Jump to content
IGNORERAD

Köpa beg bil i Thailand


Nicholas

Recommended Posts

Tittar på Toyota commuter.. 

Bilar som borde ha rullat långt. 

 

Säljs med typ 6000 mil på mätaren. 

 

Hur vanligt är skruvade mätare? 

 

Antar dom antecknar milen vid besiktningen, frågan är om dom uppgifterna går att få tag i? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick rådet av en kille på Toyota att ta ramnummret och gå in på en original verkstad så kan dom kolla historiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Servas inte bilen på en orginalverkstad så finns det ju dock inga miltal bokförda i något system och då är det såklart väldigt enkelt att komma undan med att backa mätaren innan försäljning.

Alla vet vi hur dyrt det kan bli på märkesverkstad och Thailand är inget undantag.

Därför är jag är helt övertygad om att det är skitvanligt med backade mätare här.

 

PS. Jag fick ganska nyss veta att det även går (säkerligen inte alltid) att ringa till orginalverkstaden och ange reg-numret så lämnar de ut serviceuppgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Fantomen:

Servas inte bilen på en orginalverkstad så finns det ju dock inga miltal bokförda i något system och då är det såklart väldigt enkelt att komma undan med att backa mätaren innan försäljning.

Alla vet vi hur dyrt det kan bli på märkesverkstad och Thailand är inget undantag.

Därför är jag är helt övertygad om att det är skitvanligt med backade mätare här.

 

PS. Jag fick ganska nyss veta att det även går (säkerligen inte alltid) att ringa till orginalverkstaden och ange reg-numret så lämnar de ut serviceuppgifter.

Serva på märkesverkstad är ju ett krav för att garantin ska gälla så dom första 3 åren lär finnas där, då ser man ju tendensen på antal mil. 

Sen kan ju slitage på pedaler, förarsäte, mm mm ge indikationer. 

Men eftersom bilar är extremt dyra i Thailand sett till normal inkomst så är nog fusk med mätare inte ovanligt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fantomen:

Servas inte bilen på en orginalverkstad så finns det ju dock inga miltal bokförda i något system och då är det såklart väldigt enkelt att komma undan med att backa mätaren innan försäljning.

Alla vet vi hur dyrt det kan bli på märkesverkstad och Thailand är inget undantag.

Därför är jag är helt övertygad om att det är skitvanligt med backade mätare här.

 

PS. Jag fick ganska nyss veta att det även går (säkerligen inte alltid) att ringa till orginalverkstaden och ange reg-numret så lämnar de ut serviceuppgifter.

Jag tror milen noteras vid besiktningen. 

Du vet att så inte är fallet? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev LTD:

Serva på märkesverkstad är ju ett krav för att garantin ska gälla så dom första 3 åren lär finnas där, då ser man ju tendensen på antal mil. 

Sen kan ju slitage på pedaler, förarsäte, mm mm ge indikationer. 

Men eftersom bilar är extremt dyra i Thailand sett till normal inkomst så är nog fusk med mätare inte ovanligt. 

"Råkade" komma in på ett förråd hos en beg bilhandlare, lådor märkta med bilmärke och modell fulla med mätare, inköpta på bilskrotar....pågår ett samarbete där som många känner till men som vanligt i Los ingen bryr sig i.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Räkna med att mätaren är skruvad och bli sedan glad om du kan visa på att den INTE är skruvad

 

Skruvande av mätare är extremt vanligt i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jag tror milen noteras vid besiktningen. 

Du vet att så inte är fallet? 

 

Nu vet jag inte hur du kunde få det till att jag sade det men nej jag har ingen aning om det noteras eller inte.

Jag är dock tveksam till det.

 

Edit: Ah nu förstår jag men vad jag menade var alltså att det inte loggas i märkesverkstadens register. Inte fan meddelar besiktningshallen märkesverkstaden att:
"Ja idag har vi besiktigat Berras bil och den har gått si och så många mil. Notera det i era system tack."
DET vet jag att det aldrig gjorts på någon av de bilar jag ägt iaf.

Ändrades av Fantomen
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev LTD:

Serva på märkesverkstad är ju ett krav för att garantin ska gälla så dom första 3 åren lär finnas där, då ser man ju tendensen på antal mil. 

Sen kan ju slitage på pedaler, förarsäte, mm mm ge indikationer. 

Men eftersom bilar är extremt dyra i Thailand sett till normal inkomst så är nog fusk med mätare inte ovanligt. 

Är det verkligen så i Thailand, att service ska ske på märkesverkstad för att garanti ska gälla?

Det tramset tog man ju bort i Eu/sverige redan 2002.

Men jag hör fortfarande ibland svenskar som tror att detta gäller i Sverige.

mvh

biker

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Räkna med att mätaren är skruvad och bli sedan glad om du kan visa på att den INTE är skruvad

 

Skruvande av mätare är extremt vanligt i Thailand

Då blir man ju lite nyfiken på hur du vet det.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jag tror milen noteras vid besiktningen.

OM (med betoning på om) så nu skulle vara fallet så är det ju bara att köpa överdragsklädsel, byta pedalgummin samt backa mätaren dagen innan besiktingen.

"Nej jag har inte kört mycket detta året. Corona kom i vägen vet du så jag köpte en sparkcykel istället."

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Med dagens mätare och datorer är det ett ögonblicksvärv att backa mätaren.

De "smarta" backar sin mätare regelbundet, drar bort xx antal mil före varje service.

Är något som senare nästan är omöjligt att bevisa.

Har du en speciell bil i åtanke bör du försöka få med någon med en liknande bil, denne kan då inte sällan uppmärksamma oegentligheter.

Är man van vid en bil och modell märker man snart om och hur sliten den tänkta bilen är.

Du känner redan när du öppnar dörren,  hör när du stänger dörren, känner när du sätter dig i förarstolen hur den är gentemot den du har att jämföra med.

Å andra sidan är en välskött bil med lite fler mil på mätaren betydligt bättre köp än som gått lite men än där dokumentationen "kan" vara lite tvivelaktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Fantomen:

OM (med betoning på om) så nu skulle vara fallet så är det ju bara att köpa överdragsklädsel, byta pedalgummin samt backa mätaren dagen innan besiktingen.

"Nej jag har inte kört mycket detta året. Corona kom i vägen vet du så jag köpte en sparkcykel istället."

 

Sant.

Men det kräver tankeverksamhet och planering för nåt som eventuellt ska kasseras in många år i framtiden.

Så det tror jag inte är aktuellt i Thailand.

 

Men när väl bilen kommer till en bilnasare, som dagligen skruvar mätare som levebröd då är det en annan biff.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Changer

Jag har inte hundra koll men har kompisar som är bilhandlare och dom tar en tur till märkesverkstan när dom ska köpa nåt, då det idag inte hjälper att sparka mätaren enbart, allt sunds när man kopplar in datorn. Även miltalen

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl avslöja mig själv som medveten fuskare, fast bara lite, har en gammal, 2005, Toyota pickp där hastighetsmätargivaren i lådan pajade för 6 år sedan, icke åtgärdat ännu, har alltså besiktigat 6 år med samma miltal på mätaren, någon reaktion??? Såklart inte, att miltalet registreras betyder inte att det lagras för nån gång skulle man i så fall kunna tänka sig en fråga om hur detta var möjligt. 

Vad jag menar med lite fusk är att Grålle aldrig kommer att lämna sin familj annat än i skrotskick. .

aviary-image-1602994489652.jpeg

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-06-07 at 15:54, skrev Tallviking:

Räkna med att mätaren är skruvad och bli sedan glad om du kan visa på att den INTE är skruvad

 

Skruvande av mätare är extremt vanligt i Thailand

Dom bilar som har rullräkneverk är så gamla att miltalet är oväsentligt, man använder datorer för att justera miltalet, utbytesmätare förekommer på nyare bilar..

Ska man köpa begagnat rekommenderas Toyota som ger garanti...

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev Baa:

Dom bilar som har rullräkneverk är så gamla att miltalet är oväsentligt, man använder datorer för att justera miltalet, utbytesmätare förekommer på nyare bilar..

Ska man köpa begagnat rekommenderas Toyota som ger garanti...

Skruvad mätare sedan många år innebär att man elektroniskt manipulerat den digitala mätaren. Olika lätt med olika märken beroende på hur bilens system är uppbyggda. Tyvärr väldigt enkelt fortfarande på många bilar. Toyota är enkelt att "Skruva"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Tallviking:

Skruvad mätare sedan många år innebär att man elektroniskt manipulerat den digitala mätaren. Olika lätt med olika märken beroende på hur bilens system är uppbyggda. Tyvärr väldigt enkelt fortfarande på många bilar. Toyota är enkelt att "Skruva"

Varför skulle Toyota skruva sina beg bilar och sedan lämna garanti på dom ?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
2 timmar sedan, skrev Baa:

Varför skulle Toyota skruva sina beg bilar och sedan lämna garanti på dom ?

Det är inte Toyota själva som skruvar dom utan "kompisar" som fixar det åt bilägarna. Är dom riktigt driftiga skruvar dom ner dom lagom innan varje service hos Toyota så det ser fint ut i Toyotas system

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det är inte Toyota själva som skruvar dom utan "kompisar" som fixar det åt bilägarna. Är dom riktigt driftiga skruvar dom ner dom lagom innan varje service hos Toyota så det ser fint ut i Toyotas system

Du är väldigt välinformearad.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...