Jump to content
IGNORERAD

Passkaoset


janne_h

Recommended Posts

Passkaoset i landet Sverige är helt otroligt. Kom på att mitt pass går ut i Januari nästa år. Och Thailand kräver minst 6 månaders  månaders giltighetstid på passet.

Ringde Thailändska Ambassaden i Stockholm och frågade Hur jag gör med mitt Non immigrant visum (som dessutom är online visum och därför inte inklistrat i passet) när jag nån gång får nytt pass?

Går det att flytta till nya passet. NEJ var svaret. Du måste söka nytt visum. Thailändska Ambassaden vill naturligtvis tjäna en slant. På ett ytterligare visum. Jag fick tid 29e Augusti som första lediga tid för pass. Och på polisens sida så stod det att det sen skulle ta 20 dagar att tillverka passet. 

Jag testade igår. Och lyckades hitta en tid idag i Norrtälje. Så jag var där och fixa pass idag. Dock fick jag veta att det nu skulle ta 5-6 veckor att tillverka passet. Hade en kille från ikea hemma igår. Då vi ska ha nytt kök. Han hade fått en tid. Men fick samma besked 5-6 veckor att tillverka. Så han missar sin resa. Det är inget synd om mig. Då jag åker hem till Bangkok först i september. Och har ett pass som fortfarande är giltigt. Så jag kan resa i europa i sommar utan problem ändå. Men till exempel min frus systerdotters familj som ska ha pass 4 personer. Dom har fått tid först i December. Detta är ju skandal utan dess like.

Att polisen som är underbemannad dessutom ska sköta detta Det är ju ytterligare skandal. Men man är ju knappast förvånad. Då allt ställs på ända i år med 4 timmars köer på Arlanda. Bensin och diesel som blivit superdyr. Matpriser ökar. Ja allt har blivit dyrare i år. Skulle man säga för ett år sedan att bensinen skulle kosta över 23 kronor litern i år. Så skulle ju folk ha skrattat.

Det blir nog en intressant valrörelse i år. Då regeringen bevisligen har mycket att stå till svars för. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    7

  • UglyFarang

    7

  • Nerike

    5

  • apknug

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

36 minuter sedan, skrev janne_h:

Då regeringen bevisligen har mycket att stå till svars för.

Lätt att skylla allt på regeringen, det är ju klart att de har det yttersta ansvaret hur en myndighet fungerar men det finns mycket av dagliga verksamhet som regeringen inte blandar sig inte.

 

 

39 minuter sedan, skrev janne_h:

Hur jag gör med mitt Non immigrant visum (som dessutom är online visum och därför inte inklistrat i passet) när jag nån gång får nytt pass?

Går det att flytta till nya passet. NEJ var svaret. Du måste söka nytt visum.

Verkar skumt, kan det stämma! Men passet ska ju vara giltig ett antal månader för OA non imm visum ialla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Lätt att skylla allt på regeringen, det är ju klart att de har det yttersta ansvaret hur en myndighet fungerar men det finns mycket av dagliga verksamhet som regeringen inte blandar sig inte.

 

 

Verkar skumt, kan det stämma! Men passet ska ju vara giltig ett antal månader för OA non imm visum ialla fall.

Damen på thai ambassaden var väldigt bestämd. Jag fick inte resa in om inte giltighetstiden var minst 6 månader. Och att flytta visumet till nya passet kom inte på fråga. Det är bara att söka nytt visum var det beska beskedet. 

Det värsta är att visumet löper ut typ en vecka efter passet. Men tydligen löper det ut helt om man byter pass. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Lätt att skylla allt på regeringen, det är ju klart att de har det yttersta ansvaret hur en myndighet fungerar men det finns mycket av dagliga verksamhet som regeringen inte blandar sig inte.

 

 

Verkar skumt, kan det stämma! Men passet ska ju vara giltig ett antal månader för OA non imm visum ialla fall.

Varför kan man inte skylla på regeringen för passkaoset?

Du säger ju själv att de har det yttersta ansvaret för hur en myndighet fungera.

 

Mig veterligen, så har den myndighet som utfärdar passen inte gjort en riskanalys av att människor inte har förnyat sina pass på mycket lång tid och vad detta skulle innebära längre fram för myndigheten. Hade de gjort den här riskanalysen, så hade myndigheten kunnat gå ut och upplysa människor att förnya deras pass fast de inte skulle åka nu, eftersom det annars kan bli problem längre fram om alla vill ha nya pass samtidigt.

 

Det samma gäller myndigheten som sköter säkerhetskontrollerna på flygplatserna, att de inte heller har gjort en riskanalys av att sparka personalen som arbetar där och vad detta kommer att leda till längre fram. Här hade regeringen kunnat ge pandemi stöd, så att de kunde behålla personalen för att undvika kaos längre fram när folk kunde resa igen. Om nu den här myndigheten hade gjort sin riskanalys.

 

Om nu dessa myndigheter inte har gjort vad man kan förvänta sig av dessa högavlönade tjänstemän och chefer, så är det bara regeringen som kan sparka de högsta chefen på varje myndighet.

 

Jag tycker att det har kommit upp många saker i det svenska samhället om hur dåligt många myndigheter sköter sin verksamhet när det kommer till att göra riskanalyser om det skiter sig och blir problem. Det måste bli en så viktig och integrerande del i deras verksamhet när myndigheten gör sitt arbete, annars så skall chefen huvud rulla och hen åtalas.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
2 minuter sedan, skrev måne:

Fler än Sverige som har kassa regeringar?

Ja. Tydligen har alla kassa regeringar/myndigheter.

 

Eller kan det vara andra faktorer som varken myndigheter eller regeringar kan styra ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Ja. Tydligen har alla kassa regeringar/myndigheter.

 

Eller kan det vara andra faktorer som varken myndigheter eller regeringar kan styra ?

Dan Eliasson?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Imperiale:

Varför kan man inte skylla på regeringen för passkaoset?

Därför att regeringen har knappast varit medveten om kommande problemen, och polisen har säkert inte informerat dem att det kommer bli kaos. Vore ovanligt att verkställande myndighet informerade sina överordnade om att vi har eller kommer att misslyckas. Tänk om ÖB skulle ansvara att alla pansarvagnar är takade Vi medborgare har också våran del i kaoset, jag erkänner att även jag väntade tills restriktioner släpptes innan jag sökte nytt pass, gamla gick ut i augusti 2021.

 

F.ö verkar det lite konstigt att helt plötsligt har HUNDRATUSEN TALS pass försenats pga maskin haveriet, som varade i två veckor? I Sverige finns 10.5 miljoner innvånare, I slutet av 2021 var 880 826 utländska medborgare folkbokförda i Sverige. Söker alla 9,6 miljoner svenskar pass samtidigt?

35 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag fick inte resa in om inte giltighetstiden var minst 6 månader.

Men den regeln gäller ju alla! Hur var det före e-visa? När man skaffade ett nytt pass i Sverige och visumet var i gamla passet?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Därför att regeringen har knappast varit medveten om kommande problemen, och polisen har säkert inte informerat dem att det kommer bli kaos. Vore ovanligt att verkställande myndighet informerade sina överordnade om att vi har eller kommer att misslyckas. Tänk om ÖB skulle ansvara att alla pansarvagnar är takade Vi medborgare har också våran del i kaoset, jag erkänner att även jag väntade tills restriktioner släpptes innan jag sökte nytt pass, gamla gick ut i augusti 2021.

 

F.ö verkar det lite konstigt att helt plötsligt har HUNDRATUSEN TALS pass försenats pga maskin haveriet, som varade i två veckor? I Sverige finns 10.5 miljoner innvånare, I slutet av 2021 var 880 826 utländska medborgare folkbokförda i Sverige. Söker alla 9,6 miljoner svenskar pass samtidigt?

Men den regeln gäller ju alla! Hur var det före e-visa? När man skaffade ett nytt pass i Sverige och visumet var i gamla passet?

Nja byter du pass och befinner dig i Thailand. Så går det utmärkt att gå till immigration och flytta visumet till nya passet. Men samma princip gäller ej ambassaden i Stockholm. Ja 6 månaders regeln vet jag om. Men det är inte den jag vänder mig emot. 

 

Det är för övrigt ca 2 miljoner personer som behöver nytt pass. 

Man kan ifrågasätta varför polisen ska sköta pass över huvudtaget? 

Bättre vore väl om skatteverket adimistrerar detta. Det har väl varit strul med passen från och till i många år nu. Och inte vart det bättre av att dom korta ner tiden för pass till 5 år. För några år sedan 

Så nog har regeringen ansvar för detta fiasko. Nu minskar ju brottbekämpningen på grund av detta haveri. 

Poliser genomgår utbildning för att sitta och adimistrerar passy. Snyggt jobbat. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Kökaoset på Arlanda, Schiphol och Heathrow är bara början. Nästan sju av tio europeiska flygplatser tror att förseningarna kommer att öka i sommar – och någon quick fix finns inte.

 

– Det är väldigt svårt att göra något nu, för nu har miljoner resenärer bokat sina biljetter och flygbolagen har lagt upp sina rutter, säger Hans Jørgen Elnæs, flyganalytiker på konsultföretaget Winair.

Han pekar på flygplatserna i Amsterdam (Schiphol), London (Heathrow), Manchester, Dublin och Stockholm (Arlanda) som Europas kövärstingar just nu och tror att det beror på att trafiken ökat snabbast på dessa flygplatser efter att pandemirestriktionerna hävdes.

– Problemet är att man inför sommaren väntar en betydlig ökning. Vi kommer att komma tillbaka till 2019 års nivå inom Europa, så i juli blir det en stor ökning på alla flygplatser.

Och att missa flyget efter att ha köat i timmar till säkerhetskontrollen kan bli dyrt, påpekar han. Du får själv hitta ny biljett, vilket kan vara en utmaning i sig när mycket är fullbokat, och du får stå för kostnaden själv.

 

https://www.svd.se/a/Ea8jgK/flygexpert-kokaoset-okar-i-sommar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Man kan ifrågasätta varför polisen ska sköta pass över huvudtaget? 

Det håller jag med, borde finnas en bättre lösning.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev hasseryd:

Det är ju 2 orsaker till eländet Pandemin och Putins Ego

Hur kan det vara Putins fel. Att polisen inte har tillräckliga resurser för att fixa detta? 

Har Putin infiltrerat polis ledningen menar du?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Amigo:

Därför att regeringen har knappast varit medveten om kommande problemen, och polisen har säkert inte informerat dem att det kommer bli kaos. Vore ovanligt att verkställande myndighet informerade sina överordnade om att vi har eller kommer att misslyckas. Tänk om ÖB skulle ansvara att alla pansarvagnar är takade Vi medborgare har också våran del i kaoset, jag erkänner att även jag väntade tills restriktioner släpptes innan jag sökte nytt pass, gamla gick ut i augusti 2021.

 

F.ö verkar det lite konstigt att helt plötsligt har HUNDRATUSEN TALS pass försenats pga maskin haveriet, som varade i två veckor? I Sverige finns 10.5 miljoner innvånare, I slutet av 2021 var 880 826 utländska medborgare folkbokförda i Sverige. Söker alla 9,6 miljoner svenskar pass samtidigt?

Men den regeln gäller ju alla! Hur var det före e-visa? När man skaffade ett nytt pass i Sverige och visumet var i gamla passet?

Jag köper inte ditt resonemang att regeringen inte har varit medveten om kommande problem.

Det är ju regeringens uppgift att säkerställa att de myndigheter som de utser chefer till att de också återkopplar till dem om hur det går för de olika myndigheterna. Att undanhålla problem för regeringen måste innebära att de har tappat förtroende för den chef som de har utsett till chef för just den myndighet.

 

 

Nej,  alla 9.6 miljoner svenska söker inte pass samtidigt.

Men om det i ett normal år utfärdas 1.5 miljoner pass i Sverige. Om det då utfärdas 0.5 miljoner pass 2020 och lika många 2021, så blir det ett underskott på 2 miljoner pass under dessa två år.

Den myndighet som utfärda passen såg de inte vad detta skulle leda till….de har en viss volym på sin verksamhet om de då inte larma om att de inte kommer att klar av att utfärda pass till 2.5 miljoner människor 2022 och lika många för 2023, så är det dåligt.

Passpolisen måste ha haft ett av de bästa arbeten 2020 och 2021 i hela Sverige…de satt bara och rullade tummarna hela dagarna.

 

 

 

Jag vill åter igen påpeka de här att det är alldeles för många myndigheter som inte gör riskanalyser i sina verksamheter.

De olika myndigheterna har till uppgift att säkerställa olika viktiga samhällsfunktioner att de fungera i bra och dåliga tider.

Man måste ta höjd för när det skulle skiter sig och blir problem….för det kommer för eller senare.

Man måste ha det med i beräkningen genom att göra en riskanalys för det värsta.

 

 

På tal om ÖB…..så varnade den förra ÖB för att Sverige inte har ett försvar som klara mer än 1 vecka i krig. Det var viktigare att ta bort arvskatten, skit låg fastighetsskatt på villor som kostar 10 miljoner kronor ( 8524 kr om året), förmögenhetsskatt, gåvoskatten, bolagsskatten och att införa ISK-konto där du knappt betalar någon skatt. Om du nu skall bygga ett stark försvar så behöver du få in skattepengar till detta….nu ger de bort pengar till rika personer som packar sin resväska och dra om det skiter sig och lämna oss alla andra åt vårt öde.

 

 

Jag har ingen del i det kaos som nu har uppstått…..mitt pass går ut i slutet av nästa år….jag var så framsynt när det gäller mitt körkort att de kommer att sluta att fungera som Leg 2023 och skaffade ett nationellt ID-kort i november 2021.

Nationellt ID-kort går också att resa med inom EU om du inte har ett Pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja, jag har lyckat fått en tid för nytt pass, I Eskilstuna den 11 november! 

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti
2 timmar sedan, skrev janne_h:

Hur kan det vara Putins fel. Att polisen inte har tillräckliga resurser för att fixa detta? 

Har Putin infiltrerat polis ledningen menar du?

Glöm inte bort dom nya "Putin priserna". Ett stort jävla skämt som vår regering håller på med.

 

Om några månader så är MP historia och förmodligen kan regeringen börja tänka klart igen..

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Glöm inte bort dom nya "Putin priserna". Ett stort jävla skämt som vår regering håller på med.

 

Om några månader så är MP historia och förmodligen kan regeringen börja tänka klart igen..

 

44 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Om några månader så är MPR historia och förmodligen kan regeringen börja tänka klart igen..

Oj, läste för hastigt

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Överfulla lådor med färdiga pass i Helsingborg: ”Håller på att svämma över”

 

Under våren har det varit långa väntetider och köer för att skaffa nytt pass. Nu har polisen i Helsingborg problem med att folk inte hämtar ut sina färdiga pass eller id-kort.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/overfulla-lador-med-fardiga-pass-i-helsingborg-haller-pa-att-svamma-over

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Passhandläggaren Torben Pedersen kan inte svara på hur många pass det handlar om, men de har fått skaffa fler skåp…..från ett skåp ….till två skåp nu…..och det tar längre tid att leta igenom dessa två skåp nu……skratt!  Vilket arbetsmiljöproblem…..tänk om vi alla vände oss till tidningen så fort vi fick lite mer att göra.

 

Om han nu kontaktar tidningen, så kunde han väl säga något tal mellan tumme och lillfingret hur många pass det rör sig om…..men icke! 

 

 

 

En fjäder blev till en höna när journalisten fick tag i den här informationen…..han använde inte den kända skjutjärnsjournalistiken på Torben Pedersen och pressade honom…..hur många pass rör det sig om nu?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En väninna till Frugan blev i frånåkt på Arlanda igår, incheckad och klar...

 

Vimsig Thai, kan man ju tro....

 

men tre andra stod också och kliade sig i huvudet.

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
9 minuter sedan, skrev Enis:

En väninna till Frugan blev i frånåkt på Arlanda igår, incheckad och klar...

 

Vimsig Thai, kan man ju tro....

 

men tre andra stod också och kliade sig i huvudet.

 

Enis

Thai åkte väl inte med deras incheckade bagage?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Thai åkte väl inte med deras incheckade bagage?

Nä, bagaget plockas alltid av vid missad boarding.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tallviking:

Överfulla lådor med färdiga pass i Helsingborg: ”Håller på att svämma över”

 

Under våren har det varit långa väntetider och köer för att skaffa nytt pass. Nu har polisen i Helsingborg problem med att folk inte hämtar ut sina färdiga pass eller id-kort.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/overfulla-lador-med-fardiga-pass-i-helsingborg-haller-pa-att-svamma-over

Kärnväljare in action 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...