Jump to content
IGNORERAD

Problem med Lufthansa


Tom

Recommended Posts

Hade fått tipps pm att förlänga   dagar om man är t Thaildand och har bara 30 dagar

Detta gör man på Migrantation i många städerr eller på Suvanna bom.Det skulle ju vara så enekelt

 

Problemet var att våren resa var 35 dagar så när vi  kom till incheckingen på  Landvetter så  blev det nobben så jag fick inte  åka.

Det  enda jag kunde göra var att köpa en ny biljett ned tillbakaresan inom 30 dagar. Det lyckades hustrun med att få tag på och köpa en enkel biljet hem med Thai För 22.000 Bath. För henne var det inga problem hon kunde stanna längre eftersom hon är Thailländska,

 

PÅ så vis kom vi  iväg  men åkte på att betala min extra enkelresa tillbaks exakt på 30 dagare.

 

Kan detta stämma med Lufthansa?

På både Thaiair och Finlär det inga problem ned detta

 

Problem nr 2 när vi skulle byta plan i Muchen, vi hade inte fått uppgift var vi skulle sitta, Planet var överbokat och vi fick vänta tills alla gått på och då fick vi inte ens sitta hos varandra utom på varsin i planet.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det inte varit lättare att boka en enkel resa ut från Thailand med nåt lågprisbolag?

Ang. sittplats så är det väl givet att de som bokat platser skall få dem och sen får resten sitta där det finns plats.

 

Förstår inte riktigt pomplemet...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ju blivit billigare ifall du bokat någon resa till något grannland med AirAsia, NokAir eller något sånt för några hundralappar. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tom:

Hade fått tipps pm att förlänga   dagar om man är t Thaildand och har bara 30 dagar

Detta gör man på Migrantation i många städerr eller på Suvanna bom.Det skulle ju vara så enekelt

 

Problemet var att våren resa var 35 dagar så när vi  kom till incheckingen på  Landvetter så  blev det nobben så jag fick inte  åka.

Det  enda jag kunde göra var att köpa en ny biljett ned tillbakaresan inom 30 dagar. Det lyckades hustrun med att få tag på och köpa en enkel biljet hem med Thai För 22.000 Bath. För henne var det inga problem hon kunde stanna längre eftersom hon är Thailländska,

 

PÅ så vis kom vi  iväg  men åkte på att betala min extra enkelresa tillbaks exakt på 30 dagare.

 

Kan detta stämma med Lufthansa?

På både Thaiair och Finlär det inga problem ned detta

 

Problem nr 2 när vi skulle byta plan i Muchen, vi hade inte fått uppgift var vi skulle sitta, Planet var överbokat och vi fick vänta tills alla gått på och då fick vi inte ens sitta hos varandra utom på varsin i planet.

 

 

Tips 1. Skaffa Turistvisum. Det är ju pissenkelt. Speciellt nu när det görs digitalt. Jag skaffar alltid turistvisum om jag åker över 30 dagar. Jag fattar inte grejen med att i onödan krångla hos på immigrationen på semester som dessutom är dyrare än att söka visum. Thai Airways brukar definitivt fråga efter visum och du kan nog definitivt bli nekad ombordstigning av alla flygbolag om du saknar visum för vistelsen. Det är ju flygbolagets ansvar att flyga dig tillbaka om du inte får komma in i landet. Jag tror inte förlängningsmöjligheten hos Immigrations är tänkt som ett alternativ till visum som vissa verkar se det som. 

 

Tips 2 . Boka sittplatser. Gör inte alla det? Nu kommer jag inte ihåg när jag flög med Lufthansa sist men det skulle förvåna mig om man inte enkelt kan logga in på sin bokning å välja sittplatser.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Tips 1. Skaffa Turistvisum. Det är ju pissenkelt. Speciellt nu när det görs digitalt. Jag skaffar alltid turistvisum om jag åker över 30 dagar. Jag fattar inte grejen med att i onödan krångla hos på immigrationen på semester som dessutom är dyrare än att söka visum. Thai Airways brukar definitivt fråga efter visum och du kan nog definitivt bli nekad ombordstigning av alla flygbolag om du saknar visum för vistelsen. Det är ju flygbolagets ansvar att flyga dig tillbaka om du inte får komma in i landet. Jag tror inte förlängningsmöjligheten hos Immigrations är tänkt som ett alternativ till visum som vissa verkar se det som. 

 

Tips 2 . Boka sittplatser. Gör inte alla det? Nu kommer jag inte ihåg när jag flög med Lufthansa sist men det skulle förvåna mig om man inte enkelt kan logga in på sin bokning å välja sittplatser.

 

Hej

Jag hoppar in i tråden, det är intressanta frågor.

När du skriver "Skaffa turistvisum", då menar du att man har en ToR biljett på max 60 dagar? Men man kan ju stanna 90 dagar på ett turistvisum.

(Dvs. med 30 dagars förlängning). Så hade jag tänkt göra i höst, men du menar att man kan bli nekad ombordstigning?

Nu blir det istället att jag söker ett Non Immigration-O. Ett sådant visum gäller 90 dagar. Men vistelsen kan ju tänkas bli hur lång

som helst. Men måste man kanske även då ha en ToR biljett på max. 90 dagar?

Många påstår att det är inga problem att åka på en enkelbiljett.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev biker:

 

Hej

Jag hoppar in i tråden, det är intressanta frågor.

När du skriver "Skaffa turistvisum", då menar du att man har en ToR biljett på max 60 dagar? Men man kan ju stanna 90 dagar på ett turistvisum.

(Dvs. med 30 dagars förlängning). Så hade jag tänkt göra i höst, men du menar att man kan bli nekad ombordstigning?

Nu blir det istället att jag söker ett Non Immigration-O. Ett sådant visum gäller 90 dagar. Men vistelsen kan ju tänkas bli hur lång

som helst. Men måste man kanske även då ha en ToR biljett på max. 90 dagar?

Många påstår att det är inga problem att åka på en enkelbiljett.

mvh

biker

 

Har du ett non immigrant visum, kan du åka på enkelbiljett.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev gst:

Har du ett non immigrant visum, kan du åka på enkelbiljett.

 

Ja, så vill jag tro att det ligger till.

Men en "extension" är ju också en förlängning. 

Där det dessutom ställs bl.a ekonomiska krav.

En sådan ansökan kan ju av någon anledning avslås.

Nu är Thai Airways alla biljetter fritt ombokningsbara, så

jag har en ToR 90 dagar. Vet inte hur lång vistelsen

blir denna gång.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

 

Hej

Jag hoppar in i tråden, det är intressanta frågor.

När du skriver "Skaffa turistvisum", då menar du att man har en ToR biljett på max 60 dagar? Men man kan ju stanna 90 dagar på ett turistvisum.

(Dvs. med 30 dagars förlängning). Så hade jag tänkt göra i höst, men du menar att man kan bli nekad ombordstigning?

Nu blir det istället att jag söker ett Non Immigration-O. Ett sådant visum gäller 90 dagar. Men vistelsen kan ju tänkas bli hur lång

som helst. Men måste man kanske även då ha en ToR biljett på max. 90 dagar?

Många påstår att det är inga problem att åka på en enkelbiljett.

mvh

biker

 

Åker du utan visum så ska man principiellt ha en utresa inom 30 dagar. Åker du med 60 dagars TR visum så räcker det tydligen att visa upp en utresa inom 90 dagar och biljetten ska bifogas ansökan. De är i alla fall hur jag har uppfattat det genom att läsa diverse trådar i ämnet. Vart dessa regler om när man behöver utresa officiellt finns att läsa vet jag dock ej.

Nedan en tråd från FB gruppen "Visum Thailand" där saken diskuteras. Jag har fått uppfattningen att de har bra koll när det gäller olika visum.

 

image.png.4e26fd13cb72640474523c177b2df383.png

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Mankan:

Åker du utan visum så ska man principiellt ha en utresa inom 30 dagar. Åker du med 60 dagars TR visum så räcker det tydligen att visa upp en utresa inom 90 dagar och biljetten ska bifogas ansökan. De är i alla fall hur jag har uppfattat det genom att läsa diverse trådar i ämnet. Vart dessa regler om när man behöver utresa officiellt finns att läsa vet jag dock ej.

Nedan en tråd från FB gruppen "Visum Thailand" där saken diskuteras. Jag har fått uppfattningen att de har bra koll när det gäller olika visum.

 

image.png.4e26fd13cb72640474523c177b2df383.png

 

Tackar för info.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Tom:

Hade fått tipps pm att förlänga   dagar om man är t Thaildand och har bara 30 dagar

Detta gör man på Migrantation i många städerr eller på Suvanna bom.Det skulle ju vara så enekelt

 

Problemet var att våren resa var 35 dagar så när vi  kom till incheckingen på  Landvetter så  blev det nobben så jag fick inte  åka.

Det  enda jag kunde göra var att köpa en ny biljett ned tillbakaresan inom 30 dagar. Det lyckades hustrun med att få tag på och köpa en enkel biljet hem med Thai För 22.000 Bath. För henne var det inga problem hon kunde stanna längre eftersom hon är Thailländska,

 

PÅ så vis kom vi  iväg  men åkte på att betala min extra enkelresa tillbaks exakt på 30 dagare.

 

Kan detta stämma med Lufthansa?

På både Thaiair och Finlär det inga problem ned detta

 

Problem nr 2 när vi skulle byta plan i Muchen, vi hade inte fått uppgift var vi skulle sitta, Planet var överbokat och vi fick vänta tills alla gått på och då fick vi inte ens sitta hos varandra utom på varsin i planet.

 

 

det hade räckt om du hade köpt en bussbiljett ut ur Thailand inom 30 dagar så hade du fått checka in. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Tom:

Hade fått tipps pm att förlänga   dagar om man är t Thaildand och har bara 30 dagar

Detta gör man på Migrantation i många städerr eller på Suvanna bom.Det skulle ju vara så enekelt

 

Problemet var att våren resa var 35 dagar så när vi  kom till incheckingen på  Landvetter så  blev det nobben så jag fick inte  åka.

Det  enda jag kunde göra var att köpa en ny biljett ned tillbakaresan inom 30 dagar. Det lyckades hustrun med att få tag på och köpa en enkel biljet hem med Thai För 22.000 Bath. För henne var det inga problem hon kunde stanna längre eftersom hon är Thailländska,

 

PÅ så vis kom vi  iväg  men åkte på att betala min extra enkelresa tillbaks exakt på 30 dagare.

 

Kan detta stämma med Lufthansa?

På både Thaiair och Finlär det inga problem ned detta

 

Problem nr 2 när vi skulle byta plan i Muchen, vi hade inte fått uppgift var vi skulle sitta, Planet var överbokat och vi fick vänta tills alla gått på och då fick vi inte ens sitta hos varandra utom på varsin i planet.

 

 

Och varför skaffade du inte visum i förväg, är ju tydligt att man ska göra det för resor över 30d?

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 2022-07-12 at 20:51, skrev Mankan:

Tips 1. Skaffa Turistvisum. Det är ju pissenkelt. Speciellt nu när det görs digitalt. Jag skaffar alltid turistvisum om jag åker över 30 dagar. Jag fattar inte grejen med att i onödan krångla hos på immigrationen på semester som dessutom är dyrare än att söka visum. Thai Airways brukar definitivt fråga efter visum och du kan nog definitivt bli nekad ombordstigning av alla flygbolag om du saknar visum för vistelsen. Det är ju flygbolagets ansvar att flyga dig tillbaka om du inte får komma in i landet. Jag tror inte förlängningsmöjligheten hos Immigrations är tänkt som ett alternativ till visum som vissa verkar se det som. 

 

Tips 2 . Boka sittplatser. Gör inte alla det? Nu kommer jag inte ihåg när jag flög med Lufthansa sist men det skulle förvåna mig om man inte enkelt kan logga in på sin bokning å välja sittplatser.

 

Menar du att man inte längre skickar något papper och passet till någon visumservice?

Det låter isf mycket bra för min del då slipper jag sticka över till ambassaden i Köpenhamn.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått skriva under ett formulär om att jag står för kostnaderna om jag inte skulle bli insläppt i landet. Var visserligen med Thai innan pandemin och slutmålet var filipinerna med transfer i Bangkok. Dock har ju filipinerna liknande 30 dagar "on arrival" som Thailand så det borde ha fungerat att skriva under ett formulär även om jag skulle till Thailand. Kanske skiljer mellan olika flygbolag eller vilken personal man möter....

För att slippa diskussion vid incheckningen har jag även köpt en billig biljett ut ur landet inom 30 dagar vid något tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Menar du att man inte längre skickar något papper och passet till någon visumservice?

Det låter isf mycket bra för min del då slipper jag sticka över till ambassaden i Köpenhamn.

Nej precis så är det.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...