Jump to content
IGNORERAD

Thai körkort


Chomphoo

Recommended Posts

Tack ska ni ha för svar. Jag tänkte jag skulle hjälpa frugans son lite med körandet, han kör oss kors och tvärs i Thailand när vi är där. Apropå vänstertrafiken så funkar det bra med att köra moppe men bil är ju annorlunda, tur att det är en automatare i alla fall 😃

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • apknug

    10

  • biker

    5

  • gst

    5

  • Amigo

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har bara haft svenskt kk att visa upp det fåtal ggr man blivit stoppad av polis.

Aldrig varit några problem, har polisen varit hygglig eller vilka regler gäller egentligen?

Kör numera sällan bil, blir inte dyrare att anlita en bil med chaffis det fåtal ggr man behöver bil.

Mc eller thaimoppe kör de flesta turister utan ikk, verkar ändå fungera helt ok.

Vad är det som egentligen gäller?

Har reglerna ändrats eller har det kommit direktiv om att ikk är ett måste?

Ändrades av evert 1
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev evert 1:

Jag har bara haft svenskt kk att visa upp det fåtal ggr man blivit stoppad av polis.

Aldrig varit några problem, har polisen varit hygglig eller vilka regler gäller egentligen?

Kör numera sällan bil, blir inte dyrare att anlita en bil med chaffis det fåtal ggr man behöver bil.

Mc eller thaimoppe kör de flesta turister utan ikk, verkar ändå fungera helt ok.

Vad är det som egentligen gäller?

Har reglerna ändrats eller har det kommit direktiv om att ikk är ett måste?

Du har haft tur, enbart Svenskt kk är inte lagenligt. Gissar att det inte var i Bkk eller någon turistort? 

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
9 timmar sedan, skrev Claus:

Tack ska ni ha för svar. Jag tänkte jag skulle hjälpa frugans son lite med körandet, han kör oss kors och tvärs i Thailand när vi är där. Apropå vänstertrafiken så funkar det bra med att köra moppe men bil är ju annorlunda, tur att det är en automatare i alla fall 😃

Det enda problemet jag haft med vänstertrafiken är att körriktningsvisarna sitter på fel sida om ratten.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Det enda problemet jag haft med vänstertrafiken är att körriktningsvisarna sitter på fel sida om ratten.

Det beror på...

 

Bl a Volvo och Mercedes har på "rätt" sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Om man ska ta ett mc kort i Thailand ( man blir äldre och klokare, och tänker på om olyckan är framme)
som turist, vore skönt att ha ett mc kort i Thailand behöver inget i Sverige kör bara bil här, så man kan köra moppen lagligt.
Kan man ta ett mc kort som turist vad ska man uppge för adress för detta dok. Residential Certificate
Kan man uppge tjejens adress är min lgh med (jag betalar hyran mm.) fast jag inte är skriven på kontraktet

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Nerike:

Om man ska ta ett mc kort i Thailand ( man blir äldre och klokare, och tänker på om olyckan är framme)
som turist, vore skönt att ha ett mc kort i Thailand behöver inget i Sverige kör bara bil här, så man kan köra moppen lagligt.
Kan man ta ett mc kort som turist vad ska man uppge för adress för detta dok. Residential Certificate
Kan man uppge tjejens adress är min lgh med (jag betalar hyran mm.) fast jag inte är skriven på kontraktet

Visst. Men hon måste ha registrerat dig på adressen.Det måste hon oavsett du ska ta körkort eller inte. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Visst. Men hon måste ha registrerat dig på adressen.Det måste hon oavsett du ska ta körkort eller inte. 

Tackar för ett snabbt svar, nu var det länge sedan jag var nere i LOS 2 år sedan, vart registrerar hon mig är det ett dok som skall fyllas i eller mailar hon till immigration 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nerike:

Tackar för ett snabbt svar, nu var det länge sedan jag var nere i LOS 2 år sedan, vart registrerar hon mig är det ett dok som skall fyllas i eller mailar hon till immigration 

TM30. Går att göra digitalt. Fast det har varit krav långt innan Coronan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev apknug:

TM30. Går att göra digitalt. Fast det har varit krav långt innan Coronan.

TM30 är det inte bara för typ husägare, är det inte TM28 men som sagt länge sedan jag var nere, tjejen borde veta då hon har/jobbar på hotell
Men tack för ditt svar nu kan jag googla på TM30, och lära mig lite

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nerike:

TM30 är det inte bara för typ husägare, är det inte TM28 men som sagt länge sedan jag var nere, tjejen borde veta då hon har/jobbar på hotell
Men tack för ditt svar nu kan jag googla på TM30, och lära mig lite

Den du bor hos måste anmäla dig. 

 

The TM30 notification and its underlying laws are about the obligation of a landlord (housemaster, possessor, or manager) to report the stay of a foreigner (non-Thai national) in his/her property.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Den du bor hos måste anmäla dig. 

 

The TM30 notification and its underlying laws are about the obligation of a landlord (housemaster, possessor, or manager) to report the stay of a foreigner (non-Thai national) in his/her property.

Ja det vet jag men trodde det var TM28, men efter har läst på nätet så såg jag att det var TM30 som tjejen skall fylla i.
Och då skulle jag kunna använda den adressen till Residential Certificate för att ta ett mc kort

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Nerike:

Ja det vet jag men trodde det var TM28, men efter har läst på nätet så såg jag att det var TM30 som tjejen skall fylla i.
Och då skulle jag kunna använda den adressen till Residential Certificate för att ta ett mc kort

Japp. De verkar stenhårda på att man ska ha en registrerad adress nu för att få ett certifikat of residens, för 10.år sen kund man dra till med vad som.

 

Och har du inte fått din adress reggad så måste du göra det och för "böta" 1 600 baht för att det gjorts för sent.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nerike:

TM30 är det inte bara för typ husägare, är det inte TM28 men som sagt länge sedan jag var nere, tjejen borde veta då hon har/jobbar på hotell
Men tack för ditt svar nu kan jag googla på TM30, och lära mig lite

TM30 för husägaren, och TM28 för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev gst:

TM30 för husägaren, och TM28 för dig.

TM28 är.väl.slopat? Eller när använder du det? 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nerike:

TM30 är det inte bara för typ husägare, är det inte TM28 men som sagt länge sedan jag var nere, tjejen borde veta då hon har/jobbar på hotell
Men tack för ditt svar nu kan jag googla på TM30, och lära mig lite

I Pattis har jag flertalet gånger bett om ett intyg från hotellet att jag bor där som jag i sin tur gått med till immigration i Jomtien och där omvandlat till ett adressintyg för körkort. 450 THB tror jag det kostade senast. De är nog ett ganska vanligt förfarande i Pattaya.

 

Ambassaden utfärdar ju också adressintyg för körkort som man kan beställa och få per post. Jag tror inte ens de kräver något hyreskontrakt eller motsvarande, de skriver nog bara den adress du anger i ansökan. 

Man ska enligt nedan bifoga "bostadsadress i Thailand". Jag bifogade bara ett "blankt papper" som pdf med adressen skriven på en rad när jag ansökte om intyg för (gula boken). 

 

image.png.708dd18f56cb5e4951ea38868ce4a39b.png

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nerike:

Om man ska ta ett mc kort i Thailand ( man blir äldre och klokare, och tänker på om olyckan är framme)
som turist, vore skönt att ha ett mc kort i Thailand behöver inget i Sverige kör bara bil här, så man kan köra moppen lagligt.
Kan man ta ett mc kort som turist vad ska man uppge för adress för detta dok. Residential Certificate
Kan man uppge tjejens adress är min lgh med (jag betalar hyran mm.) fast jag inte är skriven på kontraktet

Jag har skrivit det tidigare men tar det igen, vi går upp på ambassaden och visar upp en kopia på sambons husbok så får jag mina intyg. 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev apknug:

TM28 är.väl.slopat? Eller när använder du det? 

Är det så? Har ju inte varit nere på drygt två år, men senast jag var nere behövdes det. Varje gång jag kom in i landet sade de då.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev gst:

Är det så? Har ju inte varit nere på drygt två år, men senast jag var nere behövdes det. Varje gång jag kom in i landet sade de då.

Det skrevs en del om detta för ett par år sedan. t.ex.

https://thethaiger.com/hot-news/expats/thai-immigration-scraps-tm28-reporting-requirements

 

Googlar man "TM28 Thailand", så finns en del att läsa.

 

Jag har inte varit där på 2,5 år, så hur verkligheten är nu vet jag ej säkert.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev biker:

Det skrevs en del om detta för ett par år sedan. t.ex.

https://thethaiger.com/hot-news/expats/thai-immigration-scraps-tm28-reporting-requirements

 

Googlar man "TM28 Thailand", så finns en del att läsa.

 

Jag har inte varit där på 2,5 år, så hur verkligheten är nu vet jag ej säkert.

 

mvh

biker

 

Den förändring jag blev informerad om av "min" immigration, var att jag inte längre behövde anmäla när jag rest runt i landet och kom hem igen, utan bara när jag hade varit utomlands. Hade jag rest i Thailand, räckte det med TM30. Det var dock som sagt i oktober 2019.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-06-21 at 21:30, skrev apknug:

TM28 är.väl.slopat? Eller när använder du det? 

Troligen lite olika på dagshumör och vilken immigration du går till, nu sist jag var hemma så tyckte de räckte med TM30, Korat.

Har tidigare även gjort TM28.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Troligen lite olika på dagshumör och vilken immigration du går till, nu sist jag var hemma så tyckte de räckte med TM30, Korat.

Har tidigare även gjort TM28.

Nu är det väl iof bara drygt 2 år sedan TM28 "slopades" straxt innan coronan drog igång.

 

Men inte skulle man bli förvånad om någon avkrävs en TM28 för att få ett certifikat of residens nästa vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev apknug:

Nu är det väl iof bara drygt 2 år sedan TM28 "slopades" straxt innan coronan drog igång.

 

Men inte skulle man bli förvånad om någon avkrävs en TM28 för att få ett certifikat of residens nästa vecka.

När jag flyttade i oktober -21 krävdes TM28.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Wanchai:

När jag flyttade i oktober -21 krävdes TM28.

Flyttade? Flyttade tillbaka? Efter att varit borta från hemmet mer än 24h?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...