Jump to content
IGNORERAD

Veckopeng?


frogfish

Recommended Posts

Med risk för att starta en "fredagstråd" så slänger jag ändå ut frågan om veckopeng.

Vi har en 14-åring hemma, och det är ett jäkla tiggande och givande av pengar hela tiden. Så nu har farangens idé om att lära lite eget ansvar fått chansen. Så vad anser ni är vettig veckopeng för en 14-årig tjej i Thailand (Chon buri)? Ska täcka nöjen, smink mm. Hade tänkt 500 baht.

Vad säger oraklen på forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Med risk för att starta en "fredagstråd" så slänger jag ändå ut frågan om veckopeng.

Vi har en 14-åring hemma, och det är ett jäkla tiggande och givande av pengar hela tiden. Så nu har farangens idé om att lära lite eget ansvar fått chansen. Så vad anser ni är vettig veckopeng för en 14-årig tjej i Thailand (Chon buri)? Ska täcka nöjen, smink mm. Hade tänkt 500 baht.

Vad säger oraklen på forumet?

Ja varför inte, men ge henne istället vad en arbetare får i mini lön 480 Bath
Då kan du motivera detta med att det är vad en arbetare får för en dags jobb
Hon jobbar inte men kan då förstå värdet av pengar och lära sig att vara ekonomisk
Dvs. inte bara köpa det första bästa utan verkligen tänka på vad hon använder pengarna till
Och på detta sätt lära sig att hushålla pengar, som kommer bli nyttigt längre fram i livet

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja har en 14åring som bor i Sverige får månadspeng 750:- 

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bero lite på vad för skola hon går på också.

På en privatskola går det ju oftast ungar till skapligt rikt folk,

även thaiare.

Ungar i den åldern kan vara taskiga, så det gäller för henne att inte

hamna utanför, hon bör ha så att hon kan hänga med klasskamraterna.

Jag tycker att du ändå ligger på en bra nivå.

Vi gav vår 14-åring 600 baht för några år sen, det räckte bra.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Med risk för att starta en "fredagstråd" så slänger jag ändå ut frågan om veckopeng.

Vi har en 14-åring hemma, och det är ett jäkla tiggande och givande av pengar hela tiden. Så nu har farangens idé om att lära lite eget ansvar fått chansen. Så vad anser ni är vettig veckopeng för en 14-årig tjej i Thailand (Chon buri)? Ska täcka nöjen, smink mm. Hade tänkt 500 baht.

Vad säger oraklen på forumet?

En 14 årig tjej gör väl av med mer i veckan än vad du tjänar i månaden :-). Kör med 500 baht i veckan och prata allvar med om att det måste räcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, tanken är ju att göra en läroprocess av det. Erfarenheter säger att snacka inte betyder betyda nåt. Men märker hon att börsen är tom så. Månadspeng blir nästa steg, nu skulle det bli ett helvete dag 2 när börsen är tom... Enklare att vänta en vecka, men ändå kännbart.

Men planer vet man ju hur det brukar gå med...🐸

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar få mellan 3000-10000 av frugan.

Nä vänta, det är ju i månaden. Tur att man har pension åxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stödjer tanken på veckopeng istället för månadspeng. 

 

1 månad är så lång tid att det blir abstrakt att förstå. 

 

Du slipper höra tjat om att pengarna är slut i en hel månad.

 

Å andra sidan får du nu höra tjat 4 ggr per månad, men sammantaget långt färre antal dagar med tjat. 

 

Kort sagt, du är rätt ute, och summan är ok.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

500 låter snålt, 70 baht/dag.  

Jag hade nog gett henne 500 plus gett henne möjlighet att tjäna lite extra, sätt upp lön/arbetsuppgift hemma, typ 20 baht för en rejäl disk, 50 för att skura alla golv mm. 

Då har man alltid ett bra svar när det tjötas om pengar, gör det å det.. 

Dessutom lär hon sig en massa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Barn skall lida och veta hut samt göra oerhört mycket hushållsarbete för småpengar så att de förstår att vi äldre innan dem fick vandra 96 mil i motvind och snöstorm med drivis till skolan (enkel väg)........:giggle: 

Kanske bäst att lägga till en:  :ironi: eller flera :ironi: :ironi: :ironi:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker veckopeng är en bra idé och några av dotterns kompisar har det, dock enbart västerlänningar och några få luuk krung. Enligt dottern har inga thailändska eller andra asiatiska ungar veckopeng och när jag frågade Frugan hur det ser ut i byn/staden så säger hon att hon inte känner till någon som använder veckopeng. 
 

Vi kör inte med veckopeng men dottern ber aldrig om pengar; hon är rätt ”tråkig” och går aldrig ut så hon är billig i drift, om man bortser från skolan. Inför den långa sommaren i Europa kör vi dock med ett system där hon kan tjäna ihop till sommarens fickpengar. Det är ingen bestämd summa utan baseras på hur mycket hon hjälper till hemma och vilka betyg hon får.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Efter hårda förhandlingar blev det 1000 baht/vecka.

Ska bli intressant att se hur det går🐸

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-04-23 at 11:09, skrev Atom:

Jag tycker veckopeng är en bra idé och några av dotterns kompisar har det, dock enbart västerlänningar och några få luuk krung. Enligt dottern har inga thailändska eller andra asiatiska ungar veckopeng och när jag frågade Frugan hur det ser ut i byn/staden så säger hon att hon inte känner till någon som använder veckopeng. 
 

Vi kör inte med veckopeng men dottern ber aldrig om pengar; hon är rätt ”tråkig” och går aldrig ut så hon är billig i drift, om man bortser från skolan. Inför den långa sommaren i Europa kör vi dock med ett system där hon kan tjäna ihop till sommarens fickpengar. Det är ingen bestämd summa utan baseras på hur mycket hon hjälper till hemma och vilka betyg hon får.

Veckopeng är väl mest för undre medelklassen.

Dom fattiga har inte råd och HISO folket funderar inte över summan, dom ger ungarna det dom behöver/vill ha.

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev frogfish:

Efter hårda förhandlingar blev det 1000 baht/vecka.

Ska bli intressant att se hur det går🐸

Det var generöst,uppdatera gärna hur det går.👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är vi väl underklass då. Jag är uppväxt med vecko-, månadspeng etc. Tycker det funkar bra som lärometod.

Men vi är alla olika, en del vil inte ens kännas vid sin "flickväns" barn...🐸

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev frogfish:

Då är vi väl underklass då. Jag är uppväxt med vecko-, månadspeng etc. Tycker det funkar bra som lärometod.

Men vi är alla olika, en del vil inte ens kännas vid sin "flickväns" barn...🐸

undre medelklass står väl lite högre än underklass.

jag är också uppväxt med veckopeng, bara reflekterade över hur jag tror att det är i olika samhällsklasser.

Atoms ungar umgås väl mest med HISO barn och därav att dom inte känner igen detta med veckopeng.

 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
4 minuter sedan, skrev frogfish:

Då är vi väl underklass då. Jag är uppväxt med vecko-, månadspeng etc. Tycker det funkar bra som lärometod.

Men vi är alla olika, en del vil inte ens kännas vid sin "flickväns" barn...🐸

Det är ju skillnad på Thailand och Sverige. En periodisk peng är rätt, frågan är bara storleken. 1000 Bath motsvarar väl cirka en 1000-2000 veckopeng i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2022-05-01 at 18:41, skrev LTD:

Veckopeng är väl mest för undre medelklassen.

Dom fattiga har inte råd och HISO folket funderar inte över summan, dom ger ungarna det dom behöver/vill ha.

Jag tror, dessvärre, inte att veckopeng är särskilt vanligt i någon samhällsklass. Vanligast är det nog ändå bland övre medelklass och överklass; de är mer västerländska och ungarna kommer förr eller senare skickas utomlands så det ses som en erfarenhet de bör ha. De allra fattigaste har kanske inte råd men för arbetarklass och uppåt är inte det problemet, ungarna får ju sin dagliga peng ändå. Det är ett djupare kulturellt problem där föräldrar inte litar på sina barn och skjuter alla praktiska frågor framför sig i förhoppningen att skola, samhälle eller Buddha ska lösa det för dem. Många 18-åriga thailändare går ut gymnasiet som extremt socialt handikappade; de vet inte hur man hanterar pengar, hur man planerar sin tid eller ens hur man umgås.   

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Atom:

 Många 18-åriga thailändare går ut gymnasiet som extremt socialt handikappade; de vet inte hur man hanterar pengar, hur man planerar sin tid eller ens hur man umgås.   

 

Och i värsta fall träffar de då en Mpr-are från Norrland. Två fel bli inte ett rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev M33:

Och i värsta fall träffar de då en Mpr-are från Norrland. Två fel bli inte ett rätt.

Ah, du relaterade socialt handikappade utan förmåga att hantera pengar, tid eller socialt umgänge med MPRare från Norrland. Kan nog finnas en viss korrelation men den är jag alldeles för PK att gå in på. Men de thailändare som går ut gymnasiet kommer nog aldrig träffa dessa norrländska MPRare så det är nog inte ett ytterligare problem vi behöver lägga på deras tallrik 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...