Jump to content
IGNORERAD

En ledtråd


Guest jlh66

Recommended Posts

Längesedan jag skrev något här. Men nu är det dags för en liten tråd som borde passa som pi**en i Greta här. Men först måste jag hem och ta lite foton. Men här kommer en liten ledtråd till vad det handlar om. IMG20220201131815.thumb.jpg.ab3f897d501caa8d54fd2e63179a7859.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    4

  • Nicholas

    4

  • wavis

    3

  • apknug

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En ny spistråd ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev wavis:

Nollan fattas...

Behövdes inte tydligen. 

Men jag skulle gissa att en fas saknas. 

Mer sannolikt, men det kanske jag får äta upp. 

 

Perilex eller nåt sånt heter kontakten.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

På riktigt gamla spisar fanns ingen nolla så jag gissar att det är kontakten till en sådan på bilden.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har rätt i stort sett. Kommer mer när jag kommer hem 🤔

53 minuter sedan, skrev Tallviking:

En ny spistråd ?

 

48 minuter sedan, skrev wavis:

Nollan fattas...

 

36 minuter sedan, skrev Nicholas:

Behövdes inte tydligen. 

Men jag skulle gissa att en fas saknas. 

Mer sannolikt, men det kanske jag får äta upp. 

 

Perilex eller nåt sånt heter kontakten.

 

 

27 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det är Nollan som saknas

 

bild.png.9e867fe2ef931d81ff7e32df6eaf6a43.png

 

10 minuter sedan, skrev Fritz:

På riktigt gamla spisar fanns ingen nolla så jag gissar att det är kontakten till en sådan på bilden.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev wavis:

Koppla in en induktionsspis på den så smäller den ...

Det ska jag inte göra.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag att jag fick med allt. Det jag vill göra är att koppla in en ny spis. Och som ni ser på bilderna är den nya 230v och 2-fas. Kan jag koppla in den med en periflex stickpropp? Eller kan jag använda mig av den sladd som är 3fas? Har alla förstått hur jag menar? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev jlh66:

IMG20220201154811.thumb.jpg.65e73a2c1eb6ca3f96698702f736dece.jpgIMG20220201154622.thumb.jpg.f1905fc1190376ed397572f2aca19b54.jpgIMG20220201154203.thumb.jpg.8ed680a1c1c67937973881d293fd38d2.jpg

IMG20220201154659.jpg

Om du inte tar med nolla till kontakten i väggen är du elak emot dom som kommer efter dig när du flyttat. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev jlh66:

Nu tror jag att jag fick med allt. Det jag vill göra är att koppla in en ny spis. Och som ni ser på bilderna är den nya 230v och 2-fas. Kan jag koppla in den med en periflex stickpropp? Eller kan jag använda mig av den sladd som är 3fas? Har alla förstått hur jag menar? 😊

Om den är 2 fas utan nolla så är den 400V

 

Dvs spänningen mellan 2 godtyckliga faser. 

 

Inga problem. 

Koppla in och var glad. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite rörigt, men jag provar igen. Denna kabel sitter i den spis jag ska koppla in, kan jag sätta en periflexkontakt på den kabeln. Eller ska jag ta kabeln på nästa bild och koppla in på spisen? Hur ska jag isf koppla, enligt 2 eller 4a?IMG20220201171919.thumb.jpg.06c63c1882dd3e14cfae45301977a686.jpgIMG20220201171844.thumb.jpg.04e1549ea77ae770289aae0a633c9f97.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar det om jag kör svart=L1. Blå=L2 ,Brun=L3 och Grön/gul=4-5 bryggade? O saknas i väggen.

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev jlh66:

Funkar det om jag kör svart=L1. Blå=L2 ,Brun=L3 och Grön/gul=4-5 bryggade? O saknas i väggen.

Spisen kräver nolla så om du ska använda den så behöver du komplettera uttaget med nolla från centralen. Den gröna kabeln kan du inte använda eftersom den saknar stift för nollan. 

 

När du kompletterat med nolla skulle jag i alla fall valt att koppla den enligt 3N. Det ger förmodligen en effektivare spis men då behöver du köpa en anslutningskabel med 5 ledare. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-02-01 at 23:33, skrev jlh66:

Funkar det om jag kör svart=L1. Blå=L2 ,Brun=L3 och Grön/gul=4-5 bryggade? O saknas i väggen.

Du kan alltid använda periflex kontakt då den kan innehålla alla ledare som finns. 

 

Notera att bilderna verka tyda på att nollan ska med, om du tänkt köra 2 fas. 

 

Ju fler faser desto bättre, enligt min ringa mening. 

 

Jag ser att Mankan svarat samma. 

Lyssna på Mankan. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret på frågan är: DU SKALL INTE KOPPLA ALLS!

 

Uppenbarligen, eftersom du frågar hur man skall göra, så är du inte elektriker, då skall du inte in där å greja överhuvudtaget. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev samet:

Svaret på frågan är: DU SKALL INTE KOPPLA ALLS!

 

Uppenbarligen, eftersom du frågar hur man skall göra, så är du inte elektriker, då skall du inte in där å greja överhuvudtaget. 

Ta dt lungt, Strömmen finner vejen!

 

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Mankan:

Spisen kräver nolla så om du ska använda den så behöver du komplettera uttaget med nolla från centralen. Den gröna kabeln kan du inte använda eftersom den saknar stift för nollan. 

 

När du kompletterat med nolla skulle jag i alla fall valt att koppla den enligt 3N. Det ger förmodligen en effektivare spis men då behöver du köpa en anslutningskabel med 5 ledare. 

Fast @jlh66 kan koppla in spisen enligt alternativ 2 (3) dvs bara mellan tre faser och jorda men skippa nollan. Enligt föreskrifterna skall han dock vara Norsk då iof.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

Fast @jlh66 kan koppla in spisen enligt alternativ 2 (3) dvs bara mellan tre faser och jorda men skippa nollan. Enligt föreskrifterna skall han dock vara Norsk då iof.

Jag försökte vara seriös i mitt svar men det kanske man inte förväntas var ingen här typen av trådar. De blir verkligen inte bra att koppla in den enligt alternativ 2 i Sverige. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag försökte vara seriös i mitt svar men det kanske man inte förväntas var ingen här typen av trådar. De blir verkligen inte bra att koppla in den enligt alternativ 2 i Sverige. 

Inte "bra" ? Vad händer ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...