Jump to content
IGNORERAD

Brukar du ha problems med skrivaren?


audirs2

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Tips: laserskrivare torkar inte ihop.

 

 

Är mycket medveten om detta! Jag kör en även tillförlitligare metod. Eftersom jag behöver utskrifter så sällan går jag till någon granne. 

Förra året så skrev jag ut en sida hos en granne. Det var intyget som skulle bifogas den thailändska visa ansökningen.

 

Det får jag hitta något sätt att lösa. Borde gå att göra en underskrift på en pdf på något annat sätt än att skriva ut papperet och skriva under.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    12

  • Wangthong

    8

  • apknug

    4

  • Kenneth4618

    3

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Är mycket medveten om detta! Jag kör en även tillförlitligare metod. Eftersom jag behöver utskrifter så sällan går jag till någon granne. 

Förra året så skrev jag ut en sida hos en granne. Det var intyget som skulle bifogas den thailändska visa ansökningen.

 

Det får jag hitta något sätt att lösa. Borde gå att göra en underskrift på en pdf på något annat sätt än att skriva ut papperet och skriva under.

Bara att lägga in en bild med din underskrift i pdf dokumentet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev apknug:

Bara att lägga in en bild med din underskrift i pdf dokumentet. 

Då måste jag ha ett program som kommer in i pdf dokumentet. 

Vet ej att jag har något sådant. Beror också på hur pdf dokumentet är gjort. Är det gjort i Word och inte låst fungerar det. 

Ska prova senare att ladda ner det och prova.

Borde kunna göra det i Inkscape om det är låst.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Wangthong:

Då måste jag ha ett program som kommer in i pdf dokumentet. 

Vet ej att jag har något sådant. Beror också på hur pdf dokumentet är gjort. Är det gjort i Word och inte låst fungerar det. 

Ska prova senare att ladda ner det och prova.

Borde kunna göra det i Inkscape om det är låst.

Kan du inte öppna och redigera pdf dokumentet så kan du alltid spara det som bild, jpg, och lägga in en jpg med din signatur på dokumentet. Eller skaffa ett gratis pdf redigerings program vilket du tycker är smidigast. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Kan du inte öppna och redigera pdf dokumentet så kan du alltid spara det som bild, jpg, och lägga in en jpg med din signatur på dokumentet. Eller skaffa ett gratis pdf redigerings program vilket du tycker är smidigast. 

Din förklaeing lät ju lätt han förstår säkert 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Kan du inte öppna och redigera pdf dokumentet så kan du alltid spara det som bild, jpg, och lägga in en jpg med din signatur på dokumentet. Eller skaffa ett gratis pdf redigerings program vilket du tycker är smidigast. 

Testade med Inkscape och det verkar fungera även på stora pdf filer. Över 100 sidor sket det sig och låste sig. Men med en liten normalare storlek fungerade det ok. 

Har tidigare gett upp med pdf redigeringsprogram, det finns mycket skit där är min erfarenhet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wangthong:

Testade med Inkscape och det verkar fungera även på stora pdf filer. Över 100 sidor sket det sig och låste sig. Men med en liten normalare storlek fungerade det ok. 

Har tidigare gett upp med pdf redigeringsprogram, det finns mycket skit där är min erfarenhet. 

Kolla med Boa han har nog koll på det senaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev apknug:

Kan du inte öppna och redigera pdf dokumentet så kan du alltid spara det som bild, jpg, och lägga in en jpg med din signatur på dokumentet. Eller skaffa ett gratis pdf redigerings program vilket du tycker är smidigast. 

Signatur som .png är nog bättre. Så slipper man bakgrunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev rolba:

Kolla med Boa han har nog koll på det senaste.

Hade det gällt en thailändsk sidovagnsmoppe från 70-  80- talet hade han nog varit ett alternativ. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev M33:

Signatur som .png är nog bättre. Så slipper man bakgrunden.

Photoshop typ har aldrig varit min grej. Tack för tipset har alltid stört mig på att man måste hålla den vita bakgrunden inom området där man ska signera. 

 

Måste testas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev apknug:

Photoshop typ har aldrig varit min grej. Tack för tipset har alltid stört mig på att man måste hålla den vita bakgrunden inom området där man ska signera. 

 

Måste testas. 

png hör inte ihop med Photoshop. Det är en öppen standard för bilder. Den togs fram när ägarna till GIF började att vilja tjäna pengar på GIF-formatet. I stor sett alla program som håller på med bilder/grafik kan spara i png. 

Det finns i bildbehandlingsprogrammen möjlighet att göra objekt genomskinliga. Det kan man göra i olika grad. Gör man bakgrunden för namnteckningen 100% genomskinlig så blir det namnteckningen som syns. 

Borde man kunna göra med en jpeg-bild också. Jpg är ju egentligen en komprimerings standard för bilder/foton. Behandlar man bilden och gör bakgrunden 100% genomskinlig borde den väl bli det även efter komprimering i jpg. Nu sparar jag så gott som alltid i png så jag har inte koll på det jag sagt ovan när det gäller jpg.

 

Normalt sett tar man ju ett foto av sin namnteckning. Då sparas den ju oftast i jpg. Den bakgrunden du sparade har ju en viss nyans och den behålls. Då behöver du naturligtvis gå in och bildbehandla. Det finns betydligt enklare program än photoshop. Detta bör du t.o.m. kunna göra i paint.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

png hör inte ihop med Photoshop. Det är en öppen standard för bilder. Den togs fram när ägarna till GIF började att vilja tjäna pengar på GIF-formatet. I stor sett alla program som håller på med bilder/grafik kan spara i png. 

Det finns i bildbehandlingsprogrammen möjlighet att göra objekt genomskinliga. Det kan man göra i olika grad. Gör man bakgrunden för namnteckningen 100% genomskinlig så blir det namnteckningen som syns. 

Borde man kunna göra med en jpeg-bild också. Jpg är ju egentligen en komprimerings standard för bilder/foton. Behandlar man bilden och gör bakgrunden 100% genomskinlig borde den väl bli det även efter komprimering i jpg. Nu sparar jag så gott som alltid i png så jag har inte koll på det jag sagt ovan när det gäller jpg.

 

Normalt sett tar man ju ett foto av sin namnteckning. Då sparas den ju oftast i jpg. Den bakgrunden du sparade har ju en viss nyans och den behålls. Då behöver du naturligtvis gå in och bildbehandla. Det finns betydligt enklare program än photoshop. Detta bör du t.o.m. kunna göra i paint.

Jag misstänkte att det inte var så lätt som att bara spara om bilden i . png. 

 

Nu blir det faktiskt mycket snyggt med  "bakgrund" på signaturen om man lägger in den i en pdf, syns inga kanter eller ramar eller olika nyanser eller ser inklistrat ut. Är "ramen" på bilden lite stor blir signaturen lite liten bara.

 

Med genomskinlig bakgrund borde man kunna "skriva" utanför området för signatur, på linjen så att säga, måste se ännu bättre ut!

 

Ska kolla efter en tutorial om att göra bakgrunden genomskinlig borde inte vara så trixigt. 

 

 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
48 minuter sedan, skrev apknug:

Jag misstänkte att det inte var så lätt som att bara spara om bilden i . png. 

 

Nu blir det faktiskt mycket snyggt med  "bakgrund" på signaturen om man lägger in den i en pdf, syns inga kanter eller ramar eller olika nyanser eller ser inklistrat ut. Är "ramen" nå milden lite stor blir signaturen lite liten bara.

 

Med genomskinlig bakgrund borde man kunna "skriva" utanför området för signatur, på linjen så att säga, måste se ännu bättre ut!

 

Ska kolla efter en tutorial om att göra bakgrunden genomskinlig borde inte vara så trixigt. 

 

 


Tutorial?

Det skulle tutorialkungen kunna fixa på 15 minuter om han inte var enormt överbelastad med arbete. 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Tutorial?

Det skulle tutorialkungen kunna fixa på 15 minuter om han inte var enormt överbelastad med arbete. 

Tutorialkungen har varit saknad i flera år nu. Hoppas han inte jobbar ihjäl sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Precis! Just så här är det!

 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en multiskrivare, men använder sedan flera år bara scannerfunktionen. 

 

Då jag behöver utskrifter lägger jag pdf-filer på ett usb-minne och printrar ut på en print shop. 

 

Har köpt ett sk livstidsprenumeration på ett pdf-program där jag har full editeringsaccess till alla pdf-filer. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev audirs2:

Precis! Just så här är det!

 

Köp inte bläckstråleskrivare. 

Just stop it. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nicholas:

Köp inte bläckstråleskrivare. 

Just stop it. 

Har haft laserskrivare sedan 2000, köpt kanske två pulverpatroner, á ca 500 SEK under tiden, funkat alltid som dröm. Har ingen använding för färgutskrift hemma, tror att en patron räcker för ca 5000 A4 ark med text. Sen har jag en separat Canon Lide 200 scanner som jag använder kanske 2 ggr/mån, annars i nödfall anväder jag camera i mobilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behovet av skrivare är väl väldigt minskande i hemmet med tanke på den digitalisering som sker i samhället ?

 

Har en laserfärskrivare med skanner/kopiator hemma sedan rätt många år nu med originaltoners och ganska mycket kvar i dom

 

Slår numera av den helt istället för att ha den i standby eftersom jag skriver ut ett papper kanske en gång i månaden, max

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev hakancnx:

Har en multiskrivare, men använder sedan flera år bara scannerfunktionen. 

 

Då jag behöver utskrifter lägger jag pdf-filer på ett usb-minne och printrar ut på en print shop. 

 

Har köpt ett sk livstidsprenumeration på ett pdf-program där jag har full editeringsaccess till alla pdf-filer. 

Vilket program har du köpt? Adobe eller..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Ingen kia har nått nytt ser jag!

 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...