommer hem igen.

Kompisens sambo har köpt en elbil så det är en billaddare som ska upp så det är inget man fuskar med.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Elektrikern är på semester och vi fotograferar allt vi gör dvs gräver ner kabelrör och elektrikern monterar centralen och kopplar när han kommer hem igen.

Kompisens sambo har köpt en elbil så det är en billaddare som ska upp så det är inget man fuskar med.

Där klarar du dig om något händer..

 

Bra tänkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Där klarar du dig om något händer..

 

Bra tänkt!

 

Jag tvekar inte att göra lite småsaker men att koppla en billaddare som ger 11Kw det gör jag inte, det finns de som gjort detta och det har brunnit, en elektriker kompisen pratade med hävdade att 5x2,5 skulle räcka för det var säkrat 16A...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag tvekar inte att göra lite småsaker men att koppla en billaddare som ger 11Kw det gör jag inte, det finns de som gjort detta och det har brunnit, en elektriker kompisen pratade med hävdade att 5x2,5 skulle räcka för det var säkrat 16A...

Nödgad kännedom heter det. Men var går gränsen? 16A är 3- fas och i ett badrum är det bara 12V, men våtutrymmesregler som gäller i zon 1& 2..resten går bra med 230V om det är säkrat..

 

Har själv försökt att renovera ett hus, men la det på hyllan pga alla regler som gäller.  Hade säkert fixat det, men ingen försäkring i världen gäller om du inte har det besiktat..

 

Jag har rotat bland de svarta kablarna(för nedgrävning) för kabeln ska gå från en central, genom en tvättstuga, ut genom en vägg, ner i ett kabelskyddsrör och upp till en annan byggnad där det ska sättas en ny central.

 

Dina ord och låt en elektriker göra jobbet. Låter som en halvdags jobb och värt varenda krona.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Nödgad kännedom heter det. Men var går gränsen? 16A är 3- fas och i ett badrum är det bara 12V, men våtutrymmesregler som gäller i zon 1& 2..resten går bra med 230V om det är säkrat..

 

Har själv försökt att renovera ett hus, men la det på hyllan pga alla regler som gäller.  Hade säkert fixat det, men ingen försäkring i världen gäller om du inte har det besiktat..

 

Jag har rotat bland de svarta kablarna(för nedgrävning) för kabeln ska gå från en central, genom en tvättstuga, ut genom en vägg, ner i ett kabelskyddsrör och upp till en annan byggnad där det ska sättas en ny central.

 

Dina ord och låt en elektriker göra jobbet. Låter som en halvdags jobb och värt varenda krona.

 

Nödig kännedom är vad jag vet borttaget och ersatt med något annat men att byta ett uttag, en strömbrytare eller en lampsockel är nog vad de flesta kan ge sej på, i detta fallet så gräver vi ner kabelskyddsröret och om jag har den kabel som kompisen behöver i tillräcklig längd så får han den av mej men en riktig elektriker sköter resten.

Det finns 2 kablar redan, en 5x2,5 och en 3x1,5 eller 2,5 det har ingen betydelse båda ska bort och ersättas av den nya som ska mata en central med egna säkringar och givetvis en JFB där allt i garaget ska få sin strömförsörjning från så ingen svartkoppling av obehöriga.

Vi har lagt 2 kabelskyddsrör dels för matarkabeln men även för en nätverkskabel som enligt vissa inte ska fungera bra  om den delar rör med en elkabel som ska försörja en billaddare.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...