Jump to content
IGNORERAD

Så blev thaimat i Sverige rena bedrägeriet


spooncreek

Recommended Posts

spooncreek

Från en artikel i Fokus. Skribenten ondgör sig över thairestaurangernas äkthet och kvalité i Sverige

 

image.png.c0c9283a8f6bfee8cb8fec67d1795b2c.png

 

 

"Det har öppnats thaiställen i snart sagt varje gathörn, en otrolig tillväxt på bara ett decennium, där den thailändska matkulturen stjälpts åt sidan och ersatts av ”Thai-style” eller kopior med billigare råvaror som inte alls hör hemma i den thailändska kokkonsten. Vi ser det både hos såväl ambitiösa restauranger som hos så kallade små hål i väggen och ”Thai take-away”."

.......

 

"Ännu mer frustrerande blir det när man kommer in på en thairestaurang och ser en grupp thailändare sitta och äta mat som inte finns med på den officiella menyn och det både doftar och ser mer genuint ut på deras tallrikar än på våra egna. Det finns alltså thaiställen där man har två menyer, en för ”faranger” (utlänningar på thai) och en meny för thailändare. På den menyn hittar vi andra smaker, annan hetta, bättre råvaror och inga billiga ingredienser ditlagda för att dryga ut."

 

https://www.fokus.se/kultur/sa-blev-thaimat-i-sverige-rena-bedrageriet/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    10

  • Tommy

    8

  • Enis

    7

  • janne_h

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har skribenten aldrig varit utomlands tidigare? Vänta bara till skribenten besöker andra länder i världen... 

 

Lite intressant teori ändå att Thailändska staten ligger bakom att så många thairestauranger öppnas utanför Thailand.

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skribenten fattar nada

 

 

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Skribenten har bott i Thailand och varit gift med en thailändska.

Dessutom är det han som startade tråden "Vad åt ni idag" här på forumet 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Säga vad man vill om den krönikan, men att påstå att Isaanmat är den riktiga thailändska maten är ju lika fel som flera av de saker som han klagar på. 

 

Mig veterligen finns det fyra olika matkulturen i Thailand. Nordöst (Isaanmat), nordväst (Nuastyle), Central (klassiskt thaimat), syd (Malay, Java). 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men principiellt kan jag hålla med om mycket av kritiken mot thaimaten i Sverige.


Därför man hittar sina forvoritställen som är mer genuina, medans andra svenskar gillar det "försvenskade" med mycket sås och massor av grönsaker som vi aldrig sett i en rätt i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Skribenten har bott i Thailand och varit gift med en thailändska.

Dessutom är det han som startade tråden "Vad åt ni idag" här på forumet 😉

Känns bara som att han slår in en vidöppen dörr då samma sak gäller 99% av alla "utländska" restauranger i världen 😉

 

Fördelen med thailändska restauranger som drivs av thai är att man ofta ändå kan få "äkta" thaimat om man vill det. Har dock aldrig hört någon thailändska i Sverige som föredrar thaimat på restaurang före den från det "egna köket".

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev samet:

Men principiellt kan jag hålla med om mycket av kritiken mot thaimaten i Sverige.


Därför man hittar sina forvoritställen som är mer genuina, medans andra svenskar gillar det "försvenskade" med mycket sås och massor av grönsaker som vi aldrig sett i en rätt i Thailand. 


 

dagens svennebananställe

 

9FF54524-C29D-4AD2-ABD6-642617CE26EF.thumb.jpeg.a74ab18b89e821704278d85ed954e955.jpeg


inte så mycket thailändska smaker här trots att det drivs av två thai… men det går ju hem 

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
Inlagd (ändrad)
48 minuter sedan, skrev samet:

Säga vad man vill om den krönikan, men att påstå att Isaanmat är den riktiga thailändska maten är ju lika fel som flera av de saker som han klagar på. 

 

Mig veterligen finns det fyra olika matkulturen i Thailand. Nordöst (Isaanmat), nordväst (Nuastyle), Central (klassiskt thaimat), syd (Malay, Java). 

Isanmaten är mest skräp, gjord på konstiga råvaror som bara någon född i en risby i nordöst kan tycka om. Skribenten nämner själv att den äckliga jästa krabban i isanskt som tam påminner om surströmming. Tacka vet jag det du kallar "central" och "syd", där finns det mycket goooa maträtter.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Han är inte direkt en novis när det gäller mat

http://tabberaset.blogspot.com/

 

Har en kokbok om falukorv som han gjort🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Enis:


 

dagens svennebananställe

 

9FF54524-C29D-4AD2-ABD6-642617CE26EF.thumb.jpeg.a74ab18b89e821704278d85ed954e955.jpeg


inte så mycket thailändska smaker här trots att det drivs av två thai… men det går ju hem 

 

enis

Vem fan äter ur såna burkar, HUVA

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte lite så att dom som varit i Thai första gången och kommer hem, WOW vilken

mat. Kommer hem går på Thai rest och där kan dom inte servera så stark mat då hade

dom inga kunder, därför lite fifti, fifti så det blir gott " Thai Mat "

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Ge folket vad de vill ha. Har ätet både riktig kinesisk och koreansk mat och gått därifrån hungrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oskarudon

Billigare råvaror nä där håller jag inte med. Det som används vid matlagningen i Thailand är ofta det vi kastar som slaktavfall i sverige.

 

Men håller med om att det är svårt att hitta god thaimat i sverige för den är ofta överdoserad med olja och salt.

 

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Oskarudon:

Billigare råvaror nä där håller jag inte med. Det som används vid matlagningen i Thailand är ofta det vi kastar som slaktavfall i sverige.

 

Men håller med om att det är svårt att hitta god thaimat i sverige för den är ofta överdoserad med olja och salt.

 

Därför att vi svenskar äter inte Thai mat.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Enis:


 

dagens svennebananställe

 

9FF54524-C29D-4AD2-ABD6-642617CE26EF.thumb.jpeg.a74ab18b89e821704278d85ed954e955.jpeg


inte så mycket thailändska smaker här trots att det drivs av två thai… men det går ju hem 

 

enis

Jo, lite så där är det...

 

Friterade räkor, på kinakrogs-vis har jag nog inte sett i Thailand, samma med deras friterade kyckling...

 

Vi tog över en Thairestaurang som drevs av 2 Hongkong-kineser (den gick rätt dåligt), för strax 9 år sedan.

 

De enda 2 rätterna i Buffén som är liknande deras är, räkorna och de prefabricerade vegetariska vårrullarna.

Varför undrar ni kanske?

För att gästerna älskar dem!

 

Den friterade kycklingen vi serverar, ser inte ut som kinakrogs varianten, och är bättre, tycker bland annat jag och en massa stamkunder.

 

En lustig grej, vi får ofta frågan "Har ni friterad banan?" svaret är nix, men vi fixar det om ni önskar!

En annan vanlig fråga är "Har ni Sushi?", nej men vi kan Sushi.

 

All mat från sydostasien, är likadan, för de flesta svenskar...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Därför att vi svenskar äter inte Thai mat.

Sitter just nu och mumsar på en utsökt Laab moo, så då är jag inte svensk?

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Oskarudon:

Billigare råvaror nä där håller jag inte med. Det som används vid matlagningen i Thailand är ofta det vi kastar som slaktavfall i sverige.

 

Men håller med om att det är svårt att hitta god thaimat i sverige för den är ofta överdoserad med olja och salt.

 

Har du någon koll överhuvudtaget, på vad thailändska grönsaker kostar i Sverige jämfört med  i Thailand?

Troligen inte...

 

Och det vi "kastar som slaktavfall i Sverige", kastas knappast, det blir korv, och i värsta fall isterband...

 

Men bra tänkt!

 

MVH

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

"Äkta" thaimat i Thailand kan smaka lite hur som helst.

En del, nästan för det mesta, är inte direkt smakrikt.

Å andra sidan skiljer det från fall till fall, allt beror på den/de som tillagar maten.

Sedan tror jag att det går åt en viss tid för tillvänjning.

Antingen så gillar man man maten eller ogillar man den s.k. äkta thaimaten/thaismaken och då är det kört.

Personligen tycker jag maten oftast blir lite enformig, då menar jag vardagsmat, mat man äter i vardags = billigt käk för vanligt folk.

Sedan finns det matställen som verkligen kan krångla till det, ibland blir det supergott men inte sällan smakar det bara skit.

Å andra sidan är vi väldigt olika och våra smaklökar skiljer sig från person till person.

En pizza i Italien eller Thailand är inte hälften så god och smarrig som den man kan få i Sverige - då på rätt pizzeria.

Lyxmat som räkor och bläckfisk kan man få serverade nästan helt oätliga på en restaurang medans de rätt tillagade på kajen är hur goda som helst.

Hönssoppa är dock ingen höjdare, även om fjädrarna saknas, däremot kan grillade/stekta insekter ibland vara ganska smarriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
On 2022-05-07 at 13:17, skrev samet:

Säga vad man vill om den krönikan, men att påstå att Isaanmat är den riktiga thailändska maten är ju lika fel som flera av de saker som han klagar på. 

 

Mig veterligen finns det fyra olika matkulturen i Thailand. Nordöst (Isaanmat), nordväst (Nuastyle), Central (klassiskt thaimat), syd (Malay, Java). 

Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp detta? men jag kör. Av dina tidigare inlägg att döma så verkar du ju ha ett visst intresse av mat. Så jag väljer att ta sida här och segla med dig,vill bara göra en liten inputt,Issanmat är icke för känsliga magar 😂

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Stefan:

Sitter just nu och mumsar på en utsökt Laab moo, så då är jag inte svensk?

//S

Dom flesta svenska turister som varit i Thai, säger vilken god mat men det är turist mat

dom pratar om, din Laab moo hade din fru fixat den. En liten historia, En svensk kompis

som hälsa på när vi är hemma där, han sa jag äter mest Thaimat, på morgonen bjöd min

fru till frukost en rissoppa med myrägg, gick bra tills jag sa vad det var

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev jlh66:

Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp detta? men jag kör. Av dina tidigare inlägg att döma så verkar du ju ha ett visst intresse av mat. Så jag väljer att ta sida här och segla med dig,vill bara göra en liten inputt,Issanmat är icke för känsliga magar 😂

"Issanmat" är ett ganska vitt begrepp...

 

Som tam, Laab moo, och en massa andra godsaker härstammar från Issan, enligt frugan (som vet allt, om hon får säga det själv), jag har inte forskat i ämnet.

 

Däremot så verkar det som att mat med kokosmjölk inte har nåt med "Issanmat" att göra, nån som vet fakta?

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
8 minuter sedan, skrev Tommy:

"Issanmat" är ett ganska vitt begrepp...

 

Som tam, Laab moo, och en massa andra godsaker härstammar från Issan, enligt frugan (som vet allt, om hon får säga det själv), jag har inte forskat i ämnet.

 

Däremot så verkar det som att mat med kokosmjölk inte har nåt med "Issanmat" att göra, nån som vet fakta?

 

 

MVH

Det är helt korrekt. Kokosmjölk används icke i typisk Issan matlagning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-05-07 at 19:44, skrev evert 1:

"Äkta" thaimat i Thailand kan smaka lite hur som helst.

En del, nästan för det mesta, är inte direkt smakrikt.

Å andra sidan skiljer det från fall till fall, allt beror på den/de som tillagar maten.

Sedan tror jag att det går åt en viss tid för tillvänjning.

Antingen så gillar man man maten eller ogillar man den s.k. äkta thaimaten/thaismaken och då är det kört.

Personligen tycker jag maten oftast blir lite enformig, då menar jag vardagsmat, mat man äter i vardags = billigt käk för vanligt folk.

Sedan finns det matställen som verkligen kan krångla till det, ibland blir det supergott men inte sällan smakar det bara skit.

Å andra sidan är vi väldigt olika och våra smaklökar skiljer sig från person till person.

En pizza i Italien eller Thailand är inte hälften så god och smarrig som den man kan få i Sverige - då på rätt pizzeria.

Lyxmat som räkor och bläckfisk kan man få serverade nästan helt oätliga på en restaurang medans de rätt tillagade på kajen är hur goda som helst.

Hönssoppa är dock ingen höjdare, även om fjädrarna saknas, däremot kan grillade/stekta insekter ibland vara ganska smarriga.

Jag gillar hönssoppa

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...