Jump to content
IGNORERAD

Passkaoset


janne_h

Recommended Posts

On 2022-07-02 at 18:00, skrev UglyFarang:

Menar du på fullaste allvar att Swedavias chef skulle ha en månadslön på 1 666 666:-?

Hade läst det lite snabbt i nån rad men läste nog lite för snabbt, det skall vara nio chefer på det statliga bolaget tjänade förra året totalt 20,5 miljoner kronor.
 

Men Jonas Abrahamsson har ingen dålig lön, dubbelt så mycket som statsministern dvs 370 000/mån eller ca 4,4 miljoner om året

 

Han är dock inte ensam att få feta löner från statliga kaosbolag
Elen är nog bland det det dyraste vi har haft i svensk el historia, dom la ner kärnkraften i Sverige och vi skulle bli självförsörjande på vindkraft.
Jojo kolla in detta och begrunda hur det går till i Sverige
https://www.youtube.com/watch?v=aJXU2vn6138
Och för det får Vattenfalls VD Anna Borg 1 351 417 i MÅNADEN

Fakta finns här, och där står även vad kaosbolaget postnords VD får 841 667 i månaden
https://www.publikt.se/nyhet/stora-lonepaslag-flera-statliga-bolagschefer-24382

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    7

  • UglyFarang

    7

  • Nerike

    5

  • apknug

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 timmar sedan, skrev Nerike:

Hade läst det lite snabbt i nån rad men läste nog lite för snabbt, det skall vara nio chefer på det statliga bolaget tjänade förra året totalt 20,5 miljoner kronor.
 

Men Jonas Abrahamsson har ingen dålig lön, dubbelt så mycket som statsministern dvs 370 000/mån eller ca 4,4 miljoner om året

 

Han är dock inte ensam att få feta löner från statliga kaosbolag
Elen är nog bland det det dyraste vi har haft i svensk el historia, dom la ner kärnkraften i Sverige och vi skulle bli självförsörjande på vindkraft.
Jojo kolla in detta och begrunda hur det går till i Sverige
https://www.youtube.com/watch?v=aJXU2vn6138
Och för det får Vattenfalls VD Anna Borg 1 351 417 i MÅNADEN

Fakta finns här, och där står även vad kaosbolaget postnords VD får 841 667 i månaden
https://www.publikt.se/nyhet/stora-lonepaslag-flera-statliga-bolagschefer-24382

Det är de värda...

Ett fantastiskt jobb de gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-06-30 at 14:18, skrev frogfish:

Ett tips för de som ska åka från Arlanda och ha bilen på långtidsparkering är att ta in på flygplatshotell natten innan. De (hotellet) bjuder på parkeringen under semestern, så det går jämnt upp med rumskostnaden. Gäller ju dock bara kortare semestrar på några veckor, men ändå.

Tips

Bagage-drop får göras upp till 15 timmar innan.

Inte alla som har möjligheten men om man bor på hotell eller bor  i stockholm ska man definitivt göra det.

 

Det är ju att bli av med bagaget som tar tid, checka in kan man göra online eller i automat.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
12 timmar sedan, skrev Nerike:

Hade läst det lite snabbt i nån rad men läste nog lite för snabbt, det skall vara nio chefer på det statliga bolaget tjänade förra året totalt 20,5 miljoner kronor.
 

Men Jonas Abrahamsson har ingen dålig lön, dubbelt så mycket som statsministern dvs 370 000/mån eller ca 4,4 miljoner om året

 

Han är dock inte ensam att få feta löner från statliga kaosbolag
Elen är nog bland det det dyraste vi har haft i svensk el historia, dom la ner kärnkraften i Sverige och vi skulle bli självförsörjande på vindkraft.
Jojo kolla in detta och begrunda hur det går till i Sverige
https://www.youtube.com/watch?v=aJXU2vn6138
Och för det får Vattenfalls VD Anna Borg 1 351 417 i MÅNADEN

Fakta finns här, och där står även vad kaosbolaget postnords VD får 841 667 i månaden
https://www.publikt.se/nyhet/stora-lonepaslag-flera-statliga-bolagschefer-24382

VD:n för Postmord borde betala för att få befinna sej på plats liksom många av de andra politiskt tillsatta cheferna!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Offtopic, jag vet.

Det är fler som är överraskade av att folk börjat resa igen.

Jag beställde nyss ett EU-kort, tänkte ev. ta mc´n en tur

till Österrike.

I detta fall handlar det om Försäkringskassan

 

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/resa-arbeta-flytta-studera-eller-fa-vard-utomlands/resa-utomlands/bestall-eu-kort#/

 

mvh

biker

 

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 minut sedan, skrev biker:

Hej

 

Offtopic, jag vet.

Det är fler som är överraskade av att folk börjat resa igen.

Jag beställde nyss ett EU-kort, tänkte ev. ta mc´n en tur

till Österrike.

I detta fall handlar det om Försäkringskassan

 

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/resa-arbeta-flytta-studera-eller-fa-vard-utomlands/resa-utomlands/bestall-eu-kort#/

 

mvh

biker

 

 

 

 

Ska du åka MC är det väl viktigare att du skaffar ett donatorkort ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2022-07-07 at 17:48, skrev biker:

Hej

 

Offtopic, jag vet.

Det är fler som är överraskade av att folk börjat resa igen.

Jag beställde nyss ett EU-kort, tänkte ev. ta mc´n en tur

till Österrike.

I detta fall handlar det om Försäkringskassan

 

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/resa-arbeta-flytta-studera-eller-fa-vard-utomlands/resa-utomlands/bestall-eu-kort#/

 

mvh

biker

 

 

 

 

Lite kul att Förskräckningskassan kallar detta för personnummer...

 

"Fyll i personnummermed 12 siffror ååååmmdd-nnnn"

Mitt personnummer har bara 10 siffror...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Lite kul att Förskräckningskassan kallar detta för personnummer...

 

"Fyll i personnummermed 12 siffror ååååmmdd-nnnn"

Mitt personnummer har bara 10 siffror...

Men du vet vilket århundrade du är född? 😁

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Mankan:

Men du vet vilket århundrade du är född? 😁

 

Absolut.

Det senaste formuläret där det måste vara ifyllt århundrade och årtusende så skrev jag 18 och det gick igenom.

Ett flertal företag/organisationer använder sej av system som automatiskt fyller i 19 om det är enda möjliga, tyvärr så har inte Förskräckningskassans IT-experter haft kompetens/intelligens nog för att använda detta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en kompis på besök och han mailade just nu till Förskräckningskassan och frågade om det var Skattevärket som man fick ett 12 siffrigt personnummer ifrån för han hade endast 10 siffriga på sitt körkort, nationella ID-kort och pass!

Det ska bli kul och se vilket svar han kommer att få...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Absolut.

Det senaste formuläret där det måste vara ifyllt århundrade och årtusende så skrev jag 18 och det gick igenom.

Ett flertal företag/organisationer använder sej av system som automatiskt fyller i 19 om det är enda möjliga, tyvärr så har inte Förskräckningskassans IT-experter haft kompetens/intelligens nog för att använda detta.

Visst är det så checksiffran i personnummer "kollar" inte århundradet. Eventuellt skulle det kunna vara en rimlighets check men troligen inte, jag ska testa 17 talet nästa gång o se om det händer nåt! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Fixade Id kort i Gävle.

Bra och ha kan användas för resor inom Schengen. 

Tog lite över två veckor atr få en tid fem minuter hos polisen  och 6 dagar innan jag kunde hämta ut det idag. 

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Chrille Columbus:

Fixade Id kort i Gävle.

Bra och ha kan användas för resor inom Schengen. 

Tog lite över två veckor atr få en tid fem minuter hos polisen  och 6 dagar innan jag kunde hämta ut det idag. 

Bara 100 spänn nu också för ett nationellt ID kort. Rekommenderas!

 

För att boka tid snabbt används med fördel Pass Fur Alle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frun sökte nytt pass här i Udon Thani i förra veckan, en onsdag. Man skall boka tid på internet men det funkade inte så vi gick bara dit. Tog typ hela dagen och vi var inte klara förrän strax före 5 på eftermiddagen (onsdag alltså). Fredag förmiddag låg de nya passen färdiga för avhämtning på vårt postkontor, det tycker jag var snabbt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2022-07-10 at 11:16, skrev UglyFarang:

Jag har en kompis på besök och han mailade just nu till Förskräckningskassan och frågade om det var Skattevärket som man fick ett 12 siffrigt personnummer ifrån för han hade endast 10 siffriga på sitt körkort, nationella ID-kort och pass!

Det ska bli kul och se vilket svar han kommer att få...

 

Kompisen fick ett riktigt hål i huvudet svar från Förskräckningskassan och idi*ten som skickade svaret ställde även en fråga i mailet som skickades från en adress som börjar med "noreply"....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

https://polisen.se/Ansök om nationellt id-kort istället för pass

 

Citat
Citat

Ansök om nationellt id-kort istället för pass

Ska du resa till ett land inom EU/Schengen kan du ansöka om nationellt id-kort istället för pass. Du får ditt nationella id-kort ca 1 vecka efter ansökan. Avgiften om du endast ansöker om nationellt id-kort är 100 kronor. 

Har du bokat tid för pass men istället vill ansöka om nationellt id-kort kan detta ändras på passexpeditionen. Om du ska resa till ett land utanför EU/Schengen behöver du ett pass. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Mankan:

Just till Thailand är det nog inte något alternativ 

Det finns väl andra ställen man kan åka till som nån skrev på nåt forum. .....

 

Det vet ju alla att det gör det INTE!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Beställde nytt pass på ambassaden i Bangkok 12 juli och fick det 28 juli 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Beställde nytt pass på ambassaden i Bangkok 12 juli och fick det 28 juli 

Oj, jag trodde det var 2-3 månaders kö, men det är kanske bara om man beställer pass i Sverige. 

Vilka dokument behöver man ha med sig för att beställa pass på ambassaden?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokade tid i februari. Första lediga tid 21/7

Fick där och då reda på att det tar 10-11 veckor att få passet.

Det blev en förlossning av det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
1 timme sedan, skrev Jive:

Oj, jag trodde det var 2-3 månaders kö, men det är kanske bara om man beställer pass i Sverige. 

Vilka dokument behöver man ha med sig för att beställa pass på ambassaden?

Gamla passet men du får beställa tid och fylla i några papper att du är svensk, sen får du komma tillbaka och hämta passet eller om du vill ha det skickat till nått konsulat

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev p125:

Bokade tid i februari. Första lediga tid 21/7

Fick där och då reda på att det tar 10-11 veckor att få passet.

Det blev en förlossning av det...

Frugan var hos polisen och fixade nytt pass i tisdags, enl dom 12 veckors leveranstid, men gick att få det skickat till Ambassaden i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Jive:

Oj, jag trodde det var 2-3 månaders kö, men det är kanske bara om man beställer pass i Sverige. 

Vilka dokument behöver man ha med sig för att beställa pass på ambassaden?

Boka tid och fyll i dokumenten som ambassaden skickar åk till ambassaden och signera å ta kort,10 dagar senare fanns det på konsulatet här i Pattaya. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...