Jump to content
IGNORERAD

Fd. Thailändsk Buddhistmunk död


Oregistrerad

Recommended Posts

 

Nu kommer nyheten om att svensken Björn Natthiko Lindeblad är död.

Han dog under gårdagen.

Han blev känd som svensken som tillbringade 16 år i Thailand som munk.

I intervjuer framstår han som genomfin och allt igenom god. En glad och ödmjuk människa. Det råder ingen tveksamhet om det.

 

Nu framgår det av nyheterna att han har tagit sitt liv och att han fått hjälp av en tidigare läkare.

 

Men hur skall man resonera kring att hjälpa någon att avsluta sitt liv? Är det lagligt? Är det etiskt riktigt? Försvarbart? Men vem bestämmer det?

 

Finns en del etiska dilemman och säkert går åsikterna isär här, eller?

 

"Det var ett lätt beslut." Sade tidigare läkaren

 

https://www.allas.se/samhalle/bjorn-natthiko-lindeblads-liv-i-bilder-fran-glad-pojke-till-upplyst-man/8173728

 

https://www.expressen.se/nyheter/bjorn-natthikos-lindeblads-sista-farval-ingen-tvekan/

 

Vila i frid Björn

 

 

(Detta är ett svårt och känsligt ämne och jag ber redan nu om ursäkt om någon, på något sätt och av någon anledning tar illa vid sig, det var inte min mening eller avsikt)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett och läst hur sjukdomen ALS fortlöper. Jag förstår hans beslut, och han förtjänar inte att någon klandrar honom.

Vila i frid!

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade nog velat göra lika om jag skulle drabbas av ALS eller någon annan sjukdom där man blir ett orörligt kolli.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
3 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

 

Nu kommer nyheten om att svensken Björn Natthiko Lindeblad är död.

Han dog under gårdagen.

Han blev känd som svensken som tillbringade 16 år i Thailand som munk.

I intervjuer framstår han som genomfin och allt igenom god. En glad och ödmjuk människa. Det råder ingen tveksamhet om det.

 

Nu framgår det av nyheterna att han har tagit sitt liv och att han fått hjälp av en tidigare läkare.

 

Men hur skall man resonera kring att hjälpa någon att avsluta sitt liv? Är det lagligt? Är det etiskt riktigt? Försvarbart? Men vem bestämmer det?

 

Finns en del etiska dilemman och säkert går åsikterna isär här, eller?

 

"Det var ett lätt beslut." Sade tidigare läkaren

 

https://www.allas.se/samhalle/bjorn-natthiko-lindeblads-liv-i-bilder-fran-glad-pojke-till-upplyst-man/8173728

 

https://www.expressen.se/nyheter/bjorn-natthikos-lindeblads-sista-farval-ingen-tvekan/

 

Vila i frid Björn

 

 

(Detta är ett svårt och känsligt ämne och jag ber redan nu om ursäkt om någon, på något sätt och av någon anledning tar illa vid sig, det var inte min mening eller avsikt)

 

 

3 timmar sedan, skrev born41:

Jag har sett och läst hur sjukdomen ALS fortlöper. Jag förstår hans beslut, och han förtjänar inte att någon klandrar honom.

Vila i frid!

 

Born41

 

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Hade nog velat göra lika om jag skulle drabbas av ALS eller någon annan sjukdom där man blir ett orörligt kolli.

Jag har, eller rättare sagt hade en god vän och arbetskollega, som drabbades av denna vedervärdiga sjukdom strax efter han gick i pension....

Han stod ut i några år men tillslut orkade han inte längre med lidandet längre och valde att ta sitt eget liv också.......:ledsen:

Han fick dock ingen hjälp utan vägrade bli matad och att få vätska för att påskynda förloppet.....:sorry:

Har den fullaste respekt för hans beslut, då det inte fanns ngn chans till räddning längre och det var förmodligen det bästa för honom också....

 

Min mor gjorde samma beslut när hon närmade sig slutet i sin cancer och hon var sjuksköterska, så hon visste precis vad som väntade henne i slutet om cancern fick arbeta fritt......

Därför slutade hon med all näring och vätskeintag och det var nog det bästa för hon somnade in fridfullt innan cancern skulle kvävt henne till döds med stort lidande under tiden....:ledsen:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...