Jump to content
IGNORERAD

NI som har en thaitjej som har en restaurang i LOS


Nerike

Recommended Posts

Hej på er alla!

 

Jag har en fråga och hoppas att nån kan svar på den, jag har haft en pub/karaoke/rest. i Korat men det var lääänge sedan sålde den 2007.

Och då gick den runt så frugan klarade sig bra på den, men som sagt det var när jag var där inte när jag hade åkt hem då var det fest och cirkus för hela slanten.
Och då gick det inte så bra längre men det är en annan historia.

 

Min fråga är eller några frågor är det, tänkte öppna nåt i LOS med tjejen (inte samma som jag hade 2007) typ vanlig thairestaurang eller café (med baguetter och mackor typ ostfralla och sånt inte kakor eller bakelser) eller kombi thairest/café som hon kan leva på, hon har jobbat som hotell/restaurang ansvarig
på ett hotell i South Pattaya, men Covid kom och inga gäster som var tvungna att stänga ner som många andra men inte konken utan bara stänga ner till turisterna kommer tillbaka dom vill ha henne tillbaka då och dom har kontakt.

Vi har pratat lite om detta men måste undersöka saken först, och även kolla på plats vad som lämpar sig bäst tänkte mig i Jomtien.
Hon är inte rädd att jobba, för idag hoppar hon som diskare, servering, servistös och ibland även hjälpt till i köket dock inte som kock/chef utan mer som hantlangare när tillfälle ges.

 

Åter till frågan/frågorna.

 

1. Vad kan en thairestaurang dra in på en dag/månad (hon har en bra kock som vill jobba) ska inte vara nåt kvällshak utan mer öppet från morgon typ 08 00 till 17 00-tiden ska kolla mer med tider när man är på plats, nu snackar vi en vanlig thairest som typ som man ser lite överallt i LOS många har plaststolar.

 

2. Om man öppnar ett café så riktar man sig mer på utländska turister finns det underlag för det, nu tänker jag på mig själv, vem vill inte ha en kaffe med en ostfralla eller en räk baguette, har vart några gånger Laos och där ha dom sådana caféer och dom är populära även bland inhemska folket, har sett att det börjar komma mer sådana ställen i Pattaya typ Subway mm. nu hade jag inte tänkt ha så stort men typ 20-30 platser och mer åt ett vanligt café fast med mackor istället för sötsaker.

 

3. Och vad skulle det kosta att öppna en thairestaurang alla thaistyle fast inte med plaststolar då typ 20 platser tänkte satsa på takeoway mer, samt vad skulle det kosta att öppna ett café som jag beskriver i texten ovan.

 

4. Budget tänkte öppna det i så fall typ aug. 2023 för det tar alltid tid att öppna nåt nytt och vill då öppna i lågsäsong så man blir av med barnsjukdomar innan högsäsong samt folk hittar till stället (detta är lite av lotto, kan gå åt skogen) ska kolla mer på olika bra platser där folk hittar till när jag kommer ner.
Så åter till budget, hur många månader bör man ha pengar till för fasta kostnader jag skulle tro ca 3-4 månader samt även ha en liten buffert till eller vad tror ni som vet och har kunskap mina är gamla, för har inte stället gått plus och hon kan leva på den på efter 3-4 månader är det bara lägga ner eller sälja, man få ta förlusten med ett smile,  man har i alla fall försökt.
 

Vore tacksam för svar från dom som har erfarenhet, googla det kan jag göra själv

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nerike

    5

  • hamnoi

    4

  • Issanbonde

    3

  • Alarik

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Börja med startaeget kurs så lär du dig det grundläggande.. skaffa utbildat personal som kan livsmedel o regler runt dessa... Och en revisor som håller koll på ekononin...

Link to comment
Dela på andra sajter

Läget är a och o, oavsett vilken stad du öppnar något i.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv e jag ingift i en släkt som driver en mycket känd restaurang i Kathu Phuket..Sen måste man ha plan A ,B och C för att kunna ställa om i kristider o ansluta sig till Grab...

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Elmeri:

Börja med startaeget kurs så lär du dig det grundläggande.. skaffa utbildat personal som kan livsmedel o regler runt dessa... Och en revisor som håller koll på ekononin...

Nu är det så att jag kan ekonomi, jobbar som auktoriserad företagsmäklare bla. nu är det inte i Svedala jag menar, utan jag vet köksutrustning kostar i Svedala men dom priserna gäller inte i LOS.
Löner vet jag på ett ungefär vad dom ligger på, så kostnader (löner, hyra, el, vatten mm.) har jag koll på men som sagt men vad är förhållandet mellan inköp vs försäljning skulle inte tro att det är som i Svedala. 

 

Har googlat runt lite vad nytt kostar, men måste finnas en uppsjö av bättre begagnad köksutrustning då många har gått omkull pga. Covid.

 

Och frågan är vad kan en thairest./café  dra in på en dag/månad, där hjälper inga starta eget kurser i världen, man kan vara hur duktigt som helst på ekonomi, för har man inte kunskapen hur mycket/lite en thairest. kan dra in per/dag/stol/månad därför frågar jag, så det hjälper hur mycket man kan om allt annat, för då är man bara ute och spekulerar.

 

Därför frågar jag dom som har kunskapen, är det lönt att försöka tror inte man blir rik på en sådan rörelse utan mer att frugan ska klara sig.
Hon har bra personal/kock som hon känner som om det blir nåt vill börja jobba, inte åt mig utan henne detta kommer vara hennes rörelse.

 

 

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Soengsang:

Läget är a och o, oavsett vilken stad du öppnar något i.

Det vet jag, i det läget måste man kontra med läget ock kostnader.
För har man för bra läge så kommer hyran äta upp förstjänsten, men som sagt ska kolla olika lägen när jag åker ner nästa gång
Skulle inte tro att det blir beachroad, kanske uppe vid jomtien RomPho sett många ställen där som vill hyra ut inte barerna utan finns några lokaler till höger när man kommer in till RomPho men som sagt ska kolla mer när jag kommer ner nästa gång

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nerike:

Och frågan är vad kan en thairest./café  dra in på en dag/månad,

Allt mellan 0-300.000👍 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hamnoi:

Allt mellan 0-300.000👍 

Är det ett realistiskt svar, är som vanligt får kolla på plats trodde jag skulle få ett seriöst svar från nån som har erfarenhet, men får inte räkna med några andra svar på ett forum, där dom flesta är en veckas miljonärer 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska själv inspektera saken men i grannlandet norr- och västerut.

Om lite drygt 5-6 veckor.

Har själv pytsat in pengar bara för att det är lite som ett välgörande ändamål.

Pengarna kommer ju hela till en hela tiden så varför inte bidra med en slant, bättre det än att gnida och vara närig.

Går det bra då kan jag sitta där och jobba vinterhalvåret går det inget bra är det bättre att stanna hemma så man slipper tjatet.

Men jag ger det en chans.


BDB70D4F-B5D7-4F74-AB14-17DD6EA59AF3.thumb.jpeg.7d1e0db82d4b4e6f06ac88d14844e3d2.jpeg

 

77AE1F7B-8F0E-41AE-B9FD-FD3E88CE0A1E.thumb.jpeg.fda1ac7f5060c2b9d659fec978b69bb3.jpeg

 

 

 

 

 

 

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nerike:

Är det ett realistiskt svar, är som vanligt får kolla på plats trodde jag skulle få ett seriöst svar från nån som har erfarenhet, men får inte räkna med några andra svar på ett forum, där dom flesta är en veckas miljonärer 

Hur skall någon kunna svara på dina frågor, med så ofullständiga uppgifter?

Kanske i Jomtien, fast inte på beach road, eller nån annan stans...

Eventuellt ett café, men det kan bli en restaurang, som eventuellt har öppet dagtid...

 

Detta sagt, så var vi nyss i Thailand, och i det kvarteret vi bor i i Bkk finns det ca 50-100 restauranger/sushi ställen/ nudelställen och Caféer, de flesta verkar klara sig bra!

 

Det var drygt 9 år sedan min senaste tripp till Thailand, men flera av de ställen jag mindes från när vi bodde där och som gick bra, har fortfarande en strålande verksamhet!

 

En familj har som affärsidé att laga samma mängd mat varje dag och ha öppet tills de sålt slut å dagens produktion!

Stängningsdags varierar från Kl 11 till 15:00 på vardagar.

De bor hyfsat schysst och har 2 bra bilar, tror de är nöjda med sin firma!

 

Andra ställen i Kvarteret öppnar 17:00 och stänger sent, du kan äta dej mätt 24 timmar om dygnet i kvarteret!

 

Hoppas du förstår att det är svårt att svara på dina frågor?

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

En idé till er @Nerike med tjej.

 

Steg1:

Ta en sväng till Foodland och studera deras restauranger "Took lae Dee" de har en bra blandning av thai och farrangmat till mycket hyfsade priser!

Steg2:

Kopiera deras koncept och öppna en bra bit från närmaste Foodland-butik.

 

De har en hyfsad American breakfast och nyligen en English breakfast (fast inte "Full" det saknades blodkorv...) till specialpris innan 9 på mornarna, samt en massa annan bra mat, jag brukar beställa deras Thaimat, frugan gillar deras farrang rätter...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Nerike:

Är det ett realistiskt svar, är som vanligt får kolla på plats trodde jag skulle få ett seriöst svar från nån som har erfarenhet, men får inte räkna med några andra svar på ett forum, där dom flesta är en veckas miljonärer 

Fullt realistiskt beroende på läge, utbud, hyra service mm. Hur ska du kunna få ett seriöst  svar? Är ju inte en risodling du frågar om.

Finns 4st caféer inom 500m i närområdet där vi bor.

Är ganska säker på att ett av ställena omsätter mer än de andra tre ihop.

 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Skulle inte vilja ha ett näringsställe i Thailand om jag fick det gratis, allt är ju redan överetablerat.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Phuket finns det över 1k restauranger o cafer...men det är bara 60st som har blivit omnämda i guide Michelin allt från street food till fine dining...Så med andra ord e konkurensen stenhård att man ska lyckas..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
7 timmar sedan, skrev Nerike:

Är det ett realistiskt svar, är som vanligt får kolla på plats trodde jag skulle få ett seriöst svar från nån som har erfarenhet, men får inte räkna med några andra svar på ett forum, där dom flesta är en veckas miljonärer 

Som du själv vill ge sken av så har du ju ganska stor erfarenhet av Los(som du vill kalla Thailand)så borde du ju veta att din fråga är totalt omöjlig att ge ett rättvist svar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Det viktigaste är att ha en helvetes bra kärring 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Rillex:

Ska själv inspektera saken men i grannlandet norr- och västerut.

Om lite drygt 5-6 veckor.

Har själv pytsat in pengar bara för att det är lite som ett välgörande ändamål.

Pengarna kommer ju hela till en hela tiden så varför inte bidra med en slant, bättre det än att gnida och vara närig.

Går det bra då kan jag sitta där och jobba vinterhalvåret går det inget bra är det bättre att stanna hemma så man slipper tjatet.

Men jag ger det en chans.


BDB70D4F-B5D7-4F74-AB14-17DD6EA59AF3.thumb.jpeg.7d1e0db82d4b4e6f06ac88d14844e3d2.jpeg

 

77AE1F7B-8F0E-41AE-B9FD-FD3E88CE0A1E.thumb.jpeg.fda1ac7f5060c2b9d659fec978b69bb3.jpeg

 

 

 

 

 

 

Du kan skippa Laos, total katastrof i ekonomin så ingen vet eller kan gissa mer än till solen går ner. Väldigt många affärsiidkarr åker från Vientiane till Udon och storshoppar nu när gränsen öppnat och dom är mycket bekymrade över utvecklingen.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Baa:

Du kan skippa Laos, total katastrof i ekonomin så ingen vet eller kan gissa mer än till solen går ner. Väldigt många affärsiidkarr åker från Vientiane till Udon och storshoppar nu när gränsen öppnat och dom är mycket bekymrade över utvecklingen.


Kan tänka mig det.

Kipen har ju fallit rätt hårt.

Har det inte för att göra pengar går panget +-0 och sätter några i jobb är jag glad.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Rillex:


Kan tänka mig det.

Kipen har ju fallit rätt hårt.

Har det inte för att göra pengar går panget +-0 och sätter några i jobb är jag glad.

 

Ser inte bra ut  gör gemene man,  toppskiktet klarar sig som alltid men den begynnande  medelklassen har stort sett krupit ner till den nivå man levt med tidigare. Vi får se om Thailändska turismen kommer igång, dom har ju kanonläge med sin i sammanhanget starka valuta.

Lycka till med era planer.  

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Nerike:

Är det ett realistiskt svar, är som vanligt får kolla på plats trodde jag skulle få ett seriöst svar från nån som har erfarenhet, men får inte räkna med några andra svar på ett forum, där dom flesta är en veckas miljonärer 

Nja jag tror nog ändå att de flesta här på forumet ändå är realistiska knegare som lagt den där idén med att driva en bar i Thailand på hyllan.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Nja jag tror nog ändå att de flesta här på forumet ändå är realistiska knegare som lagt den där idén med att driva en bar i Thailand på hyllan.


Har varit mångas ”dröm” efter några resor. Tur att självkännedomen fungerar på hemmaplan. Insåg ganska fort att mitt intresse för alkohol och kvinnor ( på den tiden😉) är omöjliga att kombinera med  ”drömlivet ”som barägare.

De som lyckats med att kombinera harmoni/ekonomi som barägare lär vara lika sällsynta som en enhörning på en trehjuling😉

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti
2 timmar sedan, skrev Mankan:

Nja jag tror nog ändå att de flesta här på forumet ändå är realistiska knegare som lagt den där idén med att driva en bar i Thailand på hyllan.

Skillnad på bar och en liten restaurang, men fattar vad du menar. TS ville ha öppet mellan 08-17 ca och då flödar inte alkoholen på samma sätt som en bar mitt i smeten som lever på att sälja alkohol till kunderna. Bra mat och läge så kanske det går att få snurr på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Baa:

Ser inte bra ut  gör gemene man,  toppskiktet klarar sig som alltid men den begynnande  medelklassen har stort sett krupit ner till den nivå man levt med tidigare. Vi får se om Thailändska turismen kommer igång, dom har ju kanonläge med sin i sammanhanget starka valuta.

Lycka till med era planer.  

Ja ska bara tillägga att jag inte ska ha det som inkomstkälla utan jag tänkte nu när jag åker ner är för att bland annat kolla internet uppkopplingen för då kan ja ju jobba därifrån på distans då främst senhöst fram till tidig vår.

Skulle aldrig gå all-in på en ”sylta, bar, hotell, guesthouse” i ett icke EU land.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hamnoi:

 

De som lyckats med att kombinera harmoni/ekonomi som barägare lär vara lika sällsynta som en enhörning på en trehjuling😉

Så det finns en chans 🙏🙏🙏

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti

Öppnade en Thai restaurang i Norrtull 1999 och på den tiden funkade inte betalkort så bra. Lång väntetid och bökigt.

 

Cash is king och idag heter det väl swish och blipp. Kunderna vill inte vänta, dom vill äta och gå tillbaka för att jobba.

 

I Thailand är det väl fortfarande ok med cash, men se till att ha kassan dubbel bemannad under rusning så det går fort, annars tröttnar kunderna.

 

Om du vill satsa på en restaurang som bara är på dagtid så är det ett bra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...