Jump to content
IGNORERAD

Cash is king


janne_h

Recommended Posts

Idag när jag var på väg hem. Så stannade jag vid Subway. För att köpa med en macka hem.

När jag skulle betala. Så fick jag veta att dom inte tar kontanter. Utan bara kort.

Fick då hala fram mitt svenska kreditkort. Första gången detta hänt mig i Thailand.

Har någon annan varit med om detta i Thailand?

Ska tilläggas att jag har köpt mackor där tidigare (senast i november 2020). Och hade då inga problem att betala med kontanter.

Använde för övrigt mitt ica kort. Som verkar ge en riktigt dålig kurs.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev janne_h:

Idag när jag var på väg hem. Så stannade jag vid Subway. För att köpa med en macka hem.

När jag skulle betala. Så fick jag veta att dom inte tar kontanter. Utan bara kort.

Fick då hala fram mitt svenska kreditkort. Första gången detta hänt mig i Thailand.

Har någon annan varit med om detta i Thailand?

Ska tilläggas att jag har köpt mackor där tidigare (senast i november 2020). Och hade då inga problem att betala med kontanter.

Använde för övrigt mitt ica kort. Som verkar ge en riktigt dålig kurs.

Jag köpte en macka på Subway, Phuket Airport, för ett par veckor sedan och gick det bra med kontanter.

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Jag köpte en macka på Subway, Phuket Airport, för ett par veckor sedan och gick det bra med kontanter.

Kan ju vara något lokalt påhitt?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte från några olika Subway i januari och det var inga problem att betala med kontanter. 

 

Kanske ägarens sätt att minska "svinnet"?

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske är bland få men jag tycker det är jävligt smidigt med kort och andra digitala lösningar. Då slipper man ju i alla fall allt järnskrot i växel.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-02-17 at 20:05, skrev S m i l e 1:

Bojkotta  Subway  !!!

 

Det finns Thaimat överallt  !

 

Vänligen 

20220209_000616.jpg

En camel blue eller två efter den där middagen så mår man bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Jag kanske är bland få men jag tycker det är jävligt smidigt med kort och andra digitala lösningar. Då slipper man ju i alla fall allt järnskrot i växel.

I Sverige absolut och de flesta köpen i Thailand också. Men i och med att det ändå krävs att man har kontanter i Thailand betalar jag ändå en del mindre köp kontant. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag kanske är bland få men jag tycker det är jävligt smidigt med kort och andra digitala lösningar. Då slipper man ju i alla fall allt järnskrot i växel.

Kan hålla med dig i Sverige. Men använder man kort i Thailand. Så blir växlingskursen väldigt dålig.

Klart bättre att skicka pengar till thai konto. Och sen ta ut dom och betala kontant, alternativt ha thailändskt betalkort. I Sverige betalar jag allrid med kort (eller Samsung pay via telefonen). 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Många ställen i Bangkok som helst vill att man betalar med kort eller app numera. Många barer. Men dricks går bra lämna kontant :)

 

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev dtbkk:

Många ställen i Bangkok som helst vill att man betalar med kort eller app numera. Många barer. Men dricks går bra lämna kontant :)

 

Dricks på kortet är ju "omöjligt" på de flesta barer ;) 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev M33:

Dricks på kortet är ju "omöjligt" på de flesta barer ;) 

En hundrabahting i handen eller två brukar hjälpa till inför nästa beställning...

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev dtbkk:

En hundrabahting i handen eller två brukar hjälpa till inför nästa beställning...

Frågade Damian, som hade Hemingways förr, om detta. För krångligt för personalen att få dricksen var svaret, så de kan (läs vill) inte.

 

Tex Brewski var det inga problem på.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev janne_h:

Kan hålla med dig i Sverige. Men använder man kort i Thailand. Så blir växlingskursen väldigt dålig.

Klart bättre att skicka pengar till thai konto. Och sen ta ut dom och betala kontant, alternativt ha thailändskt betalkort. I Sverige betalar jag allrid med kort (eller Samsung pay via telefonen). 

För den som inte har Thaibetalkort verkar Wise och deras kort bara ett bra alternativ. Som jag fattat det kan man handla lokalt i Thailand med wises valutakurs som typ alltid är mycket bra, inget valutapåslag.

 

Går även att ta ut pengar i ATM men inte värst mycket.

 

Jag har inte testat deras kort själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev janne_h:

Kan hålla med dig i Sverige. Men använder man kort i Thailand. Så blir växlingskursen väldigt dålig.

Klart bättre att skicka pengar till thai konto. Och sen ta ut dom och betala kontant, alternativt ha thailändskt betalkort. I Sverige betalar jag allrid med kort (eller Samsung pay via telefonen). 

Nu har jag ju också thailändskt kort och många gånger kan jag numera använda Bangkokbank appen för att betala så då påverkas ju inte kursen. Men jag använder även ibland svenskt kreditkort för att betala hotell, hyrbil etc. Ger det mig en dålig kurs?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Mankan:

Nu har jag ju också thailändskt kort och många gånger kan jag numera använda Bangkokbank appen för att betala så då påverkas ju inte kursen. Men jag använder även ibland svenskt kreditkort för att betala hotell, hyrbil etc. Ger det mig en dålig kurs?

Det är ju bara att kolla. Men kreditkort har väl i princip alltid gett sämre kurs än banköverföring. 

Kan ju skilja sig från bank till bank ochså. Tog ut pengar i atm i onsdags på mitt Ica kort 

Då va kursen 3.44 och jag fick typ 3,32. Tog ut på Nordea idag. Fick 3,42. Varav kursen i morse var just 3,42.

Nordrea tar väl en avgift istället. Så det beror väl på vilket belopp man tar ut? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Icabanken tar ut 1,25% i valutapåslag, men det finns andra banker som tar ännu mer. https://www.icabanken.se/vara-tips/resor/betala-smart-pa-semestern/


Det går dock att hitta bank o kreditkort utan valutaväxlingspåslag, t ex Lunar o Northmill bank. Bägge de korten verkar perfekta att ha på resan.ingen avgift från dem vid uttag i ATM utomlands o inget valutaväxlingspåslag.

Ofta använder de olika bank o kreditkorten t ex Mastercards valutakurs, och då borde inte kursen vara så dålig. Men välj gärna ett kort utan valutaväxlingspåslag om ni vill minska utgifterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...