Jump to content
IGNORERAD

Priset på Fläskkött


hasseryd

Recommended Posts

8 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Det har blivit så dyrt med köpekött nu så vi äter nästan bara jagat, vildsvin har vi en box nästan full med och sambon har fått sina odlingar ökade från ca 250kvadrat till runt 800 så nu blir det mycket egna grönsaker tyvärr så tar sparris ett par år från frön till vettig skörd.

Kör ni sparris från frö, då räcker det nog inte med ett par år.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    6

  • hamnoi

    4

  • Amigo

    4

  • Tommy

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

UglyFarang
8 minuter sedan, skrev ellim63:

Kör ni sparris från frö, då räcker det nog inte med ett par år.. 

Vi kör från frö, vi brukar kunna börja skörda lite år 2 och mycket år 3, vi har haft dessa kanske 5 år nu och ökar på med drygt 50 plantor i år.

Jag vet knappt vad hon odlar, säkrast att bara göra som man blir tillsagd...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev M33:

Du tänker på hyran samt kostnaderna för fru och barn antar jag. För sprit och snuskontot lär inte få några neddragningar,

I sann såsseanda så betalar jag ingen hyra, för barnfamiljer får inte vräkas, ris o örfilar kostar inte mycket. Men fortfarande inte tama så silvertejp, rep och kedjor är en betydande post som jag hoppas kunna kapa rejält.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Vi arbetar båda, detta har egentligen inget med ekonomi att göra, jaktlaget som inte behöver betala för jakten skjuter mycket gris så vi får mer än vad vi behöver och jag har byggt ett frys/kylrum som de kan använda vid behov, grönsakerna är dels att sambon irriterar sej på priset men mest för att vi odlar helt utan kemikalier.

Det är dessutom fantastiskt gott att äta helt nyplockat, sparrisen är som natt och dag.

En del av odlingen är kompisar till sambon och ett par av de som hyr mekplats har också börjat odla, marken är det en bonde som brukar fritt, både åker och äng så vi kan öka vårt eget lite som vi vill.

 

Låter helt fantastiskt, grattis! Men anledningen till min fråga var att du skrev att köpekött blivit för dyrt. 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
10 minuter sedan, skrev hamnoi:

Låter helt fantastiskt, grattis! Men anledningen till min fråga var att du skrev att köpekött blivit för dyrt. 

Livet på landet är i min värld helt fantastiskt, jag vill inte byta och flytta till en tätort igen.

Som jag skrev senare, sambon som sköter inköpen tycker att det har blivit för dyrt precis som allt annat har blivit de senaste åren, tur att hon kan tanka bilen med diesel hemma, det kostar ju inget....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Vi kör från frö, vi brukar kunna börja skörda lite år 2 och mycket år 3, vi har haft dessa kanske 5 år nu och ökar på med drygt 50 plantor i år.

Jag vet knappt vad hon odlar, säkrast att bara göra som man blir tillsagd...

Härligt! 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2022-06-05 at 19:56, skrev hamnoi:

I sann såsseanda så betalar jag ingen hyra, för barnfamiljer får inte vräkas, ris o örfilar kostar inte mycket. Men fortfarande inte tama så silvertejp, rep och kedjor är en betydande post som jag hoppas kunna kapa rejält.

Fast strömmen betalar du nog. 
Envisa rykten säger att det inte bara är snabbmakaronerna som blir al dente utan även riset. 
Chicken tartar med ”al dente” ris har blivit populärt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Fast strömmen betalar du nog. 
Envisa rykten säger att det inte bara är snabbmakaronerna som blir al dente utan även riset. 
Chicken tartar med ”al dente” ris har blivit populärt. 

Är ingen amatör…. Finns ett uttag i trapphuset där riskokaren kopplas in🤑🤑

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-06-02 at 06:35, skrev Amigo:

Om man kan handla allt från samma butik blir det lätt över 500, men tyvärr blir det oftast besök i alla tre för oss, ICA, Coop och Willys med var sina erbudanden. Ingen Lidl på orten.

Känns som att min Farfar (världens snällaste man) har återuppstått!

 

Han jobbade på Göteborgs Posten och fick tidningen färsk från tryckeriet varje morgon.

Han lusläste annonserna och åkte sedan runt i spårvagn för att handla alt han ville ha med rabattkuponger från blaskan.

 

Han och farmor levde goda liv och var inte panka när de gick vidare till nästa liv.

 

Jag lärde mig mycket av honom! (han var en duktig trädgårdsmästare och snickare, utöver att vara väldigt ekonomiskt sinnad), snål tänker ni?

Men inte alls, en generösare man finns inte längre!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Tommy:

Känns som att min Farfar (världens snällaste man) har återuppstått!

 

Han jobbade på Göteborgs Posten och fick tidningen färsk från tryckeriet varje morgon.

Han lusläste annonserna och åkte sedan runt i spårvagn för att handla alt han ville ha med rabattkuponger från blaskan.

 

Han och farmor levde goda liv och var inte panka när de gick vidare till nästa liv.

 

Jag lärde mig mycket av honom! (han var en duktig trädgårdsmästare och snickare, utöver att vara väldigt ekonomiskt sinnad), snål tänker ni?

Men inte alls, en generösare man finns inte längre!

 

 

MVH

Verkar som han såg till att arbetet inte inkräktade för mycket på fritiden eftersom han hade tid med att åka spårvagn hela dagarna. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-06-07 at 22:57, skrev Nicholas:

Verkar som han såg till att arbetet inte inkräktade för mycket på fritiden eftersom han hade tid med att åka spårvagn hela dagarna. 

 

Han jobbade nattskift i tryckeriet, som låg centralt i Göteborg på den tiden i "GP-huset".

Slutade sitt pass vid 4-tiden på morgonen,åkte hem och sov, sen gjorde han sina rundor i spårvagnen.

 

Det var på den tiden då morgontidningar trycktes på morgonen och ofta i ett par olika upplagor som trycktes samma dag, och "Aftonbladet", "Kvällsposten" med flera, trycktes på dagen och kom ut i butik efter lunchtid...

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...