Jump to content
IGNORERAD

Giftermål i Thailand


Nerike

Recommended Posts

Hej på er!

 

Har en liten fråga om giftermål i Thailand.
 

Jag vet vilka fördelar man får om man gifter sig i Thailand, men gäller giftermålet i Sverige om man gifter sig i Thailand.
Eller måste man registreras sig om det i i Sverige att jag har gift mig i Thailand, för att det skall gälla som i Sverige att man gifter sig i Sverige.

 

Om jag inte registrerar giftermålet i Sverige, vilka regler gäller då vem ärver mig om jag skulle dö mm.
 

Dvs. jag bor i LOS gifter mig i LOS men registrerar inte det till Sverige, och man skulle dö där nere vad gäller med min kvarstad i Sverige, ärver min fru den med automatik eller måste det vara registrerad i Sverige att jag är gift i Thailand.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nerike:

Hej på er!

 

Har en liten fråga om giftermål i Thailand.
 

Jag vet vilka fördelar man får om man gifter sig i Thailand, men gäller giftermålet i Sverige om man gifter sig i Thailand.
Eller måste man registreras sig om det i i Sverige att jag har gift mig i Thailand, för att det skall gälla som i Sverige att man gifter sig i Sverige.

 

Om jag inte registrerar giftermålet i Sverige, vilka regler gäller då vem ärver mig om jag skulle dö mm.
 

Dvs. jag bor i LOS gifter mig i LOS men registrerar inte det till Sverige, och man skulle dö där nere vad gäller med min kvarstad i Sverige, ärver min fru den med automatik eller måste det vara registrerad i Sverige att jag är gift i Thailand.

Gör en Clion

 

Jag vet att en buddistisk eller annan religiös ceremoni har ingen rättslig innebörd utan betraktas enbart som en välsignelseakt, men jag syftar på registrerad giftermål på thailändskt distriktskontor 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nerike:

Gör en Clion

 

Jag vet att en buddistisk eller annan religiös ceremoni har ingen rättslig innebörd utan betraktas enbart som en välsignelseakt, men jag syftar på registrerad giftermål på thailändskt distriktskontor 

Gifter du dig i Thailand, med registrering, så anmäler du det på svenska ambassaden så är du gift även i Sverige.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
11 timmar sedan, skrev Nerike:

Hej på er!

 

Har en liten fråga om giftermål i Thailand.
 

Jag vet vilka fördelar man får om man gifter sig i Thailand, men gäller giftermålet i Sverige om man gifter sig i Thailand.
Eller måste man registreras sig om det i i Sverige att jag har gift mig i Thailand, för att det skall gälla som i Sverige att man gifter sig i Sverige.

 

Om jag inte registrerar giftermålet i Sverige, vilka regler gäller då vem ärver mig om jag skulle dö mm.
 

Dvs. jag bor i LOS gifter mig i LOS men registrerar inte det till Sverige, och man skulle dö där nere vad gäller med min kvarstad i Sverige, ärver min fru den med automatik eller måste det vara registrerad i Sverige att jag är gift i Thailand.

Vad jag har förstått så gäller arvslagarna i det land som du är skriven i vid dödstillfället.

För att säkerställa att arvet går på det sätt som man vill så kan man skriva och registrera likalydande testamente i båda länderna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev SatanG:

Gifter du dig i Thailand, med registrering, så anmäler du det på svenska ambassaden så är du gift även i Sverige.

 

/ SatanG

Då med andra ord borde det vara lätt för min tjej att få uppehållstillstånd väldigt fort. Pga. Anhörig invandring eller gäller det inte Svenskar. Tänker bara på alla andra från olika länder så får sina kära till Sverige så fort dom viftar med ett papper och inga långa utr. Där inte.

 

Nu är jag inte ute efter att vi ska bo i Sverige utan bara gifta oss för att vi tycker om varandra. Min dröm är och planerar för det är att bo i Thailand 4 månader nov-feb och att tjejen/frugan kommer till Sverige typ 3-6 mån på sommaren. beror på vad vi skapar i Thailand 

 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Nerike

Nu är du optimist. Du har med MIG att göra. För att man gifter sig behöver det inte betyda gräddfil. Men underlättar säkert. Barn är också plus.

Det är stor negativ skillnad för oss med thaidamer. Även fast vi ser till att Sverige inte behöver belastas ekonomiskt

Märkligt är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Nerike:

Då med andra ord borde det vara lätt för min tjej att få uppehållstillstånd väldigt fort. Pga. Anhörig invandring eller gäller det inte Svenskar. Tänker bara på alla andra från olika länder så får sina kära till Sverige så fort dom viftar med ett papper och inga långa utr. Där inte.

 

Nu är jag inte ute efter att vi ska bo i Sverige utan bara gifta oss för att vi tycker om varandra. Min dröm är och planerar för det är att bo i Thailand 4 månader nov-feb och att tjejen/frugan kommer till Sverige typ 3-6 mån på sommaren. beror på vad vi skapar i Thailand 

 

Att ni är gifta påverkar inte hennes möjlighet att få UT i Sverige. 

Det enda MIG bryr sig om är att man bor ihop och har ekonomi. 

Så sambo eller gift kvittar för MIG. 

Man ska bo ihop och leva som ett par. 

 

Min tjej som har varit sambo med mig i Thailand i 5 år men som aldrig varit i Sverige får UT direkt om hon söker. Förut kunde hon fått PUT på en gång men det är ändrat. 

 

Giftermål måste registreras i varje land det ska vara giltigt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Till TS, ta först reda på hur länge man kan vistas utanför Sverige per år när man har UT! Och låt absolut inte MIG veta om såna planer, utan sök UT som ni ska bo i Sverige permanent.

 

För oss tog det ca 14 månader från att vi lämnade in ansökan via nätet till beviljat UT, vi hade varit sambos i Thailand i fem års tid. Man ska kunna bevisa boendet, tex 90 dagars anmälan hos imm, tjejens anmälan om att falang är boende i hennes adress, hyreskontrakt, in-, utresestämplar i passet mm. Ta reda på vilka krav det ställs på Dig, bostad, inkomst (försörjningsplikt) Dock var vi tvungna att överklaga till förvaltningsrätten där emellan, tog ca 4 mån extra, och förvaltningsrätten skickade ärendet tillbaka till MIG för ny handläggning

 

När ansökan är registrerat hos MIG ska man tjata till sig en tid för intervju och identifiering hos ambassaden.

 

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-05-25 at 07:40, skrev Nerike:

Då med andra ord borde det vara lätt för min tjej att få uppehållstillstånd väldigt fort. Pga. Anhörig invandring eller gäller det inte Svenskar. Tänker bara på alla andra från olika länder så får sina kära till Sverige så fort dom viftar med ett papper och inga långa utr. Där inte.

 

Nu är jag inte ute efter att vi ska bo i Sverige utan bara gifta oss för att vi tycker om varandra. Min dröm är och planerar för det är att bo i Thailand 4 månader nov-feb och att tjejen/frugan kommer till Sverige typ 3-6 mån på sommaren. beror på vad vi skapar i Thailand 

 

Påverkar inget att man är gift.

Vi har varit ett par i nästan 7 år nu. Gifta i snart 3 år. Tillbringat ca 10 månader per år tillsammans. Bådas namn finns på hyreskontraktet i Thailand. Tog 14 månader för UT.

Viktigt vid ansökan att man säger att man ska bo stadigvarande i Sverige, ej 50-50.

Behöver ha UT i 3 år nu för att kunna få PUT.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev rolba:

Påverkar inget att man är gift.

Vi har varit ett par i nästan 7 år nu. Gifta i snart 3 år. Tillbringat ca 10 månader per år tillsammans. Bådas namn finns på hyreskontraktet i Thailand. Tog 14 månader för UT.

Viktigt vid ansökan att man säger att man ska bo stadigvarande i Sverige, ej 50-50.

Behöver ha UT i 3 år nu för att kunna få PUT.

E det inte två år på UT...

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev wavis:

E det inte två år på UT...

Får väl göra en pudel ,, visst e det tre år

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
2 timmar sedan, skrev wavis:

Får väl göra en pudel ,, visst e det tre år

Det är väl 3 år men brukar bli PUT när man söker förlängning av UT efter 2:a året om man fortfarande lever med samma person.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-05-26 at 17:56, skrev UglyFarang:

Det är väl 3 år men brukar bli PUT när man söker förlängning av UT efter 2:a året om man fortfarande lever med samma person.

Nya regler sen 20:e juli förra året, minst tre års UT innan du kan söka om PUT.

Ska kunna försörja dig själv mm

Här kan du läsa

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Changer

Vi gifte oss i Sverige också för att slippa pappersarbetet. Hon fick UT efter 9 månader, 5 år i stöten. Detta pga jag inte är medborgare i Sverige. Märkligt men sant. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-06-01 at 12:13, skrev Ampa69:

Nya regler sen 20:e juli förra året, minst tre års UT innan du kan söka om PUT.

Ska kunna försörja dig själv mm

Här kan du läsa

Från länken:

"Om du kan lämna in beslut från Pensionsmyndigheten som visar att du har rätt till inkomstgrundad ålderspension, garantipension eller äldreförsörjningsstöd är du undantagen kravet på att försörja dig själv. "

 

"Du får inte räkna inkomster från:

en familjemedlem,

förmögenhet eller avkastning från kapital..."

 

Låter konstigt. Har man, eller ens bättre hälft, redan pengar så blir man diskad? :-)

 

/ SatanG

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...