Jump to content
IGNORERAD

En ledtråd


Guest jlh66

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev apknug:

Inte "bra" ? Vad händer ? 

Ja du får 400V elementspänning. Spisen vill ha 230V står det ju klart och tydligt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    4

  • Nicholas

    4

  • wavis

    3

  • apknug

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja du får 400V elementspänning. Spisen vill ha 230V står det ju klart och tydligt.

Sen står det faktiskt också 230 3 fas ser jag nu. 

 

Har de 230v trefas i Norge? 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev apknug:

Sen står det faktiskt också 230 3 fas ser jag nu. 

 

Har de 230v trefas i Norge? 

Jag kan inte så mycket om elsystemet i Norge men har förstått att det där förekommer system med 230V huvudspänning och i sådana fall kan man använda alternativ 2. I Sverige har vi i alla fall så vitt jag vet genomgående 400V huvudspänning.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller att göra rätt.

Hemförsäkringen gäller nog inte om det går åt helvete

 

En spis med stickpropp får du installera själv medan en spis med en fast anslutning måste monteras av ett elinstallationsföretag. Välj ett företag arbetar med vitvaror och köksinstallationer. Elinstallationsföretaget ska vara registrerat hos Elsäkerhetsverket.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Mankan:

Spisen kräver nolla så om du ska använda den så behöver du komplettera uttaget med nolla från centralen. Den gröna kabeln kan du inte använda eftersom den saknar stift för nollan. 

 

När du kompletterat med nolla skulle jag i alla fall valt att koppla den enligt 3N. Det ger förmodligen en effektivare spis men då behöver du köpa en anslutningskabel med 5 ledare. 

 

52 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det gäller att göra rätt.

Hemförsäkringen gäller nog inte om det går åt elvete

 

En spis med stickpropp får du installera själv medan en spis med en fast anslutning måste monteras av ett elinstallationsföretag. Välj ett företag arbetar med vitvaror och köksinstallationer. Elinstallationsföretaget ska vara registrerat hos Elsäkerhetsverket.

Jag har köpt anslutningskabel med 5ledare och nytt uttag och propp. Det kommer att kopplas in av en kille med behörighet.

Missade att man inte får koppla enligt det norska schemat här. Dom kör 3fas på 230v.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Det gäller att göra rätt.

Hemförsäkringen gäller nog inte om det går åt helvete

 

En spis med stickpropp får du installera själv medan en spis med en fast anslutning måste monteras av ett elinstallationsföretag. Välj ett företag arbetar med vitvaror och köksinstallationer. Elinstallationsföretaget ska vara registrerat hos Elsäkerhetsverket.

Hade en service kille ute på jobbet för o kolla en sak som arbetar med köksinstallationer, Han menade på det att väldigt många vanliga behöriga elektriker  ofta kopplar fel när det gäller spisar o tvättmaskiner,,, 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...