Jump to content
IGNORERAD

2022-02-24 -- dagen då tredje världskriget startade?

spooncreek
 Dela

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

Att vi inte skall gå med i NATO kan jag helt hålla med om men vad har detta med EU att göra som är en helt annan typ av union på helt andra grunder ?

Nu kommer förmodligen t.ex. gasen strypas från den där idi*tiska ryska gasledningen till Tyskland.
Trotts att vi byggt upp, och investerat i vattenkraft m.m. och inte är speciellt och direkt beroende av den ryska gasen så kommer vi indirekt få betala det dyrare elpriset nere på kontinenten p.g.a. att vi är medlemmar i det jävla EU.
Tack & Bock alla JA-röstare. 
Att Tyskarna gjort sig så beroende av ett land som Ryssland borde dom få ta ansvar för själva, men ICKE!
Jag ska givetvis vara med och betala för andras dumhet.
Tja varför inte gå med i NATO också så att jag även kan bli inkallad, och strida i olika dumheter?

• Ge karma 2
  • Buu 1
  • Ojojoj 1
  • Tummen upp 1
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Batting:

Nu kommer förmodligen t.ex. gasen strypas från den där idi*tiska ryska gasledningen till Tyskland.
Trotts att vi byggt upp, och investerat i vattenkraft m.m. och inte är speciellt och direkt beroende av den ryska gasen så kommer vi indirekt få betala det dyrare elpriset nere på kontinenten p.g.a. att vi är medlemmar i det jävla EU.
Att Tyskarna gjort sig så beroende av ett land som Ryssland borde dom få ta ansvar för själva, men ICKE!
Tja varför inte gå med i NATO också så att jag även kan bli inkallad, och strida i olika dumheter?

Nej. Vi får betala det höga priset p.g.a att vi är med i Nord Pool startat av Norge dit vi som första land anslöt oss för många år sedan och sedan dess har några ytterligare länder anslutit sig t.ex Tyskland, Frankrike och UK. Har inget med EU att göra.

• Ge karma 8

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Supporters of the QAnon conspiracy theory and other far-right figures cheered the Russian invasion of Ukraine, calling it a step toward destroying the so-called “cabal.” This is not the first time such figures have praised an international authoritarian action -- they were equally vocal in their support of the military coup in Myanmar in early 2021. 

https://www.mediamatters.org/russias-invasion-ukraine/qanon-supporters-and-far-right-figures-hail-russian-invasion-ukraine-putin

Ändrades av Tallviking
  • Ge karma 4

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Tallviking:

Supporters of the QAnon conspiracy theory and other far-right figures cheered the Russian invasion of Ukraine, calling it a step toward destroying the so-called “cabal.” This is not the first time such figures have praised an international authoritarian action -- they were equally vocal in their support of the military coup in Myanmar in early 2021. 

https://www.mediamatters.org/russias-invasion-ukraine/qanon-supporters-and-far-right-figures-hail-russian-invasion-ukraine-putin

Läste nyss att så många som 16 % av amerikanarna tror i princip helt och fullt på Qanon.  Apropå  orsaker till varför imperier faller samman inifrån....

"The QAnon conspiracy myth movement continues to thrive in the US and has even strengthened more than a year after Donald Trump left the White House, according to the largest ever study of its followers.

Some 22% of Americans believe that a “storm” is coming, 18% think violence might be necessary to save the country and 16% hold that the government, media and financial worlds are controlled by Satan-worshipping pedophiles, according to four surveys carried out last year by the Public Religion Research Institute (PRRI) think tank."

image.png.715b343d6ce5b1dd18318cf81ed4dcbd.png

https://www.theguardian.com/us-news/2022/feb/23/qanon-believers-increased-america-study-finds 

https://www.prri.org/research/the-persistence-of-qanon-in-the-post-trump-era-an-analysis-of-who-believes-the-conspiracies/

• Ge karma 1
  • Ojojoj 3
  • Tråkigt 1
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev spooncreek:

Imperier kommer och imperier går. Västvärlden som vi känner den med USA som ledare för den fria världen är tveklöst på dekis sedan länge. Ekonomiskt är det främst Asien som vinner mark, Kina såklart, liksom på sikt Indien, sedan tidigare Sydkorea & Japan, samt delar av ASEAN. Och så ryssarna på det förstås. Detta är en diskussion vi haft ett tag nu här på MPR bland annat.

Det stora problemet med detta som jag ser det är inte skiftet i sig (en naturlag som är oundviklig)  utan att världens nya maktspelare till stora delar är diktaturer/totalitära/odemokratiska, eller vad man nu vill sätta för etikett på dem. Med ett tredje världskrig kan dessutom denna nya världsordning vara fullbordad redan under min livstid, vilket jag inte trodde.

Kanske dags att återuppta bygget av "Fort Spooncreek" på den thailändska landsbygden, och skapa en självförsörjande egen värld med risfältet som bas. Har du nått bra recept på Lao Khao att dela med dig av? 😎

du pratar emot dig själv i rundgång.

anledningen till att diktaturer är enkonomiskt framgångsrika är just för att dom är diktarurer.

dom brukar även ha ganska små utgifter för socialbidrag, samt svag förståelse för religös fanatism ( ett bra drag det senare)

Så du säger att skiftet är en naturlag, och vill förlika dig med det, men sendan vill du inte förlika dig med dom bakomliggande orsakerna till skiftet.

ridå.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Tallviking:

undrar om din kompass inte håller på att slå frivarv.

händelseutvecklingen fick dig att spåra ur helt i din önskade SVT-riktning.

spöken på loftet.

• Tummen upp 1
  • Snurrigt 1
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Nicholas:

du pratar emot dig själv i rundgång.

anledningen till att diktaturer är enkonomiskt framgångsrika är just för att dom är diktarurer.

dom brukar även ha ganska små utgifter för socialbidrag, samt svag förståelse för religös fanatism ( ett bra drag det senare)

Så du säger att skiftet är en naturlag, och vill förlika dig med det, men sendan vill du inte förlika dig med dom bakomliggande orsakerna till skiftet.

ridå.

AW startade tidigt idag?

• Haha 9
Dela på andra sajter

All väpnat och aggressivt våld skall så klart fördömas men en konflikt har alltid minst 2 deltagare. Och innan man följer ”mainstream ”rörande ryska  invasionen i Ukraina kanske man borde också tänka på följande :

Ryssland tog tillbaka Krimhalvön efter att Nikita Chrusjtjov lättsinnigt skänkte bort den till Ukraina under sovjettiden. Halvön bebos övervägande av ryssar (bara 25% är ukrainare). Tänk om Ike eller JFK hade gett bort Texas till Mexico?!

Utbrytarna Folkrepubliken Donetsk och Folkrepubliken Luhansk bildade tillsammans Folkrepubliken Nya Ryssland för att de ej såg sig som ukrainare.

Ukraina är ett av de mest korrumperade (och därmed fattigaste) länderna i Europa. 

Man frågar sig också varför varken EU eller Nato har tagit in Ukraina som medlem. Rekommenderar att läsa Judy Dempsey`s sakliga artikel i Carnegiegroup Europe ”What Ukraine reveals about Nato and the EU”.

https://carnegieeurope.eu/strategiceurope/86325

Amerikanerna bär, som vanligt, ingen gloria i den här konflikten heller. Retar man björnen tillräckligt länge så går han till anfall, heter det! Det ligger kanske lite sanning i Kinas uttalande att ”USA häller bränsle på elden och skyller på andra”.

Konflikter löses inte med falsk propaganda från någon av sidorna, speciellt inte när den kommer från möpare och hökar.

• Ge karma 1
  • Pannslag 4

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Dela på andra sajter

Har ni redan skänkt en 100 .- till UNiCEF? I have! 

• Gilla 1

Sju år i folkskola, det du! Äh, det var inte ADHD!:heat:

Dela på andra sajter

Har Sverige erkänt Taiwan? 

Money and the power, power and the money. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Jag tycker vi ska fråga FN om råd. 

Vi pumpar ju ändå in gigantiska summor pengar där. 

Kolla med säkerhetsrådet. 

• Haha 6
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag tycker vi ska fråga FN om råd. 

Vi pumpar ju ändå in gigantiska summor pengar där. 

Kolla med säkerhetsrådet. 

Ett råd med medlemmar som har veto är fullständigt värdelöst. Lägg ner skiten eller ta bort vetot

• Ge karma 2
  • Tummen upp 5

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Nu tar Polen emot flyktingar från Ukraina med ”öppna armar” serverar varm saft osv. men när det var ditforslade flyktingar från Belarus som var dit motade mot Polens gräns var det en helt annan ton.

Det är ju märkligt hur vi människor reagerar och behandlar människor beroende på var flyktingen/ folket kommer ifrån.

Hoppas själv att allt för hela världen man slipper fly från något.

• Snurrigt 1
  • Tråkigt 1
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Batting:

Ja du kanske skulle ha lagt din röst på något "EU-fientligt" parti typ SD. 

• Ge karma 1
  • Haha 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja du kanske skulle ha lagt din röst på något "EU-fientligt" parti typ SD. 

Ingen expert på SD men har de inte bytt fot och inte längre tycker att vi ska lämna EU. Möjligen EU-kritisk men fientlig känns som gårdagens nyheter.

• Ge karma 1

"When I find myself in times of trouble, Bloody Mary comes to me"..

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fredman:

Ingen expert på SD men har de inte bytt fot och inte längre tycker att vi ska lämna EU. Möjligen EU-kritisk men fientlig känns som gårdagens nyheter.

Bytt fot vet jag inte. Det handlar tror jag mer om en anpassning till opinionsläget när de säger att vi inte längre vill lämna EU.

Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Mankan:

Fast fylkingarna från Belarus flydde väl egentligen inte från grannlandet Belarus.

Nä de vet ja.

Men att de flydde och vart ”paria” helt enkelt…..

(kanske tänker för mycket ibland)?

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mankan:

Bytt fot vet jag inte. Det handlar tror jag mer om en anpassning till opinionsläget när de säger att vi inte längre vill lämna EU.

Har de också blivit kappvändare? Vad är det för skillnad på det, att byta fot och att som du skriver anpassning till opinionsläget. Same same but different om du frågar mig. 

• Ge karma 5

"When I find myself in times of trouble, Bloody Mary comes to me"..

Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Fredman:

Har de också blivit kappvändare? Vad är det för skillnad på det, att byta fot och att som du skriver anpassning till opinionsläget. Same same but different om du frågar mig. 

De är väl dock fortfarande EU-kritiska så på den punkten tycker inte jag att de bytt fot. Men visst är det som du säger till viss del att vända på kappan. Men där är dom nog inte ännu i alla fall bäst i klassen när det gäller svensk politik.

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 5

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fredman:

Är SD Invandrar "fientliga" eller är dom kritiska till asylinvandring? Om man ska gå på etablerad medias definition så är de väl fientliga. Innebär de att de vill stoppa all invandring?

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 2

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...