Jump to content
IGNORERAD

Ta min fru till sverige


Blingen

Recommended Posts

Som tråden säger. Vettefan hur jag ska göra. Vi är gifta i Thailand,men inte i Sverige. Vet inte hur jag ska anmäla att vi är gifta 🤷🏻‍♂️
Jag är utskriven från Sverige sen ett par år tillbaka.

Vi har 2 barn tillsammans som jag vill ska bli svenska  medborgare.

men hur gör jag det? 
Kan någon ge mig tips?00E9AEEA-AB21-4495-A574-202FADAF720D.thumb.png.a147f378b4d2e857afdc123f9139a892.png

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Blingen:

Som tråden säger. Vettefan hur jag ska göra. Vi är gifta i Thailand,men inte i Sverige. Vet inte hur jag ska anmäla att vi är gifta 🤷🏻‍♂️
Jag är utskriven från Sverige sen ett par år tillbaka.

Vi har 2 barn tillsammans som jag vill ska bli svenska  medborgare.

men hur gör jag det? 
Kan någon ge mig tips?00E9AEEA-AB21-4495-A574-202FADAF720D.thumb.png.a147f378b4d2e857afdc123f9139a892.png

Finns inget krav på giftermål. 

Däremot lär du inte kunna vara skriven utomlands. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Blingen:

Som tråden säger. Vettefan hur jag ska göra. Vi är gifta i Thailand,men inte i Sverige. Vet inte hur jag ska anmäla att vi är gifta 🤷🏻‍♂️
Jag är utskriven från Sverige sen ett par år tillbaka.

Vi har 2 barn tillsammans som jag vill ska bli svenska  medborgare.

men hur gör jag det? 
Kan någon ge mig tips?00E9AEEA-AB21-4495-A574-202FADAF720D.thumb.png.a147f378b4d2e857afdc123f9139a892.png

Är barnen rymningsbenägna eftersom du tejpat fast dom ?  :)

 

Vänligen

HERKULES 

Ändrades av Herkules
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ni är gifta gör det inte lättare för din fru att få komma till Sverige, det som räknas är att ni har levt ihop stadigvarande en längre tid, utomlands eller i Sverige spelar ingen roll.

Nya tuffare krav nu men om du har tillräcklig inkomst för att försörja allihop så kan du söka uppehållstillstånd för dem online.

 

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Migration-till-Sverige/Olika-skal-for-uppehallstillstand.html

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Är ni gifta på riktigt eller bara ceremoni?

Det är en stor skillnad med tanke på barnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar att Du tar kontakt med en proffs, tex Thaikonsult, inte helt lätt att veta alla krav. Det kan finnas undantag också.

Krav:

 

Minst två år bevisat ihop boende utomlands.

Ha en inkomst på minst För 2021 är normalbeloppet efter boende kostnad:

5 016 kronor för en ensamstående vuxen

8 287 kronor för sammanlevande makar eller sambor

2 662 kronor för barn till och med 6 år

3 064 kronor för barn 7 år eller äldre.

Ha en bostad eller en kommande hyresavtal: Ni måste ha minst två rum o kök.

 

Mer att läsa finns www.migrationsverket.se / Uppe­hålls­till­stånd för att flytta till en make, maka, regi­strerad partner eller sambo i Sverige

 

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit lite om hur det var för oss, sambo till mig, men vi kunde inte bevisa ihopboende officiellt, därför rekommenderar jag alla som bor ihop i Thailand att göra sina anmälningar till Immigration hur värdelösa de än känns vid det tillfället. Bode sitt boende och den som inhyser en utlänning i sin bostad. Tror tråden heter förändade krav för uppehållstillstånd Nu gäller ju nya krav sen 21. juli 2021 så kolla noga på migrationsverkets hemsida.

 

Det tog oss 14 månader att få UT beviljat, genom överklagan via förvaltningsrätten, det kan gå fortare men det kan ta längre tid beroende på fallet!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Blingen:

Som tråden säger. Vettefan hur jag ska göra. Vi är gifta i Thailand,men inte i Sverige. Vet inte hur jag ska anmäla att vi är gifta 🤷🏻‍♂️
Jag är utskriven från Sverige sen ett par år tillbaka.

Vi har 2 barn tillsammans som jag vill ska bli svenska  medborgare.

men hur gör jag det? 
Kan någon ge mig tips?00E9AEEA-AB21-4495-A574-202FADAF720D.thumb.png.a147f378b4d2e857afdc123f9139a892.png

Hej

Om ett barn är fött efter 1 april 2015, som i ditt fall är barnet med automatik svenska medborgare om ena föräldern är svensk medborgare
Men eftersom dina barn är födda utomlands krävs lite papper som skall skickas in till skatteverket typ dessa
 

Födelsebevis för barnet. Födelsebeviset ska vara utfärdat av en behörig myndighet i födelselandet och innehålla uppgifter om barnets namn, födelsedatum, födelseort och föräldrar.

Pass, för er föräldrar och för barnet (om barnet har ett pass)

Förlossningsintyg eller graviditetsintyg

Faderskapsbekräftelse 

Vigselbevis.

Skall skickas till 
Skatteverket Folkbokföringen
Nipan 163
SE-881 52 Sollefteå
Sverige – Suède
 

Det är som Amigo skriver inte lätt att flytta hem med fru och barn, då det krävs försörjningsplikt om man skall lyckas få hem fru och barn.
Eftersom du inte är skriven i Sverige, så kommer det gälla dig med hundra % att du måste visa att kan försörja dom i Sverige samt ha fast bostad.
Och du måste visa upp din inkomst i Sverige i detta fall för inkomståret 2021
 

Men börja med att se till att barnen blir Svenska medborgare, det skall inte var några problem, när dom är väl det då är du samt dina barn Svenska medborgare. (Men du måste ändå visa upp att du kan försörja dom i Sverige)
Tror att enklast är via detta sätt eftersom du inte är skriven i Sverige.

Sök Jobb i Sverige och hoppas att du får en anställning, när du väl har fått det skriv in dig i Sverige igen pga. jobb.
Då borde du och dina barn ha rätt att komma till Sverige (du har alltid rätt att komma hem jobb eller inte), men ni ansöker även att din fru skall komma med då hon är mor till dina barn (hon har inga rättigheter till olika bidrag i Sverige) skulle tro att hon skulle få uppehållstillstånd men som Amigo skriver hennes ansökan kan ta lite längre tid.
Men jag är ingen expert utan har lite kunskaper pga. har hjälp nån/några med olika visum pga. av mitt arbete som Företagsmäklare då folk har köpt en rörelse i Sverige och vill flytta hit.
 

Men som sagt ta hjälp via folk som kan och jobbar med dom sakerna, dom vet alla nya regler mm. angående försörjningsplikt mm. som Amigo skriver.

 

Läs om automatik medborgare här
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Ansok-om-medborgarskap/Automatiskt-medborgarskap-genom-fodsel-adoption-eller-att-foraldrarna-gifter-sig.html

 

Ps. Om du och dina barn är svenska medborgare så borde din fru få visum, eftersom staten inte vill dela/splita familjen, tänker mest på deras ursäkt till IS barnens rätt att komma till Sverige pga. ena föräldern var svensk medborgare.
 

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Nerike:

Hej

Om ett barn är fött efter 1 april 2015, som i ditt fall är barnet med automatik svenska medborgare om ena föräldern är svensk medborgare
Men eftersom dina barn är födda utomlands krävs lite papper som skall skickas in till skatteverket typ dessa
 

Födelsebevis för barnet. Födelsebeviset ska vara utfärdat av en behörig myndighet i födelselandet och innehålla uppgifter om barnets namn, födelsedatum, födelseort och föräldrar.

Pass, för er föräldrar och för barnet (om barnet har ett pass)

Förlossningsintyg eller graviditetsintyg

Faderskapsbekräftelse 

Vigselbevis.

Skall skickas till 
Skatteverket Folkbokföringen
Nipan 163
SE-881 52 Sollefteå
Sverige – Suède
 

Det är som Amigo skriver inte lätt att flytta hem med fru och barn, då det krävs försörjningsplikt om man skall lyckas få hem fru och barn.
Eftersom du inte är skriven i Sverige, så kommer det gälla dig med hundra % att du måste visa att kan försörja dom i Sverige samt ha fast bostad.
Och du måste visa upp din inkomst i Sverige i detta fall för inkomståret 2021
 

Men börja med att se till att barnen blir Svenska medborgare, det skall inte var några problem, när dom är väl det då är du samt dina barn Svenska medborgare. (Men du måste ändå visa upp att du kan försörja dom i Sverige)
Tror att enklast är via detta sätt eftersom du inte är skriven i Sverige.

Sök Jobb i Sverige och hoppas att du får en anställning, när du väl har fått det skriv in dig i Sverige igen pga. jobb.
Då borde du och dina barn ha rätt att komma till Sverige (du har alltid rätt att komma hem jobb eller inte), men ni ansöker även att din fru skall komma med då hon är mor till dina barn (hon har inga rättigheter till olika bidrag i Sverige) skulle tro att hon skulle få uppehållstillstånd men som Amigo skriver hennes ansökan kan ta lite längre tid.
Men jag är ingen expert utan har lite kunskaper pga. har hjälp nån/några med olika visum pga. av mitt arbete som Företagsmäklare då folk har köpt en rörelse i Sverige och vill flytta hit.
 

Men som sagt ta hjälp via folk som kan och jobbar med dom sakerna, dom vet alla nya regler mm. angående försörjningsplikt mm. som Amigo skriver.

 

Läs om automatik medborgare här
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Ansok-om-medborgarskap/Automatiskt-medborgarskap-genom-fodsel-adoption-eller-att-foraldrarna-gifter-sig.html

 

Ps. Om du och dina barn är svenska medborgare så borde din fru få visum, eftersom staten inte vill dela/splita familjen, tänker mest på deras ursäkt till IS barnens rätt att komma till Sverige pga. ena föräldern var svensk medborgare.
 

Som svenska medborgare kan inte barnen bli nekade att komma in i Sverige.

Sedan borde väl ansökan från mamman ske med barnen som anknytning, då borde väl kraven på ekonomi/bostadsyta undantas?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev SatanG:

Som svenska medborgare kan inte barnen bli nekade att komma in i Sverige.

Sedan borde väl ansökan från mamman ske med barnen som anknytning, då borde väl kraven på ekonomi/bostadsyta undantas?

 

/ SatanG

Så tänkte jag också.

 

Sverige hämtar ju hem svenska barn födda i IS kalifatet med deras eventuella mödrar som högt troligen inte har bostad eller försörjning klar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
15 minuter sedan, skrev SatanG:

Som svenska medborgare kan inte barnen bli nekade att komma in i Sverige.

Sedan borde väl ansökan från mamman ske med barnen som anknytning, då borde väl kraven på ekonomi/bostadsyta undantas?

 

/ SatanG

Annars kan man ju påstå att man är IS-krigare så gör staten allt för att hämta ”hem” barn och mor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev SatanG:

Som svenska medborgare kan inte barnen bli nekade att komma in i Sverige.

Sedan borde väl ansökan från mamman ske med barnen som anknytning, då borde väl kraven på ekonomi/bostadsyta undantas?

 

/ SatanG

Absolut så är mina tankar också
Därav att jag skrev att skulle skicka in papperna om barnen till skatteverket, då kommer han och barnen hem till Sverige men mamman tyvärr så gäller det försörjningsstöd.
Därav att söka jobb samt bostad, ett tips är att söka i en mindre ort lättare med bostad och jobb.
 

Försörjningsstödet är pga. att vi svenskar inte skall flytta utomlands och leva livet och k**lla till sig barn, och när pengarna är slut (Så tänker staten) flytta hem igen och låta staten ta hand om dom som en extra mamma.

 

Detta gäller tyvärr svenskar, annars är det inga problem för vilket pack som helst att komma till Sverige och skylla på olika saker för att få uppehållstillstånd.
Nä vi svenskar ska äta, skita, jobba, sova samt betala skatt samt hålla käften varje dag år ut, år in tills staten inte kan mjölka mer ur en.
Det är bara titta på bostadspolitiken (nu ser jag hur det är i Örebro, hemma på min gata i stan), där jag bor i centrala Örebro är det ca 15-20 års väntetid inom allmännyttan för att få en bostad.
Vi svenskar står i denna kö och väntar och väntar, men så kommer det en flykting och dom får bostad direkt där utan att stå i kö.
I det hus jag bor och har bott där i ca 3 år har det kommit 7 familjer direkt från utlandet till en bostad utan att stå i kö,
 

Och detta är bara ett ex. och tyvärr så vad som gäller hans fru så är det bara att lyda och göra som staten säger annars blir det problem.

Men som sagt det är som jag och Amigo skriver ta hjälp av ett proffs inom immigrationsfrågor. 

  

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nerike:

Absolut så är mina tankar också
Därav att jag skrev att skulle skicka in papperna om barnen till skatteverket, då kommer han och barnen hem till Sverige men mamman tyvärr så gäller det försörjningsstöd.
Därav att söka jobb samt bostad, ett tips är att söka i en mindre ort lättare med bostad och jobb.
 

Försörjningsstödet är pga. att vi svenskar inte skall flytta utomlands och leva livet och k**lla till sig barn, och när pengarna är slut (Så tänker staten) flytta hem igen och låta staten ta hand om dom som en extra mamma.

 

Detta gäller tyvärr svenskar, annars är det inga problem för vilket pack som helst att komma till Sverige och skylla på olika saker för att få uppehållstillstånd.
Nä vi svenskar ska äta, skita, jobba, sova samt betala skatt varje dag år ut, år in tills staten inte kan mjölka mer ur en.
  

Fast du skriver ju att han måste kunna försörja sina egna barn. Stämmer det? För att de skall få komma till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev apknug:

Fast du skriver ju att han måste kunna försörja sina egna barn. Stämmer det? För att de skall få komma till Sverige.

Jag är inte hundra på det, dom ändra reglerna hela tiden.
Men för att vara säker är att söka jobb och bostad, då kommer han och barnen hem, samtidigt söka för hans fru men skulle tro att hon kommer till Sverige lite efter dom.
Men det beror också vilken handläggare man får på immigrationsverket, där är det som ett lotto för dom tolkar lagar och regler olika.
Men som regel skall dom inte dela/splita familjer utan riktig grund, och detta fall kan dom åberopa om försörjningsstöd 
 

Men som sagt jag har bara hjälp nån/några med visum och vet att det är som ett lotto vilken handläggare man får, därav i mitt tycke ta hjälp med dom som kan alla regler nya som gamla.
Sedan har väl dom tid att kolla upp domar som gäller ärendet, för finns det en dom som är lika den man sitter i själv kan man åberopa den domen för att få rätt.
Och har man mer tur så kan det finnas ett prejudikat, och då brukar dom lägre instanserna följa det  prejudikatet.
Men som sagt jag är inget proffs utan har ett fingerhum om vad som gäller.
Tror/vet att Thaikonsult har kunskapen
http://www.thaikonsult.se/

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nerike:

du måste visa upp din inkomst i Sverige i detta fall för inkomståret 2021

Man kan visa sparade medel också, typ till belopp som motsvarar ett års leverne (minimibelopp för familjen och boende kostnad)

 

1 timme sedan, skrev SatanG:

borde väl ansökan från mamman ske med barnen som anknytning, då borde väl kraven på ekonomi/bostadsyta undantas?

Kan vara så också! Jag är inte insatt på undantagen men man kan läsa om det på migrationsverkets hemsida. www.migrationsverket.se / Vanliga frågor och svar om försörj­nings­kravet Jag hade nog fel om försörjningkravet, men det gäller att kunna bevisa förhållandet/boendet utomlands:

Undantag från försörj­nings­kravet

Exempel på när kravet på försörjning och bostad inte gäller är när

-du är under 18 år och någon ansöker om uppehållstillstånd för att bo med dig

-du har en familjemedlem som ansöker om att förlänga sitt uppehållstillstånd

-du är svensk medborgare, medborgare i EU/EES eller schweizisk medborgare, ni är gifta/sambo och förhållandet  är väl etablerat (ni har till exempel bott tillsammans en längre tid)

-du har uppehållstillstånd med status som flykting eller alternativt skyddsbehövande, och ansökan görs inom tre  månader efter att du har beviljats uppehållstillstånd eller status som flykting eller alternativt skyddsbehövande i  Sverige, ni inte har möjlighet att återförenas i ett land utanför EU och att ni har bott tillsammans precis innan du    flyttade till Sverige

-du har kommit till Sverige som kvotflykting och ansökan görs inom tre månader efter att du kom till Sverige

det finns andra särskilda skäl, till exempel att du inte har möjlighet att uppfylla försörjningskravet på grund av varaktigt nedsatt arbetsförmåga, till exempel på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-11 at 13:04, skrev andrejsdenruskige:

Är ni gifta på riktigt eller bara ceremoni?

Det är en stor skillnad med tanke på barnen.

Vi är gifta på riktigt med papper. Men ett stort problem är att vi inte var gifta när första barnet föddes, samt mitt namn inte finns på hennes födelsepapper. För det andra Barnet står jag som pappa på papper. Ett stort problem känns det som😑

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-11 at 18:35, skrev Nerike:

Jag är inte hundra på det, dom ändra reglerna hela tiden.
Men för att vara säker är att söka jobb och bostad, då kommer han och barnen hem, samtidigt söka för hans fru men skulle tro att hon kommer till Sverige lite efter dom.
Men det beror också vilken handläggare man får på immigrationsverket, där är det som ett lotto för dom tolkar lagar och regler olika.
Men som regel skall dom inte dela/splita familjer utan riktig grund, och detta fall kan dom åberopa om försörjningsstöd 
 

Men som sagt jag har bara hjälp nån/några med visum och vet att det är som ett lotto vilken handläggare man får, därav i mitt tycke ta hjälp med dom som kan alla regler nya som gamla.
Sedan har väl dom tid att kolla upp domar som gäller ärendet, för finns det en dom som är lika den man sitter i själv kan man åberopa den domen för att få rätt.
Och har man mer tur så kan det finnas ett prejudikat, och då brukar dom lägre instanserna följa det  prejudikatet.
Men som sagt jag är inget proffs utan har ett fingerhum om vad som gäller.
Tror/vet att Thaikonsult har kunskapen
http://www.thaikonsult.se/

Jobb har jag inga problem med att få, boende kommer att bli hemma hos farsan i hans villa tills vidare. Men aldrig att barnen kommer med mig hit innan mamman. Det funkar helt enkelt inte. Men som tur e så ska vi inte flytta till Sverige i år. Hade tänkt fixa allt med medborgarskap o pass till ungarna i år o kanske skaffat ett turistvisum till frugan i år så vi kunde åkt till Sverige på semestern. Tanken är att vi kanske flyttar till Sverige innan skolstart för äldste dottern. Hon blir 4 i maj så har lite tid på oss!  Men har ju inte en susning om hur man fixar allt det praktiska, därför jag la ut frågan här. Men jag är mycket tacksam för alla svar jag fått😀

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Blingen:

Vi är gifta på riktigt med papper. Men ett stort problem är att vi inte var gifta när första barnet föddes, samt mitt namn inte finns på hennes födelsepapper. För det andra Barnet står jag som pappa på papper. Ett stort problem känns det som😑

Både ja och nej. 
Lösningar finns, men det är extra knepigt när du inte redan bor i Sverige. 
Är du far till bägge barnen?

 

Jag har själv varit i en liknande situation och saker och ting går att göra, men man bör inte ta det för givet att det fungerar bara för att jag lyckades med konststycket. 
 

Kan du flytta innan familjen?

Då skulle det nog fungera med lite trix. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Både ja och nej. 
Lösningar finns, men det är extra knepigt när du inte redan bor i Sverige. 
Är du far till bägge barnen?

 

Jag har själv varit i en liknande situation och saker och ting går att göra, men man bör inte ta det för givet att det fungerar bara för att jag lyckades med konststycket. 
 

Kan du flytta innan familjen?

Då skulle det nog fungera med lite trix. 

Ja jag är far till båda barnen, och jag är i Sverige o jobbar emellanåt, så det är inget problem o vara ifrån dom ett tag. Sålänge dom har mamma så klarar dom sig🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
46 minuter sedan, skrev Blingen:

Ja jag är far till båda barnen, och jag är i Sverige o jobbar emellanåt, så det är inget problem o vara ifrån dom ett tag. Sålänge dom har mamma så klarar dom sig🙂

Fixa ett eget boende då det börjar bli dags. Det ser konstigt ut om du bor hos din farsa och familjen flyttar in. 
 

Sedan tar du allt via soc och familjeenheten, eller vad det nu heter. 
Eventuellt kan de hjälpa dig, annars får dom lik förbannat kalla in dig och skriva på papper när familjen kommer. 
Pressa soc och fråga om dessa inte ska agera för familjens bästa. 
 

Inget facit, utan man får se hur det utvecklar sig vid första kontakten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Blingen:

Vi är gifta på riktigt med papper. Men ett stort problem är att vi inte var gifta när första barnet föddes, samt mitt namn inte finns på hennes födelsepapper. För det andra Barnet står jag som pappa på papper. Ett stort problem känns det som😑

Inga större problem

en DNA test på dig och barnet så är det viktigaste klart.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Blingen:

boende kommer att bli hemma hos farsan i hans villa tills vidare.

Inneboende kommer inte funka om ni inte tillhör undantaget. Andrahands kontraktet är också tveksamt, den måste vara godkännt av hyresvärden etc. Men om dottern blir 4 år i år, hinner mycket ändras så fortfarande råder jag Ta kontakt med nån som sysslar med dessa ärenden dagligen, jag gjorde misstaget att inte läsa på och gjorde allt själv och det kostade oss minst 6 månader, tror att t.ex Thaikonsult skulle ha informerat mig om bostadskraven. (det ståd kokskåp i kontraktet, det ska vara kökvrå minst) Efter avslaget fick jag skaffa en annan bostad och överklaga till förvaltningsrätten, som tog massa tid, feb-juli. Trots detta ifrågasatte Migrationsverket nya kontraktet, (de påstod helt enkelt att kontraktet var fejk) fast det står i deras beslut

kuva.png.b73da2b05576dc6b3b02c78280a72b8b.png

 

Men lycka till. Kolla om ni omfattas av undantag för försörjningsplikt först.

 

p.s blanda fan inte socialen i fallet, de jobbar inte för familjens bästa, nej jag skulle aldrig göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
26 minuter sedan, skrev Amigo:

Inneboende kommer inte funka om ni inte tillhör undantaget. Andrahands kontraktet är också tveksamt, den måste vara godkännt av hyresvärden etc. Men om dottern blir 4 år i år, hinner mycket ändras så fortfarande råder jag Ta kontakt med nån som sysslar med dessa ärenden dagligen, jag gjorde misstaget att inte läsa på och gjorde allt själv och det kostade oss minst 6 månader, tror att t.ex Thaikonsult skulle ha informerat mig om bostadskraven. (det ståd kokskåp i kontraktet, det ska vara kökvrå minst) Efter avslaget fick jag skaffa en annan bostad och överklaga till förvaltningsrätten, som tog massa tid, feb-juli. Trots detta ifrågasatte Migrationsverket nya kontraktet, (de påstod helt enkelt att kontraktet var fejk) fast det står i deras beslut

kuva.png.b73da2b05576dc6b3b02c78280a72b8b.png

 

Men lycka till. Kolla om ni omfattas av undantag för försörjningsplikt först.

 

p.s blanda fan inte socialen i fallet, de jobbar inte för familjens bästa, nej jag skulle aldrig göra det.

Han kommer att få problem med ena dottern åtminstone med tanke på medborgarskap. 
Fast det är klart, är han i Thailand och bor där så har man ju tid med family & juvenile court. Det brukar bli minst 3 besök innan det är färdigt med faderskapet. 
När det är klart så får han knalla till ambassaden och söka ”personnummer” till döttrarna. 
Sedan går det nog fint. 
Då behöver han inte kontakta soc. 
 

Ett annat förslag är att man kommer hit på besöksvisum, hon kontaktar soc och soc i sin tur kallar in gubben och ber honom skriva under faderskapspapper. 
Hej hopp så är bägge barnen svenska medborgare. 
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Amigo:

Inneboende kommer inte funka om ni inte tillhör undantaget. Andrahands kontraktet är också tveksamt, den måste vara godkännt av hyresvärden etc. Men om dottern blir 4 år i år, hinner mycket ändras så fortfarande råder jag Ta kontakt med nån som sysslar med dessa ärenden dagligen, jag gjorde misstaget att inte läsa på och gjorde allt själv och det kostade oss minst 6 månader, tror att t.ex Thaikonsult skulle ha informerat mig om bostadskraven. (det ståd kokskåp i kontraktet, det ska vara kökvrå minst) Efter avslaget fick jag skaffa en annan bostad och överklaga till förvaltningsrätten, som tog massa tid, feb-juli. Trots detta ifrågasatte Migrationsverket nya kontraktet, (de påstod helt enkelt att kontraktet var fejk) fast det står i deras beslut

kuva.png.b73da2b05576dc6b3b02c78280a72b8b.png

 

Men lycka till. Kolla om ni omfattas av undantag för försörjningsplikt först.

 

p.s blanda fan inte socialen i fallet, de jobbar inte för familjens bästa, nej jag skulle aldrig göra det.

Helt rätt.

Tag hjälp av dem som kan.

@thaikonsult har kompetens, lång erfarenhet och kontakter.

Skulle du stöta på patrull så får du god hjälp och stöd.

Personal på socialen har som på andra svenska myndigheter ofta en avog inställning till svensk-thailändska förhållanden.
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-15 at 00:14, skrev pigge01:

Inga större problem

en DNA test på dig och barnet så är det viktigaste klart.

Inga större problem säger du...

Tog 9 månader för polaren att lösa det. Family Court i Thailand behövdes och typ 50.000 baht till jurister...

 

Inga problem...

 

Det finns ju andra vägar att gå, som @andrejsdenruskige tipsar om. Men utan sitt namn på pappret... Så blir det lite stökigt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...