Jump to content
IGNORERAD

Krävs verkligen utresebiljett från Thailand när man reser dit?


carpediem86

Recommended Posts

Jag har läst att det krävs en utresebiljett bort från Thailand för att få resa dit. Tidigare har jag inte alltid haft det och kommit in ändå utan problem. Vet någon här om det brukar kontrolleras ofta, eller om det kanske är mer strikt nu i dessa tider? Jag har svårt att boka utresa då jag inte vet exakt hur länge jag kommer stanna, det beror mycket på om restriktioner på annat håll lättas upp eller ej. Det går kanske att boka en billig biljett till Vietnamn bara för att ha en utresa att visa annars möjligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev carpediem86:

Jag har läst att det krävs en utresebiljett bort från Thailand för att få resa dit. Tidigare har jag inte alltid haft det och kommit in ändå utan problem. Vet någon här om det brukar kontrolleras ofta, eller om det kanske är mer strikt nu i dessa tider? Jag har svårt att boka utresa då jag inte vet exakt hur länge jag kommer stanna, det beror mycket på om restriktioner på annat håll lättas upp eller ej. Det går kanske att boka en billig biljett till Vietnamn bara för att ha en utresa att visa annars möjligen.

Boka en återbetalningsbar biljett att visa upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
20 minuter sedan, skrev carpediem86:

Jag har läst att det krävs en utresebiljett bort från Thailand för att få resa dit. Tidigare har jag inte alltid haft det och kommit in ändå utan problem. Vet någon här om det brukar kontrolleras ofta, eller om det kanske är mer strikt nu i dessa tider? Jag har svårt att boka utresa då jag inte vet exakt hur länge jag kommer stanna, det beror mycket på om restriktioner på annat håll lättas upp eller ej. Det går kanske att boka en billig biljett till Vietnamn bara för att ha en utresa att visa annars möjligen.

Jag vet inte hur det är när man har visum och beroende på vilket visum man har. 
Utan visum så har jag fått krav på utresebiljett även från gatepersonal på OSL, vilket jag har haft. 
Jag har aldrig blivit krävd på det samma av immigration i Bangkok, men det kan man säkert bli. 
 

Jag skulle således göra som M33 säger. Boka en biljett som du kan avboka utan kostnad och gör det efter att du har passerat immigration. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Med Non Immigrant O Visa i passet kan man resa in i Thailand utan annan biljett ut ur landet.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev carpediem86:

Jag har läst att det krävs en utresebiljett bort från Thailand för att få resa dit. Tidigare har jag inte alltid haft det och kommit in ändå utan problem. Vet någon här om det brukar kontrolleras ofta, eller om det kanske är mer strikt nu i dessa tider? Jag har svårt att boka utresa då jag inte vet exakt hur länge jag kommer stanna, det beror mycket på om restriktioner på annat håll lättas upp eller ej. Det går kanske att boka en billig biljett till Vietnamn bara för att ha en utresa att visa annars möjligen.

Mr one way ticket? Jag var precis likadan när jag åkte till Thailand förut. Åkte då alltid med Norwegian och priset var densamma för enkel biljett som dit resan som på en tur och retur. Men nu åker inte Norwegian dit längre så prova du att boka en enkel så ska du se att den oftast blir dyrare än en tur och retur nu om du bokar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju köpa ombokningsbar hemresa

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kan hända är att immigration tar dig åt sidan och du blir tvungen på plats att köpa en retur biljett annars kommer du inte in. Förut en gång så hade jag en transfer i Bangkok till Malaysia och där vart jag tagen åt sidan när jag skulle borda planet till Malaysia eftersom dom trodde jag var en visa runner. Då var jag tvungen att visa hembiljett eftersom dom sa att Thailand hade problem med visa runner till Malaysia.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Lunarmys:

Det som kan hända är att

Flygbolaget kan neka Dig komma ombord vid avresa. Det är första faran! Sen kan ju immigration kräva att Du har en utresebiljett från Thailand inom 30 dagar när Du kommer till TH Har flera ggr hör att resenären blivit avvisat vid in chekning på avrese platsen, men även att biljett har frågats i immigration, hänt även mig!

 

Edit: Har även hänt att immigration har godkännt en reseplan som de anser pålitlig. Fast i dagens situation skulle jag inte räkna med det

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en 45 dagars biljett ARN BKK men inget visum. Kärringen i SAS-disken nekade mig att gå ombord. Var tvungen att köpa en biljett BKK - Koalumpur som skulle ske inom 30 dagar från att jag anlände BKK.

Hände för 4 år sedan.

Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev born41:

Hade en 45 dagars biljett ARN BKK men inget visum. Kärringen i SAS-disken nekade mig att gå ombord. Var tvungen att köpa en biljett BKK - Koalumpur som skulle ske inom 30 dagar från att jag anlände BKK.

Hände för 4 år sedan.

Born41

 

Egentligen är det en ologiskt krav eftersom alla kan söka förlängning på 30 dagar på plats.  Men tyvärr måste man ha det enl deras regelsystem (ifall de kräver det just då) Åsikten är mitt i högsta grad så det har ingen betydelse i ärende

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är flygbolagen som kräver det . Om det blir problem så är flygbolagen skyldiga att frakta hem dig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Amigo:

Egentligen är det en ologiskt krav eftersom alla kan söka förlängning på 30 dagar på plats.  Men tyvärr måste man ha det enl deras regelsystem (ifall de kräver det just då) Åsikten är mitt i högsta grad så det har ingen betydelse i ärende

Flygbolagen skiter fullständigt i dina, och mina åsikter. En person som inte har rätt dokumentation är deras problem att köra tillbaka. Därför låter de inte personen åka alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde det själv med flit, då Norwegian sålde billiga enkelbiljetter, och det var lite smidigare för mig, ifall man var tvungen att ändra resedatum. Då kunde man testa om de kollar på biljetten! Idag är helt annan situation pga pandemin, det går inga bussar till Laos (det godkänndes också), inte lätt att resa till grannländer så en ändringsbar returbiljett är att rekommendera

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då är det nog säkrast att boka en utresebiljett, misstänkte det även om jag klarat mig fint alla gånger tidigare. De kanske kollar extra nog nu dessutom. 

Tips på bra flygbolag att köpa en helt återbetalningsbar biljett? Jag har aldrig gjort det tidigare. Jag kollade lite snabbt nu på Vietjetair BKK->Hi Chi Minh men det såg inte ut som att någon biljett där var återbetalningsbar, bara ombokningsbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev carpediem86:

Okej då är det nog säkrast att boka en utresebiljett, misstänkte det även om jag klarat mig fint alla gånger tidigare. De kanske kollar extra nog nu dessutom. 

Tips på bra flygbolag att köpa en helt återbetalningsbar biljett? Jag har aldrig gjort det tidigare. Jag kollade lite snabbt nu på Vietjetair BKK->Hi Chi Minh men det såg inte ut som att någon biljett där var återbetalningsbar, bara ombokningsbar.

Full flex biljett till Sverige på valfritt flygbolag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Amigo:

Har inte flygbolagen fortfarande flexibla villkor för byten och förändringar i alla biljettkategorier

Jag bokade nedresan med Norwegian, de hade fria ändringar vilket var skönt då en kompis inte skulle med som tänkt först och det blev ändrat nedresedatum i slutändan. 

 

När jag kollar nu på ombokningsbar biljett är det lite olika bud. Med 99 % säkerhet kommer jag inte använda denna hemresa, så jag vill att den verkligen är återbetalningsbar. Lite otydligt ibland, man måste in och läsa i villkåren. Tar gärna emot tips om någon vet en biljett som helt säkert är fullt återbetalningsbar utan avgifter. Quatar Airways ser ut att ha det åtminstone (se bilder, andra är Finnair).

 

Quatar.jpg.419ea895d705e4d16f030d28409bdc21.jpg790111894_terbetalning.jpg.60fde599405c1b561be4e20834207afa.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare kunde man köpa biljetter på några mindre flygbolag , Bkk - Koalalumpur för några hundra kronor.

Jag köpte direkt på flygplatsen på Lankavi, man kunde bara betala med kontanter. Turen gick Lankavi - Koalalumpur - BKK. Vet inte om det går att köpa på nätet.

 

Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar annars på att köpa en biljett BKK -> Ho Chi Minh. Kostar runt 400 kr (ej återbetalningsbar) men det kan hända att jag använder den biljetten. Eller om jag är helt säker på att en biljett är återbetalningsbar utan någon som helst avgift skulle det fungera fint med. Ska kika mer någon dag snart här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...