Jump to content
IGNORERAD

Damini money exchange Soi 13/2


Jolo

Recommended Posts

Inte för att det är värt någon omväg men det finns ett (för mig) nytt  växlingskontor / guldaffär på Soi Post office (13/2).

 

Jag har använt mig av TT exchange sedan dom började etablera sig men idag hade jag vägarna förbi Soi post office så jag slank in på Damini exchange. 

 

TTs kurs var 3.48 och Damini gav mig 3.49 även om deras hemsida sa 3.48. Detta utan att jag frågade. 

 

Inte många baht att tjäna men ska man växla lite större belopp och ändå är i närheten så varför inte.....

Vi brukar ju diskutera om man tjänar mest med ICA eller COOP kort på detta forum så varför inte diskutera  detta också 😄 ha ha

Dessutom är det sunt om det är  konkurrens, håller kanske nere deras marginaler och ger oss kunder lite bättre kurs inbillar jag mig.

 

Ägaren? var i butiken och verkade trevlig. Kanske går och förhandla någon punkt till om man växlar lite större belopp men det frågade jag inte.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jolo

    9

  • frogfish

    7

  • apknug

    3

  • lasseiudon

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

16 minuter sedan, skrev Jolo:

Inte för att det är värt någon omväg men det finns ett (för mig) nytt  växlingskontor / guldaffär på Soi Post office (13/2).

 

Jag har använt mig av TT exchange sedan dom började etablera sig men idag hade jag vägarna förbi Soi post office så jag slank in på Damini exchange. 

 

TTs kurs var 3.48 och Damini gav mig 3.49 även om deras hemsida sa 3.48. Detta utan att jag frågade. 

 

Inte många baht att tjäna men ska man växla lite större belopp och ändå är i närheten så varför inte.....

Vi brukar ju diskutera om man tjänar mest med ICA eller COOP kort på detta forum så varför inte diskutera  detta också 😄 ha ha

Dessutom är det sunt om det är  konkurrens, håller kanske nere deras marginaler och ger oss kunder lite bättre kurs inbillar jag mig.

 

Ägaren? var i butiken och verkade trevlig. Kanske går och förhandla någon punkt till om man växlar lite större belopp men det frågade jag inte.

 

 

 

Kanske en konstig fråga, men varför skaffar du inte thaibank och får riktiga kursen?

Jag för alltid över till Bkk bank och tar ut från dem.

 

Edit: Bra tips annars.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Kanske en konstig fråga, men varför skaffar du inte thaibank och får riktiga kursen?

Jag för alltid över till Bkk bank och tar ut från dem.

Har försökt några gånger under tidigare år men med 30 dagars "on arrival" har dom nekat mig. En bank sa ok om jag köpte en dyr livförsäkring.....

 

Vet att Maitan skrev ut några adressintyg och att folk lyckades öppna konto med det.

 

Har du eller någon annan tips på bra bank och vilket kontor som låter mig öppna med 30 dagars visa så åker jag dit imorgon. 

Jag har 5-årigt Thaikörkort om det underlättar. 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Jolo:

Har försökt några gånger under tidigare år men med 30 dagars "on arrival" har dom nekat mig. En bank sa ok om jag köpte en dyr livförsäkring.....

 

Vet att Maitan skrev ut några adressintyg och att folk lyckades öppna konto med det.

 

Har du eller någon annan tips på bra bank och vilket kontor som låter mig öppna med 30 dagars visa så åker jag dit imorgon. 

Jag har 5-årigt Thaikörkort om det underlättar. 

 

 

 

 

Har haft i många år, var nog lättare på den tiden. Polaren startade konto på Kasikorn vid Avenue Pattaya med 30-dagars, men det var före pandemin, typ 2018.

Trist att de stramat upp det.

 

Och då var det ju ett ypperligt växlingstips du gav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
17 minuter sedan, skrev Jolo:

Har försökt några gånger under tidigare år men med 30 dagars "on arrival" har dom nekat mig. En bank sa ok om jag köpte en dyr livförsäkring.....

 

Vet att Maitan skrev ut några adressintyg och att folk lyckades öppna konto med det.

 

Har du eller någon annan tips på bra bank och vilket kontor som låter mig öppna med 30 dagars visa så åker jag dit imorgon. 

Jag har 5-årigt Thaikörkort om det underlättar. 

 

 

 

 

De här verkar fixa det mesta och har varit aktiva i många år nu

https://tiktokservicesthailand.com/

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Jolo:

Har försökt några gånger under tidigare år men med 30 dagars "on arrival" har dom nekat mig. En bank sa ok om jag köpte en dyr livförsäkring.....

 

Vet att Maitan skrev ut några adressintyg och att folk lyckades öppna konto med det.

 

Har du eller någon annan tips på bra bank och vilket kontor som låter mig öppna med 30 dagars visa så åker jag dit imorgon. 

Jag har 5-årigt Thaikörkort om det underlättar. 

 

 

 

 

Jag kan rekommendera Bangkok bank på Soi Buakhao intill Three town. Nu är några år sedan men inte mer än 5 år jag fixade konto där. Jag var runt på många kontor innan där jag vart nekad eller erbjudanden konto mot att betalade en dyr försäkring. Men där var det inga problem för mig i alla fall. De som krävdes var dock ett "certify of residence" från immigrations vilket du knappast kommer undan någonstans. De fixade jag med ett intyg från mitt hotell LK-metropol.  Fixa ett intyg och gå dit å prova.

image.thumb.png.4c575d1fd082abb8ee34c00a6666e487.png

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har "jag" fixat konto i Bangkok bank.

 

Nu kommer vissa skrika att jag slösade massa pengar i onödan men vi väljer alla vad som känns rätt för oss själva.

 

Jag valde efter tips från Kenneth4618 att ringa TikTok service igår. Idag hämtade TikTok mig på hotellet och vi körde till Bangkok bank på Klangen ovanför tredje gatan. Direkt fram till kassan, sitt ner, skriv under på några ställen, visa passet, välj pin-kod. Tack, här är konto, bankomat kort, mobilapp, ja allt jag ville ha. Inget besök på immigration eller certificate of residency behövdes (TikTok hade inte heller med sig något sådant).

 

Vad kostade då detta?

5000 baht.

 

Dyrt? 

För mig var det värt det. Jag slapp kostnaden för intyg från immigration, ca 300 baht, första överföringen sparade jag in 546 baht på jämfört med om jag växlat här och en glad överraskning från TikTok, dom satte in 500 baht på kontot åt mig. Jag betalade inget på banken så jag utgår från att TikTok gjorde öppningsinsättningen åt mig.

 

Så av de 5000 kan jag idag minst dra bort 1346 baht (+kostnaden för foton som krävs för intyget hos immigration). Kvar 3654 baht. Några överföringar till och jag är på plus minus 0 i kostnad. 

 

Jag sparade dock in en massa tid, inget intyg från hotellet för att sen åka till immigration via en fotobutik för att fixa foton. Ingen kö på banken eller åka runt till fler banker och prova. Klart man hade kunnat spara ca 4000 baht men slösat en dag eller två. 

Hur lång tid tog detta?

30 minuter från att jag lämnade hotellet tills jag var tillbaka, hade gått snabbare om jag inte valt att promenera tillbaka till hotellet. Ska jag vara ärlig får vi lägga till 15 minuter då TikTok var lite sena vilket dom ringt och meddelat och bad om ursäkt för.

 

Tack för tipsen här i tråden och är man lite lat kan jag rekommendera TikTok. Det var 100% problemfritt och snabbt.

 

Överföringen med Wise från mitt svenska konto via Trustly (easy transfer) tog max 10 sekunder. Förde visserligen bara över 10.000 sek.

 

16509551045451269495663614404321.thumb.jpg.90048d4977081054cc255978ab4f795e.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Jolo:

Då har "jag" fixat konto i Bangkok bank.

 

Nu kommer vissa skrika att jag slösade massa pengar i onödan men vi väljer alla vad som känns rätt för oss själva.

 

Jag valde efter tips från Kenneth4618 att ringa TikTok service igår. Idag hämtade TikTok mig på hotellet och vi körde till Bangkok bank på Klangen ovanför tredje gatan. Direkt fram till kassan, sitt ner, skriv under på några ställen, visa passet, välj pin-kod. Tack, här är konto, bankomat kort, mobilapp, ja allt jag ville ha. Inget besök på immigration eller certificate of residency behövdes (TikTok hade inte heller med sig något sådant).

 

Vad kostade då detta?

5000 baht.

 

Dyrt? 

För mig var det värt det. Jag slapp kostnaden för intyg från immigration, ca 300 baht, första överföringen sparade jag in 546 baht på jämfört med om jag växlat här och en glad överraskning från TikTok, dom satte in 500 baht på kontot åt mig. Jag betalade inget på banken så jag utgår från att TikTok gjorde öppningsinsättningen åt mig.

 

Så av de 5000 kan jag idag minst dra bort 1346 baht (+kostnaden för foton som krävs för intyget hos immigration). Kvar 3654 baht. Några överföringar till och jag är på plus minus 0 i kostnad. 

 

Jag sparade dock in en massa tid, inget intyg från hotellet för att sen åka till immigration via en fotobutik för att fixa foton. Ingen kö på banken eller åka runt till fler banker och prova. Klart man hade kunnat spara ca 4000 baht men slösat en dag eller två. 

Hur lång tid tog detta?

30 minuter från att jag lämnade hotellet tills jag var tillbaka, hade gått snabbare om jag inte valt att promenera tillbaka till hotellet. Ska jag vara ärlig får vi lägga till 15 minuter då TikTok var lite sena vilket dom ringt och meddelat och bad om ursäkt för.

 

Tack för tipsen här i tråden och är man lite lat kan jag rekommendera TikTok. Det var 100% problemfritt och snabbt.

 

Överföringen med Wise från mitt svenska konto via Trustly (easy transfer) tog max 10 sekunder. Förde visserligen bara över 10.000 sek.

 

16509551045451269495663614404321.thumb.jpg.90048d4977081054cc255978ab4f795e.jpg

 

Fixade du även ett konto/betalkort typ Mastecard/Visa i banken ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Tallviking:

Fixade du även ett konto/betalkort typ Mastecard/Visa i banken ?

Bankomat kortet har Cirrus logotype, chip och magnetremsa. Dock inte Visa / MasterCard (inget jag frågade om).

Exakt hur och var bankomat kortet går att använda vet jag inte ännu men det finns det säkert andra som kan svara på.

16509579646501178985837641543911.thumb.jpg.ac6a17030a14cb049e729a707f9bd74e.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Jolo:

Bankomat kortet har Cirrus logotype, chip och magnetremsa. Dock inte Visa / MasterCard (inget jag frågade om).

Exakt hur och var bankomat kortet går att använda vet jag inte ännu men det finns det säkert andra som kan svara på.

16509579646501178985837641543911.thumb.jpg.ac6a17030a14cb049e729a707f9bd74e.jpg

Kreditkort är lite krångligare än i Sverige. Du måste ha lika mkt insatt som du vill ha kredit, så enligt mig värdelöst. Men finns säkert nån fördel med försäkring eller nåt, dock inget jag skulle kagt ner tid på.

Bankkortet funkar i alla bkk bank atm.

 

Så valet med tiktok tycker jag var smart, bra val👍

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Jag är sugen på att öppna bankkonto i Thailand efter att ha läst ovan. Tack för den informationen förresten. Undrar om någon kan svara på följande frågor:

1. Finns det någon risk att kontot blir inaktiverat eller liknande om det inte används under en period?

2. Vad händer om/när jag avlider? Får mitt svenska dödsbo tillgång till pengarna på bankkontot, eller kommer banken att lägga beslag på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Jolo:

Bankomat kortet har Cirrus logotype, chip och magnetremsa. Dock inte Visa / MasterCard (inget jag frågade om).

Exakt hur och var bankomat kortet går att använda vet jag inte ännu men det finns det säkert andra som kan svara på.

16509579646501178985837641543911.thumb.jpg.ac6a17030a14cb049e729a707f9bd74e.jpg

Jodå @Jolo ditt kort är ett Mastercard det är mastercard loggan nere i högra hörnet. (Cirrus är väl blå?)

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev apknug:

Jodå @Jolo ditt kort är ett Mastercard det är mastercard loggan nere i högra hörnet. (Cirrus är väl blå?)

Du har med all säkerhet rätt i färgerna, jag har aldrig tänk så mycket på det då det på mina svenska kort står Visa eller Mastercard. 

Bra att veta vad man har för kort 😄 ha ha

 

MPR som det var förr, man tipsar och lär av varandra :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Jolo:

Bankomat kortet har Cirrus logotype, chip och magnetremsa. Dock inte Visa / MasterCard (inget jag frågade om).

Exakt hur och var bankomat kortet går att använda vet jag inte ännu men det finns det säkert andra som kan svara på.

16509579646501178985837641543911.thumb.jpg.ac6a17030a14cb049e729a707f9bd74e.jpg

Fick du appen installerad, vilket jag utgår från, så kan du även ta ut kortlöst i bkk bank atm. Smidigt om man glömt kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Fick du appen installerad, vilket jag utgår från, så kan du även ta ut kortlöst i bkk bank atm. Smidigt om man glömt kortet.

Oerhört smidigt och farligt, man har tillgång till mera stålar jämt för en BKK ATM finns alltid runt hörnet.....

 

Vi har installerat appen på flera telefoner om man "delar" kontot.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Fick du appen installerad, vilket jag utgår från, så kan du även ta ut kortlöst i bkk bank atm. Smidigt om man glömt kortet.

Tack för infon. Jo, den fixade TikTok i min mobil medans bankdamen knappade i datorn och stämplade papper. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Jolo:

Du har med all säkerhet rätt i färgerna, jag har aldrig tänk så mycket på det då det på mina svenska kort står Visa eller Mastercard. 

Bra att veta vad man har för kort 😄 ha ha

 

MPR som det var förr, man tipsar och lär av varandra :-)

Ta det inte på PM bara...😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Ta det inte på PM bara...😉

Nä, jag tänkte starta en grupp istället 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Jag är sugen på att öppna bankkonto i Thailand efter att ha läst ovan. Tack för den informationen förresten. Undrar om någon kan svara på följande frågor:

1. Finns det någon risk att kontot blir inaktiverat eller liknande om det inte används under en period?

2. Vad händer om/när jag avlider? Får mitt svenska dödsbo tillgång till pengarna på bankkontot, eller kommer banken att lägga beslag på det?

Jag tänker så här, om bankomatkortet är MasterCard kopplat så borde man kunna använda det i de flesta länder. Så om dina anhöriga kan hitta koden till bankomatkortet så borde dom kunna plocka ut pengarna.

Har dom tillgång till din mobil och din kod på mobilbanken så borde dom kunna föra över pengarna.

 

Obs, jag bara killgissar utan fakta! 😄

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Kreditkort är lite krångligare än i Sverige. Du måste ha lika mkt insatt som du vill ha kredit, så enligt mig värdelöst. Men finns säkert nån fördel med försäkring eller nåt, dock inget jag skulle kagt ner tid på.

Bankkortet funkar i alla bkk bank atm.

 

Så valet med tiktok tycker jag var smart, bra val👍

Ja att man måste deponera samma summa man vill ha i kredit sabbar ju det mesta, fick lösa kreditkort på annat vis.

Appen är smidig och funkar även som direktbetalning i butik.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Jolo said:

Jag tänker så här, om bankomatkortet är MasterCard kopplat så borde man kunna använda det i de flesta länder. Så om dina anhöriga kan hitta koden till bankomatkortet så borde dom kunna plocka ut pengarna.

Har dom tillgång till din mobil och din kod på mobilbanken så borde dom kunna föra över pengarna.

 

Obs, jag bara killgissar utan fakta! 😄

 

 

Problem uppstår om man dör i Thailand. Då blir alla thailändska tillgångar, och givetvis alla svenska, låsta. 

 

Dör man i Sverige så informeras nog inte den thailändska banken, så då är det nog inga problem att ta ut medel. 

 

Enda sättet för dödsbo att få ut bankmedel i Thailand är ett lagligt thailändskt testamente. 

 

Är man gift i Thailand och/eller har thailändska barn så är testamente inte nödvändigt. 

 

 

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev frogfish:

Kreditkort är lite krångligare än i Sverige. Du måste ha lika mkt insatt som du vill ha kredit, så enligt mig värdelöst. Men finns säkert nån fördel med försäkring eller nåt, dock inget jag skulle kagt ner tid på.

Bankkortet funkar i alla bkk bank atm.

 

Så valet med tiktok tycker jag var smart, bra val👍

Hej

Jag har konto och kort i Bangkok Bank. Kortet fungerar i alla bankers ATM, inte bara BKK Bank.

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Jag har konto och kort i Bangkok Bank. Kortet fungerar i alla bankers ATM, inte bara BKK Bank.

 

mvh

biker

 

 

Så är det säkert. Men jag utgår från att du betalar avgift då?

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev frogfish:

Så är det säkert. Men jag utgår från att du betalar avgift då?

Att ge sig in i en  diskussion om olika avgifter är dumt.

Nu har jag inte varit i Thailand senaste 2 åren. Men t.ex.

kommer jag ihåg att Bangkok bank tog avgift på sitt eget kort, om du

befann dig annan provins än där du öppnat konto.

Säkert tar bankerna någon avgift vid nyttjande av

annan banks ATM.

Allt finns att läsa på bankernas sidor, för den som orkar.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Jolo:

Ska jag vara ärlig får vi lägga till 15 minuter då TikTok var lite sena vilket dom ringt och meddelat och bad om ursäkt för.

 

Tack för tipsen här i tråden och är man lite lat kan jag rekommendera TikTok. Det var 100% problemfritt och snabbt.

Tik Tok är världsklass, precis som du beskriver. Men alltid "thai-time" vid avhämtning/upphämtning 😎 Väl värt pengarna för tjänsten, oavsett.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...