Jump to content
IGNORERAD

Mediciner


thaimoose

Recommended Posts

Har gjort en by pass operation och nu måste man ju äta en del mediciner. Vad gäller om att ta in medicin till Thailand? Har sökt på lite olika sidor men inte  hittat nåt. Frågat frugan men hon vet inte heller vad som gäller. Har någon här någon information om vad som behövs om att ta med olika mediciner till Thailand?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    8

  • Batting

    5

  • Stoneys

    4

  • UglyFarang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

lasseiudon

Jag tar med mig vad jag behöver och har aldrig brytt mig om att fråga någon om detta och det har gått bra i ca 15 är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev thaimoose:

Har gjort en by pass operation och nu måste man ju äta en del mediciner. Vad gäller om att ta in medicin till Thailand? Har sökt på lite olika sidor men inte  hittat nåt. Frågat frugan men hon vet inte heller vad som gäller. Har någon här någon information om vad som behövs om att ta med olika mediciner till Thailand?

Tacksam för svar.

Så länge de inte är narkotikaklassade behövs inget tillstånd. Men det kan vara bra att ha en medicinförteckning på engelska.

De ska även vara i sina orginalförpackningar.  Sedan att det gått bra för någon annan i 15 år är ingen garanti.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har någon Svensk någonsin misstänkts för att försöka smugla in narkotika till Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
42 minuter sedan, skrev Batting:

Har någon Svensk någonsin misstänkts för att försöka smugla in narkotika till Thailand?

Prova, du kan bli den första och dessutom få din bild på första sidan i diverse blaskor.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

Har någon Svensk någonsin misstänkts för att försöka smugla in narkotika till Thailand?

Tyvärr ja det har förekommit.
Både att smuggla in samt smuggla ut, det har även funnits svenskar som har tillverkat skiten i LOS

 

Även vi Svenskar har skräpfolk, fast vi försöker blunda för det.
Tar upp några typer av svenskt skräpfolk.
Folk som har snott pengar från olika myndigheter, och försökt att gömma sig i LOS
Folk som har gjort bedrägerier i stor skala och försökt att gömma sig i LOS
Folk som begår Skattebrott/momsbedrägerier, våldsbrott mm. Och försökt att gömma sig i LOS
Folk mest tjejer/kvinnor som begår grovt egenmäktighet med barn 
Ja listan av skräpfolk kan göras längre, men som tur är torskar dom flesta av skräpfolket pga. vi har bla. svensk polis nere i LOS

 

Så tillbaka till frågan om mediciner, ta med läkarintyg om vilka mediciner du tar är det inga problem får du gratis av din läkare

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
3 timmar sedan, skrev thaimoose:

Har gjort en by pass operation och nu måste man ju äta en del mediciner. Vad gäller om att ta in medicin till Thailand? Har sökt på lite olika sidor men inte  hittat nåt. Frågat frugan men hon vet inte heller vad som gäller. Har någon här någon information om vad som behövs om att ta med olika mediciner till Thailand?

Tacksam för svar.

Det finns lite info på thailändska ambassadens sida om vad som gäller enligt regelboken:

 

https://thaiembassy.se/en/tourism/restricted-medicine/

If the prescription medicine not listed as controlled drugs. The medications are likely to be classified as medication preparations according to the Drug Act B.E. 2510. A patient under treatment of medications in that category is allowed to transport for personal use medications in a quantity Not Exceeding 30 Days of prescribed usage. However, such medications fall under the responsibility of the Bureau of Drug Control, Thai FDA. You can consult that office directly by sending an email to the Director of the Bureau of Drug Control: vinit@fda.moph.go.th Please also send a cc copy of that email to drug@fda.moph.go.th

 

Checklistor på vilka mediciner som inte är tillåtna alls finns att ladda ner. 

 

Sen om regeln med att endast 30 dagars förbrukning av tillåtna mediciner  efterlevs kan säkert andra med egen erfarenhet svara bättre på.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Nerike:

Tyvärr ja det har förekommit.
Både att smuggla in samt smuggla ut, det har även funnits svenskar som har tillverkat skiten i LOS

 

Även vi Svenskar har skräpfolk, fast vi försöker blunda för det.
Tar upp några typer av svenskt skräpfolk.
Folk som har snott pengar från olika myndigheter, och försökt att gömma sig i LOS
Folk som har gjort bedrägerier i stor skala och försökt att gömma sig i LOS
Folk som begår Skattebrott/momsbedrägerier, våldsbrott mm. Och försökt att gömma sig i LOS
Folk mest tjejer/kvinnor som begår grovt egenmäktighet med barn 
Ja listan av skräpfolk kan göras längre, men som tur är torskar dom flesta av skräpfolket pga. vi har bla. svensk polis nere i LOS

 

Så tillbaka till frågan om mediciner, ta med läkarintyg om vilka mediciner du tar är det inga problem får du gratis av din läkare

Jag jobbade ihop med en kille från Colombia och han skrattade bara och ruskade på huvudet när jag frågade hur han och hans kompisar hade det i tullen.
Dom blev visiterade varje gång, och det är förmodligen vanligare än att Svenskar blir misstänkta.
Jag skulle kunna tänka mig att svenskar blir mer misstänkta för att försöka gömma sig eller smyga in just pengar.
Knark tar man nog med sig från Thailand, inte föra dit.
Visst det har nog förekommit, men det måste ju iså fall vara en superidi*t.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja tillägga att jag endast en gång fått tillbaka min resväska med ett sådant där grönt band som visar att den blivit genomsökt.
Den gången så hade jag och tjejen gått omkring på stranden och letar lite ovanliga snäckor, som jag sedan stoppade ner i packningen som minne.
Det är enda gången som min väska blivit genomsökt.
Tror ni att det berodde på att de sett snäckorna på röntgen, eller är det att dra för långtgående slutsatser?
Alla snäckorna var kvar, men dom kanske tänkte att de hittat någon som ville förstöra naturreservat & korallrev m.m. när de såg röntgenbilderna? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

Jag skulle vilja tillägga att jag endast en gång fått tillbaka min resväska med ett sådant där grönt band som visar att den blivit genomsökt.
Den gången så hade jag och tjejen gått omkring på stranden och letar lite ovanliga snäckor, som jag sedan stoppade ner i packningen som minne.
Det är enda gången som min väska blivit genomsökt.
Tror ni att det berodde på att de sett snäckorna på röntgen, eller är det att dra för långtgående slutsatser?
Alla snäckorna var kvar, men dom kanske tänkte att de hittat någon som ville förstöra naturreservat & korallrev m.m. när de såg röntgenbilderna? 

Fast det där bandet "security checked" fick väl alla väskor på Bangkok airport när man scannade dem innan man checkade in?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev apknug:

Fast det där bandet "security checked" fick väl alla väskor på Bangkok airport när man scannade dem innan man checkade in?

Ja, om ni menar en lite tejpbit.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev M33:

Ja, om ni menar en lite tejpbit.

Innan tejpbitens tid spändes ett band runt din väska. Blev lite knas ibland när folk reste med "mjuka" väskor /bagg som trycktes ihop. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Stoneys:

Innan tejpbitens tid spändes ett band runt din väska. Blev lite knas ibland när folk reste med "mjuka" väskor /bagg som trycktes ihop. 

Typ en sådan här bandare. Screenshot_20220521-074607.thumb.png.e8de3dac8bd583e279b1f324a2fd40b8.png

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Stoneys:

Typ en sådan här bandare. Screenshot_20220521-074607.thumb.png.e8de3dac8bd583e279b1f324a2fd40b8.png

Fast vad som gjordes för +20år sedan är väl inte relevant?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev M33:

Fast vad som gjordes för +20år sedan är väl inte relevant?

Jo, om man pratar om vad som gällde för +20år sen 😉

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev M33:

Ja, om ni menar en lite tejpbit.

Detta var ett grönt lång tape runt hela väskan, och det har bara hänt mig en gång.
Vad jag kunde se så var det bara min väska som hade ett sådan tape.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Batting:

Detta var ett grönt lång tape runt hela väskan, och det har bara hänt mig en gång.
Vad jag kunde se så var det bara min väska som hade ett sådan tape.

Åk till Kuba. 

Vinst varje gång för alla. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Åk till Kuba. 

Vinst varje gång för alla. 

 

Åk till Israel, dubbla dragningar och alltid dubbla vinster/nitlotter. 😉

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev Nicholas:

Åk till Kuba. 

Vinst varje gång för alla. 

 

Vem vill åka till en kommunistdiktatur ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
24 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vem vill åka till en kommunistdiktatur ?

Har aldrig varit på Kuba för egen del, men skulle gärna åka dit. Däremot har jag träffat väldigt många i militärdiktaturens Thailand som också varit rätt mycket i kommunistdiktaturen Kuba. Du kan själv få lista ut den gemensamma nämnaren. 😎

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar ju om deras intresse för min väska kan ha berott på att de såg några sådana där små snäckor på röntgen?
Jag menar att man har ju hört talas om folk som riskerat att få betala rent löjligt höga böter för att dom råkat mata en fisk i något sådant där naturreservat. 
Nu hade ju jag bara plockat med mig några sådana där snurrade smala små snäckor, som mest 4 cm långa.
Men dom kanske trodde att jag plockat med mig lite koraller.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
Precis nyss, skrev Batting:

Man undrar ju om deras intresse för min väska kan ha berott på att de såg några sådana där små snäckor på röntgen?
Jag menar att man har ju hört talas om folk som riskerat att få betala rent löjligt höga böter för att dom råkat mata en fisk i något sådant där naturreservat. 
Nu hade ju jag bara plockat med mig några sådana där snurrade smala små snäckor, som mest 4 cm långa.
Men dom kanske trodde att jag plockat med mig lite koraller.

Jag tror dom misstog dig för colombiansk knarkbaron. Har hänt många svenskar vad jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
47 minuter sedan, skrev spooncreek:

Har aldrig varit på Kuba för egen del, men skulle gärna åka dit. Däremot har jag träffat väldigt många i militärdiktaturens Thailand som också varit rätt mycket i kommunistdiktaturen Kuba. Du kan själv få lista ut den gemensamma nämnaren. 😎

Demokrati är inte deras grej helt enkelt......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
1 timme sedan, skrev Tallviking:

Demokrati är inte deras grej helt enkelt......

Du och jag då? Jag bor i en diktatur, du spenderar ett par månader om året i samma diktatur och tänker vad jag förstått utöka det när du väljer att gå i pension.  Vad är då vår grej?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev spooncreek:

Du och jag då? Jag bor i en diktatur, du spenderar ett par månader om året i samma diktatur och tänker vad jag förstått utöka det när du väljer att gå i pension.  Vad är då vår grej?

Templen och sidenhantverket?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...