Jump to content
IGNORERAD

2022-02-24 -- dagen då tredje världskriget startade?

spooncreek
 Dela

Recommended Posts

Sanktioner...jag sällar mig till de som är skeptiska. Detta främst av anledningen att sanktioner inte funkat särskilt bra, i alla fall inte under senare år,  se t.ex. Iran och Nordkorea. 

Dessutom kommer Kina att stå bakom Ryssland vilket innebär att de kan få det mesta det behöver i varor via dem (inklusive västerländska), liksom annat finansiellt stöd. 

Financial analysts and geopolitical experts believed China would probably help Russia weather those sanctions, mostly through resource deals and lending by several state-owned banks, while seeking to avoid damage to its own economic and financial interests.

“The level of Chinese support for Russian actions could be an influential factor in shaping an evolving crisis,” said Tom Rafferty, a Beijing-based analyst with the Economist Intelligence Unit.

https://www.ft.com/content/55d86391-2d05-4eb4-869c-83a7878b8942

Det finns en del rätt starka röster för att slänga ut den ryska eliten från de västerländska länder de spenderar mycket tid i. Konfiskera egendom, utvisningar, inkl deras barn som ofta går på dyra privatskolor eller högklassiga universitet i Storbritannien, USA mfl. länder. Förhoppningen med det är att det skulle vända denna ryska elit mot Putin. Å andra sidan är det Putins styre som skapat deras rikedomar, så det känns också tveksamt att det skulle lyckas.

Men, man kanske skulle ge Abramovich ett skambud på Chelsea innan Boris konfiskerar ägandet. Någon som vill haka på? 😎

• Ge karma 6
  • Tummen upp 2
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev spooncreek:

Sanktioner...jag sällar mig till de som är skeptiska. Detta främst av anledningen att sanktioner inte funkat särskilt bra, i alla fall inte under senare år,  se t.ex. Iran och Nordkorea. 

Dessutom kommer Kina att stå bakom Ryssland vilket innebär att de kan få det mesta det behöver i varor via dem (inklusive västerländska), liksom annat finansiellt stöd. 

Financial analysts and geopolitical experts believed China would probably help Russia weather those sanctions, mostly through resource deals and lending by several state-owned banks, while seeking to avoid damage to its own economic and financial interests.

“The level of Chinese support for Russian actions could be an influential factor in shaping an evolving crisis,” said Tom Rafferty, a Beijing-based analyst with the Economist Intelligence Unit.

https://www.ft.com/content/55d86391-2d05-4eb4-869c-83a7878b8942

Det finns en del rätt starka röster för att slänga ut den ryska eliten från de västerländska länder de spenderar mycket tid i. Konfiskera egendom, utvisningar, inkl deras barn som ofta går på dyra privatskolor eller högklassiga universitet i Storbritannien, USA mfl. länder. Förhoppningen med det är att det skulle vända denna ryska elit mot Putin. Å andra sidan är det Putins styre som skapat deras rikedomar, så det känns också tveksamt att det skulle lyckas.

Men, man kanske skulle ge Abramovich ett skambud på Chelsea innan Boris konfiskerar ägandet. Någon som vill haka på? 😎

Putin räknar troligen med China. Eller så har dom redan kommit överens innan. Om Ryssland och China agerar gemensamt för att styra världen. Så är det farliga tider att vänta. Som är värre än under kalla krigets dagar. Då båda länderna inta har någon som helst respekt för mänskliga rättigheter och andra länders territorium. Beroende på hur Ukraina går. Så är det nog bara en tidsfråga innan China gör samma sak med Taiwan. Att sedan Thailand firar 125 års vänskap med ryssland. Samtidigt som ryssarna angriper Ukrainia är tragkomiskt bara det. Vilket även visar att Thailand bryr sig mera om länder som kina och ryssland än västerländer som USA och EU idag. Och det enda som kan få Putin ur slag. Det är att förstärka militären inom EU Nato. Även ge stöd till Taiwan. Och visa Putin och Xi Jinping att det kommer att kosta på att angripa andra länder.

Sen får vi se hur långt Putin är beredd att gå. Då han redan deklarerat att han vill att det ska återgå till samma som gamla sovjet. Vilket då skulle betyda att han gör anspråk på länder som idag ingår i både EU och Nato. Vilket är ett väldigt farligt uttalande som man bör ta på fullaste allvar. Att sen våran regering lever i dåtid. Då det bara handlade om Nato VS Warsavapakten. Gör ju inte saken bättre. Då kina och ryssland idag i princip stödjer varandra. Vilket förmodligen leder till att dom vågar göra saker som gamla sovjet inte ens skulle våga tänka sig. 

Det bästa vore väl ifall EU skapade ett eget försvar som sverige kan ingå i. 

Ändrades av janne_h
  • Ge karma 3
  • Ojojoj 1
  • Tummen upp 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

Där har vi ett av de stora problemen...

Ska västvärlden straffa oskyldiga, vuxna som barn och ungdomar, för vad Putin gör?

Är inte västvärldens mål att vara civiliserat och humant?

Svaret på det är väl att det inte riktigt går att spela på samma plan om reglerna är helt olika.

Ryssland (och Kina) spelar ett helt annat spel än västvärlden.

Nä, det är dags för alla i västvärlden att rycka sig i kragen och vakna upp.

Väckarklockan ringer för fullt... Och den säger att vi måste välja.

Västvärldens onda kapitalism eller "kommunism".

Valet är alltså inte om vi ska behålla vår behagliga tillvaro och lalla runt som genusfria hippies med socialbidrag, utan hur vi ska motarbeta den andra sidans framåtmarsch.

Jag är pessimistisk.

Imperier kommer och imperier går. Västvärlden som vi känner den med USA som ledare för den fria världen är tveklöst på dekis sedan länge. Ekonomiskt är det främst Asien som vinner mark, Kina såklart, liksom på sikt Indien, sedan tidigare Sydkorea & Japan, samt delar av ASEAN. Och så ryssarna på det förstås. Detta är en diskussion vi haft ett tag nu här på MPR bland annat.

Det stora problemet med detta som jag ser det är inte skiftet i sig (en naturlag som är oundviklig)  utan att världens nya maktspelare till stora delar är diktaturer/totalitära/odemokratiska, eller vad man nu vill sätta för etikett på dem. Med ett tredje världskrig kan dessutom denna nya världsordning vara fullbordad redan under min livstid, vilket jag inte trodde.

Kanske dags att återuppta bygget av "Fort Spooncreek" på den thailändska landsbygden, och skapa en självförsörjande egen värld med risfältet som bas. Har du nått bra recept på Lao Khao att dela med dig av? 😎

• Ge karma 4
  • Tummen upp 1
Dela på andra sajter

Putin räknar troligen med China. Eller så har dom redan kommit överens innan.

Han var på besök där precis innan OS, förmodligen för att informera Xi om planerna och att göra det efter OS. 

Så sanktionerna kommer nog göra ytterst lite, han får in västerländska varor via Kina och kan även sköta penningtrafiken den vägen. Allt sånt har han ju förutsett, det finns en hel massa företag med kladerfri kinesisk ägarsfär som i själva verket är ryssägt. 

Och attacken är ju planerad sen månader tillbaka, om inte ett halvår,, de diplomatiska samtalen var bara en rökridå. 

• Ge karma 4
  • Tummen upp 1

Pessimist blir inte besviken

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev spooncreek:

Kanske dags att återuppta bygget av "Fort Spooncreek" på den thailändska landsbygden, och skapa en självförsörjande egen värld med risfältet som bas. Har du nått bra recept på Lao Khao att dela med dig av? 😎

Det är ju några år kvar innan havsnivån är uppe hos oss i Surin, men om du inte hinner bygga ditt "Fort Spooncreek", så är du välkommen hit.

Vi tar whisky först och hemlagad Lao Khao när whiskyn är slut. 

Ändrades av Surin P3
  • Ge karma 2
  • Skål 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Nicholas:

Västvärlden gäspade när Hitler tog Polen.

Usa gäspade när han gav sig på övriga Europa.

Nota Bene, Adolf hade inga kärnvapen. 

Efter kriget gav västvärlden ryssarna 15 ointressanta länder som tack för att dom gjorde det jobb som västvärlden själva inte ides göra. 

Dessa 15 ointressanta länder är än idag exakt lika ointressanta som 1946. 

Nja, om jag förstår lille Hitler rätt så vill han återupprätta Sovjetunionen och lite till där bl.a. Sverige ingår. Om det går så får du servera borst på din restaurang.

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Surin P3:

Putin är inte klar på långa vägar, gissar jag.

Och menlösa sanktioner skiter han i. 

Jag ser heller inte att väst drar någon klar linje där var "gränsen" går. Putin är så aggressiv, att dra en hård gräns nu, är antingen tredje världskriget direkt eller fortsatt svaghet av väst, om den gränsen visar sig vara ett tomt hot.

Min gissning är att både Putin fortsätter framåt och dessa menlösa sanktioner likaså.

Med förhoppningen att Putin är nöjd tidigare än senare.

Det här ser ut som en kamp mellan en orädd soldat som är villig att betala ett otroligt högt pris - mot en fjollig, bortskämd tonåring vars största problem har varit en oladdad iPad på morgonen.

Det som kan vara positivt med detta är någon slags uppvaknande. 

US/Nato har dragit gränsen redan, de kommer inte skicka trupper in i Ukraina men de kommer gå all in så fort Putte sätter foten vidare in i något natoland.

Skickar väst trupper in i Ukraina kommer nästa våg missiler regna över europeiska storstäder, tveklöst. Det vet båda sidorna att det innebär WW3 och det är Europa för svagt för. USA kommer inte vinna ett konventionellt krig mot Ryssland i Europa och med kärnvapen vinner ingen sida.

Sanktionerna kommer verka men det tar lite tid, Putte har planerat väl och har ca 630 miljarder usd i olika utländska valutor, ca 40% av deras BNP. Intentionen är väl att vända främst eliten, men självklart även folket, emot Putin men det har han som sagt räknat med innan han gick in. Maximalt propagandakrig från båda sidor framöver och gissningsvis maximalt med IT-attacker från alla sidor framöver. Men förutom materiel, sanktioner och pengar står nog Ukrainska soldater ganska själva i fortsättningen. 

Ska bli intressant att höra hur rösterna kommer gå i FNs säkerhetsråd, Ryssland är permanent medlem och har veto så gemensamt fördömande därifrån är självklart uteslutet men vi får se hur t.ex. Indien och Kina kommer agera officiellt. Tror inte Kina kommer göra något mot Taiwan för tillfället.

Vad det gäller oljepriset ska det bli intressant framöver, Aramco är sedan en tid tillbaka redan i fas för en fördubbling av sina källor/kapacitet men vet inte tidsramen där. Ryssland är ju dessutom med i OPEC så kriget kommer sannolikt även pågå på alla möjliga fronter utan att bli militärt.

Så Ukraina kommer sannolikt offras för världsfreden (världsekonomin).

Det kommer även bli intressant att se hur väst kommer klara av flyktingströmmen som kommer bli massiv.

Just my two cents

/ SatanG

Ändrades av SatanG
  • Ge karma 5
  • Tummen upp 2

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Koh Changer:

Putin räknar troligen med China. Eller så har dom redan kommit överens innan.

Han var på besök där precis innan OS, förmodligen för att informera Xi om planerna och att göra det efter OS. 

Så sanktionerna kommer nog göra ytterst lite, han får in västerländska varor via Kina och kan även sköta penningtrafiken den vägen. Allt sånt har han ju förutsett, det finns en hel massa företag med kladerfri kinesisk ägarsfär som i själva verket är ryssägt. 

Och attacken är ju planerad sen månader tillbaka, om inte ett halvår,, de diplomatiska samtalen var bara en rökridå. 

Kineserna lär ha flyttat fler stridsflygplan närmare Taiwan. När de inser att USA är en papperstiger tar dom Taiwan. Jag tror att lille Hitler och kinesröven har kommit överens om detta. 

• Ge karma 3
  • Tummen upp 1
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Surin P3:

Putin är inte klar på långa vägar, gissar jag.

Och menlösa sanktioner skiter han i. 

Jag ser heller inte att väst drar någon klar linje där var "gränsen" går. Putin är så aggressiv, att dra en hård gräns nu, är antingen tredje världskriget direkt eller fortsatt svaghet av väst, om den gränsen visar sig vara ett tomt hot.

Min gissning är att både Putin fortsätter framåt och dessa menlösa sanktioner likaså.

Med förhoppningen att Putin är nöjd tidigare än senare.

Det här ser ut som en kamp mellan en orädd soldat som är villig att betala ett otroligt högt pris - mot en fjollig, bortskämd tonåring vars största problem har varit en oladdad iPad på morgonen.

Det som kan vara positivt med detta är någon slags uppvaknande. 

Demokratier har svårt med att hantera diktaturer eftersom dom måste beakta väljarnas åsikter. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Sprids många tvivelaktiga artiklar nu som påstår att Ukraina begår diverse otrevligheter

Här kan ni läsa om allt falskt man hittat i dessa artiklar

https://www.bellingcat.com/news/2022/02/23/documenting-and-debunking-dubious-footage-from-ukraines-frontlines

Verkar som mycket antivaxxgrupper/konspirationsgrupper dessutom är väldigt "proryska" så tidigare påståenden om att Ryssland påverkat dessa grupper är troligen sanna

• Ge karma 7

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev MaiChai:

De flesta av Tysklands kärnkraftverk ha stängts de senaste 10 åren, det är inte en alltför svår operation att starta upp en stor del av dem igen och därmed lindra energibehovet en aning.

Förbjud samtliga ryssar, vitryssar, osv att resa till EU, de som redan är här får en vecka på sig att lämna. Beslagta all rysk egendom inom EU. Släng ut dem ur Swift systemet. Gör Nordstream 2 pipelinen obrukbar för all framtid. Släng ut dem från samtliga idrottsevenemang.

Sverige och Finland hälsar NATO välkomna som "gäster" här i östersjön. med flyg och flottenheter samt markstyrkor i Baltikum. 

Just i Finland så stängde man ned Hartwall i Helsingfors nu på morgonen som är deras sport arena nummer 1 men ägs av ryssar! Alla skjortor med tex Selänne har tagits bort och placerats i en annan idrotts hall! 

• Ge karma 3
  • Wai 1
  • Tummen upp 1

Sju år i folkskola, det du! Äh, det var inte ADHD!:heat:

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev audirs2:

Just i Finland så stängde man ned Hartwall i Helsingfors nu på morgonen som är deras sport arena nummer 1 men ägs av ryssar! Alla skjortor med tex Selänne har tagits bort och placerats i en annan idrotts hall! 

Rättar mig själv. Nu hänger jag med.

Ändrades av Peolito
  • Skål 1
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Peolito:

Är han ryss?

Nej,han är finn! Du förstod inte vad jag skrev?

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev audirs2:

Nej,han är finn! Du förstod inte vad jag skrev?

Har rättat mig själv, se ovan. 

• Haha 2
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev audirs2:

Jokerit drar sig ur KHL slutspelet också, men det kom först när en av deras stora sponsorer hoppade av.
De borde lämna KHL för om Hartwall också lmnar Jokerit, då står de där med k*ken i hand
https://www.hbl.fi/artikel/barona-bryter-samarbetsavtalet-formedlar-inte-langre-personal-till-jokerits-matcher/

• Ge karma 4
  • Tummen upp 1
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev 65Selander:

Jokerit drar sig ur KHL slutspelet också, men det kom först när en av deras stora sponsorer hoppade av.
De borde lämna KHL för om Hartwall också lmnar Jokerit, då står de där med k*ken i hand
https://www.hbl.fi/artikel/barona-bryter-samarbetsavtalet-formedlar-inte-langre-personal-till-jokerits-matcher/

Hade den i handen i morse, skön känsla! :lipa: Frugan har lingon vecka så man får krama själv!:lipa:

• Haha 7

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev audirs2:

Hade den i handen i morse, skön känsla! :lipa: Frugan har lingon vecka så man får krama själv!:lipa:

Är du säker på det :-) Hon kanske fejkar och sparar sig till Amazing Thai :-)

• Haha 5
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev bambam:

Bevisar oxå vilka kolosser på lerfötter FN och EU är, borde vara en lätt sak att genomföra total bojkott av Ryssland.

Förbjuda import av alla sorters varor och svälta ut dom.

Nu är det inte så lätt som du skriver, för det skulle drabba hela världen.
Ta ex. metallen palladium som används till att tillverka halvledare där är Ryssland den störta producenten i världen.

Och har vi inte tillgång till halvledare då stannar världen, finns inget land i världen som skulle chansa på att deras land stannar för att införa total bojkott av ett land, som besitter naturtillgångar som världen måste ha för att kunna fungera som vi är vana vid.

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Annie Lööfs slutsats av Putins "Militära Operation" är att vi bör gå med i NATO.
Min är att vi borde gå ut ur EU.
Så olika kan vi reagera.
Vissa vill gräva sig ner i en allt djupare grop, och andra vill ta sig upp ur densamma.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Batting:

Annie Lööfs slutsats av Putins "Militära Operation" är att vi bör gå med i NATO.
Min är att vi borde gå ut ur EU.
Så olika kan vi reagera.
Vissa vill gräva sig ner i en allt djupare grop, och andra vill ta sig upp ur densamma.

Att vi inte skall gå med i NATO kan jag helt hålla med om men vad har detta med EU att göra som är en helt annan typ av union på helt andra grunder ?

• Ge karma 7
  • Tummen upp 1

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...