Jump to content
IGNORERAD

Så blev thaimat i Sverige rena bedrägeriet


spooncreek

Recommended Posts

43 minuter sedan, skrev Issanbonde:

Fråga Eat 😉😄

Jag är osäker på om han kommer från Issan, han gillar inte en del av den maten, får kolla i morgon!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    10

  • Tommy

    8

  • Enis

    7

  • janne_h

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2022-05-07 at 08:31, skrev spooncreek:

Från en artikel i Fokus. Skribenten ondgör sig över thairestaurangernas äkthet och kvalité i Sverige

 

image.png.c0c9283a8f6bfee8cb8fec67d1795b2c.png

 

 

"Det har öppnats thaiställen i snart sagt varje gathörn, en otrolig tillväxt på bara ett decennium, där den thailändska matkulturen stjälpts åt sidan och ersatts av ”Thai-style” eller kopior med billigare råvaror som inte alls hör hemma i den thailändska kokkonsten. Vi ser det både hos såväl ambitiösa restauranger som hos så kallade små hål i väggen och ”Thai take-away”."

.......

 

"Ännu mer frustrerande blir det när man kommer in på en thairestaurang och ser en grupp thailändare sitta och äta mat som inte finns med på den officiella menyn och det både doftar och ser mer genuint ut på deras tallrikar än på våra egna. Det finns alltså thaiställen där man har två menyer, en för ”faranger” (utlänningar på thai) och en meny för thailändare. På den menyn hittar vi andra smaker, annan hetta, bättre råvaror och inga billiga ingredienser ditlagda för att dryga ut."

 

https://www.fokus.se/kultur/sa-blev-thaimat-i-sverige-rena-bedrageriet/

Den där skribenten, vet inte vad han talar om, och JA, jag vet att han är matintresserad.

 

Men att till exempel jämföra alla Pad Thai i Thailand med alla i Sverige är ju bara korkat...

 

Men naturligtvis har han lite rätt, om han kommer in på Thaihouse i Partlille och ser personalen äta som tam med Pla raa och en massa chili, som de tillagat med egna råvaror, och bli upprörd över att den rätten INTE finns på menyn, så kan han lika gärna hata IKEA för att de inte säljer surströmming i sina restauranger, någonstans i hela världen...

 

En del rätter passar inte alla, inte ens många.

 

Det där med olika menyer för Svenskar och till exempel Kineser, finns på i princip alla kinarestauranger i Göteborg...

 

 

MVH

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Tommy:

Den där skribenten, vet inte vad han talar om, och JA, jag vet att han är matintresserad.

 

Men att till exempel jämföra alla Pad Thai i Thailand med alla i Sverige är ju bara korkat...

 

Men naturligtvis har han lite rätt, om han kommer in på Thaihouse i Partlille och ser personalen äta som tam med Pla raa och en massa chili, som de tillagat med egna råvaror, och bli upprörd över att den rätten INTE finns på menyn, så kan han lika gärna hata IKEA för att de inte säljer surströmming i sina restauranger, någonstans i hela världen...

 

En del rätter passar inte alla, inte ens många.

 

Det där med olika menyer för Svenskar och Kineser finns på, i princip alla kinarestauranger i Göteborg...

 

 

MVH

 

En kao soi, passar alla men finns nästan aldrig i Sverige. 

 

Såg att ni hade pad-siiouw 

Hedrande. 

Finns nästan aldrig. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Nicholas:

kao soi

Har jag aldrig ätit... knepigt nog... låter jättegott och förstår ej varför den inte finns i Sverige

 

Inget av matkulturen i Sukhohthai och således ej hos min fru heller

 

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon var inne på, vad är äkta thai mat?

 

Själv är jag sjukt förtjust i det sydthailändska köket och en vällagad massamna gai kan få mig att åka i timmar genom bangkoktrafiken. Men det finns ju utsökt mat från de flesta regioner i Thailand och man behöver ju inte begränsa sitt tänk till issan, lite som att säga att endast Pite palt och kroppkakor är äkta svensk mat. Det är det men äkta svensk regional mat.

 

Ganska många thairestauranger i sverige verkar ha startat som någon sorts kineskrogar för att sen följa trenden och gå över till thai mat. Många serverar en blaskig form av asiatisk mat och en del tycker det blir thaimat bara man öser ner lite chili i grytan...

 

Sen är det svårt att få till samma ingridienser här som i Thailand och sen kommer prisfaktorn in också, kunden ska ju ha råd att betala för maten också? Men visst går det att få tag på "äkta" thaimat i sverige, man måste dock prova sig igenom många mediokra ställen först. Men känslan av att sitta på en ranglig plaststol vid ett plåtbord på trottoaren medans bussen spyr ut en svart sotplym över maten är svår att återskapa...

 

Visserligen i Köpenhamn och det är lite fusion över det hela men här snålar man inte på råvarorna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev MaiChai:

Som någon var inne på, vad är äkta thai mat?

 

Själv är jag sjukt förtjust i det sydthailändska köket och en vällagad massamna gai kan få mig att åka i timmar genom bangkoktrafiken. Men det finns ju utsökt mat från de flesta regioner i Thailand och man behöver ju inte begränsa sitt tänk till issan, lite som att säga att endast Pite palt och kroppkakor är äkta svensk mat. Det är det men äkta svensk regional mat.

 

Ganska många thairestauranger i sverige verkar ha startat som någon sorts kineskrogar för att sen följa trenden och gå över till thai mat. Många serverar en blaskig form av asiatisk mat och en del tycker det blir thaimat bara man öser ner lite chili i grytan...

 

Sen är det svårt att få till samma ingridienser här som i Thailand och sen kommer prisfaktorn in också, kunden ska ju ha råd att betala för maten också? Men visst går det att få tag på "äkta" thaimat i sverige, man måste dock prova sig igenom många mediokra ställen först. Men känslan av att sitta på en ranglig plaststol vid ett plåtbord på trottoaren medans bussen spyr ut en svart sotplym över maten är svår att återskapa...

 

Visserligen i Köpenhamn och det är lite fusion över det hela men här snålar man inte på råvarorna.

Är de bra, och har du provat?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Är de bra, och har du provat?

 

 

MVH

Bra, spännande och innovativt. Men det är inte gratis. Avsmakningsmenyn kostar 1150 DKK - utan dricka.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är naturligtvis kvalitets skillnader överallt. Och så även i Thailand. Min fru beställer ofta mat för leverans. Med väldigt olika resultat. Väldigt vanligt som exempel att man beställer en Tom Yam Kung (räksoppa) som exempel. Och det simmar runt en ensam räka i hela soppan. Kött kvalitén kan många gånger vara hemsk. Då priserna på mat råvaror stiger. Så väljer många att tunna ut kvalitén.

Så att stå efter originalet i Thailand är inte helt riktig. Då mat om den smakar god eller inte mest beror på den som lagar den. Inte var den lagas.

Att många Thairesturanger anpassar smaken efter svenska smaklökar är ju sen gammalt känt. Och inget att höja ögonbrynen över. Då det handlar om anpassning till kundens smak. Då jag är övertygad om att många svenskar skulle tycka det smakade förfärligt. Om dom fick avsmaka rätten på riktigt Thailändskt vis. Hur många svenskar skulle till exempel kunna äta saikon (isaansk korv)? Som närmast är som thaländsk isterband. Thailändarna älskar det. Men det handlar ju om vad man är van att äta. Själv älskar jag lakrits. Ingenting som befinner sig på Thai top 10 precis.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev janne_h:

Hur många svenskar skulle till exempel kunna äta saikon (isaansk korv)?

Nu gjorde du mig sugen på Saikron  :nyam:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor anledning till anpassningen av maträtterna vi serverar är allergier och intoleranser av olika sorter...

 

"Jag vill ha en Pad Thai, utan jordnötter, ägg, vitlök och soya och absolut inga bönor, kan man få den gluten och laktosfri???"

Det korrekta svaret på den frågan är förstås "NEJ!, för då är det inte Pad Thai", men man anpassar sej... Och svarar "Inga problem".

 

Finns en massa andra exempel, Veganer kan vara lite jobbiga, och när vi säger tex, "Currypastan innehåller lite räkor" till en "vegan", så är det ofta inga problem, "Jag är inte helt Vegan"...

 

 

MVH

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Alarik:

Nu gjorde du mig sugen på Saikron  :nyam:

ไส้กรอก

 

Sai krok.

Uttalet en annan femma. 

Men inga n på slutet iallafall. 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Nicholas:

ไส้กรอก

 

Sai krok.

Uttalet en annan femma. 

Men inga n på slutet iallafall. 

Sai krag om det nu skall vara så exakt som det är möjligt

 

och i alla fall skrivs i alla fall och inte iallafall 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Alarik:

Sai krag om det nu skall vara så exakt som det är möjligt

 

och i alla fall skrivs i alla fall och inte 

 

ไส้กรอก

 

Uttal har en egen metod för hur dom beskrivs, fonetisk skrift. 

Exakt så här:

sâi-grɔ̀ɔk

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

ไส้กรอก

 

Uttal har en egen metod för hur dom beskrivs, fonetisk skrift. 

Exakt så här:

sâi-grɔ̀ɔk

 

Det internationella fonetiska alfabetet finns också med lokala varianter. Faktiskt väldigt ofta i Sverige.

 

men det förändrar dock ej att i alla fall skrivs i alla fall och inte iallafall 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Nicholas:

 

ไส้กรอก

 

Uttal har en egen metod för hur dom beskrivs, fonetisk skrift. 

Exakt så här:

sâi-grɔ̀ɔk

 

Helt underbart när någon ska stavning rätta thai skrivet med våra bokstäver. Den enda rätta stavningen är naturligtvis thai 

Allt annat är naturligtvis en tolknings fråga. Hur man uppfattar hur det låter. Men att tala i termerna felstavat i detta sammanhang är ju bara att göra sig löjlig. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
13 minuter sedan, skrev janne_h:

Helt underbart när någon ska stavning rätta thai skrivet med våra bokstäver. Den enda rätta stavningen är naturligtvis thai 

Allt annat är naturligtvis en tolknings fråga. Hur man uppfattar hur det låter. Men att tala i termerna felstavat i detta sammanhang är ju bara att göra sig löjlig. 

Både ja och nej. Du menar då att man lika gärna hade kunnat skriva ”Brunflo” istället för sai krok?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Både ja och nej. Du menar då att man lika gärna hade kunnat skriva ”Brunflo” istället för sai krok?

Jag tyckte hans sista mening var det bästa med hela inlägget. Snacka om att slå in öppna dörrar...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Både ja och nej. Du menar då att man lika gärna hade kunnat skriva ”Brunflo” istället för sai krok?

Du får ta ut bommulen ur öronen. Så får du nog stil på hur du ska skriva. 😀

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Både ja och nej. Du menar då att man lika gärna hade kunnat skriva ”Brunflo” istället för sai krok?

Inte helt fel.

 

 

586280979_sibyllabrunflo.jpg.cfc949f1520a5f38251ccdf8267c1e40.jpg

 

Sibylla på Centrumvägen 20 i Brunflo[ˈbrɵ̌nːflʊ]

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
52 minuter sedan, skrev janne_h:

Du får ta ut bommulen ur öronen. Så får du nog stil på hur du ska skriva. 😀

Varför då?

Det är ju inte så viktigt hur man transkriberar thai till svenska. 
 

Nu ska jag medge att jag är urusel på thai och tänkte faktiskt att det är på tiden att plocka ut bomullen från mina öron då du av någon märklig anledning lyckas höra ett ”N” på slutet.

Lyckligtvis så var det så att din thailändska eller hörsel var sämre och således ska nog du plocka ut bomullen först. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
4 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Både ja och nej. Du menar då att man lika gärna hade kunnat skriva ”Brunflo” istället för sai krok?

Brunflo är ett trevligt ställe, har minst en kompis därifrån.......:giggle:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev Kötthandlarn:

Brunflo är ett trevligt ställe, har minst en kompis därifrån.......:giggle:

Äter polaren thaikorv?

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Brunflo är ett trevligt ställe, har minst en kompis därifrån.......:giggle:

Finns Honky tonk bar kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
14 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Brunflo är ett trevligt ställe, har minst en kompis därifrån.......:giggle:

Brunflo, där hade jag examenstestet för certifikat på att få jobba i televerkets telefonväxlar med in och urkoppling av MX-abonnemang

 

Gick kurs på bl.a det och stolpklättring etc på Arméns Tekniska Skola i Östersund för många år sedan.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...