Jump to content
IGNORERAD

frågor angående UT


kingsofthailand

Recommended Posts

kingsofthailand

Hej!

Min tjej är här på besöksvisum just nu och ska förlänga till ett sk, tillfälligt uppehållstillstånd men hon ska bara stanna 1 månad till utöver dom 3 som var tänkt från början, totalt 4 månader alltså, ska man när man ansöker om förlängning då ansöka om 30 dagar till eller måste man ansöka om 90 dagar som dom flesta gör?

sen är det även tänkt att hon ska ansöka om UT när hon kommer hem, om man nu inte kan söka för endast 30 dagar till på besöksvisumet utan det automatiskt blir 90 dagar, vad händer då om hon åker hem efter 30 dagar? måste hon vänta tills hela 90 dagarsperioden gått ut innan hon kan ansöka om UT eller blir det tillfälliga uppehållstillståndet automatiskt ogiltigt efter hon lämnat sverige så hon kan söka UT direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gurragul

Ni skriver ju önskat tom datum i huvudet på blankett 114021, efter krysset i rutan "Uppehållstillstånd för besök from."

90 dagar är max antal dagar

GG

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej kingsofthailand,

Inga problem att söka 30 dagars förlängning. Kanske till och med lättare att få det beviljat än 90 dagar.

Vad gäller söka UT kan damen göra det direkt när hon är tillbaka i Thailand. Det är bara vad gäller nytt besöksvisum man kräver tre månaders väntan i Thailand.

För att ytterligare snabba upp UT-processen kan ni ju titta på möjligheten att via ombud lämna in UT-ansökan medan damen fortfarande är i Sverige. Bara att se till att hennes intervju blir efter att hon anlänt Thailand. Nu är jag inte säker på om man kan göra så fortfarande, men det är ju värt att kolla upp om ni har bråttom med UT.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Det där med ombud låter intressant. Hur länge brukar man få vänta på tid för intervju på ambassaden?. Ombud skulle va ett sätt att slippa vänta på tanten för länge..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur länge brukar man få vänta på tid för intervju på ambassaden?.

Har varit tunt med "rapporter" kanske nån som läser detta kan upplysa oss, det har ju varit långa väntetider hela vintern och våren som vanligt, ett par tre månader, en kille som hade en gravid flickvän skrev för nån vecka sedan att han fick tid bara några dagar senare.  I vanliga fall blir det korta köer i början på hösten, förra hösten var det det nere på enstaka veckor men nån gång i oktober blev det snabbt lång väntetid när "flickorna" återvände från den svenska sommaren. Hur det nya systemet med callcenter för BV påverkar återstår ju att se det borde ju innebära kortare köer för UT ansökan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och lämnade in pappren i Bangkok den 24/4-08 för tanten. Hon fick tid för interjuv den 12/6-08.

Fick mina papper den 17/7-08. När man får pappren ifrån MIG varierar sa en dam jag pratade med ett par dagar innan jag fick mina papper.

Självklart é mina papper nu hos MIG  :)

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I vanliga fall blir det korta köer i början på hösten, förra hösten var det det nere på enstaka veckor men nån gång i oktober blev det snabbt lång väntetid när "flickorna" återvände från den svenska sommaren. Hur det nya systemet med callcenter för BV påverkar återstår ju att se det borde ju innebära kortare köer för UT ansökan.

Bådar ju gott för våran del då , lämnar in om UT nästa vecka förmodligen .. vill inte tjejen & Lill-grabben ska behöva bo kvar där dom bor nu! Mycket Yaba & skit i cirkulation i deras kvarter just nu trots snuten försöker rensa upp så gott det går!

Kanske det är därför folk rör på sig föresten?!  :-

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej alla.

Är det ngn som kan hjälpa mig.

Jag är lite orolig men vet inte om jag behöver vara det.

Vi har sökt UT för min tjej, och jag ska till migrationsverket på intervju.

nästa vecka.

Vad kommer de att fråga om ??

Brukar det bli problem  ??

Mvh

en nervös

Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad kommer de att fråga om ??

Tycker inte du ska oroa dig, det är inga konstigheter, det som man hört om är ibland att tjejerna försökt svara vad de tror migrationsverket vill höra och partnern har svarat som det är då kan det ju bli lite konstigt när man ställer svaren mot varandra så om båda håller sig till sanningen så blir det inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tornis,

Väd gäller UT så nöjer sig Migrationsverket i en del fall med skriftlig intervju, dvs man skickar ut ett standard intervjuformulär till personen i Sverige. I ditt fall är det tydligen något man vill ha svar på som inte skulle framgå av skriftliga intervjun, så då kallar man dig till muntlig intervju.

Men om din dam varit ärlig är det ju inget att oroa sig för. Och jag tror inte att man på Migrationsverket väntar sig att era svar överenstämmer till 100%. Det är ju ganska normalt att man kommer ihåg lite olika. Snarare lite suspekt om ni har exakt likadana svar...

Hur som helst, önskar lycka till med UT!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Jag svarade så gott jag kunde på frågorna men det tror jag alla förstår.

Finns det något som kan gå galet ??

Jag är inte straffad och jag har arbete ??

Jag har inte hört att någon har fått ett nej.  Förekommer det ??

Jag tror att Migrationsverket försöker hjälpa till i de flesta fallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Quote

1. Finns det något som kan gå galet ??

2: Jag är inte straffad och jag har arbete ??

3. Jag har inte hört att någon har fått ett nej.  Förekommer det ??

4. Jag tror att Migrationsverket försöker hjälpa till i de flesta fallen.

1. Allt kan gå galet då man har med Myndigheter att göra , både i Thailand & Sverige kan väl tilläggas , tro mig!

2. Jag är tidigare straffad ett antal ggr. (bla. gift med en falang kärring) , arbetar inte alls! Är dock inte ett skit orolig över detta , fan Älskling ska ju hit & "Bli Svensk" ju! (gud förbjude) Hon ska ju underkasta sig Sverige & vad det innebär , plugga , jobba , dra in skatt etc. etc.

3. Jag startade en tråd i frågan men med tanke på det svala intresset så är förmodligen svaret NEJ alt. ingen vill snacka om det! wink.gif

4. Migrationsverkets bannade skyldighet hjälpa i alla enskiljde ärenden , dom är till för att hjälpa "oss" & inte tvärt om!

-------------------------

Nått som kan pigga upp kanske? .. läs det hära!        --------> http://www.maipenrai...icseen#msg19153

Quote

Kan informera vår frustrerade medlem "turbo054" samt alla andra förvirrade inblandade att väntetiderna just nu måste betäcknas som korta!

Älskling steppade in på ambassaden i Fredax 15/8 med alla papper , pass osv. & hon & lill-killen har fått tid för intervjun redan på Torsdan den 21/8 , 6 dars väntetid alltså! thumbsup2.gif

Sen får vi så klart se hur sakta kvarnarna mal i från det avstampet!

Undrar föresten vad grabben 5 år ska snacka med dom om, ULTRAMAN kanske??  rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för svaren jag har fått.

Vet inte om någon är intresserad men det kan kanske hjälpa någon.

Så här är lite info.

Tjejen lämnade in ansökan UT 18/3 i Bkk.

Hon var sedan på intervju 2/6

Jag fick ett frågeformulär hemskickat från Mig V.

Som jag fyllde i med heder och samvete.

Efter ett par veckors väntan fick jag en kallelse till Mig V.

Jag blev nervös och undrade vad som skulle ske.

Jag åkte in på intervju ??  18 / 8

Tycker att allt gick bra.

De tyckte att jag hade skrivit för lite ??

Så när ni fyller i formulären så skriv mycke.

Just nu så väntar jag på svar.  De har lovat att svara nästa vecka.

Mvh

Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Crazyswede

Snart är det fest.  :party1:

Jo jag glömde säga att jag har tagit Twinrix  (långtidsskyddet mot gula febern)

Men jag lovar att det hjälpte inte :yes: Jag är fast

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

Sticker in med en fråga..

Tjejen skall lämna in ansökan om UT i oktober,. Denna information (se nedan) är saxad från ambassadens hemsida;  hur vet man om man även måste bifoga dessa dokument? Hon har aldrig varit gift och inga barn dvs behöver hon intyg på att hon är ogift?  Har ni tagit med intyg som visar att tjejen är ogift etc, när ni lämnat in UT ansökan? Och har någon lyckats fixa dessa dokument från sverige?.  Hon är här på turistvisa nu och vi åker tillbaka i oktober, tänkte då omgående lämna in ut ansökan och vore smidigt om man hade ordnat alla papper till dess...

Handlingar i förekommande fall:

Handlingarna ska lämnas in i två ex och dokument som är på thai översättas till engelska eller svenska av auktoriserad översättare.

    * Namnändringsintyg.

    * Vigselbevis.

    * Skilsmässobevis.

    * Intyg som visar att den sökande är ogift.

    * Födelsebevis för barn.

    * Har sökande barn (kvinnliga sökanden), ska domstolsbeslut avseende faderskap bifogas ansökan.

    * Graviditetsintyg från ett sjukhus. :

Link to comment
Dela på andra sajter

Det krävs intyg på "singel". Det får man på motsvarigheten till kommunkontor. Om man inte känner några där ska man ha med två vittnen som kan styrka detta. (brukar gå att "hyra" på plats men väl oseriöst va?)

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tornis,

Ja, dom vill gärna se intyg på att thaidamen är ogift, eller åtminstonse skild. Vilket var fallet vad gällde fru Chang. Och ta gärna med detta papper till Sverige.

För när din dam folkbokförs hos Skatteverket vill man veta civilstatus. Om man kryssar "skild" så vill man se bevis på detta. Har man inte bevis blir damen absurt nog bokförd som "gift". Även om det inte är med dig.

Skatteverkets resonemang vad gäller detta övergår mitt förstånd. Fru Chang hade kunnat kryssa "ogift", och tjänstekvinnan medgav ju att detta ej hade ifrågasatts. Men nu var det ju "skild"... och det måste man se bevis på!

Vid nästa resa till Thailand tar vi med oss detta jämrans skilsmässopapper till Sverige. Samma papper som svenska ambassaden i Bangkok sett, men det är tydligen vattentäta skott mellan dom och Skatteverket.

Det blir lite gnäll om detta papper, Skatteverket tycker att det ska vara ett beslut från thailändsk domstol om skilsmässan. Jag står på mig och hävdar att detta papper duger i Thailand och dög dessutom för UT-ansökan.

Så man tar emot det, och sex månader senare blir fru Chang äntligen folkbokförd som skild... inte så tilltalande att jag är folkbokförd som ogift och hon som gift ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak att tänka på som jag tyvärr inte visste innan jag fick UT för min tgf.

Om din thailändska vän har pass sedan tidigare, kolla hur länge det gäller,

man får nämligen inte få UT längre en passets gilteghetstid

paneng

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
stiligkrispigt

I ditt fall är det naturligtvis något som vi vill ha svar på som inte skulle visas i den skriftliga intervjun. Jag tror inte att Migrationsverket räknar med att era svar stämmer till 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Klart i dag  :great:   :lol:   :party:

Permanent uppehållstillstånd  :party:   :party::great:

:party: Grattis! Alltid kul att höra att det går bra :party:

Avis, avis, avis...

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...