Jump to content
IGNORERAD

Så blev thaimat i Sverige rena bedrägeriet


spooncreek

Recommended Posts

On 2022-05-11 at 18:13, skrev Nerike:

Det är konstigt det med Thailand och många som älskar landet.
Dom har vart i LOS en gång och fått gula febern, dom åker ner igen och är thaiexperter.
Dom kommer hem och det ska ätas thaimat, och starkt ska det vara, dom nästan tävlar om vem som äter äkta thaimat starkt som fan och ber om mer chili mm.

Nu är det väl så att man anpassar köken till dom länder där maten ska ätas, bra exempel är väl Mc Donalds, Burger King mm. dom har inte exakt samma meny i LOS som i Sverige.
 

Nu har vi tradition i Sverige att anpassa maten efter svenska mått, ta bara kinakrogar tex. 4 små rätter finns bara i Sverige.
Dom som älskar Svenska kinakrogs buffé, kommer bli j-vligt besviken om dom åker till kina och tror att  rätter som finns på kinakrogar finns i Kina.

 

Eller dom som älskar fredagsmys med TACO och åk inte till Mexico, eller som nån tog upp här pizza vi har en svensk variant av pizza med tunn botten bla. finns nästan bara i Sverige.
Ta Kebab också en Svensk variant i Sverige, kebab ska ha tomatsås inte nån vit sörja.

 

Nä listan kan göras hur lång som helst, men nu är det poppis med thaimat och självklart blir det en svensk variant alla äter inte stark mat som bara svider i käften.
Likaväl när kinakrogarna kom självklart en svensk variant, annars hade dom inte blivit poppis känner folk som har jobbat där och dom säger att maten är ingen vidare i kina, för "ÄKTA" kina mat vad är det med ett land på 1,4 miljarder människor och större än EU.

 

Nä huvudsaken är att det är gott oavsett vad folk säger eller kallar det, äter gärna thaimat även från isan för alla rätter är inte så starka så att man inte känner nåt annat än chili.

Som sagt skulle vilja se en skribent som klagar på taco, burrito, pizza, kinamat, kebab och att man blir bedragen på maten då den inte smakar som den gör rätternas hemländer.

 

Som sagt ska klaga på SVENSKA köttbullar med mos nästa gång jag åker ner till LOS, får kanske bli en tråd om det då, under resan gång

Håller inte med om Kinamaten. Visst är det sant att den har väldigt lite med maten i Kina att göra men någon speciell "svensk kinamat" tror jag inte finns; jag har käkat Kinamat i ett 10-tal västerländska länder från USA via Tyskland till Nya Zeeland och den har varit närmast identisk så det är nog snarare västerländsk kinamat än svensk kinamat.

 

Innan Covid så har jag spenderat runt 20 veckor per år i drygt 20 år i Kina och jag tycker generellt sett att maten är riktigt bra, flera klasser bättre än västerländsk kinamat. En hel del rätter ser jävligt tveksamma ut men på hyfsade restauranger är maten alltid bra. Har ätit hundratals luncher i skitiga och överfulla fabriksmatsalar och även om det inte är några kulinariska upplevelser så brukar det gå ned.

 

Dessutom undrar jag om du verkligen har rätt att det nästan bara är i Sverige man äter pizza på tunn botten. Min uppfattning är att tunn, eller i alla fall inte tjock, botten är standard och att tjock botten är något jänkarna, via Pizza Hut, spridit till länder utan pizzakultur.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    10

  • Tommy

    8

  • Enis

    7

  • janne_h

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2022-05-13 at 15:03, skrev Kenneth4618:

Frugan byter inte ut någonting för här går det åt kartongvis med kokosmjölk. Inte ens svenskt vetemjöl duger 😀

20220513_095829.thumb.jpg.00a54a47335bf1adbd3236e6a01101cb.jpg

20220513_095938.thumb.jpg.870b31acf8bcd144f0eafe75c608973e.jpg

Kokosmjölken kan man ju förstå men att thailändsk vetemjöl skulle vara något speciellt känns mer tveksamt, särskilt som över 90% av allt vetemjöl som säljs i Thailand bara paketeras här, det är skördat och malt utomlands. Det var i thailändsk media för ett par veckor sedan om problemet med tillgången till vetemjöl i Thailand nu då Ukraina står för en stor del av exporten till Thailand.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

men att thailändsk vetemjöl skulle vara något speciellt känns mer tveksamt

Jag tankar bara på OK och handlar på Konsum :big_smile:

 

/Enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
6 minuter sedan, skrev Atom:

Kokosmjölken kan man ju förstå men att thailändsk vetemjöl skulle vara något speciellt känns mer tveksamt, särskilt som över 90% av allt vetemjöl som säljs i Thailand bara paketeras här, det är skördat och malt utomlands. Det var i thailändsk media för ett par veckor sedan om problemet med tillgången till vetemjöl i Thailand nu då Ukraina står för en stor del av exporten till Thailand.  

Har försökt att förklara det😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-05-10 at 17:01, skrev andrejsdenruskige:

Varför då?

Det är ju inte så viktigt hur man transkriberar thai till svenska. 
 

Nu ska jag medge att jag är urusel på thai och tänkte faktiskt att det är på tiden att plocka ut bomullen från mina öron då du av någon märklig anledning lyckas höra ett ”N” på slutet.

Lyckligtvis så var det så att din thailändska eller hörsel var sämre och således ska nog du plocka ut bomullen först. 

Eftersom du som vanligt ger dig på att göra bedömningar. I frågor du inte behärskar. Är det nog bättre att du vänder dig till en thailändsk kompis. Som kan klargöra hur det ska uttalas (om du ens är intresserad?) . 

Personligen bryr jag mig inte! 

Än mindre när du börjar med din vanliga rappakalja. För att du kände dig trampad på tårna i någon tidigare tråd. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev janne_h:

Eftersom du som vanligt ger dig på att göra bedömningar. I frågor du inte behärskar. Är det nog bättre att du vänder dig till en thailändsk kompis. Som kan klargöra hur det ska uttalas (om du ens är intresserad?) . 

Personligen bryr jag mig inte! 

Än mindre när du börjar med din vanliga rappakalja. För att du kände dig trampad på tårna i någon tidigare tråd. 

Jag har inte råkat ut för någon tåtrampning. 
 

Hur är det med din thailändska?

Sai krok kan väl stavas ”Bollebygd” då det inte är så noga. 

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
13 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag har inte råkat ut för någon tåtrampning. 
 

Hur är det med din thailändska?

Sai krok kan väl stavas ”Bollebygd” då det inte är så noga. 

Jag brukar stava Sai krok som hamnoi 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Jag brukar stava Sai krok som hamnoi 

Även det fungerar

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag har inte råkat ut för någon tåtrampning. 
 

Hur är det med din thailändska?

Sai krok kan väl stavas ”Bollebygd” då det inte är så noga. 

Jag har hela tiden sagt att du får stava thailändska med våra tecken som du vill. Tyvärr verkar det inte gå in. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev janne_h:

Jag har hela tiden sagt att du får stava thailändska med våra tecken som du vill. Tyvärr verkar det inte gå in. 

Det har jag ju gjort. 
När jag transkriberar bil från thai till svenska så blir det ”Bromölla”

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...