Jump to content
IGNORERAD

Vad krävs för att resa till Thailand nu


Dannep4

Recommended Posts

jag har varit nere 2ggr under pandemin ,snorbilliga 4-5 stjärniga hotel har jag bott på .som jag alldrig har haft råd i att bo på i vanliga fall. mvh 116 kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    15

  • M33

    7

  • apknug

    7

  • samet

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev soi covboy:

jag har varit nere 2ggr under pandemin ,snorbilliga 4-5 stjärniga hotel har jag bott på .som jag alldrig har haft råd i att bo på i vanliga fall. mvh 116 kvar

Senaste 2 åren har varit fantastiska här. Har åkt runt en del å bott billigt på fina hotell som man aldrig tänkt tanken att ta in på i vanliga fall. Hyrde bla en lyxvilla med 3 sovrum å 12m pool i Rawai för 1500/baht natten. 

Nu är priserna högre och fler folk så inte lika fantastiskt längre men fortfarande mycket bättre än innan covid. 

Hoppas att Kina håller på sin nolltolerans länge. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-04-01 at 14:04, skrev samet:

Nej, tyvärr. Finnair har slutat med det på inresan. Haft tre inresor med dem senaste månaderna, aldrig fått. Däremot när man reser ut från Suvvan har jag fått FastTrack. 

 

Så vet inte om det är tillfälligt eller om någon gjort fel? 

Har Thai också slutat med Fasttrack vid inresa? Fick inget vid inresa 21 april (inte för att det behövdes)....

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Jolo:

Har Thai också slutat med Fasttrack vid inresa? Fick inget vid inresa 21 april (inte för att det behövdes)....

Har det inte med att de måste kolla alla papper innan du får resa vidare. /Thaipass mm.

När jag reste under Covid i somras så var Fasttrack stängt på Arlanda, nu vid Påsk så var tracken öppen när jag blåste till Tyskland.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Jolo:

Har Thai också slutat med Fasttrack vid inresa? Fick inget vid inresa 21 april (inte för att det behövdes)....

Nja det verkar vara ett missförstånd. Flygbolagen delar inte ut de "vouchers" som man tidigare fick men det är bara att gå till fasttrack med ditt businessboarding kort.

 

Vi flög KLM AF business clas ner och hem nu över Songkran, bara att gå till, och genom, fasttrack  på suvan dit och hem. Bara att visa boardingkorten.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev 65Selander:

Har det inte med att de måste kolla alla papper innan du får resa vidare. /Thaipass mm.

När jag reste under Covid i somras så var Fasttrack stängt på Arlanda, nu vid Påsk så var tracken öppen när jag blåste till Tyskland.

Arlanda var öppet även när jag reste ut i mars....  Det var Suvarnabhum jag undrade över dit jag kom nu i april efter ett stopp på filipinerna.

Apknug kom med svaret. Det var jag som inte var uppdaterad på att man inte behövde någon voucher på Suvvan som man fått tidigare. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev apknug:

Nja det verkar vara ett missförstånd. Flygbolagen delar inte ut de "vouchers" som man tidigare fick men det är bara att gå till fasttrack med ditt businessboarding kort.

 

Vi flög KLM AF business clas ner och hem nu över Songkran, bara att gå till, och genom, fasttrack  på suvan dit och hem. Bara att visa boardingkorten.

Tack för svaret, jag har bara flugit nästgårds de sista 2 åren så jag är inte direkt uppdaterad :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Batting:

Det tar tydligen en extra timme till Thailand nu p.g.a. den där Putin. :wut:

Har du bråttom ner? 

 

Du sparar in timmen i imigrationen! 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev koppar55:

Fast Track är stängt tillfälligt (gissning).

Landade i söndags med TG963 och ingången till Thais Fast Track var blockerad.

Tillfälligt den dagen kanske? Den var öppen när jag kom i slutet av mars. 

 

Men eftersom jag inte hade någon voucher försökte jag inte gå in. 

 

 

Ändrades av samet
.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hijackar tråden lite med en fråga om resa åt andra hållet. Sitter och fyller i schengenansökan till frugan, och allt är ju inte riktigt solklart vad de menar. Nån som gjort detta på senaste tiden och kan vara behjälplig? Senast fanns inte denna fråga vad jag minns.

 

En fråga är enligt nedan:

Family relationship with an EU, EEA or CH citizen or an UK national who is a Withdrawal Agreement beneficiary, if applicable.

 

Översatt:

Familjeförhållande med en EU-, EES- eller CH-medborgare eller en brittisk medborgare som är förmånstagare i ett utträdeavtal, om tillämpligt.

 

Vad är det fär j*vla utträdesavtal de skriver om?

Är det inbjudaren (jag) som ska skrivas in?

Eller skiter man i denna punkt?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Hijackar tråden lite med en fråga om resa åt andra hållet. Sitter och fyller i schengenansökan till frugan, och allt är ju inte riktigt solklart vad de menar. Nån som gjort detta på senaste tiden och kan vara behjälplig? Senast fanns inte denna fråga vad jag minns.

 

En fråga är enligt nedan:

Family relationship with an EU, EEA or CH citizen or an UK national who is a Withdrawal Agreement beneficiary, if applicable.

 

Översatt:

Familjeförhållande med en EU-, EES- eller CH-medborgare eller en brittisk medborgare som är förmånstagare i ett utträdeavtal, om tillämpligt.

 

Vad är det fär j*vla utträdesavtal de skriver om?

Är det inbjudaren (jag) som ska skrivas in?

Eller skiter man i denna punkt?

 

 

Du är väl inte brittisk men frun är ju din fru(EU citizen). 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev godbit:

Du är väl inte brittisk men frun är ju din fru(EU citizen). 

 

Självklart vet jag att jag ej är brittisk, och min fru är thailändsk medborgare, inte EU-citizen.

Men tack för svar.

 

Ser dock att jag nog läste lite snabbt. Avsnittet om "Withdrawal Agreement beneficiary" tolkar jag nu som det bara gäller brittiska medborgare.

Avsnittet i ansökan jag undrar över är:

image.png.69cfe9210e7d06a784357af68df3b1bf.png

Så det borde väl vara mina uppgifter som ska fyllas i här?

 

Kanske bara är jag, men jag tycker nog de krånglar till det i överkant med såna här formuleringar. Vore kul att veta vad de ska göra med denna infon (som frågan är utformad). Jaja, det är väl bara att gissa på och fylla i.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
8 minuter sedan, skrev frogfish:

Självklart vet jag att jag ej är brittisk, och min fru är thailändsk medborgare, inte EU-citizen.

Men tack för svar.

 

Ser dock att jag nog läste lite snabbt. Avsnittet om "Withdrawal Agreement beneficiary" tolkar jag nu som det bara gäller brittiska medborgare.

Avsnittet i ansökan jag undrar över är:

image.png.69cfe9210e7d06a784357af68df3b1bf.png

Så det borde väl vara mina uppgifter som ska fyllas i här?

 

Kanske bara är jag, men jag tycker nog de krånglar till det i överkant med såna här formuleringar. Vore kul att veta vad de ska göra med denna infon (som frågan är utformad). Jaja, det är väl bara att gissa på och fylla i.

 

 

Withdrawal Agreement mellan EU och UK reglerar en massa saker, bland annat hur UK medborgare bosatta i EU före Brexit har för rättigheter. Och omvänt men det är inte aktuellt i detta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Withdrawal Agreement mellan EU och UK reglerar en massa saker, bland annat hur UK medborgare bosatta i EU före Brexit har för rättigheter. Och omvänt men det är inte aktuellt i detta fall.

Men jag ska väl ändå fylla i mina uppgifter då jag är EU-medborgare? Det andra (Withdrawal Agreement beneficiary) tolkar jag som att det bara gäller UK-folket.

 

Vad skriver ni andra som stött på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
1 minut sedan, skrev frogfish:

Men jag ska väl ändå fylla i mina uppgifter då jag är EU-medborgare? Det andra (Withdrawal Agreement beneficiary) tolkar jag som att det bara gäller UK-folket.

 

Vad skriver ni andra som stött på detta?

Ja, texten reglerar bara vem som har rätt fylla i uppgifterna. EU medborgare, UK WA, m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Ja, texten reglerar bara vem som har rätt fylla i uppgifterna. EU medborgare, UK WA, m.m.

Sent här och lite trög, så jag hittar inte svaret på min fråga i ditt svar. Så jag kör en ja/nej-fråga. Vem som helst får svara om de vet.

 

Om jag är svenne (EU-medborgare) och min fru är enbart thai, ska det då fyllas i mina uppgifter i avsnittet nedan i min frus ansökan om schengenvisum? Ja eller nej.

image.png.373ae61e102016a0284a3f2e19b93a28.png

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
Precis nyss, skrev frogfish:

Sent här och lite trög, så jag hittar inte svaret på min fråga i ditt svar. Så jag kör en ja/nej-fråga. Vem som helst får svara om de vet.

 

Om jag är svenne (EU-medborgare) och min fru är enbart thai, ska det då fyllas i mina uppgifter i avsnittet nedan i min frus ansökan om schengenvisum? Ja eller nej.

image.png.373ae61e102016a0284a3f2e19b93a28.png

Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
8 timmar sedan, skrev frogfish:

Självklart vet jag att jag ej är brittisk, och min fru är thailändsk medborgare, inte EU-citizen.

Men tack för svar.

 

Ser dock att jag nog läste lite snabbt. Avsnittet om "Withdrawal Agreement beneficiary" tolkar jag nu som det bara gäller brittiska medborgare.

Avsnittet i ansökan jag undrar över är:

image.png.69cfe9210e7d06a784357af68df3b1bf.png

Så det borde väl vara mina uppgifter som ska fyllas i här?

 

Kanske bara är jag, men jag tycker nog de krånglar till det i överkant med såna här formuleringar. Vore kul att veta vad de ska göra med denna infon (som frågan är utformad). Jaja, det är väl bara att gissa på och fylla i.

 

 

 

Vad är det som är så svårt att fatta? Du skall sätta ett kryss i ryran "Spouse" eftersom det är din fru ansökan gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

 

Vad är det som är så svårt att fatta? Du skall sätta ett kryss i ryran "Spouse" eftersom det är din fru ansökan gäller.

Tack för det trevliga svaret. Som tur var fick jag hjälp innan av nån som förstod min fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En liten positiv nyhet, man behöver inte fylla i något sånt där litet kort som man ska lämna till immigration när man har landat. Man visar bara passet och lämnar fingeravtryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...