Jump to content
IGNORERAD

Hur tänker ni rösta till hösta?

jlh66
 Dela

Recommended Posts

Naturligtvis ska man rösta, även om man inte bor i Sverige längre så tycker jag det är viktigt att rösta - det finns så många länder i världen där folk inte får rösta och påverka så den förmånen vi har är inget man ska kasta bort.

Missade sist dagen för att rösta i valet 2010 på ambassaden i Bangkok men fick då med mig ett paket för att poströsta och instruktioner om hur jag skulle göra.

Röstade och det bevittnades av personalen på Hilton Arcadia, sen skickade jag det till min hemkommun. Kom fram veckan efter valet och när jag kom hem över julen det året så kontaktade jag valnämnden för att se om rösterna kommit fram - och de hade kommit fram.

Jag ska givetvis rösta i år - på vad vet jag inte ännu.

• Ge karma 6

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Mankan:

För att få garantipension. 

Vad svammlar du i låg pension för att få garantipension. Har väl inte med varandra att göra, Huva

• Pannslag 6
  • Haha 1
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Vad svammlar du i låg pension för att få garantipension. Har väl inte med varandra att göra, Huva

Nu svamlar du igen som vanligt

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension

• Pannslag 1

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Boa52:

Du vidhåller alltså att alla får garantipension oavsett hur hög pension man har?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev M33:

Inte ljus?? C-rad har ju givit dig massvis med resor till Thailand. Har du sålt de sista redan?

Jag köper hela tiden, Tack för omtanken. 

Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Mankan:

Du vidhåller alltså att alla får garantipension oavsett hur hög pension man har?

Ja  garantipension får all som bott jobbat i sverige i 40 år, har du jobbat och betalat in

mera pengar än till grundpensionen klart du får en bättre pension, eller hur

• Pannslag 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Ja  garantipension får all som bott jobbat i sverige i 40 år, har du jobbat och betalat in

Kan du ha garanti- och grundpension samtidigt?

Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
30 minuter sedan, skrev Boa52:

www.pensionsmyndigheten.se

Du får ingen garantipension

Om din inkomstgrundade pension når en viss nivå får du ingen garantipension. Följande gäller:

Om du är ensamstående och får 14 882 kronor per månad eller mer i inkomstgrundad pension före skatt.

Om du är gift och får 13 477 kronor per månad eller mer i inkomstgrundad pension före skatt. 

Beloppen gäller från och med augusti 2022. Du kan ha lägre pension men ändå inte få garantipension och det beror då på att din bosättningstid i Sverige är mindre än 40 år eller att du tagit ut pension före 65 år.

Ändrades av Alarik
  • Ge karma 3
  • Tummen upp 1

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev LTD:

Dom har haft rätt hela tiden men det kommer givetvis inte dom andra att erkänna. Kvittar ju att övriga partier nu tar till sig lite av visdomen då det går för sakta å görs för lite. Tror inte att ett regerings skifte kan lösa problemen heller då det gått så långt redan men det är ju en början. 

Klockrent SD här. Enda vettiga valet av det som står till buds. 

Finns ju dom som vill gå längre och rösta på ex AFS men det är samma som att rösta på S, AFS kommer inte över 4% så en röst på dom innebär en fiende röst mindre för S.

Och det skulle inte spela nån roll om dom fick 4%, om man inte velat samarbeta och prata med SD så kan ni ju tänka er hur det  blir för AFS.. 

För att AFS ska få nåt att säga till om så krävs 51% och det lär ju aldrig hända så ni som tänkt rösta på AFS lägg istället rösten på SD där den gör skillnad. 

Samma gäller för er som inte tänker rösta eller rösta blankt, det är samma som att rösta på det parti ni ogillar mest då dom får en fiende röst mindre. 

Hört folk säga att jag sätter ner foten å röstar blankt, ingen jävel som noterar det fot stampet, helt meningslöst. 

Gillar ni inget parti så rösta iaf på det ni ogillar minst.

Till sist till er som tänker rösta på nåt annat än SD. stanna hemma. 

Gillar ni inget parti och tänker rösta på nåt annat änSD stanna  hemma, klart alla ska

rösta på det dom tror på  annars är det typ SD tankar gör du inte vad jag vill, så

• Pannslag 1
  • Tråkigt 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Alarik:

Om din inkomstgrundade pension når en viss nivå får du ingen garantipension. Följande gäller:

Om du är ensamstående och får 14 882 kronor per månad eller mer i inkomstgrundad pension före skatt.

Om du är gift och får 13 477 kronor per månad eller mer i inkomstgrundad pension före skatt. 

Beloppen gäller från och med augusti 2022. Du kan ha lägre pension men ändå inte få garantipension och det beror då på att din bosättningstid i Sverige är mindre än 40 år eller att du tagit ut pension före 65 år.

Det är ju dom där 40 år som sätter stopp för full garantipension inte nåt annat. Alla som bott

jobbat på nåt sätt i sverige 40 år får gundpension

• Pannslag 4
  • Snurrigt 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Det är ju dom där 40 år som sätter stopp för full garantipension inte nåt annat. Alla som bott

jobbat på nåt sätt i sverige 40 år får gundpension

Du menar alltså att pensionsmyndigheten lämnar fel uppgifter på sin webbsida?

• Haha 7

Dela på andra sajter

Nu handlar ju tråden om hur ni tänker rösta och inte pensioner 😃

Att rösta på SD är numera PK då all partier utom V och C kopierat stora delar av SD´s partiprogram 😉

• Ge karma 3
  • Tummen upp 5
  • Haha 1

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Boa52:

Märkligt då har de fel på pensionsmyndigheten 🤔

Om din inkomstgrundade pension når en viss nivå får du ingen garantipension

• Ge karma 3
  • Tummen upp 2

Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Mankan:

Märkligt då har de fel på pensionsmyndigheten 🤔

Du får garantipension om du bott, jobbat i Sverige sen du var 16 år

• Pannslag 1
  • Haha 4
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Boa52:

Du får garantipension om du bott, jobbat i Sverige sen du var 16 år

Snälla säg att du spelar korkad.

• Ge karma 3
  • Tummen upp 1
  • Haha 4

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mankan:

Snälla säg att du spelar korkad.

Gå in och läs på pensionsmyndigheten så ser du

• Pannslag 4
  • Haha 2
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Och där står följande:

• Skål 1

Dela på andra sajter

Frågan var ju vad tänker ni rösta på i höst, förvånad blir man inte att dom flesta här på MPR

ska rösta påSD, varför jo dom har tagit hit en thai tjej eller så bor ni i Thailand och gnäller på

att ni har för läg penson. Och många av er som bor i Thai vet inte ett smack om hur de är i sverige

1 minut sedan, skrev Mankan:

Och där står följande:

Var läser du det

• Pannslag 3
  • Haha 3
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Du kanske borde läsa ordentligt på eras sida själv.

Jag får ingen garantipension och jag började jobba när jag var 16år och fram till 65år

Jag får

Inkomstpension

Tilläggspension

Inkomstpensionstillägg

Premiepension

Det är allt men ingen garantipension för jag har för hög pension för att få det.

Så alla får inte garantipension som du påstår

• Ge karma 5
  • Tummen upp 2

Veteran

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mr Ning Ning:

Du kanske borde läsa ordentligt på eras sida själv.

Jag får ingen garantipension och jag började jobba när jag var 16år och fram till 65år

Jag får

Inkomstpension

Tilläggspension

Inkomstpensionstillägg

Premiepension

Det är allt men ingen garantipension för jag har för hög pension för att få det.

Så alla får inte garantipension som du påstår

Du kan väl inte få garantipension utöver din intjänade pension då skulle du ha garantip

plus din inkänande penssion. Om du inte skulle ha jobbat så mycket får du garantip

• Pannslag 2
  • Haha 1
Dela på andra sajter

Fem mille på www.minpension.se är det bra eller anus?

Enis

• Ge karma 1

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Enis:

Enis

Det är Enis, bara han som kan få det😶

• Haha 1
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Du kan väl inte få garantipension utöver din intjänade pension då skulle du ha garantip

plus din inkänande penssion. Om du inte skulle ha jobbat så mycket får du garantip

Nu ändrade du dig helt plötsligt.

Du har i flera inlägg skrivit att alla får garantipension.

Läser du någonsin vad du själv skriver?

Det vore intressant att få höra vad du själv vet om Sverige!

Du har väl aldrig varit i närheten av ett "utsatt område t.ex eller hur det ser ut runt storstäderna.

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1

Veteran

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Var läser du det

På pensionsmyndighetens sida. Du kan ju inte bara läsa valda delar av reglera. Sedan vet nog de flesta som är någorlunda insatta i vårat pensionssystem att garantipension är just bara för de som av olika anledningar har en låg pension. De hörs ju lite på namnet vad som menas med garantipension. Så innan du ger dig in i diskussioner huruvida höjd garantipension är bra eller dåligt kan det ju vara bra att vetat vad det är för något. Ungefär som att veta skillnaden på regering och riksdag.

image.thumb.png.8ad2b730f9c72815ab4cbfdac94573eb.png

• Ge karma 4

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Enis:

Enis

Ja är det i månaden så är det väl hyffsat. 

• Wai 1
  • Haha 2

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela