Jump to content
IGNORERAD

Kin kao? -har du ätit? - Swedengate


spooncreek

Recommended Posts

spooncreek

Jag tycker diskussionen är rätt kul ,om än tveklöst överdriven. Hakelius är som så ofta helt rätt på det:

 

"Att skicka upp barnens kompisar på rummet, istället för att bjuda dem på middag, hade inte ett dugg att göra med mat eller pengar eller planering. Det hade att göra med svenskens obotliga blyghet och okuvliga skräck för sociala relationer.

Mina kompisars känsla av lättnad, på gränsen till förlösning, när de slapp konversera någons föräldrar, delades alldeles säkert av föräldrarna i fråga. Med en främmande unge vid bordet skulle de tvingats hålla en social boll i rullning. De hade plötsligt blivit värd och värdinna, med alla okända och obehagliga krav det ställer."

 

Kulturella skillnader är för övrigt alltid intressanta. I Thailand till exempel är det i det närmaste omöjligt att komma hem till någon utan att bli bjuden på mat. Första frågan/artighetsfrasen vanligtvis som rubriken antyder. Kin kao?

 

Så hur vill vi ha det, ärade MPR-medlemmar? Vinner svensk eller thailändsk kultur i denna stora fråga?

 

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/den-som-ar-satt-i-middagsskuld-ar-inte-fri/

 

image.png.d5e3fae040708694a66f0a2f21ee36af.png

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Enis

    6

  • Atom

    6

  • gorjos

    3

  • spooncreek

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

- Kin kao yang? 
- Yang khrap 

 

🍜🍜
 

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tror att det mycket är en fråga om seder och bruk

både inom familjen och i vilken del av Sverige man befinner sig.

Om det bjuds på god mat eller ej hemma hos Lasse.

Om Lasses föräldrar upplevs som otillbörligt nyfikna eller inte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte konstigt att man inte bjuder på käk i Sverige.

 

Vill du lilla Lisa stanna och äta här hos oss, det blir pasta med köttfärssås.  

Lisa: Jag är faktiskt vegan, respektera det.

 

Vill du lille Mohammed stanna och äta här hos oss, det blir falukorv.

Mohammed: Jag är faktiskt muslim, respektera det."

 

Vill du lille Edvin stanna och äta här hos oss, det blir pannkakor.

Edvin: Jag är faktiskt gluten-allergiker, respektera det.

 

Vill du lilla Stina stanna och äta här med oss, det blir gulasch.

Stina: Det är väl paprika i det och jag hatar paprika, respektera det.

 

Vill du lilla Greta stanna och äta här med oss?

Greta: Jag hoppas verkligen att allt är ekologiskt annars förstör ni min barndom. How dare you...

 

Vill du din lille zigenarunge stanna och äta här hos oss?

Zigenarungen: Behövs inte jag har redan stulit mat av er...

 

Ändrades av Benriach

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

En diskussion helt i min smak. Jag var inte riktigt med från början utan det var dottern som för ett par dagar sedan, tämligen upprörd, upplyste mig om att hon fått ett tjogtal frågor från vänner över hela världen om Swedengate. Dottern må vara svensk och har varit i Sverige drygt 20 gånger men hon har aldrig bott i Sverige och hade inga svar. Jag svarade dock att jag inte alls känner igen beskrivningen; inte så att jag inte tror på att det händer/hänt men snarare att det är taget ur sin kontext.

 

Jag har aldrig blivit ombedd att vänta i en kompis rum medans de äter. Mina föräldrar har aldrig bett någon av mina kompisar att vänta i mitt rum medans vi äter. Jag kan dock inte säga att det inte kunde ha hänt, snarare att förutsättningarna aldrig fanns. Alla morsor jobbade, åtminstone deltid, och vi tränade fotboll, handboll och bordtennis varje kväll så måndag till fredag var det mackor, kanske med ett kokt ägg, när man kom hem klockan 8. De enda dagar vi åt lagad mat var på helgen och de måltiderna var lite heliga; alla måltider utan lördagsmiddagen var dock flexibla, det kunde ju vara en bortamatch i Karlsborg klockan 11. Om det nu inte var någon match så kanske jag, Julle och Mange satt hemma hos Figge och spelade Den Försvunna Diamanten. När då Figges morsa ropade "lunchen är klar" (fast det ropade hon givetvis inte, på min tid kallade vi lunch för middag) så var det inte så att jag, Mange och Julle satt kvar på Figges rum. Nej, alla åt lunch, nej middag, 12:30 så vi gick hem och åt då vi alla (det kanske var en lag?) åt 12:30. Klockan 6 på kvällen upprepades samma procedur, med enda skillnaden att vi nu spelade Nya Finans och satt hemma hos mig. 

 

Men nog fick man glass från Glassbilen på sommaren, rabarberkräm med vaniljsås på hösten, pepparkakor och mjölk på vintern och kanelbullar på våren, ibland två gånger om dagen, så någon snålhet var det nog inte.

 

Jag har konfirmerat mina minnen med en barndomskompis och Farsan idag. Med två jobbarkompisar, som kommer från andra mindre städer, samt ytterligare en jobbarkompis; en tysk född och uppväxt i en mindre stad utanför Hamburg, och alla säger samma sak. Ytterligare en kompis, övre medelklass från Västerås, ger dock en annan bild. Hans farsa var höjdare på ABB och de bodde 3 år i Korea när han var ung. Där uppstod just de problem som belyses i Swedengate; övre medelklass från Sverige och övriga världen som har vant sig vid hemmafruar och maids kolliderar med arbetarsverige. Ärligt talat tror jag inte det är svårare än så; känner man inte igen ett beteende så tycker man det är fel. Jag vet inte hur många av dotterns kompisar som ätit här och idag åt dottern både lunch och middag hos olika kompisar. Visst, jag tycker det är trevligt, men den heliga lördagskvällsmaten, exakt klockan 18, helt utan gäster har sin poäng.

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
1 minut sedan, skrev Atom:

Fan vad långt det blev, sorry.

Det är bra, låt det komma ut. Skriv ut det onda.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Det är bra, låt det komma ut. Skriv ut det onda.

Läste igen och tycker nog det blev rätt bra. Läser man på mobilen är det dock alldeles för jävla långt. Ändå bara en tiondel av vad jag skulle vilja skriva. Med en opererad högeraxel så blir det pekfingervalsen med vänsterhanden och efter 5 öl tar det helt enkelt för lång tid att skriva längre.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Atom:

Läste igen och tycker nog det blev rätt bra. Läser man på mobilen är det dock alldeles för jävla långt. Ändå bara en tiondel av vad jag skulle vilja skriva. Med en opererad högeraxel så blir det pekfingervalsen med vänsterhanden och efter 5 öl tar det helt enkelt för lång tid att skriva längre.

Så, 50 år av r*nkande har tagit ut sin rätt slutligen..  😉

 

 

 

Ändrades av samet
F**k auto correct
Link to comment
Dela på andra sajter

Hög igenkänning på det där sedan uppväxten på 70-talet. Väntat många gånger i kompisars rum när de ätit. Minnet säger mig dock att min mamma och pappa oftast frågade mina kompisar om de ville äta med oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Enda kompisen detta hände hos var en familj där fadern var chef på ett mindre byggtillbehörs företag och modern var sjuksköterska.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev samet:

Så, 50 år av r*nkande har tagit ut sin rätt slutligen..  😉

 

 

 

Jag tror det är tvärtom. I drygt 20 år har jag rest 3 veckor i månaden och tokrunkat mig runt på suspekta kinesiska hotell. Nu har jag varit hemma i 2 år och kunnat lösa det på andra sätt och det var då problemen började. Jag tror helt enkelt att det var understimulansen av högeraxeln som utlöste (pun intended) problemet.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
9 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tror det är tvärtom. I drygt 20 år har jag rest 3 veckor i månaden och tokrunkat mig runt på suspekta kinesiska hotell. Nu har jag varit hemma i 2 år och kunnat lösa det på andra sätt och det var då problemen började. Jag tror helt enkelt att det var understimulansen av högeraxeln som utlöste (pun intended) problemet.

Ni förstår jag, du har glömt bort att kombinera det andra sättet med en två fingrars aktivitet. 🙃

Ändrades av ThailandNovise
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

På TV4-nyheterna i morse diskuterades "Swedengate" ur ett cyberkrigs/påverkanskampanj-perspektiv med chefen för

Tydligen har flera staters cyberresurser varit väldigt "aktiva" i denna debatt och gjort allt möjligt för att minska förtroendet för sverige och så tvivel bland svenskar samt öka motsättningarna mellan olika grupper/åsikter bland svenskar i detta ämne

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Både i den här tråden och samma tråd på Thaisnack så är det många som känner igen fenomenet att ha fått vänta på en kompis rum medans de äter. Det intressanta är dock att det är 0% av runt 100 skribenter som säger att det någonsin hänt i deras eget hushåll. Klart intressant. Antingen tyder det på ett väldigt selekivt minne eller så är vi medlemmar på Thaiforum från så mycket mer humanistiska familjer än alla andra.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Atom:

Både i den här tråden och samma tråd på Thaisnack så är det många som känner igen fenomenet att ha fått vänta på en kompis rum medans de äter. Det intressanta är dock att det är 0% av runt 100 skribenter som säger att det någonsin hänt i deras eget hushåll. Klart intressant. Antingen tyder det på ett väldigt selekivt minne eller så är vi medlemmar på Thaiforum från så mycket mer humanistiska familjer än alla andra.  

Visst känner jag igen konceptet, men inte på det "elaka" sättet som det framställts i media.

 

Vi bodde i en mindre håla under min uppväxt, med mödrar som var hemmafru på hel- eller halvtid. Och nästan alltid när det vankades mat hos kompisen så sprang man hem och åt hos sig själv. Men ibland så var man hos en polare långt hemifrån, och då gjorde oftast föräldrarna upp om att man skulle äta där. Alternativt ringdes det hem till morsan och frågades om det var ok att äta hos kompisen (och vice versa).

 

Så visst hände det att man väntade på kompisens rum när de åt, mestadels beroende på att man redan ätit hemma eller skulle göra det snart. Jag har dock inget minne att man av ren elakhet sattes i rummet när de åt för att man hade fel hudfärg eller liknande som det framställts i media. Men har man inte denna "kultur" inlärd så kanske situationen kan missförstås. Mitt tips hade väl då varit att fråga några svennar om detta innan man skriver grinartiklar om snåla, rasistiska svenskar i Aftonbladet. Jag får känslan av att konflikten/missförståndet inte var direkt oönskad.

Link to comment
Dela på andra sajter

De elakheter som skrivits mycket är ofta en del av kampanjer drivna av Ryssland via trollkonton så bry er inte så mycket om dessa........

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Både i den här tråden och samma tråd på Thaisnack så är det många som känner igen fenomenet att ha fått vänta på en kompis rum medans de äter. Det intressanta är dock att det är 0% av runt 100 skribenter som säger att det någonsin hänt i deras eget hushåll. Klart intressant. Antingen tyder det på ett väldigt selekivt minne eller så är vi medlemmar på Thaiforum från så mycket mer humanistiska familjer än alla andra.  

Fel ... jag har sagt att det både här och där....

 

att så var det hemma och hos många av mina kompisar...

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Visst känner jag igen konceptet, men inte på det "elaka" sättet som det framställts i media.

 

Vi bodde i en mindre håla under min uppväxt, med mödrar som var hemmafru på hel- eller halvtid. Och nästan alltid när det vankades mat hos kompisen så sprang man hem och åt hos sig själv. Men ibland så var man hos en polare långt hemifrån, och då gjorde oftast föräldrarna upp om att man skulle äta där. Alternativt ringdes det hem till morsan och frågades om det var ok att äta hos kompisen (och vice versa).

 

Så visst hände det att man väntade på kompisens rum när de åt, mestadels beroende på att man redan ätit hemma eller skulle göra det snart. Jag har dock inget minne att man av ren elakhet sattes i rummet när de åt för att man hade fel hudfärg eller liknande som det framställts i media. Men har man inte denna "kultur" inlärd så kanske situationen kan missförstås. Mitt tips hade väl då varit att fråga några svennar om detta innan man skriver grinartiklar om snåla, rasistiska svenskar i Aftonbladet. Jag får känslan av att konflikten/missförståndet inte var direkt oönskad.

Precis Media försöker få det till något som det inte är....

 

Allt är inte Rasim i Sverige.... trots att de försöker vinkla det så mycket att de skiter på sig

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, det är ju på det hela mest en kul diskussion,  som fått en del uppmärksamhet visserligen. Men ibland undrar jag om de enda som tagit den på verkligt allvar är svenskar, inte ens trollfabrikerna kan ju tro att det finns något att bygga på här givet deras agenda. Oaktat, en vecka till så är allt glömt. Vidare mot nästa "gate". 

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
5 minuter sedan, skrev spooncreek:

Vidare mot nästa "gate".

Bankkrisen 2017?

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Enis:

Fel ... jag har sagt att det både här och där....

 

att så var det hemma och hos många av mina kompisar...

 

/Enis

Fast har du sagt att det också var så hemma hos dig?

 

Jag känner inte igen diskussionen alls. Visst; jag fick aldrig mat hemma hos någon kompis, vilket kan tyckas skumt, förutom när det var planerat veckor i förväg pga en övernattning eller liknande. Jag blev dock heller aldrig lämnad på något pojkrum av den enkla anledningen att äta hos kompisar inte var en del av vår ”lokala kultur”; vi gick helt sonika hem och åt då ingen bodde mer än en 5 minuters cykelväg bort.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-06-03 at 20:06, skrev Enis:

Det jag ser är Rasistkortet viftar till höger och vänster från nysvenskar att så minsann är och var det inte i vår familj bla bla bla... utan där bjöd man oavsett om man hade nått att bjuda på... med noll förståelse att det är en kulturyttring

 

Jag tyckte det inte alls var konstigt att sitta på rummet eller att kompisar ombads sitta på rummet om nu familjerna hade olika middagstider... Det var så det var.... middagen ansågs ofta vara en helig stund för kärnfamiljen med två arbetande föräldrar som ville träffa sina barn och hör hur de haft det under dagen etc.

 

Min dotter Pia kände igen sig i sina kompisars helyllesvenska familjer men inte alls i vår familj då ... där det kommit in en annan kultur med andra traditioner och levnadssätt

 

/Enis

 

 

 


EFF39C1B-B14C-4992-AE3D-AB8F2BFDF157.thumb.png.1f1fe5f903954f17423d09430cde0b4e.png

 

15 minuter sedan, skrev Atom:

Fast har du sagt att det också var så hemma hos dig?

 

Jag känner inte igen diskussionen alls. Visst; jag fick aldrig mat hemma hos någon kompis, vilket kan tyckas skumt, förutom när det var planerat veckor i förväg pga en övernattning eller liknande. Jag blev dock heller aldrig lämnad på något pojkrum av den enkla anledningen att äta hos kompisar inte var en del av vår ”lokala kultur”; vi gick helt sonika hem och åt då ingen bodde mer än en 5 minuters cykelväg bort.

Jupp

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man åt väl hemma?? Sen drog man ut o lattja med polarna. Skulle dom sen hem för o käka så hängde man med o väntade på rummet,, ( olika middagstider? ) man fick fritt tillträde till polarens samlingslåda av serietidningar där man letade efter exemplar man inte själv hade. 
 

Olika tider för olika familjer o äta sin middag?

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte påminna mig om en enda gång då jag åt hos någon kompis.
Inte heller att någon kompis åt hos oss.
 

Men alla åt förmodligen varje dag.

 

Jag tror helt enkelt vi alltid var ute och lekte och när man var hungrig, gick man hem och åt. Hem till sig själv alltså.

 

Och nu när jag skrivit det där, så är det möjligt att detta möjliga fenomen det skrivs om, måste vara mer om en lite senare generation som haft mindre uteaktiviteter och mer inomhusaktiviteter, som TV/data-spelande, kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...