Jump to content
IGNORERAD

Väljer ni Diesel- eller Bensin-motor vid nästa bil köp?


Tommy

Diesel eller Bensin?  

42 röster

  1. 1. Diesel eller Bensin?

    • Diesel
      14
    • Bensin
      28


Recommended Posts

Koh Changer

Var en sväng till Norge och hämtade hem en maskin som ska servas. Tankade givetvis färgad diesel, 14.99/liter. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    14

  • UglyFarang

    9

  • Nicholas

    8

  • LTD

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Som det är nu, så kommer en snubbe och hämtar vår använda frityrolja typ en gång per månad, vi betalar inget och han får oljan gratis, skulle vi lämna oljan till nåt "återvinningsföretag" så kostar det några hundra kronor i månaden, för att få oljan bortfraktad och "omhändertagen", de eldar upp den i sina värmekraftverk och säljer energi till kunderna ("Win-win" för dem) ...

 

Har tänkt testa nåt sånt här i vår V70, det skall visst funka fint, enligt "DieselPacko":

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Om inte jag minns helt fel så 2008 eller 2009 så låg oljepriset på närmare 150$/fat och vi hade soppapris på 15-16Kr/l och nu har  vi ett lägre oljepris och ett soppapris på23-27Kr/l.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Om inte jag minns helt fel så 2008 eller 2009 så låg oljepriset på närmare 150$/fat och vi hade soppapris på 15-16Kr/l och nu har  vi ett lägre oljepris och ett soppapris på23-27Kr/l.

Höjd punktskatt. 

Moms på punktskatten. 

 

Socialdemokratisk politik. 

Den är förvånansvärt populär ändå.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige så hade jag köpt en Elbil men nu ska jag inte köpa nån bil i Sverige så det blir nog Diesel igen nästa gång.

Lite dyrt nu 10 kr/l omräknat till sek men sånt man får ta 🙃

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
57 minuter sedan, skrev LTD:

I Sverige så hade jag köpt en Elbil men nu ska jag inte köpa nån bil i Sverige så det blir nog Diesel igen nästa gång.

Lite dyrt nu 10 kr/l omräknat till sek men sånt man får ta 🙃

 

Med dagens elpris så kanske gengas hade varit bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:

Med dagens elpris så kanske gengas hade varit bättre

Allt utom Sverige är bättre..

Link to comment
Dela på andra sajter

Man är ju lite smånöjd med att man inte föll för att köpa en husbil under pandemin. :40:

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Batting:

Man är ju lite smånöjd med att man inte föll för att köpa en husbil under pandemin. :40:

bränslekostnaden torde utgöra en mindre kostnad i sammanhanget.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Nicholas:

bränslekostnaden torde utgöra en mindre kostnad i sammanhanget.

 

Möjligt, men hur mycket pengar har man kvar att köra för då?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
24 minuter sedan, skrev Batting:

Möjligt, men hur mycket pengar har man kvar att köra för då?

Då ska man i utgångspunkten inte köpa någon husbil.

Men det var kanske så du resonerade då?

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
6 timmar sedan, skrev LTD:

I Sverige så hade jag köpt en Elbil men nu ska jag inte köpa nån bil i Sverige så det blir nog Diesel igen nästa gång.

Lite dyrt nu 10 kr/l omräknat till sek men sånt man får ta 🙃

 

Ett av problemen just nu är att om EU tar samma linje som USA och stoppar all rysk gas, olja och kol så kommer det svenska elpriset(liksom bensin & diesel) att passera Himalaya om några dagar, jag har denna veckan fyllt upp samtliga gasolflaskor innan höjningen kommer, jävlar vad tomtarna glodde när jag slängde av 9st P11 6st P6 2st P19 och en PK10, jag passade på att köpa en hyfsad gasolkanon om utifall att...

 

Tur att inte farbror blå stoppade mej med den lasten....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

bränslekostnaden torde utgöra en mindre kostnad i sammanhanget.

 

Jo, så är det!

 

När jag köpte båt för sådär 25 år sedan, så ville jag helst ha en dieselmotor.

Men efter att ha fått klart för mig att en båt med övernattningsmöjlighet för 4-5 pers (ca 25-30 fot) kostade minst 100000 mer med diesel, än med en bensinmotor, ex 85000 med bensinare mot 200000 med diesel motor, så tänkte jag "Hur många liter bensin måste jag tanka, innan en dieselbåt betalar sej?".

 

Så det blev en trevlig 27-fots Cabinbåt med plats att natta 4 vuxna och klara samma mängd pers men komplett dykutrustning och ändå klara 30 knop i marschfart, lite mer vid fullgas, för 69000, en lite äldre men välskött båt med en Volvo inombordare och Aquamaticdrev.

 

Sålde de nåt år efter att jag flyttat till Bangkok, för mer än vad jag köpte den för,trots bensinare...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Tommy:

Jo, så är det!

 

När jag köpte båt för sådär 25 år sedan, så ville jag helst ha en dieselmotor.

Men efter att ha fått klart för mig att en båt med övernattningsmöjlighet för 4-5 pers (ca 25-30 fot) kostade minst 100000 mer med diesel, än med en bensinmotor, ex 85000 med bensinare mot 200000 med diesel motor, så tänkte jag "Hur många liter bensin måste jag tanka, innan en dieselbåt betalar sej?".

 

Så det blev en trevlig 27-fots Cabinbåt med plats att natta 4 vuxna och klara samma mängd pers men komplett dykutrustning och ändå klara 30 knop i marschfart, lite mer vid fullgas, för 69000, en lite äldre men välskött båt med en Volvo inombordare och Aquamaticdrev.

 

Sålde de nåt år efter att jag flyttat till Bangkok, för mer än vad jag köpte den för,trots bensinare...

 

 

MVH

Problemet med bensin-båtar är väl att dom är brandbomber. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Nicholas:

Problemet med bensin-båtar är väl att dom är brandbomber. 

 

Inte om den som opererar den har en susning om att det är viktigt att ventilera motorrummet och eventuellt tankutrymmet några minuter före start, med en inbyggd, explosionssäker fläkt, nåt i princip alla bensindrivna båtar har. Krävs förstås att den som kör båten inte är korkad, då kan det smälla, OM man har otur och bensinläckage!

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Tommy:

Inte om den som opererar den har en susning om att det är viktigt att ventilera motorrummet och eventuellt tankutrymmet några minuter före start, med en inbyggd, explosionssäker fläkt, nåt i princip alla bensindrivna båtar har. Krävs förstås att den som kör båten inte är korkad, då kan det smälla, OM man har otur och bensinläckage!

När jag gick i gymnasiet hade klasskamrat Tage en Amazon som fullkomligt stank bensin, men man vill ju inte åka kommunalt så man kröp in i sardinburken och väntade på att Tage tände första ciggen vilket skedde nästan omgående. 

 

Vi överlevde. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Nicholas:

När jag gick i gymnasiet hade klasskamrat Tage en Amazon som fullkomligt stank bensin, men man vill ju inte åka kommunalt så man kröp in i sardinburken och väntade på att Tage tände första ciggen vilket skedde nästan omgående. 

 

Vi överlevde. 

 

Grejen med bensinångor är att de är tyngre än luft...

Så en bil som läcker lite i en öppen miljö, som på en parkering utomhus är inte så farligt, ångorna landar på marken och driver iväg, så inga stora problem...

 

I en bensindriven båt, där en minimal bensinläcka finns så samlas bensinångan längst ner i kölen, och stannar där, det finns lixom ingenstans för ångorna att ta vägen, (om man inte har en fläkt som suger ut dem, innan man försöker starta motorn eller nåt annat som kan antända ångorna), det är då båten är en potentiell bomb...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oljepriset börjar gå ned nu efter ökad produktion!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev audirs2:

Oljepriset börjar gå ned nu efter ökad produktion!

Oljepriset är bara en del av problemet.

Oljan har varit mycket dyrare förut, när vi betalade 15 kr/ liter kostade olja 150 dollar per fat.

 

Svenska skatter och inblandning av växtoljor, som är mycket dyrare än ren  Diesel och dessutom ökar bränsleförbrukningen, eftersom det är sämre, men ändå beskattas som riktig diesel är en stor orsak till att Sverige har världens dyraste diesel...

 

Köper en bensinare nästa gång, trots att jag vet att förbrukningen ökar, och vad det innebär för större import av bränsle till Sverige...

Billigare för mej, sämre för miljön och skatteindrivarna, grattis MP.

 

 

MVH

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tommy:

Jo, så är det!

 

När jag köpte båt för sådär 25 år sedan, så ville jag helst ha en dieselmotor.

Men efter att ha fått klart för mig att en båt med övernattningsmöjlighet för 4-5 pers (ca 25-30 fot) kostade minst 100000 mer med diesel, än med en bensinmotor, ex 85000 med bensinare mot 200000 med diesel motor, så tänkte jag "Hur många liter bensin måste jag tanka, innan en dieselbåt betalar sej?".

 

Så det blev en trevlig 27-fots Cabinbåt med plats att natta 4 vuxna och klara samma mängd pers men komplett dykutrustning och ändå klara 30 knop i marschfart, lite mer vid fullgas, för 69000, en lite äldre men välskött båt med en Volvo inombordare och Aquamaticdrev.

 

Sålde de nåt år efter att jag flyttat till Bangkok, för mer än vad jag köpte den för,trots bensinare...

 

 

MVH

Du hade lite otur i din kalkyl. 

Båten med diesel motor är dyrare i inköp men håller ju ett bättre andrahandsvärde när du själv vill sälja, det är räntan på skillnaden som blir kostnaden och den har du nog betalat många ggr i bensin nu.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Surin P3:

Jag köpte en fin gammal V8:a häromdagen.

Idag är det V8tta dagen i Sverige!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev LTD:

Du hade lite otur i din kalkyl. 

Båten med diesel motor är dyrare i inköp men håller ju ett bättre andrahandsvärde när du själv vill sälja, det är räntan på skillnaden som blir kostnaden och den har du nog betalat många ggr i bensin nu.. 

Ber om ursäkt tänkte inte på det...

Så trots att jag fick mer för båten när jag sålde den än vad jag köpte den för, så hade den alltså minskat i värde?

 

Får studera ekonomi lite till, får det inte riktigt att gå ihop...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...