Jump to content
IGNORERAD

90 dagars visum, anledning till hemkomst till hemland igen? +Behövs flygbiljett?


carpediem86

Recommended Posts

carpediem86

Hej!

Vi har tid för ansökan om visum nu strax för min flickvän för resa aug->nov 90 dagar. Det finns en lista över vilka dokument som krävs där en del i det är anknytning till hemland, så att de kan se att personen som får visat tänkt resa hem igen. Hon behöver säga upp sitt jobb och har ingen egentlig anledning att resa hem igen förutom att vi planerar att gifta oss kring januari i Filippinerna där hon bor och kommer från och har pass från. Hon säger sig ha läst att det är lite av en röd flagga att skriva om planerat giftesmål där som anledning. Kan det verkligen stämma, och vad kan man skriva istället i så fall?

 

Behövs hitresa + returbiljett redan vid visumansökan, eller om det inte beheövs är det bra att skicka med det ändå?

 

Hon har inte varit här tidigare och jag är den som står för den ekonomiska delen kring allt för resan. Inget problem från min sida vid visumansökan med inbjudan då jag har stabilt arbete, bra bostad osv. Vi tänkte även skriva ett litet brev, skicka med bilder från våra resor och tid med hennes familj tillsammans osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev carpediem86:

Hej!

Vi har tid för ansökan om visum nu strax för min flickvän för resa aug->nov 90 dagar. Det finns en lista över vilka dokument som krävs där en del i det är anknytning till hemland, så att de kan se att personen som får visat tänkt resa hem igen. Hon behöver säga upp sitt jobb och har ingen egentlig anledning att resa hem igen förutom att vi planerar att gifta oss kring januari i Filippinerna där hon bor och kommer från och har pass från. Hon säger sig ha läst att det är lite av en röd flagga att skriva om planerat giftesmål där som anledning. Kan det verkligen stämma, och vad kan man skriva istället i så fall?

 

Behövs hitresa + returbiljett redan vid visumansökan, eller om det inte beheövs är det bra att skicka med det ändå?

 

Hon har inte varit här tidigare och jag är den som står för den ekonomiska delen kring allt för resan. Inget problem från min sida vid visumansökan med inbjudan då jag har stabilt arbete, bra bostad osv. Vi tänkte även skriva ett litet brev, skicka med bilder från våra resor och tid med hennes familj tillsammans osv.

Det är skillnad på vad som VERKLIGEN behövs och vad som är smidigt att ha för att slippa tjafs och strul. 

 

Hemresebiljett krävs inte, men vid boarding frågar de efter den, å där blir det tjafs om den inte finns. 

 

Säga upp sig från jobbet är ju inget bra. Då minskar anledningen att återvända. Något som man med en hemresebiljett kan försöka styrka.

 

Angående kommande bröllop eller ej skall inte påverka alls. Finns inget i regler om det. Det skulle däremot kunna påverka beslutsfattaren som ett tydliggörande om att det är ett seriöst förhållande. Likaväl som det kan skapa misstanke om att inte återvända. 

 

Det är människor på andra sidan disken också, även om de har regler att förhålla sig till, så skall de göra en bedömning om att relationen är genuin och att hon har för avsikt att återvända. 

 

Så finns inget "rätt" svar på dina frågor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

carpediem86
2 timmar sedan, skrev samet:

Det är skillnad på vad som VERKLIGEN behövs och vad som är smidigt att ha för att slippa tjafs och strul. 

 

Hemresebiljett krävs inte, men vid boarding frågar de efter den, å där blir det tjafs om den inte finns. 

 

Säga upp sig från jobbet är ju inget bra. Då minskar anledningen att återvända. Något som man med en hemresebiljett kan försöka styrka.

 

Angående kommande bröllop eller ej skall inte påverka alls. Finns inget i regler om det. Det skulle däremot kunna påverka beslutsfattaren som ett tydliggörande om att det är ett seriöst förhållande. Likaväl som det kan skapa misstanke om att inte återvända. 

 

Det är människor på andra sidan disken också, även om de har regler att förhålla sig till, så skall de göra en bedömning om att relationen är genuin och att hon har för avsikt att återvända. 

 

Så finns inget "rätt" svar på dina frågor. 

Tack!

Följdfråga, krävs då ingen utresa PH->SW heller egentligen vid visumansökan? Det skulle vara bra om vi kan bestämma exakt datum för utresa lite senare. Hemresan kan då bokas innan visumansökan för att styrka att hon kommer åka hem, och utresan bokas lite senare.

 

Det som en sagt till henne kring bröllopet är att vi inte bokat något alls, inget exakt datum heller. Så frågar de mer kring bröllopet har vi inget bevis alls att det är tänkt att ske där borta i januari. Därför skulle det kunna vara en sämre anledning till att hon faktiskt kommer åka hem efter 90 dagar. Hon ska se om hon kan söka en kurs där med start strax efter hemresan så att det finns någon annan anledning.


Tänk så skönt det är med Svenskt pass, jag har bara fyllt i något papper på planet ned eller på plats där i alla länder jag besökt. Eller så har flygbolaget ordnat med visum åt mig under flygtiden. Då reser jag ändå ett par gånger per år.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev samet:

Det är skillnad på vad som VERKLIGEN behövs och vad som är smidigt att ha för att slippa tjafs och strul. 

 

Hemresebiljett krävs inte, men vid boarding frågar de efter den, å där blir det tjafs om den inte finns. 

 

Säga upp sig från jobbet är ju inget bra. Då minskar anledningen att återvända. Något som man med en hemresebiljett kan försöka styrka.

 

Angående kommande bröllop eller ej skall inte påverka alls. Finns inget i regler om det. Det skulle däremot kunna påverka beslutsfattaren som ett tydliggörande om att det är ett seriöst förhållande. Likaväl som det kan skapa misstanke om att inte återvända. 

 

Det är människor på andra sidan disken också, även om de har regler att förhålla sig till, så skall de göra en bedömning om att relationen är genuin och att hon har för avsikt att återvända. 

 

Så finns inget "rätt" svar på dina frågor. 

Att säga upp sig från jobbet är inget bra..........

Det kan man ju tycka, men det är nog enda

sättet för många människor att få en längre ledighet.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev biker:

Att säga upp sig från jobbet är inget bra..........

Det kan man ju tycka, men det är nog enda

sättet för många människor att få en längre ledighet.

mvh

biker

 

Sant. 

Speciellt i vården. 

Schemalagt över helger och skit huller om buller, det ska ansöka en djävla tid i förväg etc. 

Dynga.

Frugan sa upp sig nu till sista Augusti. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...